Förbannad

Golden_Heart

Trådstartare
Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa saker gör mig fullständigt galen.

Exempel Flexikoppel i trafiken.
Folk som cyklar med hundar på flexi.
Hur tänker man här med säkerhet, speciellt när hunden får fara runt som en annan jojo.

Själv anser jag om man cyklar så ska det vara springer och sele, samt extra koppel för extra säkerhet. Enda gången jag kan tänka mig att hunden är när de tränar för hundsporten när hunden springer framför cykeln och få dra den.

Folk som går med hundar över gatan med flexi, och låter hunden springa långt före, så att hunden är nästan över och ägaren inte börjat gå över än. Hur i helskotta tänker man här? Ingen trafiksäkerhet alls här.

Själv anser jag att hunden ska gå fint vid förarens sida vid all korsningar eller broar oavsett koppel. Allt annat är oansvarigt.

Exempel hundar och skolgårdar
Varför i helskotta är det så svårt för normala hundägare att förstå att man hundar inte får vistas på skolgårdar? Skolgårdar är precis som lekplatser, hundar får inte vistas där punkt. Hundägare där jag bor rastar sina hundar på skolgården på väg till hunddagiset i närheten. Det är för sjutton äckligt att de gör detta. Gå för sjutton runt.

Exempel Avigheten mot Gatuhundar
Det är en skillnad på gatuhundar och smuggelhundar. Smuggelhundar är de som på oseriös väg har kommit in till Sverige, tex inte tillräckligt vaccinerade samt kommit till Sverige vid för ung ålder. Oftast är det oseriösa transportörer och oseriösa shelter.
Seriösa shelter och seriösa organisationer som transporterar ser till att alla regler följs så är det inga problem.
Ja ibland kommer vissa reaktiva hundar in, men ju yngre de är ju bättre, men absolut inte yngre än 16 veckor.
Vissa kommer med en bakgrund som krävs att jobba på, en del ägare är mogna för det och andra inte.
Många väljer att hjälpa en gatuhund istället för ta en valp i Sverige, speciellt sedan priser på en blandras kan ligga mellan 15000 kr och 50000 kr. Jag skulle säga max 7500 kr till absolut max 14000 kr för en blandras inte mer eller för en rashund utan papper.
Att betala tex 40000 kr för en hund, då ska den ha föräldrar som är så meriterade på minst svensk mästerskapsnivå med vinst och höftledsröntgade, som inte visar något, samt att de är verkligen renrasiga, fina och friska i flera generationer.
Det är absolut vansinne att betala hutlösa priser för hundarna speciellt blandraser. Blandningar som är något med poo på slutet är bara blandraser även om det är mellan pudel och något mer.
Många väljer gatuhund just för att de inte vill supporta den svenska aveln och dess hutlösa priser.
Puppy mill blir mer då det är mer inriktat på pengar än hundarnas värde och välmående, tex vissa uppfödare utomlands slänger ut valpar när de är 5 veckor, om de är tikar. De vill bara ha hannar.
Många av de som yttrar sig gällande gatuhundar har bara läst media kring smuggelhundar och drar alla över en kam.

Exempel hundägare som inte plockar upp
Ni är en skamfläck i samhället. Det är snuskigt att se hur många som lämnar skit efter trottoarer. Lika snuskigt som alla fimpar, snusrester eller munskydd. Jag kan förstå att många tycker det är jobbigt tex när de på en promenad måste bära påsen minst 40 min från det hunden gör och tills att det går att slänga.
 
Jag som är lite hundrädd av mig tycker det är obehagligt att så många importerar gatuhundar med tvivelaktig mentalitet.
Ser hellre hundbajs ute än möter gatuhundar i stan.
alla gatuhundar är inte reaktiva.
Det finns massor med riktig fin mentalitet också.
Hunden du möter, vet du ju inte om den är ifrån Sverige eller ifrån utlandet.
 
Shelter och adoption är djurplågeri. Punkt.

Shelter och "gatuhundar" är ofta puppymills och har exploderat i omfattning. Punkt.

Ca 40% av shelterhundarna saknar fullgoda vaccinationer och är därför en fara för både människor, tamdjur och vilda djur i Sverige. Punkt.

Det finns massor av omplaceringar i Sverige. Ta en sån då!
 
Absolut!
Men det känns rätt omöjligt för folk som importerar att veta.
Ofta så beskrivs hunden oerhört bra. Man ser filmer på dem.
Om de varit med om något speciellt så har de seriösa shelter beskrivit detta.
Men när du möter en hund på gatan så vet du ju inte om den är ifrån något ställe i Sverige eller utomlands.
 
Jag blir förbannad på folk som ska leka hjältar och adoptera hundar från andra länder.
Så härligt med rabies 🥰
j*kla kommentar. Seriösa transportörer och shelter, då får man inte dessa problem. Sedan är det upp till ägaren att se till att hunden fortsätter vaccineras.
 
Ofta så beskrivs hunden oerhört bra. Man ser filmer på dem.
Om de varit med om något speciellt så har de seriösa shelter beskrivit detta.
Men när du möter en hund på gatan så vet du ju inte om den är ifrån något ställe i Sverige eller utomlands.

Gör dom? För jag läser nog dagligen om folk som har problem med sina gatuhundar. Folk som är besvikna på att så som hundarna beskrivs inte stämmer överens med verkligheten osv.

Hundar som är så rädda att de sitter i ett hörn och skakar i flera veckor eller månader. Folk som "jobbar" med detta som berättar att det är heeeelt normalt. De behöver tiiiiid.

Nej. Jag hade kunnat ta att man tar hit hundar om man personligen ser till att alla papper, vaccinationer osv är som de ska samt att hunden är LITE osäker i början. Inte helt livrädd i månader eller år.

Har en i min närhet som har en gatuhund och den får släpas ut. Den har varit i Sverige iaf 1-2 år.

Det är verkligen inte okej.
 
Ofta så beskrivs hunden oerhört bra. Man ser filmer på dem.
Om de varit med om något speciellt så har de seriösa shelter beskrivit detta.
Men när du möter en hund på gatan så vet du ju inte om den är ifrån något ställe i Sverige eller utomlands.
Vet såklart inte om random hund på gatan är en importerad gatuhund, det är väl lite det som skrämmer mig. Hade jag vetat det hade det varit enklare att undvika dessa hundar.
 
Seriösa som den som förmedlat hunden som bitit tre gånger?
Alltså nej, bara nej.

Seriös import ja, adoptera från pengakåta shelters, nej.
Det var ju inte sheltrets fel. Hunden kom till Sverige som valp. Behandling etc sattes in för sent.
Hunden nafsat för övrigt och det var efter kastrering. Kastrering förvärrade den.
Angående den hunden, hör hemma dock i ett annat inlägg.
 
Gör dom? För jag läser nog dagligen om folk som har problem med sina gatuhundar. Folk som är besvikna på att så som hundarna beskrivs inte stämmer överens med verkligheten osv.

Hundar som är så rädda att de sitter i ett hörn och skakar i flera veckor eller månader. Folk som "jobbar" med detta som berättar att det är heeeelt normalt. De behöver tiiiiid.

Nej. Jag hade kunnat ta att man tar hit hundar om man personligen ser till att alla papper, vaccinationer osv är som de ska samt att hunden är LITE osäker i början. Inte helt livrädd i månader eller år.

Har en i min närhet som har en gatuhund och den får släpas ut. Den har varit i Sverige iaf 1-2 år.

Det är verkligen inte okej.
Alla är inte rädda hundar.
Alla hundar oavsett vad de kommer ifrån behöver jobbas med.
Du kan få en reaktiv hund bara genom att den misshandlas i Sverige eller far illa på något sätt, och då är den född i Sverige.
 
Flexikoppel och hundbajs känns som små problem jämfört med oseriös import och hundar som mår dåligt. Tycker jag.

Men absolut, flexi bör användas med eftertanke och hundbajs bör plockas upp där det kan störa. Och gatuhundar bör inte importeras av organisationer.
 
Alla är inte rädda hundar.
Alla hundar oavsett vad de kommer ifrån behöver jobbas med.
Du kan få en reaktiv hund bara genom att den misshandlas i Sverige eller far illa på något sätt, och då är den född i Sverige.

Jag skulle säga att det är få svenska hundar som är så rädda som VÄLDIGT många av dessa hundarna är.

Själv tycker jag det är djurplågeri.
 
Flexikoppel och hundbajs känns som små problem jämfört med oseriös import och hundar som mår dåligt. Tycker jag.

Men absolut, flexi bör användas med eftertanke och hundbajs bör plockas upp där det kan störa. Och gatuhundar bör inte importeras av organisationer.
Bullskit. Om saker sköts på rätt sätt, så är det inga problem. Det finns oseriösa shelter och organisationer, samt de som är oerhört seriösa.
Flexikoppel på felsätt blir en trafikfara för alla.
Sätt stopp på aveln i Sverige som håller på att gå åt fel håll, så finns det ingen mer orsak att importera/ hjälpa gatuhundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Satt och kollade på hundannonser i går kvälls. Inte för att jag ska ha någon mer just nu men så småningom ska det bli en till. Men vad...
2
Svar
27
· Visningar
3 364
Senast: Mysaan
·
G
Hundavel & Ras Jag hamnade i en diskussion angående det här med olika prov som bara är avsedda för vissa raser eller en viss rasgrupp. När vi...
2
Svar
34
· Visningar
2 850
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Det var jag på igår, och jag vill dela med mig av lite tankar. Jag tyckte det var extremt intressant, och hon som visade runt oss (från...
2
Svar
33
· Visningar
3 123
Senast: Lenis
·
Övr. Hund varför hackar man på folk som vill ha blandras? är det inte upp till var och en att välja? om man går långt tillbaka i tiden så måste...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
12 497
Senast: pitchi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp