Förbättringar av reaktioner och smilies

Kort skulle väl man kunna säga att emojis och smilies används för samma saker, men tekniskt är de olika.

Emojis är som tecken på ett tangentbord. A har en speciell kod likaså Mellanslag, men även😇 har en kod på samma sätt.

Smilysar har funnits längre och bygger på att vissa bokstavskombinationer byts ut till bilder som visas istället. : och ) hopskrivet blir en glad gubbe. Här på Bukefalos kan man skriva : banana : utan mellanslag och får då en dansande banan.

För att underlätta finns även smilie-menyn.
 
Jag klippte precis ut två senaste inlägg som visar lite på skillnaden.
Det första innehåller emoji som visas då den är en del av texten, den andra har texten devil inom kolon då forumprogrammet är programmerat inte byta ut den till en smilie på just den platsen.
Skärmbild från 2022-12-11 23-02-15.png
 
Jag klippte precis ut två senaste inlägg som visar lite på skillnaden.
Det första innehåller emoji som visas då den är en del av texten, den andra har texten devil inom kolon då forumprogrammet är programmerat inte byta ut den till en smilie på just den platsen.
Visa bifogad fil 107709
Jag är faktiskt förtjust i att slippa klicka ned menyn till de som jag använde mest. Jag väljer att hellre skriva : och sedan börja skriva up, cautious eller angel, och sedan välja ur lilla listan som dyker upp. Så folk, eller åtminstone jag, använder dem på det viset också :up:

Tillägg: Jag minns dock inte alla smileysar så menyn är bra att ha också förstås.
 
Kort skulle väl man kunna säga att emojis och smilies används för samma saker, men tekniskt är de olika.

Emojis är som tecken på ett tangentbord. A har en speciell kod likaså Mellanslag, men även😇 har en kod på samma sätt.

Smilysar har funnits längre och bygger på att vissa bokstavskombinationer byts ut till bilder som visas istället. : och ) hopskrivet blir en glad gubbe. Här på Bukefalos kan man skriva : banana : utan mellanslag och får då en dansande banan.

För att underlätta finns även smilie-menyn.
Så emojis är bara smileys med koder som är för komplicerade att använda dagligdags och därför klickar man på bilderna istället, typ? 😅 Jag skulle aldrig orka skriva :banana : heller i och för sig.
Inte för att det spelar någon roll egentligen, jag har bara alltid tolkat de två som samma sak och ser ingen större skillnad i mitt användande nu heller.

Men tack så mycket för att du tog dig tid att förklara!
 
Senast ändrad:
Så emojis är bara smileys med koder som är för komplicerade att använda dagligdags och därför klickar man på bilderna istället, typ? 😅 Jag skulle aldrig orka skriva :banana : heller i och för sig.
Inte för att det spelar någon roll egentligen, jag har bara alltid tolkat de två som samma sak och ser ingen större skillnad i mitt användande nu heller.

Men tack så mycket för att du tog dig tid att förklara!
Skillnaden är väl också att emoji är universella, de fungerar överallt. Skriver du : banana : någon annanstans får du inte upp någon bild.
 
Ja, det är väl det som är själva grejen, de finns i princip överallt på olika plattformar och leder till att de visas på samma sätt som de som finns här som inte är specifika Bukefalos-smilies. Att de finns här under Smilies-menyn är väl mest för att ge folk ytterligare ett sätt att lägga in emojis på.

Grejen är väl också att med emojis har folk mer överseende, om de känner till det, att det kan se lite olika ut på olika plattformar.
Fast grejen med Buke-smilisarna är ju att de ÄR något annat. -bättre och mer användbart- än det som finns i det generaliserade utbudet på andra ställen.

Det är nog där vi osynkar. Du verkar ha formulerat syfte och problemställning som pekar mot att det ska uniformeras, medan det vi ser som värdet i dem försvinner om de inte kan få skilja ut sig genom att vara bättre.

De har verkliga uttryck i ansiktet istället för att vara schablonartade representationer av något uttryck. Och många har innehåll och nyanser som gör att de inte rakt av kan ersättas med de som du föreslår. Det handlar om andra kvaliteter är det rent utseendemässiga.
 
Fast grejen med Buke-smilisarna är ju att de ÄR något annat. -bättre och mer användbart- än det som finns i det generaliserade utbudet på andra ställen.

Det är nog där vi osynkar. Du verkar ha formulerat syfte och problemställning som pekar mot att det ska uniformeras, medan det vi ser som värdet i dem försvinner om de inte kan få skilja ut sig genom att vara bättre.

De har verkliga uttryck i ansiktet istället för att vara schablonartade representationer av något uttryck. Och många har innehåll och nyanser som gör att de inte rakt av kan ersättas med de som du föreslår. Det handlar om andra kvaliteter är det rent utseendemässiga.
Fast nu verkar ju folk ändå tolka dem helt olika. Nån skrev tidigare i tråden https://www.bukefalos.se/threads/foerbaettringar-av-reaktioner-och-smilies.1514417/post-20093097 om hur två i mina ögon identiska smilisar tolkas helt olika.
 
Fast nu verkar ju folk ändå tolka dem helt olika. Nån skrev tidigare i tråden https://www.bukefalos.se/threads/foerbaettringar-av-reaktioner-och-smilies.1514417/post-20093097 om hur två i mina ögon identiska smilisar tolkas helt olika.
Jag ser inte riktigt att det relaterar till det jag skrev om vad det verkar vara som gör att folk vill värna Bukes egna smiliesar?
Tolkning är ju ett moment i all kommunikation oavsett om den sker med ord, emojis eller smilies, som inte går att komma ifrån att det existerar.
 
Kom att tänka på denna tråden när en googling ledde mig till Familjeliv. Deras : D ser ut så här:
smile2.gif


Är inte medlem så vet inte om den är gammal, den ser ut att ha rätt låg upplösning.

Kanske är färgen trots allt någon slags tradition? :D
 
Jag vill ha kvar smiliesarna med uttryck så nära de gamla som möjligt men om möjligt modernisera deras utseende/skärpa/storlek.
Om jag inte hade gjort det tidigare hade vi inte haft de smiliesar många nu gillar.

Kanske det vi då hade haft är Uppsättning 2 på denna sida:
https://www.bukefalos.se/arkiv/blandat/smileys.htm
Där finns även en som liknar ovanstående från familjeliv. Det verkar helt klart finnas en tradition i vilka färger som oftast används på vissa uttryck.

Möjligen hade vi haft Uppsättning 4 som var förra gången det var väldigt upprört, och jag förstår upprördheten och jag har alla gånger försökt fixa till de där det verkligen är en skillnad i uttryck samtidigt som jag försökt modernisera lite.

Man skulle kunna välja att ha med alla från alla uppsättningar och många fler men jag tycker det kan bli för rörigt och med för många överlappande uttryck.
 
Har läst lite här och där i tråden men orkar inte läsa igenom hela, så tänkte på bästa killmaner ändå bidra med min åsikt oavsett om någon frågat eller inte: Säger vänligt men bestämt nej tack till nya blå, gröna, rosa & lila färger.
 
Jag ser inte riktigt att det relaterar till det jag skrev om vad det verkar vara som gör att folk vill värna Bukes egna smiliesar?
Tolkning är ju ett moment i all kommunikation oavsett om den sker med ord, emojis eller smilies, som inte går att komma ifrån att det existerar.
Vad jag menar är att någon tänker att allt blir fel nu så de ändras, medan många hela tiden har tolkat den helt olika ändå. Precis som du säger.
 
Det där var bra uttryckt. Jag undviker smilisar (eller emojisar blir det väl även om jag inte förstår skillnaden alls) just för att de är så usla på att uttrycka vad jag vill. De flyter ihop allesammans och är bara en enda röra.
Angående färgerna håller jag med helt även om just den här :rofl: kan vara okej med "fel" färg eftersom den är så genomgalen
Jag har för det undvikit smileysar förr, för att jag tyckte det såg mer seriöst och vettigt skrivet ut om man försökte skriva vad man menade utan massa stjärnor, döskallar, hjärtan, rymdhjälmar och dansande bananer.... Men sen var det ett himla gnällande om att ingen förstod vad jag menade och att jag verkade så grinig. Så jag började använda smileysar lite smått... ungefär i samband med att jag blev avpolletterad som moderator, för X antal år sedan.

Men jag har dragit ner på smileysar igen, då jag ännu mer får höra av medlemmar, att jag är grinig otrevlig och att ingen förstår mig... :)

Så jag försöker fortsätta vara den jag är och alltid har varit, även fortsättningsvis.

Och det är då INTE spydig och otrevlig. :heart


Gunnar och moderatorer, lyfter fortfarande bukefalos på "luftballonghöjd" och ska ha all ära, för att de lyssnar på oss medlemmar. Samt vår "tomtegubbe" Gunnar, som fortfarande "trollar till det" ibland, så man blir svimfärdig... Men sen förstår man hur han har tänkt och det bara blir SÅ genombäst.
 
Har läst lite här och där i tråden men orkar inte läsa igenom hela, så tänkte på bästa killmaner ändå bidra med min åsikt oavsett om någon frågat eller inte: Säger vänligt men bestämt nej tack till nya blå, gröna, rosa & lila färger.
Grabben, det har ändrats en till grön och två till rosaaktigt övriga har samma färger som alltid. Hjärtat har dock blivit rött istället för rosa.

Jag har lagt till föregående års utseende här:
https://www.bukefalos.se/arkiv/blandat/smileys.htm
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 292
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: valy
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp