Förbannad

Förstår hur du känner. Nästa hund för mig ska vara ren sällskap och bara haft jakthundar innan och har aldrig blivit frågad om referenser (var skulle jag hitta dessa då jag inte umgås med andra hundmäniskor utöver jaktfolk) och har aldrig behövt åka och hälsa på oavsett avstånd och har alltid fått veta innan valparna föds om jag får köpa eller inte beroende på hur många tikar det blir (nu är jag mest nervös över att bli ifrågasatt om att jag vill ha tik och inte hane).

Innan corona kom var jag inne på att importera (renrasiga) av den rasen jag vill ha. Nu känns det mest hopplöst att kunna köpa hund öht med tanke på hur många som vill ha hund.
Varför skulle det inte fungera att ha jägare som referens? Kan inte de säga om du tagit bra hand om din hund eller inte?
 
Det låter sunt ändå. Att någon är uppfödare garanterar ju tyvärr inte att de är bra med hundar. Jag vet själv om uppfödare som ses som framgångsrika och bra i sin ras som definitivt hade fått svårt(!) att köpa valp om säljaren hade haft en aning om hur hundhållningen ser ut i hemmet...
Jag håller med om att det är sunt, och framförallt på den typen av hund som det var vännen köpte - hennes ryska terrier är inte en hund som passar någon som inte har stenkoll på läget. Det hade nog egentligen varit bra om det var mer kontroll på valpköpare inom vissa raser som kan bli farliga i fel/okunniga händer :)
 
Fast även om det finns uppfödare som vill ha någon som "går i god" för dom så är det ju inget synonymt med just renrasaveln? Och har man hållit på så länge så är det ju inte heller svårt att hitta någon som kan säga att man inte är helt okunnig. Även om meriterna i sig borde visa på motsatsen. Men ryssen kanske inte trodde henne?
Nej, jag håller med om att det är inte nödvändigtvis något som är kopplat till renrasaveln. Mitt svar var framförallt svar på det @Fetaost skrev kring att aldrig ha hört om någon som behöver namedroppa/ha rekommendationer för att få köpa valp. Jag ville ge ett exempel på ett fall då det faktiskt krävdes rekommendationer.

Jag tror framförallt att det ryssen inte var säker på var om vännen skulle klara av en så pass skarp hund, vilket kan vara svårt att veta bara från meriter. :)

Jag sålde inte heller valp utan referens. Tycker inte det är ett dugg upprörande.
Mitt svar var framförallt svar på det @Fetaost skrev kring att aldrig ha hört om någon som behöver namedroppa/ha rekommendationer för att få köpa valp. Jag ville ge ett exempel på ett fall då det faktiskt krävdes rekommendationer. I vännens fall förstår jag att det kan vara bra med rekommendationer/referenser, då det är en skarp hund som nog lätt hade kunnat bli farlig i fel händer :)
 
Nej, jag håller med om att det är inte nödvändigtvis något som är kopplat till renrasaveln. Mitt svar var framförallt svar på det @Fetaost skrev kring att aldrig ha hört om någon som behöver namedroppa/ha rekommendationer för att få köpa valp. Jag ville ge ett exempel på ett fall då det faktiskt krävdes rekommendationer.

Jag tror framförallt att det ryssen inte var säker på var om vännen skulle klara av en så pass skarp hund, vilket kan vara svårt att veta bara från meriter. :)


Mitt svar var framförallt svar på det @Fetaost skrev kring att aldrig ha hört om någon som behöver namedroppa/ha rekommendationer för att få köpa valp. Jag ville ge ett exempel på ett fall då det faktiskt krävdes rekommendationer. I vännens fall förstår jag att det kan vara bra med rekommendationer/referenser, då det är en skarp hund som nog lätt hade kunnat bli farlig i fel händer :)
Jag ser det som väldigt stor skillnad på att "namedroppa" personer och att använda personer som referens. Tex kan jag i all kontakt med personer säga att jag har hundar från uppfödare x, sedan använda helt andra personer som referenser, av den enkla anledningen att jag har bättre kontakt med annat hundfolk än just uppfödarna.
 
Jag har aldrig hört om någon som behövt "namndroppa tränare" eller haft någon som behövt gå igod för någon för att få köpa valp. Jag har aldrig råkat ut för det själv heller eller hört att någon av mina uppfödarkollegor haft sådana krav och då födde jag ändå upp hundar avsedda för tjänst och tävling.

Sånt är ovanligt så det är iaf ett uselt skäl till att välja bort renrasavel.

Men om du tror att du kommer få en sundare hund avlad på gatan eller på en kompisparning så kör på det.
Konstigt. Jag känner ingen som köpt hund utan att det varit så, och då känner jag många, och i många olika raser. Och uppfödare.

Jag har inte skrivit ett ord om att det finns bättre avel på gatan, så det var en konstig sak att skriva.
 
Well, inom min ras så står det att hundarna SKA variera utseendemässigt och på många punkter står det bara hur hundarna oftast är, eller ungefär ser ut. Någon "skitnödig rasstandard" tycker jag inte att det är, tvärt om hade jag önskat att den var lite mer specifik på några punkter...
Frågor av ren nyfikenhet:
Du har alltså ingen kontakt i nuläget med någon uppfödare eller annan person som är väl insatt i den ras du är intresserad av? Hur har du gjort för att bilda dig en uppfattning om hur det är i "renrasvärlden"?


(Kan tillägga att bara för att man vägrar köpa blandras så betyder det inte att man gillar allt renrasigt. Själv kommer jag mest troligt importera min nästa valp, för det finns i nuläget inget i Sverige som är intressant nog inom min ras.)
Jag ägde hund innan, en tjuvparning, och tränade det mesta med den, spår, lydnad, trick mm. Min fd kollega håller kurser och tävlar bla rally på hög nivå, många av de jag känner har (ras)hund, en har uppfödning mm mm. Jag har hört min beskärda del av hundkulturen.

Bra, friska raser är väl kanon, det finns väl inget att säga om det. Just nu är jag inte säker på vilken ras /hund jag vill ha. Vi får se.
 
Nej, jag håller med om att det är inte nödvändigtvis något som är kopplat till renrasaveln. Mitt svar var framförallt svar på det @Fetaost skrev kring att aldrig ha hört om någon som behöver namedroppa/ha rekommendationer för att få köpa valp. Jag ville ge ett exempel på ett fall då det faktiskt krävdes rekommendationer.

Jag tror framförallt att det ryssen inte var säker på var om vännen skulle klara av en så pass skarp hund, vilket kan vara svårt att veta bara från meriter. :)


Mitt svar var framförallt svar på det @Fetaost skrev kring att aldrig ha hört om någon som behöver namedroppa/ha rekommendationer för att få köpa valp. Jag ville ge ett exempel på ett fall då det faktiskt krävdes rekommendationer. I vännens fall förstår jag att det kan vara bra med rekommendationer/referenser, då det är en skarp hund som nog lätt hade kunnat bli farlig i fel händer :)
Fast jag sa aldrig att det inte förekom. Men om man ser till andel valpar som säljs och aktiva uppfödare så är de som kräver referenser i minioritet.
Sen ser jag inte att det på något vis skulle vara "dåligt" att ta referenser i vissa raser.
 
Konstigt. Jag känner ingen som köpt hund utan att det varit så, och då känner jag många, och i många olika raser. Och uppfödare.

Jag har inte skrivit ett ord om att det finns bättre avel på gatan, så det var en konstig sak att skriva.
Och jag har aldrig hört talas om detta.
Uppfödaren brukar träffa köparen och bilda sin egen uppfattning är min erfarenhet,många människor kommer ju även på besök innan det finns några valpar för att bekanta sig med rasen om det är första gången.
Nej att kräva referenser har jag faktiskt aldrig hört talas om och har också varit med om många valpköp av olika raser.
 
Och jag har aldrig hört talas om detta.
Uppfödaren brukar träffa köparen och bilda sin egen uppfattning är min erfarenhet,många människor kommer ju även på besök innan det finns några valpar för att bekanta sig med rasen om det är första gången.
Nej att kräva referenser har jag faktiskt aldrig hört talas om och har också varit med om många valpköp av olika raser.
Undrar vad det beror på, att vi har så olika erfarenheter? Landsända? (Jag bor söderut).
 
Konstigt. Jag känner ingen som köpt hund utan att det varit så, och då känner jag många, och i många olika raser. Och uppfödare.

Jag har inte skrivit ett ord om att det finns bättre avel på gatan, så det var en konstig sak att skriva.
Du ville inte stödja den skitnödiga renrasaveln som du ansåg ha en dubbelmoral för att det finns en del osund avel och då finns ju bara tre alternativ. Gatuhund, blandras eller omplacering.

Många av oss uppfödare uppskattar heller inte osund avel på trubbnosar, extrema extiörer osv. Det gör oss varken skitnödiga eller att vi på något vis stödjer skitavel varken inom renrasiga hundar, valpfabriker som förser "Shelters" eller köksavlare.
 
Du ville inte stödja den skitnödiga renrasaveln som du ansåg ha en dubbelmoral för att det finns en del osund avel och då finns ju bara tre alternativ. Gatuhund, blandras eller omplacering.
Du ville inte stödja den skitnödiga renrasaveln som du ansåg ha en dubbelmoral för att det finns en del osund avel och då finns ju bara tre alternativ. Gatuhund, blandras eller omplacering.
Många av oss uppfödare uppskattar heller inte osund avel på trubbnosar, extrema extiörer osv. Det gör oss varken skitnödiga eller att vi på något vis stödjer skitavel varken inom renrasiga hundar, valpfabriker som förser "Shelters" eller köksavlare.
jag skriver att jag inte stödjer skitnödig avel och då i synnerhet inte avel med krumma ben och trubbiga nosar. Det gör ju inte du heller? Jag förstår faktiskt varken din eller andras reaktioner. Jag har inte skrivit att jag föredrar gathundar eller blandras. Jag är bara väldigt mycket emot pekande, dömande fingrar när det själv på köksgolvet sitter en hund som knappt kan andas och man hävdar att rasrena hundar alltid är så bra för där pågår minsann röntgen osv.
 
jag skriver att jag inte stödjer skitnödig avel och då i synnerhet inte avel med krumma ben och trubbiga nosar. Det gör ju inte du heller? Jag förstår faktiskt varken din eller andras reaktioner. Jag har inte skrivit att jag föredrar gathundar eller blandras. Jag är bara väldigt mycket emot pekande, dömande fingrar när det själv på köksgolvet sitter en hund som knappt kan andas och man hävdar att rasrena hundar alltid är så bra för där pågår minsann röntgen osv.

Men vem är det du argumenterar mot då? Det är väl ingen här som förespråkar avel med och för att få fram sjuka djur? Oavsett vem en köper hund från vill en väl ha en frisk och sund hund? Har det VERKLIGEN med den här diskussionen att göra? Antingen köper en gatuhund och är en fin människa eller så stödjer en sjukavel och är en dålig människa?

Varför inte bestämma om en vill ta en omplacering och hitta en frisk och sund sådan, eller en valp och hitta en frisk och sund valp?
 
jag skriver att jag inte stödjer skitnödig avel och då i synnerhet inte avel med krumma ben och trubbiga nosar. Det gör ju inte du heller? Jag förstår faktiskt varken din eller andras reaktioner. Jag har inte skrivit att jag föredrar gathundar eller blandras. Jag är bara väldigt mycket emot pekande, dömande fingrar när det själv på köksgolvet sitter en hund som knappt kan andas och man hävdar att rasrena hundar alltid är så bra för där pågår minsann röntgen osv.
Vet du jag tror faktiskt inga andra än just dom som föder upp dessa raser är för dom.
Jag som har en annan ras (skkreggad) tycker att dessa hundar ska få totalt avelsförbud och dö ut.
Vissa tycker att man ska rädda raserna genom att avla sundare individer men jag vet inga andra än just uppfödarna av dessa som tycker det ska fortgå som det är nu.
 
jag skriver att jag inte stödjer skitnödig avel och då i synnerhet inte avel med krumma ben och trubbiga nosar. Det gör ju inte du heller? Jag förstår faktiskt varken din eller andras reaktioner. Jag har inte skrivit att jag föredrar gathundar eller blandras. Jag är bara väldigt mycket emot pekande, dömande fingrar när det själv på köksgolvet sitter en hund som knappt kan andas och man hävdar att rasrena hundar alltid är så bra för där pågår minsann röntgen osv.
Ja, vi kanske är dömmande just för att ingen av oss pysslar med trubbnosar, krumma ben eller det du drar upp. Du skriver ändå väldigt generalliserande om renrasavel och uppfödare eftersom du inte någonstanns kallar den annat äan skitnödig.

INGEN har någinsin sagt i en enda tråd att all renrasavel är bra. Vi har huuur många trådar som helst där vi disskuterat detta.
Själv har jag genom åren här ffa hårt kritiserat utställningsaveln av Schäfer samt Försvarsmaktens massproduktion av klådhundar för skattepengar. Och jag tycker jag har skäl att göra det eftersom jag har haft insyn i den aveln och samtidigt avlat på brukslinjer för arbete. Så ja, jag dömmer och må vara skitnödig för jag har god insyn i hur åt helvete det går när man slutar röntga, utvärdera mm.
 
Och det tål att upprepas att skitavel oavsett om den är renrasig eller inte kommer att fortsätta så länge det finns valpköpare som inte ställer krav.
Som konusument har man ett ansvar och en skyldighet att ta reda på vad man köper. Oavsett om det är en hund, husvagn, hus eller häst. Ja, det är jobbigt, svårt och kanske tråkigt att läsa BPH/MH och hälsotester på avelsdata och det tar tid. Men gör man detta ökar chanserna markant till att den valp man tillslut väljer att köpa kommer bli sund i kropp och knopp.

Valet är alltid valpköparens utefter de resultat och fakta som uppfödarna tar fram.
Köpa eller välja att avstå.

All rasavel har ett tydligt mål. Det är upp till valpköparen att avgöra om det är en hund av den målbilden man vill ha och om man vill stödja en uppfödare som seriöst använder sig av alla byggstenar för att nå och hålla målet.

Att se ner på rensasavel för att det (som på alla andra områden) finns oseriösa aktörer som tummat på målen och resultatet är bara okunnigt.
 
En jobbarkompis och hans flickvän, numera fru, har jobbat i Spanien, i samband med resor, ideellt, på ett ställe som tar hand om gatuhundar på plats i Spanien. Syftet har inte varit för stället att sälja hundarna utomlands men har låtit dom importera två hundar till sig själva och två hundar till två andra familjer de känner och som är bra på hund. En av dessa fyra hundar hade det tufft i början, men mår bra nu. Fantastiska hundar alla fyra, numera. Inga utställningsobjekt men lugna, genomtrevliga, trygga och rakt igenom fina familjehundar. Så det finns undantag från regeln om gatuhundar.

Jag måste erkänna att jag har svårt för skitnödig rasstandard och då i synnerhet människor som företräder raser som har svårt att andas, krumma ben eller sjukt sönderavlade raser och som samtidigt fnyser åt blandrasavel. Vilken dubbelmoral och brist på insikt. Jag säger inte att blandrasavel är bra men det är banne mig inte sjuk rasavel heller.

Jag är väldigt intresserad av att köpa hund i snar framtid men jag måste erkänna att jag bävar för delar av renrashundkulturen. Det känns som att man alltid måste namndroppa tränare och uppfödare som ska gå i god för en, vilket då kräver en viss underdånighet och risk för personkulter. Jag säger inte att blandrasavels-kulturen är bättre, verkligen inte!!! Men jag vill verkligen inte in i det där.
Jag tänker att det är ganska stor skillnad på att importera nån enstaka gatuhund som man redan har skapat en fin relation med jämfört med organisationerna som massimporterar dåligt socialicerade hundar med kass mentalitet och hälsa till nästan vem som helst som betalar. Dessutom under rätt traumatiska former för de stackars gatuhundarna som om man ska tro organisationerna aldrig har upplevt sådant som hundstall och långa transporter.

För övrigt tycker jag att Länsstyrelserna borde ta i betydligt hårdare mot ohälsosam avel inom vissa raser men det betyder inte att jag är emot all rasavel. I min ras har man t ex blivit av med en genetisk sjukdom tack vare god avel de senaste decennierna.
 
Jag tänker att det är ganska stor skillnad på att importera nån enstaka gatuhund som man redan har skapat en fin relation med jämfört med organisationerna som massimporterar dåligt socialicerade hundar med kass mentalitet och hälsa till nästan vem som helst som betalar. Dessutom under rätt traumatiska former för de stackars gatuhundarna som om man ska tro organisationerna aldrig har upplevt sådant som hundstall och långa transporter.

För övrigt tycker jag att Länsstyrelserna borde ta i betydligt hårdare mot ohälsosam avel inom vissa raser
Jag håller helt med.
 
Men vem är det du argumenterar mot då? Det är väl ingen här som förespråkar avel med och för att få fram sjuka djur? Oavsett vem en köper hund från vill en väl ha en frisk och sund hund? Har det VERKLIGEN med den här diskussionen att göra? Antingen köper en gatuhund och är en fin människa eller så stödjer en sjukavel och är en dålig människa?

Varför inte bestämma om en vill ta en omplacering och hitta en frisk och sund sådan, eller en valp och hitta en frisk och sund valp?
Jag argumenterar inte emot ngn. Jag skrev ett inlägg i debatten. Jag skrev att det finns gatuhundar som importeras utan att det är en dålig organisation bakom och att jag är emot dålig, skitnödig avel. Och att jag tycker att det blir ganska mkt ankdamm ibland med namndroppande. Uppenbarligen är det jätteprovocerande.

Vet ni, jag tycker att det är ett väldans generaliserande från alla håll, faktiskt. Men värst är det ju när ”motståndaren” gör det, eller hur?
 
Själv har jag genom åren här ffa hårt kritiserat utställningsaveln av Schäfer samt Försvarsmaktens massproduktion av klådhundar för skattepengar. Och jag tycker jag har skäl att göra det eftersom jag har haft insyn i den aveln och samtidigt avlat på brukslinjer för arbete. Så ja, jag dömmer och må vara skitnödig för jag har god insyn i hur åt helvete det går när man slutar röntga, utvärdera mm.
Ja, hos mig slår du in öppna dörrar. Det där är ju exakt min poäng, liksom.

Värt att notera, är ju att jag aldrig skrivit en rad om att blandrasavel är bra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Satt och kollade på hundannonser i går kvälls. Inte för att jag ska ha någon mer just nu men så småningom ska det bli en till. Men vad...
2
Svar
27
· Visningar
3 378
Senast: Mysaan
·
G
Hundavel & Ras Jag hamnade i en diskussion angående det här med olika prov som bara är avsedda för vissa raser eller en viss rasgrupp. När vi...
2
Svar
34
· Visningar
2 864
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Det var jag på igår, och jag vill dela med mig av lite tankar. Jag tyckte det var extremt intressant, och hon som visade runt oss (från...
2
Svar
33
· Visningar
3 130
Senast: Lenis
·
Övr. Hund varför hackar man på folk som vill ha blandras? är det inte upp till var och en att välja? om man går långt tillbaka i tiden så måste...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
12 547
Senast: pitchi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp