Förbannad

De här tre fallen handlar alltså inte om smuggelhundar, utan om gatuhundar som tas hit av organisationer för att hamna hos folk som tror att de gör en god gärning. Tror du att någon av de som köper en gatuhund tror att organisationen/sheltret de köper hunden av är oseriöst?
Så om du känner till någon seriös organisation är det knappast reklam du gör om du namnger den, utan ren samhällsnytta.

https://tidningen.djurskyddet.se/20...terade-gatuhundar-fran-lander-med-rabiesrisk/

https://www.ruokavirasto.fi/sv/samm...os-hundar-inforda-fran-ryssland-och-rumanien/

https://www.veterinarmagazinet.se/2015/06/importhundar-saknade-rabiesskydd-trots-intyg/

Jag tycker att generalsekreteraren för Djurskyddet formulerar det rätt bra:
”– Vi är många som lider med gatuhundar i andra länder och vill göra vad vi kan för att hjälpa. Att ta hem en hund till Sverige och ge den ett kärleksfullt hem kan ofta kännas som en lösning. Men tyvärr finns många risker, att hunden har sjukdomar som inte finns i Sverige är en av dessa. Det finns också personer och organisationer som utnyttjar vår vilja att hjälpa och gör business på att exportera hundar, ofta innebärande att hundarna inte blir väl behandlade.”
 
Med tanke på hur mycket fel på leder etc som finns, kan jag inte säga att det bedrivs seriös avel.
Mer avel för att trissa priser eller bedriva avel på blandras där priserna landar för cockapoo eller liknande för över 35000 kr.
Det här är en så extremt okunnig kommentar att jag bara måste reagera.

Ledfel förekommer i en del raser. Det finns uppfödare som avlar på hundar man inte borde avla på - ja. Men de allra flesta gör inte det. De tar hänsyn till den hälsoinformation som finns. Ibland blir det fel ändå och en hund kan få ledfel trots att föräldrarna är fria. Men det är inte oseriös avel.

Men, om nu ledfel är något som är så allvarligt att det diskvalificerar all svensk hundavel antar jag att du vet allt om sheltherhundarnas ledfel? Röntgas alla? För jag antar att du vet att hundar kan ha ledfel utan att det märks på dem. De har avvikelser enligt röntgen och därför känner man till att lederna inte är ok. Men hunden kan leva hela sitt liv utan att den känner av sitt ledfel eller att ägaren märker något.

Hur kan du veta att inte shelterhundarna också har ledfel?
 
Lägg ner Bullskiten. Seriös avel i Sverige eller icke reaktiva hundar i hundstallarna, skojar du?
Om de omplaceras efter att de kommit in, är det för att de inte hittat "för evigt hem" från början utan bara fosterhem. Vi har helt enkelt olika shelter bilder.
Nej du, jag har sett flera inlägg om shelterhundar som kommit till nya ägare där det inte har blivit som det tänkt, familjen har inte klarat av hunden och den läggs ut för nytt hem. Det är inte alls ovanligt.
 
Jag har bara träffat två shelterhundar. Båda hade/har fel på lederna. Den ena var en labradorliknande söt liten 1-årig tik, hon hade E-höfter och armbågar som också var katastrofala. Hon togs bort. Den andra kommer från samma ställe på Irland, han har också dåliga leder och går på rehab för att stärka kroppen så den klarar av det.
 
Jag skulle själv aldrig använda flexi och kan bli irriterad över folk som låter sina hundar fara och flaxa i andra änden av ett åtta meter långt snöre liksom, men upplever inga trafikfaror - har varken skolbarn elelr hundar som bajsar på skolgårdar heller så det är för mig en ickefråga. Shelterhundar är däremot en hjärtesak för mig och jag tycker att de bör stanna där de är, sedan är oupplockad hundskit alltid en olägenhet men det känns inte som grund för en diskussion sådär. Är rätt övertygad om att de flesta härinne på forumet plockar upp efter sin hund.
Jag tycker som du, förutom att jag har flexi till min hund. Han kan inte vara lös och detta är en smidig lösning. Flaxa omkring ut på vägar är ett nej nej, men visst, han kan ta sig lite friheter och stäppa ut i vägen ibland- flexi eller vanligt koppel struntsamma, när jag försöker träna honom i att gå i lite längre koppel utan att dra och att hålla sig på sin plats ändå. Men så går jag inte där det är hårt trafikerat osv så ingen berörs av det.
I övrigt ser jag inte människor som inte kan hantera flexi eller som rastar hundar på skolgårdar osv, hundskit ja, men frågan är vad man kan göra åt det.... Tror som du inte att det är bukefolks hundar som skiter utan att ägaren tar upp det.
 
Visst finns det raser där aveln gått överstyr och man tummat på hälsan till fördel för andra värden och det är förkastligt!

Dock finns fortfarande många raser som knappt har rasbundna problem, och om man väljer valp från de uppfödare som testar sina linjer är sannolikheten minimal att drabbas.

Att du sitter och säger att det inte finns någon seriös avel i landet är rent ut oförskämt. Du borde skämmas, och läsa på!
Och vill man inte stödja renrasaveln kan man fortfarande rädda hundar i Sverige. Jag köpte själv en vettig omplaceringshund för ett år sedan. Renrasig, fullt frisk, mentalt stabil och trevlig.
 
Och vill man inte stödja renrasaveln kan man fortfarande rädda hundar i Sverige. Jag köpte själv en vettig omplaceringshund för ett år sedan. Renrasig, fullt frisk, mentalt stabil och trevlig.

Jag har aldrig haft annat än omplaceringshundar. Dessa två är välartade, tidigare har varit för de inte passat in på andra ställen utan vandrat runt. Jag har möjlighet att ge dem en fristad även om de kommer med vissa problem. Det svämmar över med inhemska omplaceringar, där råder det ingen brist.
 
Du kan väl berätta en hemlis till då när du ändå håller på. De som seriöst letar omplaceringshund från Sverige från seriös svensk uppfödare i grund, hur får man tag på alla dessa massvis av hundar om de inte annonseras ut?
Man frågar runt bland vänner och bekanta ringer runt till kennlar och rasklubbar, jag gjorde så när jag köpte tibben. Kenneln annonserade inte men hade tre halvvuxna hundar. Jag fick rätt många olika förslag med tanke på hur kort tid jag sökte och att jag var kräsen rasmässigt.
 
Min första egna hund var en omplacering. Han var köpt till avel men visade sig sakna 4 permanenta tänder så de ville inte avla på honom.

Mina föräldrar kände kennelägaren och köpte eller fick honom till mig (vet faktiskt inte vilket.)

Toppenhund jag hade i runt 11-12 år om jag inte minns fel, renrasig, röntgade höfter, utställningsmeriterad om man nu bryr sig om det, skittrevlig. :)
 
Exempel hundar och skolgårdar
Varför i helskotta är det så svårt för normala hundägare att förstå att man hundar inte får vistas på skolgårdar? Skolgårdar är precis som lekplatser, hundar får inte vistas där punkt. Hundägare där jag bor rastar sina hundar på skolgården på väg till hunddagiset i närheten. Det är för sjutton äckligt att de gör detta. Gå för sjutton runt.
Det där är inte så svart eller vitt. Vissa skolgårdar är faktiskt okej att passera. Det är vad jag förstått det som skolan som avgör det där.

Däremot är det inte så uppskattat att rasta hundarna där, gör hunden någonting dock när man passerar så är det inte konstigare än att man tar upp det.
 
Det där är inte så svart eller vitt. Vissa skolgårdar är faktiskt okej att passera. Det är vad jag förstått det som skolan som avgör det där.

Däremot är det inte så uppskattat att rasta hundarna där, gör hunden någonting dock när man passerar så är det inte konstigare än att man tar upp det.
Om den pissar där barnen leker är det inte så lätt att ta upp. Och barn springer inte bara omkring på fötterna och leker, de kan krypa, sitta, rulla runt och allt möjligt på marken.
 
Om den pissar där barnen leker är det inte så lätt att ta upp. Och barn springer inte bara omkring på fötterna och leker, de kan krypa, sitta, rulla runt och allt möjligt på marken.

Inte för att jag tycker att hundar ska kissa på saker (varken på skolgård eller annat ställe) men om hunden "råkar" kissa på gräsmattan trots rastas innan så är det ju ändå ett ickeproblem? Annars får man ju begränsa var barn är väldigt mycket känner jag 😅
 
Inte för att jag tycker att hundar ska kissa på saker (varken på skolgård eller annat ställe) men om hunden "råkar" kissa på gräsmattan trots rastas innan så är det ju ändå ett ickeproblem? Annars får man ju begränsa var barn är väldigt mycket känner jag 😅

Varfor inte lara hunden att inte gora ifran sig pa vissa platser, som man gor i IGP? Visst ar det sa pa BHKs ocksa? De maste gora vad de ska innan de gar in till klubben?
 
Det är nog inte direkt någon som bryr sig om någon hund kissar på planen. Eller bajsar - sålänge man plockar upp.

Jo ... vi alla som ar involverade i IGP bryr oss om nagon kissar eller bajsar pa planen. Det ar distraherande for de hundar som tavlar, och om nagon hund mitt i gor ifran sig pa planen har knappast de som kommer efter samma mojligheter som de som gick fore. Utav samma orsak gar lopande tikar sist pa tavling, om en viril hane kissat innan ar det inte alls latt for henne att konsentrera sig pa att gora det hon ska.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Satt och kollade på hundannonser i går kvälls. Inte för att jag ska ha någon mer just nu men så småningom ska det bli en till. Men vad...
2
Svar
27
· Visningar
3 363
Senast: Mysaan
·
G
Hundavel & Ras Jag hamnade i en diskussion angående det här med olika prov som bara är avsedda för vissa raser eller en viss rasgrupp. När vi...
2
Svar
34
· Visningar
2 848
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Det var jag på igår, och jag vill dela med mig av lite tankar. Jag tyckte det var extremt intressant, och hon som visade runt oss (från...
2
Svar
33
· Visningar
3 122
Senast: Lenis
·
Övr. Hund varför hackar man på folk som vill ha blandras? är det inte upp till var och en att välja? om man går långt tillbaka i tiden så måste...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
12 497
Senast: pitchi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp