Förbättring av allergi

Lindon

Trådstartare
Har en hund som konstaterats vara allergisk mot dammkvalster, förrådskvalster samt mjölbaggar. Övergått från allergitorrfoder till råfoder (mush helfoder) för 2v sen. Detta plus diverse extra städåtgärder, tvätt 1 ggr/v m.m. som vi hållit på under hela denna utredningstid (sen hösten) Läst om flertalet hundar som blivit hjälpt av endast dessa åtgärder och sluppit mediciner. Än så länge märker jag ingen förbättring. Schamponeringen lindrar något men annars kliar han och slickar sig som förrut. När anses prövotiden vara över och man behöver testa ngt annat?
Kortison är uteslutet, han har ätit men fick kraftigt förhöjda levervärden.
 
Min gamla tant är kvalsterallergiker, hon får hyposensibilisering, alltså sprutor med lågt innehåll av allergen som ökar toleransen. Fungerar väldigt bra för henne, hon är besvärsfri.
Gällande tiden så är det många år sen utredning så jag minns inte riktigt, men jag minns det som att vi provade detta relativt fort.
 
Jag tyckte också att hyposensibiliseringen var det som gav bäst resultat. Samt att jag badade henne 2 ggr/veckan. Ibland fick jag torka av de områden som kliade värst mellan badtillfällena, t.ex. tassarna när det var pollensäsong.
 
För oss har antihistaminer varit det som fungerat allra bäst!

Hyposensibiliseringen fungerade, men inte tillräckligt bra för att det skulle vara värt alla sprutor.

Nu är allergin så mycket sämre och då är det kortison som gäller för oss, men ja, hade det fungerar hade jag aldrig slutat med antihistaminerna.
 
Har en hund som konstaterats vara allergisk mot dammkvalster, förrådskvalster samt mjölbaggar. Övergått från allergitorrfoder till råfoder (mush helfoder) för 2v sen. Detta plus diverse extra städåtgärder, tvätt 1 ggr/v m.m. som vi hållit på under hela denna utredningstid (sen hösten) Läst om flertalet hundar som blivit hjälpt av endast dessa åtgärder och sluppit mediciner. Än så länge märker jag ingen förbättring. Schamponeringen lindrar något men annars kliar han och slickar sig som förrut. När anses prövotiden vara över och man behöver testa ngt annat?
Kortison är uteslutet, han har ätit men fick kraftigt förhöjda levervärden.

Numera finns ju flertalet olika, effektiva mediciner mot allergi och klåda som alternativ till kortison som Cytopoint, Apoquel och Atopica (med mycket mindre biverkningar). Även hyposensibilisering och antihistaminer kan hjälpa.
 
  • Gilla
Reactions: Sol
Numera finns ju flertalet olika, effektiva mediciner mot allergi och klåda som alternativ till kortison som Cytopoint, Apoquel och Atopica (med mycket mindre biverkningar). Även hyposensibilisering och antihistaminer kan hjälpa.
Vi har nu fått Apoquel utskrivet. Stod mellan det och Atopica. Cytopoint testade vi, ingen som helst effekt.

Har ju haft förhoppningar att endast matbyte samt förbättringar i närmiljön skulle hjälpa. Innan blodproven visste vi att han var allergisk men inte mot vad, kortisonet lindrade lite men tog ju inte bort alla symptom.
 
För oss har antihistaminer varit det som fungerat allra bäst!

Hyposensibiliseringen fungerade, men inte tillräckligt bra för att det skulle vara värt alla sprutor.

Nu är allergin så mycket sämre och då är det kortison som gäller för oss, men ja, hade det fungerar hade jag aldrig slutat med antihistaminerna.
Antihistaminer har vet. inte nämnt som alternativ. Är det i tablettform då, samma som åt människor eller finns det enkom åt hund?
 
Antihistaminer har vet. inte nämnt som alternativ. Är det i tablettform då, samma som åt människor eller finns det enkom åt hund?
Vi använde atarax, människomedicinen. Det kanske är andra rön numera jämfört med när vi började så kanske därför det inte nämnts :) men kan ju vara värt att fråga om :)
 
Lyfter tråden igen och taggar dig @soom med en fråga om hypon. Vi håller på nu med det. Hur länge tog det för er innan ni märkte resultat? En månad sen första sprutan. Vi ger också Apoquel eftersom han inte klarar sig utan. Dock är han inte heller klådfri då.

Annars tycker jag det är väldigt enkelt så jag hoppas verkligen att det funkar!
 
Lyfter tråden igen och taggar dig @soom med en fråga om hypon. Vi håller på nu med det. Hur länge tog det för er innan ni märkte resultat? En månad sen första sprutan. Vi ger också Apoquel eftersom han inte klarar sig utan. Dock är han inte heller klådfri då.

Annars tycker jag det är väldigt enkelt så jag hoppas verkligen att det funkar!
Vi har hållt på i många år, så jag minns inte riktigt hur lång tid det tog att se resultat. Vill minnas att det blev gradvis bättre, och jag har för mig att det tog ett tag att bli symptomfri. Håller tummarna att det funkar för er också!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår 4-åriga hund som varit vår i 2,5 år har atopi. Allt började på en höst då han kliade och tvättade sig för ofta för att det skulle...
Svar
10
· Visningar
2 246
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp