Förbannad

Bullskit. Om saker sköts på rätt sätt, så är det inga problem. Det finns oseriösa shelter och organisationer, samt de som är oerhört seriösa.
Flexikoppel på felsätt blir en trafikfara för alla.
Sätt stopp på aveln i Sverige som håller på att gå åt fel håll, så finns det ingen mer orsak att importera/ hjälpa gatuhundar.
Jag tycker inte att all avel i Sverige är bra heller, men har då aldrig sett en seriös import av gatuhundar.
Tex en som sades vara seriös och djurägaren sökte för att det kastrerade tiken blödde.... ultraljud visade både livmoder och äggstockar och inget ärr fanns :meh:.
Finns oerhört många seriösa uppfödare i Sverige, av olika raser. Finns inget behov av importer av gatuhundar.
 
Shelterhundar är ofta del av en ännu fulare pengamaskin och industri än aveln av designer-poos. Ska man nödvändigtvis 'adoptera' hund för att det känns bättre i hjärtat än att köpa finns det gott om hundar med snyftiga bakgrundshistorier i Sverige redan. Välj en av dem och skänk sedan en slant till någon välgörenhet som lobbar för att kastrera gatuhundar utomlands.
 
Bullskit. Om saker sköts på rätt sätt, så är det inga problem. Det finns oseriösa shelter och organisationer, samt de som är oerhört seriösa.
Flexikoppel på felsätt blir en trafikfara för alla.
Sätt stopp på aveln i Sverige som håller på att gå åt fel håll, så finns det ingen mer orsak att importera/ hjälpa gatuhundar.

Ja, för folk köper gatuhundar för att det inte finns bra hundar i sverige. Inte för att de ska kunna klappa sig själva på axeln :angel:


NEJ, men Bukefalos får man inte göra reklam för saker.

Är det verkligen reklam då?
Vilket fall som så har jag hört ganska mycket skit från folk som köpt hundar även av de där "seriösa org".

BULLSKIT. Så många hundar är livrädda och farliga, annars skulle inte våra hundstallar vara fulla av dem.

Så det finns SÅ MÅNGA hundar i våra hundstallar i Sverige som behöver hjälp men folk ska ändå hämta från andra länder? Why? :angel:

Det är faktiskt extremt sällan jag hör om så rädda hundar förutom vad gäller just gatuhundar. Där de istället normaliserar det.
 
TS, du har ju själv just nu en tråd om just en gatuhund som är allt annat än mentalt stabil. Hos en ägare som inte vet hur de ska hantera det.

Det är väl lite den uppfattningen jag har också. Alldeles för många gatuhundar är rädda. Alldeles för många hamnar i hem som inte alls kan hundträning på den nivå som hade behövts (förutom många som aldrig skulle ha behövt flytta ifrån hägnet alt bara tagits bort för sin egen skull).
 
TS, du har ju själv just nu en tråd om just en gatuhund som är allt annat än mentalt stabil. Hos en ägare som inte vet hur de ska hantera det.

Det är väl lite den uppfattningen jag har också. Alldeles för många gatuhundar är rädda. Alldeles för många hamnar i hem som inte alls kan hundträning på den nivå som hade behövts (förutom många som aldrig skulle ha behövt flytta ifrån hägnet alt bara tagits bort för sin egen skull).
Men den hunden bytte ägare skrev jag också. Den hundens öde sedan jag började inlägget har förändrats och det är förvaltningsrätten som kommer att avgöra där.
En del gatuhundar är rädda och andra inte.
 
j*kla kommentar. Seriösa transportörer och shelter, då får man inte dessa problem. Sedan är det upp till ägaren att se till att hunden fortsätter vaccineras.

Men nu är det ju bevisligen massor med hundar som transporteras in i landet som inte kommer från seriösa källor.

Problemet fullkomligen exploderar.

Då kanske det är läge att verkligen propagera för att vara otroligt försiktig om man nu nödväntigtvis måste ha en shelterhund, inte som du gör att bara vifta bort problemet som minimalt och att man bara måste välja från ett seriöst shelter - utan att kunna svara på hur man avgör om det är seriöst.

Jag känner för övrigt en hel del människor som har importerat shelterhundar och kan ärlligt säga att inte en en enda är problemfri. Det är rädslor, de går lätt in i panik/flyktbeteenden, deras ägare har gråtit blod och fått anpassa bort en hel del av sitt tidigare liv för att hunden ska fungera någorlunda.

Och deras ägare har ständigt frågan som gnager där i bakhuvudet. Blev det här rätt? Hur mår hunden egentligen? Kommer det nånsin bli lätt och roligt?
 
Det är en skillnad på gatuhundar och smuggelhundar. Smuggelhundar är de som på oseriös väg har kommit in till Sverige, tex inte tillräckligt vaccinerade samt kommit till Sverige vid för ung ålder. Oftast är det oseriösa transportörer och oseriösa shelter.
Seriösa shelter och seriösa organisationer som transporterar ser till att alla regler följs så är det inga problem.
Ja ibland kommer vissa reaktiva hundar in, men ju yngre de är ju bättre, men absolut inte yngre än 16 veckor.
Vissa kommer med en bakgrund som krävs att jobba på, en del ägare är mogna för det och andra inte.
Många väljer att hjälpa en gatuhund istället för ta en valp i Sverige, speciellt sedan priser på en blandras kan ligga mellan 15000 kr och 50000 kr. Jag skulle säga max 7500 kr till absolut max 14000 kr för en blandras inte mer eller för en rashund utan papper.
Att betala tex 40000 kr för en hund, då ska den ha föräldrar som är så meriterade på minst svensk mästerskapsnivå med vinst och höftledsröntgade, som inte visar något, samt att de är verkligen renrasiga, fina och friska i flera generationer.
Det är absolut vansinne att betala hutlösa priser för hundarna speciellt blandraser. Blandningar som är något med poo på slutet är bara blandraser även om det är mellan pudel och något mer.
Många väljer gatuhund just för att de inte vill supporta den svenska aveln och dess hutlösa priser.

Puppy mill blir mer då det är mer inriktat på pengar än hundarnas värde och välmående, tex vissa uppfödare utomlands slänger ut valpar när de är 5 veckor, om de är tikar. De vill bara ha hannar.
Många av de som yttrar sig gällande gatuhundar har bara läst media kring smuggelhundar och drar alla över en kam.

Det har framkommit att många hundar som tagits in på laglig väg, via organisationer, har falska papper och saknar skydd mot rabies. Andra har varit så panikslagna att de rymt och inte gått att fånga in. Många omplaceras igen effter kort tid i Sverige då de inte alls funkade i sina nya familjer.

Jag håller med om att det är vansinne att betala 50k för någon trendblanding, men hellre det än rabies och parasiter och totalt okänd bakgrund. Faktiskt.

Du utelämnar att du kan köpa en rashund av frisk modell med testade och meriterade linjer från en engagerad uppfödare för en 16-20k.
Då får du möjlighet att träffa föräldrarna, träffa valparna, se deras uppväxtmiljö, ha en uppfödare som kan berätta om linjerna och vad du förväntas få i valpen, som hjälper dig välja en valp som passar dig och som finns till hands om du behöver hjälp. Lägger du lite tid och research vid val av ras och uppfödare är sannolikheten stor att du får ett roligt hundägande tillsammans med en glad hund.

Visst finns det renrasavel som gått överstyr, men man behöver ju inte välja gathund pga det, titta på en sundare ras bara.

Och vill man absolut adoptera istället för att köpa valp så finns det ju gott om sunda, trevliga omplaceringshundar här, som hamnat på hundstallet för att deras ägare gått bort, eller något annat inträffat, och där man i hyfsad mån känner till bakgrunden.

Slutligen - jag känner som sagt flertalet shelterhundar som "räddats" hit. Min bild är inte baserad på något jag bara läst om i media.
 
Det har framkommit att många hundar som tagits in på laglig väg, via organisationer, har falska papper och saknar skydd mot rabies. Andra har varit så panikslagna att de rymt och inte gått att fånga in. Många omplaceras igen effter kort tid i Sverige då de inte alls funkade i sina nya familjer.

Jag håller med om att det är vansinne att betala 50k för någon trendblanding, men hellre det än rabies och parasiter och totalt okänd bakgrund. Faktiskt.

Du utelämnar att du kan köpa en rashund av frisk modell med testade och meriterade linjer från en engagerad uppfödare för en 16-20k.
Då får du möjlighet att träffa föräldrarna, träffa valparna, se deras uppväxtmiljö, ha en uppfödare som kan berätta om linjerna och vad du förväntas få i valpen, som hjälper dig välja en valp som passar dig och som finns till hands om du behöver hjälp. Lägger du lite tid och research vid val av ras och uppfödare är sannolikheten stor att du får ett roligt hundägande tillsammans med en glad hund.

Visst finns det renrasavel som gått överstyr, men man behöver ju inte välja gathund pga det, titta på en sundare ras bara.

Och vill man absolut adoptera istället för att köpa valp så finns det ju gott om sunda, trevliga omplaceringshundar här, som hamnat på hundstallet för att deras ägare gått bort, eller något annat inträffat, och där man i hyfsad mån känner till bakgrunden.

Slutligen - jag känner som sagt flertalet shelterhundar som "räddats" hit. Min bild är inte baserad på något jag bara läst om i media.
Lägg ner Bullskiten. Seriös avel i Sverige eller icke reaktiva hundar i hundstallarna, skojar du?
Om de omplaceras efter att de kommit in, är det för att de inte hittat "för evigt hem" från början utan bara fosterhem. Vi har helt enkelt olika shelter bilder.
 
Förvånad över hur många som bara bryr sig att det var gatuhund i inlägget, inget om säkerheten i trafiken eller de som inte respekterar var hundar inte får vara eller får vara.
 
Förvånad över hur många som bara bryr sig att det var gatuhund i inlägget, inget om säkerheten i trafiken eller de som inte respekterar var hundar inte får vara eller får vara.
Jag skulle själv aldrig använda flexi och kan bli irriterad över folk som låter sina hundar fara och flaxa i andra änden av ett åtta meter långt snöre liksom, men upplever inga trafikfaror - har varken skolbarn elelr hundar som bajsar på skolgårdar heller så det är för mig en ickefråga. Shelterhundar är däremot en hjärtesak för mig och jag tycker att de bör stanna där de är, sedan är oupplockad hundskit alltid en olägenhet men det känns inte som grund för en diskussion sådär. Är rätt övertygad om att de flesta härinne på forumet plockar upp efter sin hund.
 
Med tanke på hur mycket fel på leder etc som finns, kan jag inte säga att det bedrivs seriös avel.
Mer avel för att trissa priser eller bedriva avel på blandras där priserna landar för cockapoo eller liknande för över 35000 kr.
Tror du på riktigt att snittgatuhunden har bättre leder än snittrenrashunden?

Jag tror att de flesta här är emot poo-aveln, mig själv inkluderat. Men ett fel gör inte ett annat rätt.
 
Visst finns det raser där aveln gått överstyr och man tummat på hälsan till fördel för andra värden och det är förkastligt!

Dock finns fortfarande många raser som knappt har rasbundna problem, och om man väljer valp från de uppfödare som testar sina linjer är sannolikheten minimal att drabbas.

Att du sitter och säger att det inte finns någon seriös avel i landet är rent ut oförskämt. Du borde skämmas, och läsa på!
 
Med tanke på hur mycket fel på leder etc som finns, kan jag inte säga att det bedrivs seriös avel.
Mer avel för att trissa priser eller bedriva avel på blandras där priserna landar för cockapoo eller liknande för över 35000 kr.
Själv köper jag då verkligen ingen blandras för de pengarna. Min kommande valp blir från hundar som har relevanta hälsoundersökningar utan anmärkning, släktingar som levt länge, uppfödare (och för oss gemensamma vänner) som har koll på mentaliteten både hos avelshundarna, dess släktingar och där det förekommer även tidigare avkommor. Hundarna har funktionell exteriör och är öht mycket sunda och trevliga. Vad i det är oseriöst? Helt ärlig fråga alltså.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Satt och kollade på hundannonser i går kvälls. Inte för att jag ska ha någon mer just nu men så småningom ska det bli en till. Men vad...
2
Svar
27
· Visningar
3 388
Senast: Mysaan
·
G
Hundavel & Ras Jag hamnade i en diskussion angående det här med olika prov som bara är avsedda för vissa raser eller en viss rasgrupp. När vi...
2
Svar
34
· Visningar
2 870
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Det var jag på igår, och jag vill dela med mig av lite tankar. Jag tyckte det var extremt intressant, och hon som visade runt oss (från...
2
Svar
33
· Visningar
3 138
Senast: Lenis
·
Övr. Hund varför hackar man på folk som vill ha blandras? är det inte upp till var och en att välja? om man går långt tillbaka i tiden så måste...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
12 571
Senast: pitchi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp