Förbannad

Jag har roat mig med att kolla lite på blocket några veckor eftersom jag har sånt himla valpsug. Jag ska inte ha någon, men det är ju kul att titta på bilder. Jag kan typ förstå att blandraser har blivit dyrare, just pga efterfrågan. Även om vissa priser är helt galna. Men de verkar ju bli sålda ändå, så folk är väl lika galna antar jag.

Men det konstigaste är ju att även renrasiga är dyrare, så längde de INTE är registrerade i SKK. Det är ju bara sjukt konstigt. Eller det kanske bara är pudel som jag kikar på??
Det har nog att göra med att de icke SKK-reggade ”renrasiga” hundarna ofta är uppfödda av valpproducenter som inte reggar för då måste man ju följa regler, och de verkar främst vilja tjäna pengar. Så kan man gärna paketera det i nån sorts marknadsföring som involverar att man antyder att det är lite dåligt att avla enligt SKKs regler, och avla på lite ”häftiga” färger etc.

Och ta MINST 10’ mer betalt per valp då såklart.
 
Det har nog att göra med att de icke SKK-reggade ”renrasiga” hundarna ofta är uppfödda av valpproducenter som inte reggar för då måste man ju följa regler, och de verkar främst vilja tjäna pengar. Så kan man gärna paketera det i nån sorts marknadsföring som involverar att man antyder att det är lite dåligt att avla enligt SKKs regler, och avla på lite ”häftiga” färger etc.

Och ta MINST 10’ mer betalt per valp då såklart.
Det är fascinerande, minst sagt. Jag har också noterat att priserna på omplaceringar är högre. Ligger en ute nu, pudel/labbe för 25 000, 2 år gammal. Visst att priserna på omplaceringar behöver bli högre, men det där är, ehe, lite väl.
 
Har ni kollat med rasklubben och seriösa cockeruppfödare? De bra hundarna kommer ju sällan ut på annons utan säljs till "någon som känner någon". Själv har jag hjälpt till att omplacera ett flertal saluki som varit helt okomplicerade men behövt nya hem just pga någon förändring i hemmet. Ingen av de hundarna har varit ens nära på att hamna på annons (vilket jag är glad för, den enda gång jag lagt ut omplaceringsannons fick jag en mängd konstiga svar, samt någon som letade upp mitt mobilnummer och skickade massvis av sms för att jag inte svarat på ett meddelande på någon timme, en helt vanlig vardag när jag var på jobbet...).
Tack snälla för tips 🙏 😀! Har faktiskt tänkt tanken men ännu inte kommit så långt. Tänkte att jag framöver ska maila till SKK- anslutna uppfödare inom 20 mils radie. Jag har annars inte så mkt hundkontakter, lever mest i hästvärlden och den uppfödaren vi köpte gamla cockern av verkar inte vara aktiv längre (hon var lite äldre redan när vi köpte Tassa för 15 år sedan). Jag kollar även cockerklubbens sida i princip dagligen. Vi har inte bråttom, även om en lämplig vovve absolut också skulle vara välkommen i morgon, och egentligen tänker vi ju att det vore roligt med valp, men svårt att få till så mkt helledig tid. Därför har vi väl landat i att yngre vuxen vore bäst. Det vore så mkt enklare med en som ganska snart kan vara ensam med kattsällskap i kanske 4 h (japp - en parameter till - behöver gå i hop med katt 😅) .
 
Tack snälla för tips 🙏 😀! Har faktiskt tänkt tanken men ännu inte kommit så långt. Tänkte att jag framöver ska maila till SKK- anslutna uppfödare inom 20 mils radie. Jag har annars inte så mkt hundkontakter, lever mest i hästvärlden och den uppfödaren vi köpte gamla cockern av verkar inte vara aktiv längre (hon var lite äldre redan när vi köpte Tassa för 15 år sedan). Jag kollar även cockerklubbens sida i princip dagligen. Vi har inte bråttom, även om en lämplig vovve absolut också skulle vara välkommen i morgon, och egentligen tänker vi ju att det vore roligt med valp, men svårt att få till så mkt helledig tid. Därför har vi väl landat i att yngre vuxen vore bäst. Det vore så mkt enklare med en som ganska snart kan vara ensam med kattsällskap i kanske 4 h (japp - en parameter till - behöver gå i hop med katt 😅) .
Det låter som en bra plan! Det kan också vara värt att kolla om det finns några rasrelaterade facebookgrupper för att sedan fråga där. För saluki så finns det dels en stor, allmän svensk salukigrupp och ett flertal omplaceringssidor enbart för vinthundar där det ibland kan dyka upp något. Folk annonserar hellre där än på blocket, för det är lättare att hitta folk där med, då har de åtminstone tagit sig jobbet att ansöka om att gå med i en specifik grupp istället för att "lite random skriva till någon söt blocketannons" :cautious: Själv tycker jag det är oerhört trist att det ska behövas, men förstår att man gör så.
 
Exempel hundar och skolgårdar
Varför i helskotta är det så svårt för normala hundägare att förstå att man hundar inte får vistas på skolgårdar? Skolgårdar är precis som lekplatser, hundar får inte vistas där punkt. Hundägare där jag bor rastar sina hundar på skolgården på väg till hunddagiset i närheten. Det är för sjutton äckligt att de gör detta. Gå för sjutton runt.

Jag kollade upp detta idag i min kommun och det finns inget förbud mot hundar på kommunala lekplatser enligt de kommunala ordningstadgarna. Skolgården bestämmer väl fastighetsägaren vad som gäller på. Självklart rastar man inte sina hundar på dessa platser enligt mig men det finns ingen självklart förbud mot att en hund vistas där. Jag har ofta med mina hundar när dottern leker på lekplatser. De är kopplade och stör ingen. Skulle det vara väldigt mycket barn avstår jag gå dit men oftast är vi ensamma eller med någon vi känner.
 
En jobbarkompis och hans flickvän, numera fru, har jobbat i Spanien, i samband med resor, ideellt, på ett ställe som tar hand om gatuhundar på plats i Spanien. Syftet har inte varit för stället att sälja hundarna utomlands men har låtit dom importera två hundar till sig själva och två hundar till två andra familjer de känner och som är bra på hund. En av dessa fyra hundar hade det tufft i början, men mår bra nu. Fantastiska hundar alla fyra, numera. Inga utställningsobjekt men lugna, genomtrevliga, trygga och rakt igenom fina familjehundar. Så det finns undantag från regeln om gatuhundar.

Jag måste erkänna att jag har svårt för skitnödig rasstandard och då i synnerhet människor som företräder raser som har svårt att andas, krumma ben eller sjukt sönderavlade raser och som samtidigt fnyser åt blandrasavel. Vilken dubbelmoral och brist på insikt. Jag säger inte att blandrasavel är bra men det är banne mig inte sjuk rasavel heller.

Jag är väldigt intresserad av att köpa hund i snar framtid men jag måste erkänna att jag bävar för delar av renrashundkulturen. Det känns som att man alltid måste namndroppa tränare och uppfödare som ska gå i god för en, vilket då kräver en viss underdånighet och risk för personkulter. Jag säger inte att blandrasavels-kulturen är bättre, verkligen inte!!! Men jag vill verkligen inte in i det där.
 
En jobbarkompis och hans flickvän, numera fru, har jobbat i Spanien, i samband med resor, ideellt, på ett ställe som tar hand om gatuhundar på plats i Spanien. Syftet har inte varit för stället att sälja hundarna utomlands men har låtit dom importera två hundar till sig själva och två hundar till två andra familjer de känner och som är bra på hund. En av dessa fyra hundar hade det tufft i början, men mår bra nu. Fantastiska hundar alla fyra, numera. Inga utställningsobjekt men lugna, genomtrevliga, trygga och rakt igenom fina familjehundar. Så det finns undantag från regeln om gatuhundar.

Jag måste erkänna att jag har fasansfullt svårt för skitnödig rasstandard och då i synnerhet människor som företräder raser som har svårt att andas, krumma ben eller sjukt sönderavlade raser och som samtidigt fnyser åt blandrasavel. Vilken dubbelmoral och brist på insikt. Jag säger inte att blandrasavel är bra men det är banne mig inte sjuk rasavel heller.

Jag är väldigt intresserad av att köpa hund i snar framtid men jag måste erkänna att jag bävar för delar av renrashundkulturen. Det känns som att man alltid måste namndroppa tränare och uppfödare som ska gå i god för en, vilket då kräver en viss underdånighet och risk för personkulter. Jag säger inte att blandrasavels-kulturen är bättre, verkligen inte!!! Men jag vill verkligen inte in i det där.

Och varför ska du i så fall ge dig in i den? Det är väl bara att ta en omplaceringshund från Sverige?
 
Jag är väldigt intresserad av att köpa hund i snar framtid men jag måste erkänna att jag bävar för delar av renrashundkulturen. Det känns som att man alltid måste namndroppa tränare och uppfödare som ska gå i god för en, vilket då kräver en viss underdånighet och risk för personkulter. Jag säger inte att blandrasavels-kulturen är bättre, verkligen inte!!! Men jag vill verkligen inte in i det där.

Fast det här är ju en aning överdrivet också? Vad exakt är det du bävar inför i "renraskulturen"?
 
En jobbarkompis och hans flickvän, numera fru, har jobbat i Spanien, i samband med resor, ideellt, på ett ställe som tar hand om gatuhundar på plats i Spanien. Syftet har inte varit för stället att sälja hundarna utomlands men har låtit dom importera två hundar till sig själva och två hundar till två andra familjer de känner och som är bra på hund. En av dessa fyra hundar hade det tufft i början, men mår bra nu. Fantastiska hundar alla fyra, numera. Inga utställningsobjekt men lugna, genomtrevliga, trygga och rakt igenom fina familjehundar. Så det finns undantag från regeln om gatuhundar.

Jag måste erkänna att jag har svårt för skitnödig rasstandard och då i synnerhet människor som företräder raser som har svårt att andas, krumma ben eller sjukt sönderavlade raser och som samtidigt fnyser åt blandrasavel. Vilken dubbelmoral och brist på insikt. Jag säger inte att blandrasavel är bra men det är banne mig inte sjuk rasavel heller.

Jag är väldigt intresserad av att köpa hund i snar framtid men jag måste erkänna att jag bävar för delar av renrashundkulturen. Det känns som att man alltid måste namndroppa tränare och uppfödare som ska gå i god för en, vilket då kräver en viss underdånighet och risk för personkulter. Jag säger inte att blandrasavels-kulturen är bättre, verkligen inte!!! Men jag vill verkligen inte in i det där.
Jag har aldrig hört om någon som behövt "namndroppa tränare" eller haft någon som behövt gå igod för någon för att få köpa valp. Jag har aldrig råkat ut för det själv heller eller hört att någon av mina uppfödarkollegor haft sådana krav och då födde jag ändå upp hundar avsedda för tjänst och tävling.

Sånt är ovanligt så det är iaf ett uselt skäl till att välja bort renrasavel.

Men om du tror att du kommer få en sundare hund avlad på gatan eller på en kompisparning så kör på det.
 
Jag måste erkänna att jag har svårt för skitnödig rasstandard och då i synnerhet människor som företräder raser som har svårt att andas, krumma ben eller sjukt sönderavlade raser och som samtidigt fnyser åt blandrasavel. Vilken dubbelmoral och brist på insikt. Jag säger inte att blandrasavel är bra men det är banne mig inte sjuk rasavel heller.

Jag är väldigt intresserad av att köpa hund i snar framtid men jag måste erkänna att jag bävar för delar av renrashundkulturen. Det känns som att man alltid måste namndroppa tränare och uppfödare som ska gå i god för en, vilket då kräver en viss underdånighet och risk för personkulter. Jag säger inte att blandrasavels-kulturen är bättre, verkligen inte!!! Men jag vill verkligen inte in i det där.
Well, inom min ras så står det att hundarna SKA variera utseendemässigt och på många punkter står det bara hur hundarna oftast är, eller ungefär ser ut. Någon "skitnödig rasstandard" tycker jag inte att det är, tvärt om hade jag önskat att den var lite mer specifik på några punkter...

Hittills har jag fått ett stort(!) kontaktnät av uppfödarbekantingar. Jag har alltså via internet kontakt med uppfödare som är utspridda över stora delar av världen. När vi pratat avel, uppfödning, försäljning av valpar osv (vilket jag gärna pratar med dem om för att lära mig mer) så har INGEN någonsin haft en tanke på att en valpköpare ska kunna någonting alls om olika uppfödare. Vad de vill är att veta att valpköpare kan ge valpen ett bra hem. Därför kollar de hur valpköparen tänkt sig livet med hunden, är det något som passar för rasen öht? De pratar med valpköparen om hur den ska ha tid och råd, hur den tänker göra om hunden blir sjuk och kollar om det finns planer på träning eller tävling.

Dessa frågor är enbart till för att försäkra sig om att valpen hamnar i ett hem som tar bra hand om den, för att BÅDE valp och blivande hundägare ska trivas och för att de ska kunna leva ett långt, lyckligt liv ihop. Inte sjutton behöver någon kunna namedroppa tränare för det. Tvärt om, säger man att man inte har koll så brukar uppfödarna vara mycket villiga att hjälpa till att hitta bra tränare, om det behövs.

Själv vill jag inte köpa hund av någon som säljer till första bästa person som langar fram rätt summa pengar. Jag vill kunna fråga uppfödaren hur den tänkt när den valt avelsdjur, jag vill kunna fråga uppfödaren om hundarnas släktingar både när det gäller mentalitet och fysisk hälsa. Jag vill kunna fråga uppfödaren hur valparna troligen blir. Jag räknar med att uppfödaren frågar mig varför jag vill ha en hund från just den kullen - och jag hoppas innerligt att uppfödaren säger nej om det visar sig att jag vill ha en hund som kanske inte är så som den planerade kullen väntas bli!

Frågor av ren nyfikenhet:
Du har alltså ingen kontakt i nuläget med någon uppfödare eller annan person som är väl insatt i den ras du är intresserad av? Hur har du gjort för att bilda dig en uppfattning om hur det är i "renrasvärlden"?


(Kan tillägga att bara för att man vägrar köpa blandras så betyder det inte att man gillar allt renrasigt. Själv kommer jag mest troligt importera min nästa valp, för det finns i nuläget inget i Sverige som är intressant nog inom min ras.)
 
En jobbarkompis och hans flickvän, numera fru, har jobbat i Spanien, i samband med resor, ideellt, på ett ställe som tar hand om gatuhundar på plats i Spanien. Syftet har inte varit för stället att sälja hundarna utomlands men har låtit dom importera två hundar till sig själva och två hundar till två andra familjer de känner och som är bra på hund. En av dessa fyra hundar hade det tufft i början, men mår bra nu. Fantastiska hundar alla fyra, numera. Inga utställningsobjekt men lugna, genomtrevliga, trygga och rakt igenom fina familjehundar. Så det finns undantag från regeln om gatuhundar.

Jag måste erkänna att jag har svårt för skitnödig rasstandard och då i synnerhet människor som företräder raser som har svårt att andas, krumma ben eller sjukt sönderavlade raser och som samtidigt fnyser åt blandrasavel. Vilken dubbelmoral och brist på insikt. Jag säger inte att blandrasavel är bra men det är banne mig inte sjuk rasavel heller.

Jag är väldigt intresserad av att köpa hund i snar framtid men jag måste erkänna att jag bävar för delar av renrashundkulturen. Det känns som att man alltid måste namndroppa tränare och uppfödare som ska gå i god för en, vilket då kräver en viss underdånighet och risk för personkulter. Jag säger inte att blandrasavels-kulturen är bättre, verkligen inte!!! Men jag vill verkligen inte in i det där.
Jag tror faktiskt det är värre bland blandrasuppfödarna just nu, dom kan bete sig precis hur som helst men ändå sälja valpar.
Har hört om labradoodle uppfödare som tar en tusenlapp för att folk ska få stå i kö och hur folk blivit blåsta på pengarna dom betalat in i förskott.
Så skulle en skk ansluten uppfödare aldrig göra och får inte heller.
Och jag är emot alla sjuka och extremavlade raser och en av dom värsta bullysarna,dom är inte ens med i skk men ser ut så ändå ;)
 
Jag har aldrig hört om någon som behövt "namndroppa tränare" eller haft någon som behövt gå igod för någon för att få köpa valp. Jag har aldrig råkat ut för det själv heller eller hört att någon av mina uppfödarkollegor haft sådana krav och då födde jag ändå upp hundar avsedda för tjänst och tävling.

Sånt är ovanligt så det är iaf ett uselt skäl till att välja bort renrasavel.

Men om du tror att du kommer få en sundare hund avlad på gatan eller på en kompisparning så kör på det.
En vän var tvungen att ha rekommendationer för att få köpa sin senaste valp (rysk svart terrier, ca 2-3 år sedan). Hon har då haft hund i 60 år, själv fött upp riesen, tävlat i de flesta grenarna, varit aktiv som hundtränare i många år, arbetat med hund i det militära etc. Men hon behövde alltså ha att någon gick i god för henne för att hon skulle få lov att köpa en valp. Det var dock en rysk uppfödare, så det kan ha påverkat, och jag har inte hört om någon annan som har varit med om något liknande.
 
En vän var tvungen att ha rekommendationer för att få köpa sin senaste valp (rysk svart terrier, ca 2-3 år sedan). Hon har då haft hund i 60 år, själv fött upp riesen, tävlat i de flesta grenarna, varit aktiv som hundtränare i många år, arbetat med hund i det militära etc. Men hon behövde alltså ha att någon gick i god för henne för att hon skulle få lov att köpa en valp. Det var dock en rysk uppfödare, så det kan ha påverkat, och jag har inte hört om någon annan som har varit med om något liknande.

Fast även om det finns uppfödare som vill ha någon som "går i god" för dom så är det ju inget synonymt med just renrasaveln? Och har man hållit på så länge så är det ju inte heller svårt att hitta någon som kan säga att man inte är helt okunnig. Även om meriterna i sig borde visa på motsatsen. Men ryssen kanske inte trodde henne?
 
En vän var tvungen att ha rekommendationer för att få köpa sin senaste valp (rysk svart terrier, ca 2-3 år sedan). Hon har då haft hund i 60 år, själv fött upp riesen, tävlat i de flesta grenarna, varit aktiv som hundtränare i många år, arbetat med hund i det militära etc. Men hon behövde alltså ha att någon gick i god för henne för att hon skulle få lov att köpa en valp. Det var dock en rysk uppfödare, så det kan ha påverkat, och jag har inte hört om någon annan som har varit med om något liknande.
Jag sålde inte heller valp utan referens. Tycker inte det är ett dugg upprörande.
 
En vän var tvungen att ha rekommendationer för att få köpa sin senaste valp (rysk svart terrier, ca 2-3 år sedan). Hon har då haft hund i 60 år, själv fött upp riesen, tävlat i de flesta grenarna, varit aktiv som hundtränare i många år, arbetat med hund i det militära etc. Men hon behövde alltså ha att någon gick i god för henne för att hon skulle få lov att köpa en valp. Det var dock en rysk uppfödare, så det kan ha påverkat, och jag har inte hört om någon annan som har varit med om något liknande.
Det låter sunt ändå. Att någon är uppfödare garanterar ju tyvärr inte att de är bra med hundar. Jag vet själv om uppfödare som ses som framgångsrika och bra i sin ras som definitivt hade fått svårt(!) att köpa valp om säljaren hade haft en aning om hur hundhållningen ser ut i hemmet...
 
Det låter sunt ändå. Att någon är uppfödare garanterar ju tyvärr inte att de är bra med hundar. Jag vet själv om uppfödare som ses som framgångsrika och bra i sin ras som definitivt hade fått svårt(!) att köpa valp om säljaren hade haft en aning om hur hundhållningen ser ut i hemmet...
Jag minns en valpintressent när mina var små, som hade så svårt att fatta att jag inte gav säljlöfte över telefon. Hen hade tre timmars resväg till mig, och jag sa att hen var jättevälkommen att hälsa på och träffa valparna och prata, men att jag inte lämnade besked för än jag träffat hen. När jag bad om referenser, gemensamma bekanta eller vad planen var för träning så bodde hen i samma stad som en känd instruktör, något annat fanns inte. Hen var väldigt arg över att jag inte lämnade löfte om valp med bara ett telefonsamtal som grund, och att det var orimligt att köra 3 timmar för att träffas, utan att första ha fått löfte om köp. Denne fick ingen valp...
 
En jobbarkompis och hans flickvän, numera fru, har jobbat i Spanien, i samband med resor, ideellt, på ett ställe som tar hand om gatuhundar på plats i Spanien. Syftet har inte varit för stället att sälja hundarna utomlands men har låtit dom importera två hundar till sig själva och två hundar till två andra familjer de känner och som är bra på hund. En av dessa fyra hundar hade det tufft i början, men mår bra nu. Fantastiska hundar alla fyra, numera. Inga utställningsobjekt men lugna, genomtrevliga, trygga och rakt igenom fina familjehundar. Så det finns undantag från regeln om gatuhundar.

Jag måste erkänna att jag har svårt för skitnödig rasstandard och då i synnerhet människor som företräder raser som har svårt att andas, krumma ben eller sjukt sönderavlade raser och som samtidigt fnyser åt blandrasavel. Vilken dubbelmoral och brist på insikt. Jag säger inte att blandrasavel är bra men det är banne mig inte sjuk rasavel heller.

Jag är väldigt intresserad av att köpa hund i snar framtid men jag måste erkänna att jag bävar för delar av renrashundkulturen. Det känns som att man alltid måste namndroppa tränare och uppfödare som ska gå i god för en, vilket då kräver en viss underdånighet och risk för personkulter. Jag säger inte att blandrasavels-kulturen är bättre, verkligen inte!!! Men jag vill verkligen inte in i det där.
Förstår hur du känner. Nästa hund för mig ska vara ren sällskap och bara haft jakthundar innan och har aldrig blivit frågad om referenser (var skulle jag hitta dessa då jag inte umgås med andra hundmäniskor utöver jaktfolk) och har aldrig behövt åka och hälsa på oavsett avstånd och har alltid fått veta innan valparna föds om jag får köpa eller inte beroende på hur många tikar det blir (nu är jag mest nervös över att bli ifrågasatt om att jag vill ha tik och inte hane).

Innan corona kom var jag inne på att importera (renrasiga) av den rasen jag vill ha. Nu känns det mest hopplöst att kunna köpa hund öht med tanke på hur många som vill ha hund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Satt och kollade på hundannonser i går kvälls. Inte för att jag ska ha någon mer just nu men så småningom ska det bli en till. Men vad...
2
Svar
27
· Visningar
3 377
Senast: Mysaan
·
G
Hundavel & Ras Jag hamnade i en diskussion angående det här med olika prov som bara är avsedda för vissa raser eller en viss rasgrupp. När vi...
2
Svar
34
· Visningar
2 863
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Det var jag på igår, och jag vill dela med mig av lite tankar. Jag tyckte det var extremt intressant, och hon som visade runt oss (från...
2
Svar
33
· Visningar
3 130
Senast: Lenis
·
Övr. Hund varför hackar man på folk som vill ha blandras? är det inte upp till var och en att välja? om man går långt tillbaka i tiden så måste...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
12 547
Senast: pitchi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp