Förbannad

Jo ... vi alla som ar involverade i IGP bryr oss om nagon kissar eller bajsar pa planen. Det ar distraherande for de hundar som tavlar, och om nagon hund mitt i gor ifran sig pa planen har knappast de som kommer efter samma mojligheter som de som gick fore. Utav samma orsak gar lopande tikar sist pa tavling, om en viril hane kissat innan ar det inte alls latt for henne att konsentrera sig pa att gora det hon ska.
Ingen som har brytt sig i de grupper jag tränat. Hundarna ska kunna arbeta oavsett dofter. Hanar ska jobba om löptik gått där och vice versa, allt annat är kass träning.
 
Ingen som har brytt sig i de grupper jag tränat. Hundarna ska kunna arbeta oavsett dofter. Hanar ska jobba om löptik gått där och vice versa, allt annat är kass träning.

Mina hundar gor inte ifran sig pa planen ... men de bryr sig inte om andra har. Daremot minns jag att tex, Tommy Anderson in Sodertalje (IGP dobbis tranare) var noga med att hundarna gjorde ifran sig innan de over huvud taget gick in pa klubben.
 
Har inte det att göra med att hundarna ska vara rastade innan de jobbar då?

Formodligen delvis, men Tommy var ganska irriterad pa nagra med unghundar som var nya till klubben och sag till att forklara att hundarna jobbar battre och framfor allt, innan de lart sig att ignorera dofter pa faltet ar det battre om det inte finns nagra dofter dar.

(Och Mia Skogster blev helt chockad nar min Princess Diva slog ner rumpan for en snabb markering precis i kanten pa faltet vi jobbade pa :o)
 
Mina hundar gor inte ifran sig pa planen ... men de bryr sig inte om andra har. Daremot minns jag att tex, Tommy Anderson in Sodertalje (IGP dobbis tranare) var noga med att hundarna gjorde ifran sig innan de over huvud taget gick in pa klubben.
Ja, det får ju stå för Tommy,jag har aldrig kört för honom eller skulle göra.. Det är inget som har kommit upp i någon av de träningsgrupper jag varit med i - mer än att det innebär att man rastat/värmt sin hund för dåligt om det händer.
 
Det har hänt att hundar både kissat och bajsat på vår IGP-plan. Ingen skada skedd. Sånt som händer trots att de är rastade innan.
Förhoppningsvis har man en arbetshund där arbetsdriften och fokus är större än att den störs av en kissefläck.
Löptikar är också välkomna på planen i träning. Dock läggs de sist på passet.
 
När man trodde att hunden var mer välrastad än hon var 🙈.
Hon har alltså hoppat hindret, plockat upp apporten och sedan inte kunnat hålla sig längre. Lilla pluttan 😍
2021-04-13-1.jpg
 
Förhoppningsvis har man en arbetshund där arbetsdriften och fokus är större än att den störs av en kissefläck.
Det här är så otroligt viktigt. En arbetande hund ska självklart inte släppa på grund av lite go doft! Blir tokig på folk som ska hålla på med undanflykter likt värsta golfaren, istället för att hantera och träna sin hund.

Som illustration: Ale i höglöp jobbandes sida vid sida med Fridolf, intakt hane som vet vad parning är. Men de jobbar, så löp är ointressant 🤷‍♀️
FB_IMG_1619449580195.jpg
 
Det har hänt att hundar både kissat och bajsat på vår IGP-plan. Ingen skada skedd. Sånt som händer trots att de är rastade innan.
Förhoppningsvis har man en arbetshund där arbetsdriften och fokus är större än att den störs av en kissefläck.
Löptikar är också välkomna på planen i träning. Dock läggs de sist på passet.
Framför allt, tänker jag, att om man har en hund som störs av kissfläckar eller liknande så kanske det ska märkas på arbetsprestationen. Det borde ju rimligtvis inte vara önskvärt att avla på när det gäller arbetande hundar, för det innebär ju att hunden faktiskt är en sämre arbetshund. Blir ju himla svårt med polishundar som ska spåra upp personer om de tappar fokus mitt i allt pga att andra hundar kissat i området...
 
Jo ... vi alla som ar involverade i IGP bryr oss om nagon kissar eller bajsar pa planen. Det ar distraherande for de hundar som tavlar, och om nagon hund mitt i gor ifran sig pa planen har knappast de som kommer efter samma mojligheter som de som gick fore. Utav samma orsak gar lopande tikar sist pa tavling, om en viril hane kissat innan ar det inte alls latt for henne att konsentrera sig pa att gora det hon ska.

Nja, jag skulle vilja påstå att jag är involverad i IGP och jag bryr mig inte alls om någons hund pinkar eller bajsar på planen. Oavsett om mina tikar löper eller ej.

De flesta jag stöter på eller tränar med lägger ingen större vikt vid det. Om det nu inte råkar vara min ungtik i löp, för hon gör varenda hanhund galen. Hon bör helst inte skvätta på planen under löp. Vilket ingen av mina ändå gör. Jobbar man, så jobbar man. Sniffa och skvätta är inte tillåtet.
 
Apropå dofter så på dom jaktlydnadskurser jag varit på så har dom som håller i kurserna sagt "inga problem om ni missar någon gång, bara att höra av sig. Förutom ni som har tik som är i löp för ni ska vara här även om ni har feber och brutet ben".

Vilket får mig att tänka på då jag, på begäran av en bekant, utsatte min ena tik för att kissa i en burk och duttade henne i rumpan med tussar då hon löpte. Det skulle visst användas som störning vid deras träning 😂
 
Intressant. Jag trodde att det var overlag ett super "no-no" i Sverige. I Sodertalje BHK och i Fagersta BHK var det helt klart inte populart, aven om ingen i Fagersta direkt sa nagot. Kanske jag bara missforstod?
Har lagger man ofta hanarna langre fram an tikarna pa IGP bana ... bara for att. :p


Visst ja, Inte lika avancerat som @Jadzia men Princess Diva fick sitta pa massa stallen pa en kompis falt ... "for hon loper ju, bast att ta vara pa det" :D
 
Ursäkta min tröghet men varför är det särskilt viktigt att en hund inte kissar på planen i IGP? Det är väl inte önskvärt i någon sport men händer det så händer det liksom, skulle IGP-hundarna klara den doftstörningen sämre?
 
Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa saker gör mig fullständigt galen.

Exempel Flexikoppel i trafiken.
Folk som cyklar med hundar på flexi.
Hur tänker man här med säkerhet, speciellt när hunden får fara runt som en annan jojo.

Själv anser jag om man cyklar så ska det vara springer och sele, samt extra koppel för extra säkerhet. Enda gången jag kan tänka mig att hunden är när de tränar för hundsporten när hunden springer framför cykeln och få dra den.

Folk som går med hundar över gatan med flexi, och låter hunden springa långt före, så att hunden är nästan över och ägaren inte börjat gå över än. Hur i helskotta tänker man här? Ingen trafiksäkerhet alls här.

Själv anser jag att hunden ska gå fint vid förarens sida vid all korsningar eller broar oavsett koppel. Allt annat är oansvarigt.

Exempel hundar och skolgårdar
Varför i helskotta är det så svårt för normala hundägare att förstå att man hundar inte får vistas på skolgårdar? Skolgårdar är precis som lekplatser, hundar får inte vistas där punkt. Hundägare där jag bor rastar sina hundar på skolgården på väg till hunddagiset i närheten. Det är för sjutton äckligt att de gör detta. Gå för sjutton runt.

Exempel Avigheten mot Gatuhundar
Det är en skillnad på gatuhundar och smuggelhundar. Smuggelhundar är de som på oseriös väg har kommit in till Sverige, tex inte tillräckligt vaccinerade samt kommit till Sverige vid för ung ålder. Oftast är det oseriösa transportörer och oseriösa shelter.
Seriösa shelter och seriösa organisationer som transporterar ser till att alla regler följs så är det inga problem.
Ja ibland kommer vissa reaktiva hundar in, men ju yngre de är ju bättre, men absolut inte yngre än 16 veckor.
Vissa kommer med en bakgrund som krävs att jobba på, en del ägare är mogna för det och andra inte.
Många väljer att hjälpa en gatuhund istället för ta en valp i Sverige, speciellt sedan priser på en blandras kan ligga mellan 15000 kr och 50000 kr. Jag skulle säga max 7500 kr till absolut max 14000 kr för en blandras inte mer eller för en rashund utan papper.
Att betala tex 40000 kr för en hund, då ska den ha föräldrar som är så meriterade på minst svensk mästerskapsnivå med vinst och höftledsröntgade, som inte visar något, samt att de är verkligen renrasiga, fina och friska i flera generationer.
Det är absolut vansinne att betala hutlösa priser för hundarna speciellt blandraser. Blandningar som är något med poo på slutet är bara blandraser även om det är mellan pudel och något mer.
Många väljer gatuhund just för att de inte vill supporta den svenska aveln och dess hutlösa priser.
Puppy mill blir mer då det är mer inriktat på pengar än hundarnas värde och välmående, tex vissa uppfödare utomlands slänger ut valpar när de är 5 veckor, om de är tikar. De vill bara ha hannar.
Många av de som yttrar sig gällande gatuhundar har bara läst media kring smuggelhundar och drar alla över en kam.

Exempel hundägare som inte plockar upp
Ni är en skamfläck i samhället. Det är snuskigt att se hur många som lämnar skit efter trottoarer. Lika snuskigt som alla fimpar, snusrester eller munskydd. Jag kan förstå att många tycker det är jobbigt tex när de på en promenad måste bära påsen minst 40 min från det hunden gör och tills att det går att slänga.
Ploppar in här helt apropå. När det gäller gatuhundar måste det ju vara mycket större risk att även de mest välrenommerade aktörer misslyckas än när det gäller adoption av människobebisar.

Trots att man har haft så stor säkerhet och så mycket kontroller på adoption av människa har det ändå gått fel många gånger (aktuellt i media) stulna barn osv.

Det känns ju som att om det blir ett rejält uppsving i gatuhundsräddning med internationell handel inblandat är det stor risk för att man liksom skapar och "hittar" gatuhundar för att kunna sälja till slut. (Det är trots allt antagligen i längden enklare än att fånga dem).

(Rent bortsett då från att det vore rent förfärligt om dvärgbandmask eller rabies kom in i landet. Kolla rabies, har du fått symptom så dör du helt enkelt, (med enstaka undantag).)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Satt och kollade på hundannonser i går kvälls. Inte för att jag ska ha någon mer just nu men så småningom ska det bli en till. Men vad...
2
Svar
27
· Visningar
3 365
Senast: Mysaan
·
G
Hundavel & Ras Jag hamnade i en diskussion angående det här med olika prov som bara är avsedda för vissa raser eller en viss rasgrupp. När vi...
2
Svar
34
· Visningar
2 850
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Det var jag på igår, och jag vill dela med mig av lite tankar. Jag tyckte det var extremt intressant, och hon som visade runt oss (från...
2
Svar
33
· Visningar
3 123
Senast: Lenis
·
Övr. Hund varför hackar man på folk som vill ha blandras? är det inte upp till var och en att välja? om man går långt tillbaka i tiden så måste...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
12 497
Senast: pitchi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp