Förbannad vid fattning av galopp!

S

_Sarah_

HEJ! Jag har ett litet problem med mitt arabsto, det är nämligen såhär att när jag ska fatta galopp och sätter i skänkeln så blir mitt sto jätte förbannat bara sådär helt plötsligt. Lägger öronen bakåt och gör en bakut sen vill hon bara sticka och jag vet inte vad jag gör för fel har nämligen gjort på exakt samma vis på henne förut bara det att vi har haft ett uppehåll med galoppen och tränat på mycket på traven och skritten i olika mönster. SEn är det ju inte så roligt när jag vet att hon kan och att hon alltid tyckt om det förrut och det har alltid varit så att hon lugnt fattat galopp och gått i mycket lugnt tempo för jag vill inte ha en häst som "rejsar" och är het. Så vad ska jag göra? Någon som vart med om nått sånt här?
Har hon kanske ont någonstans så att hon inte kan eller gör jag fel?

Ps.Vill ha henn ei lugnt tempo i galoppen eftersom jag rider western.

"confused"
 
Sv: Förbannad vid fattning av galopp!

kolla upp med någon eller gör det själv och se om hon har ont någon stans... för om hon har ont någonstans så måste du försöka fixa de...
Men om det inte är någon fel så måste du försöka få galoppen till något posivitv, hur vet jag inte, emn eftersom du känner hästen bäst så måste du försöka komma på något, eller någon annan här på buke kanske kan hjälpa dig... :)
 
Sv: Förbannad vid fattning av galopp!

Hur gammal är hon? Min märr har varit likadan, hon testar för att se om hon kanske kan slippa undan för att det är lite jobbigt att gå i sådana hastigheter! Visserligen är hon bara tre år. Men jag har fått vara relativt hård emot henne då hon är ganska vass. Din märr kanske är bekväm av sig nu när hon har fått lunka runt i skritt och trav..
 
Sv: Förbannad vid fattning av galopp!

Mitt sto är 19år så det är ingen unghäst vi pratar om utan en gammal dam som är väldigt pigg och mycket sparsamt riden. Har bara haft henne i lite mer än ett år och före jag hade henne så har hon bara fått gå ute i skogen å tagit de lugnt och plockat bär med familjen.

Idag har jag faktiskt fått svaret på min fråga varför hon gör såhär för alldeles nyss när jag var i stallet och gjorde iordning henne så höll jag på kratsa hovarna och då helt plötsligt lägger sig hästern ner och kan inte ta sig upp själv utan jag får hjälpa henne. Trodde först hon hade brytit ett ben eller nått eftersom all tygnd kom på ett enda ben så där stod jag med tårarna rinandes och på darriga ben och försökte hjälpa henne upp och vi lyckades efter att fått av alla grejer. Sen när hon reste sig var allt bra men när jag gjorde böjprov så var hon halt så där har vi svaret.
 
Sv: Förbannad vid fattning av galopp!

ja, så då var det ju för att hon hade ont :( och det är ju synd... kolla med en veterinär om det går att åtgärda felet...
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 795
Senast: SkorpSmulan
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 843
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejj! Jag har ridit i ca 4 är men är fortfarande usel på galopp fattningar, jag tar en kort förhållning, tar bak skänkel och smackar på...
Svar
5
· Visningar
1 167
Senast: Gandalf
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp