Förbannad

NEJ, men Bukefalos får man inte göra reklam för saker.
Det är skillnad på att göra reklam för saker och att säga var man hittar något bra.
Jag kan tex utan problem nämna intressanta kennlar med bra hundar och ansvarstagande uppfödare. Jag går inte ut och skriver "Hej allihop, nu har de här uppfödarna planerat valpkull! Sätt igång och köp!". Precis som att jag kan nämna att jag köpt hundprylar på Hööks och från Sofa Dogwear. Det är inte reklam, det är ett konstaterande att de har hundprylar som går att köpa och att framförallt sistnämnda har utrustning som passar mina hundar utmärkt.
 
(Hemlis: Det finns massvis av omplaceringar som aldrig kommer i närheten av en blocketannons)
Du kan väl berätta en hemlis till då när du ändå håller på. De som seriöst letar omplaceringshund från Sverige från seriös svensk uppfödare i grund, hur får man tag på alla dessa massvis av hundar om de inte annonseras ut?
 
@Golden_Heart vad anser du om organisationer som utger sig för att vara professionella som importerar hundar från Rumänien med veterinärintyg som sen visar sig, för att citera dig, "vara bullskit"?

Läst om massor med folk som trott att hjälpt en hund till ett bättre liv, men hem kommer sjuka hundar, okastrerade hundar och hundar som är så halta och skadade att de inte kan leva ett normalt liv och därmed måste avlivas?
TROTS att det är besiktigade UA i hemlandet. Vid röntgen har man kunnat se skador som hunden definitivt inte fått på resan hit... Och organisationen spår sedan ifrån sig allt och utesluter medlemmar ur gruppen. Fräscht och seriöst, allt för hundarna? Skulle inte tro det.
 
Cykla med flexi, det låter rätt vanskligt för både förare, hund och omgivning. Använder midjebälte med expander när hundarna motioneras, kör mest mtb på skogsvägar så då är de framför, annars vid sidan. Ser inte anledningen med flexi vid cykling, jag vill ju inte ha hundarna fritt springandes överallt.
Angående gatuhundar så förstår jag inte hur någon kan ha missat alla reportage, nyheter, information som finns angående riskerna med att välja en sådan hund. Snabb googling visar tex hur länsstyrelsen, SVA, Jordbruksverket informerar om sjukdomar som dessa hundar kan föra med sig, vissa inte synliga via test och vissa är även zoonoser. Men det är inte bara ur smittskyddsynpunkt som myndigheter avråder från att importera gatuhundar, även ur ett djurskyddsperspektiv är det dåligt då de ex utsätts för psykiskt lidande vid transport, har trauman som inte ger ett värdigt hundliv.
Men uppenbarligen blundar gatuhundsköpare för myndigheternas avrådan och information, och tittar istället på youtubesvideor och privatpersoners historier om "lyckliga" gatuhundar..
 
Jag har cyklat med hund i många många år och aldrig använt en anordning till detta utan hållt i kopplet,har även cyklat med upp till 3 hundar samtidigt,anser att det är lättare att hålla i hundarna jag.
 
Du kan väl berätta en hemlis till då när du ändå håller på. De som seriöst letar omplaceringshund från Sverige från seriös svensk uppfödare i grund, hur får man tag på alla dessa massvis av hundar om de inte annonseras ut?
Rasklubbar har ofta omplaceringsannonser. Är man intresserad av en ras har man förhoppningsvis kollat på klubbens hemsida någon gång. Tar man kontakt med uppfödare och/eller insatta i rasen så blir det ännu lättare att hitta hundar.
 
@Golden_Heart vad anser du om organisationer som utger sig för att vara professionella som importerar hundar från Rumänien med veterinärintyg som sen visar sig, för att citera dig, "vara bullskit"?

Läst om massor med folk som trott att hjälpt en hund till ett bättre liv, men hem kommer sjuka hundar, okastrerade hundar och hundar som är så halta och skadade att de inte kan leva ett normalt liv och därmed måste avlivas?
TROTS att det är besiktigade UA i hemlandet. Vid röntgen har man kunnat se skador som hunden definitivt inte fått på resan hit... Och organisationen spår sedan ifrån sig allt och utesluter medlemmar ur gruppen. Fräscht och seriöst, allt för hundarna? Skulle inte tro det.

Allt du skriver är så korrekt och den tuffa sanningen!

Jag har flertal kort på hundar som gick igenom som UA I hemlandet men som fått behandlats ganska omgående av svensk veterinär.
 
Här är en tanke;

Det finns både valpar och omplaceringar i Sverige där du kan räkna med en stor sannolikhet för en frisk hund (min ras t.ex undersöks för patella och PRA, och sist jag kollade låg UA-statistiken på 92% och 94%) med förutsägbar mentalitet.

Vad du måste göra för att bli ägare till en av dessa är att göra efterforskningar, bli godkänd av en uppfödare och vänta, kanske ett år eller längre, på att det ska finnas en hund till dig, kanske tacka nej till en eller flera hundar som inte passar. Det är inte direkt jättesvårt om du är en vettig person med sunda tankar runt hundhållning, men det tar tid, engagemang och ofta några besvikelser på vägen.

Vill du ha en hund NU, utan massa jobbiga frågor, där du kan få just den du fastnade för på bild, och sen få höra att just den har en bakgrundshistoria som är sååå snyftig, och att det verkar meant to be att just du visade intresse för den och du kan få den redan om två veckor för då råkar nästa transport gå till Sverige... tja då kanske en gathund är ett "jättebra" val.

OBS, jag har sett just det ovanstående på nära håll flera gånger, det är inget jag bara hittar på.
 
I såna fall är de ganska dåliga på att sprida sin information. Och de borde dom lägga ner lite energi på, så hundarna slipper vänta.
Hundstallen här i Sverige har otroligt många intresserade av sina hundar. MEN, bara för att man vill hjälpa en hemlös hund betyder det inte att man är rätt person för det. De svenska hundstallen är oerhört noggranna med vilka hem de säljer hundarna till, som tur är.
 
Ofta så beskrivs hunden oerhört bra. Man ser filmer på dem.
Om de varit med om något speciellt så har de seriösa shelter beskrivit detta.
Men när du möter en hund på gatan så vet du ju inte om den är ifrån något ställe i Sverige eller utomlands.
Men du har ju precis skrivit en tråd om en hund från ett shelter som ska avlivas (vilket du själv visserligen tycker är fel...) då den har bitit vid upprepade tillfällen!?
 
Förvånad över hur många som bara bryr sig att det var gatuhund i inlägget, inget om säkerheten i trafiken eller de som inte respekterar var hundar inte får vara eller får vara.
För mig känns det som om du gjorde inlägget för att du fått mycket mothugg i den andra tråden? Jag tror de flesta håller med dig om att man ska hantera flexikoppel varsamt och att man ska plocka upp hundbajs.
 
Snabbhet i processen bör inte vara prio för ett seriöst hundstall. Det behövs tid för att utvärdera hunden och tid för att hitta rätt hem.
Naturligtvis skall man inte skicka iväg hunden till första bästa, men om det nu är fullt och det uppenbarligen finns ett enormt sug efter omplaceringshundar kanske man måste försöka effektivisera processen lite. Det är inte bra för en hund att "bo in sig" för mycket på ett hundstall heller, den bör få komma hem till sitt slutgiltiga hem så fort som möjligt.
 
Naturligtvis skall man inte skicka iväg hunden till första bästa, men om det nu är fullt och det uppenbarligen finns ett enormt sug efter omplaceringshundar kanske man måste försöka effektivisera processen lite. Det är inte bra för en hund att "bo in sig" för mycket på ett hundstall heller, den bör få komma hem till sitt slutgiltiga hem så fort som möjligt.
Var ska man effektivisera? Som skrevs ovan innebär intresse inte nödvändigtvis att man är lämplig. Ordentligt med tid för de som arbetar på hundstallet att lära känna hunden gör det enklare att hitta ett passande hem.

Beträffande att det inte är bra för hunden att bo in sig kan jag inte se det som en sanning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Satt och kollade på hundannonser i går kvälls. Inte för att jag ska ha någon mer just nu men så småningom ska det bli en till. Men vad...
2
Svar
27
· Visningar
3 364
Senast: Mysaan
·
G
Hundavel & Ras Jag hamnade i en diskussion angående det här med olika prov som bara är avsedda för vissa raser eller en viss rasgrupp. När vi...
2
Svar
34
· Visningar
2 850
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Det var jag på igår, och jag vill dela med mig av lite tankar. Jag tyckte det var extremt intressant, och hon som visade runt oss (från...
2
Svar
33
· Visningar
3 123
Senast: Lenis
·
Övr. Hund varför hackar man på folk som vill ha blandras? är det inte upp till var och en att välja? om man går långt tillbaka i tiden så måste...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
12 497
Senast: pitchi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp