Förbandslåda

Jag har plåster. Oftast tar de mer normala storlekarna slut utan att jag märker det och kvar är varianten som är lika bred som en tandpetare... Har köpt billiga 10krspack så antagligen därför :laugh: Gillade Ikeas som var mycket färgglatt men tror att de slutat tillverkas.

Bomull äger jag också men kan inte komma på något annat vettigt i sårvårdsväg som ägs av mig:nailbiting:
 
Ja, eller, det går i perioder.
I perioder kör jag långt med hund i bil eller till hästarna på bete, ibland är det något litet och ibland kan man laga något halvakut tills man hämtat släp.
Lamningssäsong nu (första för mig! annars så behöver jag inte ha fårens grejer så nära till hands). I början av året kom en katt hem med ett stort sår så då var det skönt att kunna hiva fram necessären från badrummet.
Lådan i stallet är ju för större djur + människa, rätt vad det är så har man skurit sig, trillat eller brutit en nagel. 🤷‍♀️
Det är ju mest att när det väl händer så är det oftast halv-akut.
Det kan jag förstå. Hästens användes oftare, och även hundarnas när de var mer än en och kunde vara osams ibland...

Här har visserligen ett barn fått två stygn i huvudet och ett har fått sitt huvud omplåstrat av läkare när de stångat element och soffbord, men annars har de haft tur genom livet!

Mitt huvud klarade sig bra. Det blödde en del först och jag höll lite papper mot, sedan tröttnade jag efter en stund på att hålla handen där och ... glömde bort det, det verkar ha slutat blöda! :D
 
Jag har plåster. Oftast tar de mer normala storlekarna slut utan att jag märker det och kvar är varianten som är lika bred som en tandpetare... Har köpt billiga 10krspack så antagligen därför :laugh: Gillade Ikeas som var mycket färgglatt men tror att de slutat tillverkas.

Bomull äger jag också men kan inte komma på något annat vettigt i sårvårdsväg som ägs av mig:nailbiting:
Ja, vad har man tandpetarplåsterna till? Om man har ett så litet sår, behöver man plåster då?
 
Det kan jag förstå. Hästens användes oftare, och även hundarnas när de var mer än en och kunde vara osams ibland...

Här har visserligen ett barn fått två stygn i huvudet och ett har fått sitt huvud omplåstrat av läkare när de stångat element och soffbord, men annars har de haft tur genom livet!

Mitt huvud klarade sig bra. Det blödde en del först och jag höll lite papper mot, sedan tröttnade jag efter en stund på att hålla handen där och ... glömde bort det, det verkar ha slutat blöda! :D
Jag fick en kattklo i läppen för någon vecka sen, blödde orimligt mycket.
Hade förväntat mig ett stort sår som det rann blod, inte då.
Men vad skönt att det inte blev värre än så. Huvudet ska vara rätt viktigt, har jag hört. 😁
 
Jag fick en kattklo i läppen för någon vecka sen, blödde orimligt mycket.
Hade förväntat mig ett stort sår som det rann blod, inte då.
Men vad skönt att det inte blev värre än så. Huvudet ska vara rätt viktigt, har jag hört. 😁
Ja det är lite märkligt det där med hur mycket det blöder och hur obetydligt såret ändå är! Jag får alltid känslan att det är som om kroppen demonstrativt låter sig meddela ett budskap....
Tråkigt med din läpp, var katten sur på dig eller bara allmänt miss-nöjd?
Huvud är bra att ha ja, men det är allt bra synd att man inte kan få ett i reserv vid behov!
 
Jag har en plastlåda med lock där jag har värktabletter, sårsaker och annat sådant. I dagsläget finns det i lådan: plåster, sårförslutningsstrips, sårtejp, termometer, Alvedon, Treo, Strepsils, Bafucin, alsolsprit, hydrokortison, allergitabletter, kondomer, bindor, bomull, alkohol prep pads, blodstillande vadd, kompresser och något medel för små sår/blåsor/insektsbett. Utanför förbandslådan (som egentligen borde ligga i lådan) har jag också alsolgel, någon sak för insektsbett och klorhexidin.

Jag fick ett getingstick för två år sedan som svullnade till rejält dagen efter, vilket ledde till att jag i slutändan åkte in till akuten (1177 rekommenderade mig att åka in, men akuten var det enda som var öppet då - det var dock ingen annan där så jag tog inte tiden från någon annan). Jag passade då på att fråga dem om vad jag borde ha hemma i förbandslådan för att minska risken för sådana turer, och fick då en lista på t.ex. alsolsprit, hydrokortison, allergitabletter, sårförslutningsstrips etc. Annars är det mesta sådant som jag har samlat på mig under åren när jag behövt det.

Sen har jag en låda i stallet till hästarna, en liten första hjälpen väska till hundarna i farstun och en första hjälpen låda i bilen (köpt som den är, så jag vet egentligen inte vad som är i den).
 
Jag har en låda, men inte någon sån där färdig köpt utan en låda i en byrå med sånt jag samlat på mig. Innehåller i dagsläget:

- engångsskalpeller
- plåster
- större förband i olika storlekar
- gasbinda
- fästingplockare
- värktabletter
- div mediciner som är bra att ha, omeprazol, allergimedicin
- fem stora flaskor 70+ sprit (mmm, sjukhusdoft:love:)
- bomullsrondeller
- bomullspinnar
- febertermometer

Inser att jag behöver fylla på med en del grejer faktiskt. Vill gärna ha för lite mer "avancerad" vård då det är långt till närmsta sjukhus och jag har ingen bil. Kattens grejer förvaras i separat låda och hästarnas utomhus.
 
En låda finns här. Mest saker (bandagematerial) jag fått på föreläsningar och lunchmöten, men även plåster, sax, termometer, koksaltlösning och blåspray tex (har samma låda för både oss och djuren).
I bilen har vi nån liten köpt variant från typ Biltema. Men bara i ena bilen vad jag vet, kom jag på nu. Måste kolla i andra imorgon.
 
Jag har en låda men den är mer inriktad på sjukdom än på sår/skada. Det mesta är sånt som köpts vid behov och sen blivit över (tex förband vid brännskada). Det enda jag håller efter är värk- och allergitabletter och fungerande termometer. Har även en jätterulle med plåster.

Jag bor själv, utan djur, och skadar mig väldigt sällan (ta i trä). Men insåg nu att jag kanske borde köpa in förband och sårrengöring åtminstone.
 
Jag har en låda med sånt som används sällan, typ kompresser, nackkrage, kirurgtejp osv plus en låda med sånt som används oftare; plåster, värktabletter, allergimedicin.
 
Ja det är lite märkligt det där med hur mycket det blöder och hur obetydligt såret ändå är! Jag får alltid känslan att det är som om kroppen demonstrativt låter sig meddela ett budskap....
Tråkigt med din läpp, var katten sur på dig eller bara allmänt miss-nöjd?
Huvud är bra att ha ja, men det är allt bra synd att man inte kan få ett i reserv vid behov!
😁😁


Katt satt i knät och hund bredvid, och så blev det gruff om vem som skulle sitta var med mitt ansikte emellan. (lite farligt ska man leva ibland)
 
Jag har en väldigt välsorterad sjuklåda till hästen i stallet men hemma till oss människor har vi inget annat än lite plåster. Har liksom aldrig behövt skaffa mer än så..
 
Jag har plåster, vetflex, nån kompress och lite tejp. Tror jag har klorhexidin och alsolgel nånstans med. Det mesta ligger i en hylla i badrummet, eller kanske i ett skåp i köket.
Det är extremt sällan jag har behov av första hjälpen.
 
Så smart!!

Här kämpade jag häromdagen när jag klippt av lite för mycket nagelband, med att få bort allt papper från plåstret. VARFÖR måste det packas in så jävligt, varje enskilt plåster i flera olika lager, jag kunde fasen inte hitta ingången så rev till slut upp förpackning till det lilla plåstret och rev då sönder plåstret... och fick börja om med ett nytt.:meh:
Ja men precis, blir ju knäpp innan man fått fram själva plåstret :cautious:
 
Jag är tveksam till att vi ens har plåster :o

Dock finns grejer för att kunna göra tassbandage, de skulle säkert gå att använda till oss människor med, i nödsituationer.
 
Jag har en förbandskudde i bilen men vet inte vad deninnehåller...

I övrigt har jag en skapligt väl utrustad låda i badrummet.
Eftersom vi hade ett dussin hästar fanns ett väl rustat stallapotek också. Så jag känner mig lite naken om jag inte har grejor hemma.
 
Jag har en låda för akuta skador hemma, och en mindre dry bag med rött kors som förvaras lätthittat i ryggsäcken om jag är ute. När någon störtblöder är det inte riktigt läge att börja leta, och med tanke på hur fumlig jag är lär denna någon vara jag...

Det som alltid finns är:
Första förband, vetflex och kirurgtejp.
Sedan plåster, olika varianter av sårtvätt, värktabletter, allergitabletter och resorb (ska komplettera med kortison.) Engångshandskar och pincett. Oftast fästingplockare.

I skogspackningen även morfin, skavsårsplåster, heat pack och en minimal led-ficklampa (sådan man kan hänga på nyckelringen).

I bilen även en balkniv, andningsskydd för konstgjord andning och extra munskydd.

I mån av plats (tex hemma) elastiskt bandage, kompresser, gasbinda, kylgel och aloe vera-gel.
 
Jag har ordentligt med förbandsmaterial i en låda i huset, rejäl förbandslåda i båda bilarna (privata plus jobb), liten förbandskudde i fältryggsäcken samt en stor förbandstavla i "snickeriet". Lägg sedan till brandfiltar, brandvarnare och diverse brandsläckare (inkl i bilarna) så känner jag mig rätt förberedd.

En av mina största fasor är att komma som första bil till en olycka och inte ha något förbandsmateriel så jag kan hjälpa till om det behövs.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp