Förbannad

Det är ett antagande från dig och är endast en av flera bidragande orsaker. Det var inte en anledning till att vi köpte gatuhund, och var inte heller anledning till att vi köpte blandras för några år sen. Det som avgjorde i båda våra fall var priset då alla hundar kan bli sjuka. Det i sig går att utveckla till ett mer utvecklat svar.
Blandrasaveln har inget med gatuhundar att göra så det kommernterar jag inte.

När du adopterade kände du då till det som nu lyfts fram om adoptionsorganisationerna, smittorna, hur traumatiserade hundarna ofta är och var ifrån de kommer?

Ja, alla hundar kan bli sjuka. Men låt oss vara överrens om att man ökar chansen till att få en frisk hund om man väljer en sund ras och gör sina efterforskningar. Jag har haft blandraser (2 st) och vet hur otroligt krångliga försäkringsbolagen kan vara när hunden saknar dokumentation. Vilket kan bli dyrt.
 
Blandrasaveln har inget med gatuhundar att göra så det kommernterar jag inte.

När du adopterade kände du då till det som nu lyfts fram om adoptionsorganisationerna, smittorna, hur traumatiserade hundarna ofta är och var ifrån de kommer?

Ja, alla hundar kan bli sjuka. Men låt oss vara överrens om att man ökar chansen till att få en frisk hund om man väljer en sund ras och gör sina efterforskningar. Jag har haft blandraser (2 st) och vet hur otroligt krångliga försäkringsbolagen kan vara när hunden saknar dokumentation. Vilket kan bli dyrt.
Stycke 1 tog jag upp för att jag vill minnas att du haft samma resonemang i diskussioner kring blandras. Men visst det blev ett sidospår från ämnet.

Stycke 2 har jag bevarat i flertal trådar, och svaret är att jag trodde att kraven var hårdare än vad de är när de kommer hit. Vilket gör att det indirekt besvarar frågan om smitta och traumatisade hundar. Naivt eller för hög tilltro till tullen, länstyrelsen osv får förbli osagt. Jag har också berättat att jag anmält organisationen jag köpte av till diverse myndigheter då de brister på många punkter. Samt att jag numera avråder från gatuhundar eftersom all "dålig" info om gatuhundar nådde mig först när jag berättade om vår hund. Jag fick väldigt många meddelande på messenger om folk i liknande sits men att de också blivit uteslutna från sin organisation för at inte kunna berätta sin erfarenhet.

Stycke 3 är jag absolut enig med dig om. Välgjorda efterforskningar på en renrasig hund ger bäst optimala förutsättningar. Nackdelen är att det är svårt att veta vilka som är bra uppfödare när man är okunnig inom rasen. Risken att bli lurad är ganska stor om man inte har så stor insikt i vart man hittar informationen man letar efter. Som ex så lyssnade jag på en schäfer-uppfödare som beskrev allt de gjorde med sina hundar och deras krav*. Allt lät jättebra och de framstod som otroligt seriösa i mina ögon inom rasen. Efter olika inlägg här inne om just schäfer avel så har jag fått en annan syn på den uppfödningen. Just för att jag nu fått kunskap om vad jag skulle kika på.
Visst kan det bli dyrt med blandras, sett till min egna så gäller inte hans försäkring höftleds-relaterad problematik då hans föräldrar inte är friröngtade. Något jag inte ens visste var ett krav förrän jag köpt valpen. Måhända att en renrasig uppfödare berättat det, det får jag aldrig veta.

*Nej jag ska inte köpa schäfer utan vi befann oss på samma plats vid samma tidpunkt där ämnet togs upp.
 
Stycke 1 tog jag upp för att jag vill minnas att du haft samma resonemang i diskussioner kring blandras. Men visst det blev ett sidospår från ämnet.

Stycke 2 har jag bevarat i flertal trådar, och svaret är att jag trodde att kraven var hårdare än vad de är när de kommer hit. Vilket gör att det indirekt besvarar frågan om smitta och traumatisade hundar. Naivt eller för hög tilltro till tullen, länstyrelsen osv får förbli osagt. Jag har också berättat att jag anmält organisationen jag köpte av till diverse myndigheter då de brister på många punkter. Samt att jag numera avråder från gatuhundar eftersom all "dålig" info om gatuhundar nådde mig först när jag berättade om vår hund. Jag fick väldigt många meddelande på messenger om folk i liknande sits men att de också blivit uteslutna från sin organisation för at inte kunna berätta sin erfarenhet.

Stycke 3 är jag absolut enig med dig om. Välgjorda efterforskningar på en renrasig hund ger bäst optimala förutsättningar. Nackdelen är att det är svårt att veta vilka som är bra uppfödare när man är okunnig inom rasen. Risken att bli lurad är ganska stor om man inte har så stor insikt i vart man hittar informationen man letar efter. Som ex så lyssnade jag på en schäfer-uppfödare som beskrev allt de gjorde med sina hundar och deras krav. Allt lät jättebra och de framstod som otroligt seriösa i mina ögon inom rasen. Efter olika inlägg här inne om just schäfer avel så har jag fått en annan syn på den uppfödningen. Just för att jag nu fått kunskap om vad jag skulle kika på.
Visst kan det bli dyrt med blandras, sett till min egna så gäller inte hans försäkring höftleds-relaterad problematik då hans föräldrar inte är friröngtade. Något jag inte ens visste var ett krav förrän jag köpt valpen. Måhända att en renrasig uppfödare berättat det, det får jag aldrig veta.

Jag har oftast väldigt dålig koll på vilka som skriver vad i andra trådar utan utgår mestadels från den tråd som jag skriver i.

Men det verkar som vi är överens på det planet att den uppmärksamhet och infon som numera kommer fram om gatuhundar är bra. Bra på så vis att adoptörer som innan levt i tron om att gatuhundar är "bättre" än smuggelhundar nu kan få en ögonöppnare.

Generellt om ALL hundavel så tycker jag att man ska främja kvalité och seriöst arbete. Om sen hunden kostar 5:- eller 50 000:- bryr jag mig inte om. Bara köparen försöker göra sitt bästa i att köpa från en schysst avel som ger hunden goda chanser till ett sunt liv. Tyvärr gäller detta sällan blandrasavel, vilket jag själv fått erfara båda gånger jag köpte blandras. Så det stämmer att jag inte har mycket till övers för blandrasavel.

Det ÄR jättesvårt att vara ny i en ras och leta uppfödare och bra kombo. Har precis gjort den resan här och hoppas att jag har gjort rätt val (tagit en Bukefalists råd till hjälp)
 
Jag har oftast väldigt dålig koll på vilka som skriver vad i andra trådar utan utgår mestadels från den tråd som jag skriver i.

Men det verkar som vi är överens på det planet att den uppmärksamhet och infon som numera kommer fram om gatuhundar är bra. Bra på så vis att adoptörer som innan levt i tron om att gatuhundar är "bättre" än smuggelhundar nu kan få en ögonöppnare.

Generellt om ALL hundavel så tycker jag att man ska främja kvalité och seriöst arbete. Om sen hunden kostar 5:- eller 50 000:- bryr jag mig inte om. Bara köparen försöker göra sitt bästa i att köpa från en schysst avel som ger hunden goda chanser till ett sunt liv. Tyvärr gäller detta sällan blandrasavel, vilket jag själv fått erfara båda gånger jag köpte blandras. Så det stämmer att jag inte har mycket till övers för blandrasavel.

Det ÄR jättesvårt att vara ny i en ras och leta uppfödare och bra kombo. Har precis gjort den resan här och hoppas att jag har gjort rätt val (tagit en Bukefalists råd till hjälp)

Jag tror att vi har liknande tankar kring det mesta som nämnts i våra inlägg.

Jag är FÖR att öppna upp samtal om baksidan med gatuhundar. Efter samtal med SVA tex så står jag på deras lista att kontakta om deras forskningsprojekt som rör sjuka införda gatuhundar går igenom. Jag berättar gärna mitt ärendenummer på ARN för de som vill veta mer om min resa. En resa jag önskar att jag inte gjort, men som sagt. Jag trodde att det var högre krav på införda hundar och mer noggranna kontroller när de kommer till Sverige. Ser man till utställning så har det iaf varit att varje hund ska genomgå en veterinärkoll innan de är godkända på området. Jag tog för givet att det var liknande med hundar som togs hit. Just för att det är en hög smittorisk bland annat.

Jag har också skrivit en del i denna tråd om min resa, då jag inte alls håller med TS i hennes resonemang om gatuhundar.

TROTS min blandras så är jag inte för blandrasavel heller. Jag skulle tex aldrig ge 17 000 kr för en blandras, den summan ger jag endast för en renrasig hund som jag efterforskar i. Även om jag inte kunde kolla hälsostatus så kikade jag desto mer på hur hundarna bodde och deras temperament. Vi åkte 30 mil enkel resa när vår hund var 3 veckor för att se om det var en hund vi kunde tänka oss. Baserat enbart på hur föräldrarna betedde sig med oss och barnen. Hade gjort samma sak med en renrasig, sträckor och tid avskräcker inte mig i jakten på en familjehund. Att det blev en blandras, och även gatuhund, är att de kostade hälften av en renrasig valp.
 
Senast ändrad:
Blocket är ju fullt av annonser som får mig att tänka smuggelhund 😢... Konstiga beskrivningar och bristfällig svenska som ser ut att vara översättning gjort av översättningsprogram etc, etc...
(själva letar vi efter en ”vanlig trevlig”, yngre vuxen cocker som omplaceras typ p g a ändrade fam förhållanden. Känns inte som att det kryllar av sådana varken på Blocket eller nån annanstans 😅, men jag kollar envist bl a Blocket varje dag och ser då enormt mkt konstiga annonser...).
 
Jag som aldrig kollat hundblocket gör också det nu. Och jo jag har svarat på vissa. :D
En hund bla i mitt område där jag fick svar kl 18.00 på kvällen att " annonsen var borttagen pga mitt mail och tack för att du vill göra min hund lycklig"O_o
Kl 20.00( samma kväll ska tilläggas) kom ett nytt, nu, desperat mail som jag förkortar: Hon jobbar som hjälparbetare, fick flyga pronto till ett land i Afrika, hade ingen som tog hand om den älskade hunden så hunden fick flyga med. Så nu sitter hunden fast i tullen för den fick inte komma in i landet så bara jag skickade pengar så hon hade råd att skicka hem hunden igen så skulle jag få den då.:crazy:

Jag skickade in en anmälan på det.

Häromdagen så var det väldigt många omplaceringar från Linköping. Kan såklart vara en slump.
 
Har en fundering till... väldigt många hundar på Blocket har ”pass” eller ”EU- pass”...
Behöver en svensk hund det eller är detta defintivt tecken på någon form av import?
 
Har en fundering till... väldigt många hundar på Blocket har ”pass” eller ”EU- pass”...
Behöver en svensk hund det eller är detta defintivt tecken på någon form av import?
En svensk hund behöver inte pass så länge man stannar i Sverige. Rhiannon (svenskfödd) har ett pass. Hon fick det eftersom jag valde att rabiesvaccinera henne för att kunna resa vid behov. Men jag gissar att majoriteten av hundar där pass används som ett säljargument på Blocket är importerade.
 
Har en fundering till... väldigt många hundar på Blocket har ”pass” eller ”EU- pass”...
Behöver en svensk hund det eller är detta defintivt tecken på någon form av import?
Undrar om det också är nåt de skriver eftersom de oftast inte har någon stamtavla? Men ett pass åtminstone liksom, och så vill man få det att låta som nåt som ger legitimitet. Mest jag som funderar.
 
Jag ordnade pass åt min senaste valpkull då samtliga hade ägare som åkte neråt Europa då och då.
Men en klassisk 4 månader gammal blockethund med pass och som inte registrerad i svenska kennelklubben räknar jag med att 100 procent av dom är från en valpfabrik oavsett om dom är lagligt eller olagligt införda i Sverige.
 
Alla mina hundar har pass trots att vi aldrig rest utomlands. Dock får man ju inte pass direkt åt en valp, utan det behövs rabies vacc först.
Jo man kan göra pass åt en valp här i Sverige jag har gjort pass åt 7 veckor gamla valpar dom fick självklart sin rabiesspruta då också ihop med övrigt vaccin.
 
Jag ordnade pass åt min senaste valpkull då samtliga hade ägare som åkte neråt Europa då och då.
Men en klassisk 4 månader gammal blockethund med pass och som inte registrerad i svenska kennelklubben räknar jag med att 100 procent av dom är från en valpfabrik oavsett om dom är lagligt eller olagligt införda i Sverige.
Var väl så jag tänkte oxå 😢..
 
Jag ordnade pass åt min senaste valpkull då samtliga hade ägare som åkte neråt Europa då och då.
Men en klassisk 4 månader gammal blockethund med pass och som inte registrerad i svenska kennelklubben räknar jag med att 100 procent av dom är från en valpfabrik oavsett om dom är lagligt eller olagligt införda i Sverige.
Ja, valpfabrik i någon grad är det nästan garanterat
 
Blocket är ju fullt av annonser som får mig att tänka smuggelhund 😢... Konstiga beskrivningar och bristfällig svenska som ser ut att vara översättning gjort av översättningsprogram etc, etc...
(själva letar vi efter en ”vanlig trevlig”, yngre vuxen cocker som omplaceras typ p g a ändrade fam förhållanden. Känns inte som att det kryllar av sådana varken på Blocket eller nån annanstans 😅, men jag kollar envist bl a Blocket varje dag och ser då enormt mkt konstiga annonser...).
Har ni kollat med rasklubben och seriösa cockeruppfödare? De bra hundarna kommer ju sällan ut på annons utan säljs till "någon som känner någon". Själv har jag hjälpt till att omplacera ett flertal saluki som varit helt okomplicerade men behövt nya hem just pga någon förändring i hemmet. Ingen av de hundarna har varit ens nära på att hamna på annons (vilket jag är glad för, den enda gång jag lagt ut omplaceringsannons fick jag en mängd konstiga svar, samt någon som letade upp mitt mobilnummer och skickade massvis av sms för att jag inte svarat på ett meddelande på någon timme, en helt vanlig vardag när jag var på jobbet...).
 
Jag har roat mig med att kolla lite på blocket några veckor eftersom jag har sånt himla valpsug. Jag ska inte ha någon, men det är ju kul att titta på bilder. Jag kan typ förstå att blandraser har blivit dyrare, just pga efterfrågan. Även om vissa priser är helt galna. Men de verkar ju bli sålda ändå, så folk är väl lika galna antar jag.

Men det konstigaste är ju att även renrasiga är dyrare, så längde de INTE är registrerade i SKK. Det är ju bara sjukt konstigt. Eller det kanske bara är pudel som jag kikar på??
 

Liknande trådar

Övr. Hund Satt och kollade på hundannonser i går kvälls. Inte för att jag ska ha någon mer just nu men så småningom ska det bli en till. Men vad...
2
Svar
27
· Visningar
3 375
Senast: Mysaan
·
G
Hundavel & Ras Jag hamnade i en diskussion angående det här med olika prov som bara är avsedda för vissa raser eller en viss rasgrupp. När vi...
2
Svar
34
· Visningar
2 861
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Det var jag på igår, och jag vill dela med mig av lite tankar. Jag tyckte det var extremt intressant, och hon som visade runt oss (från...
2
Svar
33
· Visningar
3 128
Senast: Lenis
·
Övr. Hund varför hackar man på folk som vill ha blandras? är det inte upp till var och en att välja? om man går långt tillbaka i tiden så måste...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
12 540
Senast: pitchi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp