Förbannad

Dvärgbandmask har tyvärr redan kommit in i Sverige och börjat sprida sig.
Hjälp! (jag blir vansinnig på den här tanklösa importen) då kan man inte plocka och äta blåbär råa.

Bara att vänta på rabies. Ens barn klappar söt valp (eller något slags djur), pytterispa, tänker man inte på, ett par månader senare död under fruktansvärda plågor. För att någon ville ha en smugglad valp/gatuhund som var klantigt vaccinerad.
 
Hjälp! (jag blir vansinnig på den här tanklösa importen) då kan man inte plocka och äta blåbär råa.

Bara att vänta på rabies. Ens barn klappar söt valp (eller något slags djur), pytterispa, tänker man inte på, ett par månader senare död under fruktansvärda plågor. För att någon ville ha en smugglad valp.
Ja, det är sorgligt :(

Det förekommer redan fall där man misstänker eller åtminstone inte kan utesluta att personen smittats av dvärgbandmask i Sverige.
 
Det är extremt låg risk att smittas av dvärgbandmask när man äter råa bär här i Sverige. Jag bor nära utbrottet av dvärgbandmask som var bland rävar i Lane-Ryr för några år sedan men både jag och alla jag känner fortsätter äta råa bär som man alltid har gjort. Men ser man rävskit på bären kan man ju låta dom vara.
 
Hjälp! (jag blir vansinnig på den här tanklösa importen) då kan man inte plocka och äta blåbär råa.

Bara att vänta på rabies. Ens barn klappar söt valp (eller något slags djur), pytterispa, tänker man inte på, ett par månader senare död under fruktansvärda plågor. För att någon ville ha en smugglad valp/gatuhund som var klantigt vaccinerad.
Det sorgligaste är att nästan ingen verkar bry sig om konsekvenserna för det drabbar inte dem så direkt; de små stegens tyranni, allmänningarna tradgedi osv.
 
Behöver inte alls vara skillnad på smuggelhund och gatuhund. Blev tyvärr själv lurad och köpte en insmugglad gatuhund. Hon var alltså både gatuhund, som jag "adopterade" (köpte, ärligt varför kallat man det adoption, man betalar ju precis som för vilken annan hund som helst?) genom en organisation. Tyvärr ville organisationen tjäna maximalt med pengar och sparade därför in på rabies vaccinering, ordentligt vet.bes, handelsintyg osv. Därför smugglade man in hundarna. På ett år gällde det närmare 80 hundar. Hunden jag hade är avlivad, hon var sjuk på flera vis bla med smittsam tumörsjukdom.Jag fick mig en dyr läxa och är inte lika naiv och blåögd längre. Jag hjälpte länsstyrelsen på alla vis jag kunde för att få stopp på dom personerna. Men det finns så många fler "organisationer" som är lika oseriösa.
 
Med tanke på hur mycket fel på leder etc som finns, kan jag inte säga att det bedrivs seriös avel.
Mer avel för att trissa priser eller bedriva avel på blandras där priserna landar för cockapoo eller liknande för över 35000 kr.
Min gatuhund hade dom värsta patella luxationerna flertalet veterinärer hade sett. Man hade fått såga av och vrida om bakbenen helt för att lyckas få till något som liknande normala bakknä. Nu hade hon ju flertalet problem/sjukdommar så hon fick ändå somna in. Men att gatuhundar skulle ha mindre ledproblem köper jag inte och inte bara pga min fd hund. Känner flertalet med gatuhundar som har problem med både hd/ed patella luxation och diskbråck. Skillnaden där är att dom har haften chans att föröka sig hur många gånger som helst och sprida vidare sina defekter utan att någon vet om det. Medan om man upptäcker det på en rasren hund så sätts den inte i avel.
 
Med tanke på hur mycket fel på leder etc som finns, kan jag inte säga att det bedrivs seriös avel.
Mer avel för att trissa priser eller bedriva avel på blandras där priserna landar för cockapoo eller liknande för över 35000 kr.

Har du sett vad självläkta frakturer kan orsaka? Frakturer som måste brytas upp för att hunden ska kunna röra sig normalt igen och slippa felbelasta kroppen mer.

Eller unga gatuhundar av storleken större som i princip saknar höftledsskålar och behöver proteser för 140000 kr eller avlivas?

”Aveln” på gatuhundar är ju inte direkt hälsofokuserad. Många hundar hinner få avkommor innan deras egna hälsoproblem hinner ikapp.

Och både fysiska och psykiska trauman kan orsaka stort lidande.
 
Lägg ner Bullskiten. Seriös avel i Sverige eller icke reaktiva hundar i hundstallarna, skojar du?
Om de omplaceras efter att de kommit in, är det för att de inte hittat "för evigt hem" från början utan bara fosterhem. Vi har helt enkelt olika shelter bilder.
Men det där stämmer ju inte. Även jag vet såna hundar som omplaceras för att de är för svåra. Man ser dem även i blocketannonser där det står att den är för svår för ägaren. Men det kanske räknas som fosterhem då?
 
Men det där stämmer ju inte. Även jag vet såna hundar som omplaceras för att de är för svåra. Man ser dem även i blocketannonser där det står att den är för svår för ägaren. Men det kanske räknas som fosterhem då?

Helt enig med Amha!

Jag har sett massvis med annonser, speciellt på fejjan, där man måste göra sig av med sin rescuehund för det inte funkade. Alltså, folk som köpt hunden, inga fosterhem.
 
Behöver inte alls vara skillnad på smuggelhund och gatuhund. Blev tyvärr själv lurad och köpte en insmugglad gatuhund. Hon var alltså både gatuhund, som jag "adopterade" (köpte, ärligt varför kallat man det adoption, man betalar ju precis som för vilken annan hund som helst?) genom en organisation. Tyvärr ville organisationen tjäna maximalt med pengar och sparade därför in på rabies vaccinering, ordentligt vet.bes, handelsintyg osv. Därför smugglade man in hundarna. På ett år gällde det närmare 80 hundar. Hunden jag hade är avlivad, hon var sjuk på flera vis bla med smittsam tumörsjukdom.Jag fick mig en dyr läxa och är inte lika naiv och blåögd längre. Jag hjälpte länsstyrelsen på alla vis jag kunde för att få stopp på dom personerna. Men det finns så många fler "organisationer" som är lika oseriösa.
Fy så bedrövligt, men jättebra(!) att du hjälpte länsstyrelsen och gjorde vad som var möjligt för att få stopp på det hela. Har inte så stor koll på ditt hundliv även om jag känner igen dig som bukefalist, men hur är det, har du någon ny hund nu?
 
I dag kom senaste Hundsport i brevlådan och i den finns en mycket bra och informativ artikel om adoptionshundar och den smutisga handeln runt den samt hur stora riskerna med smittor är och hur utbrett fusket är.

Kontentan av artikeln är att ingen seriös hundägare skulle ta in en gatuhund i sin flock om de begrep sanningen. Detta sägs av en djurskyddsinspektör i Skåne som jobbar tillsammans med tull och gränspolis.

Genom att adoptera stödjer man en vidrig handel av hundar och hundfabriker då "gatuhundar" som kommer hit i stor utstöckning INTE KOMMER FRÅN GATAN!

20210506_160211.jpg
 
I dag kom senaste Hundsport i brevlådan och i den finns en mycket bra och informativ artikel om adoptionshundar och den smutisga handeln runt den samt hur stora riskerna med smittor är och hur utbrett fusket är.

Kontentan av artikeln är att ingen seriös hundägare skulle ta in en gatuhund i sin flock om de begrep sanningen. Detta sägs av en djurskyddsinspektör i Skåne som jobbar tillsammans med tull och gränspolis.

Genom att adoptera stödjer man en vidrig handel av hundar och hundfabriker då "gatuhundar" som kommer hit i stor utstöckning INTE KOMMER FRÅN GATAN!

Visa bifogad fil 69054
Såg också den och tyckte det var så bra att frågan lyfts! Synd att Hundsport oftast läses av de som redan är medvetna om problematiken, många vanliga blocketköpare känns verkligen helt oinsatta i allt vad hund är. De vill ha en söt valp och går ju även på hela marknadsföringen av blandraser, för de vet inget annat.
 
Såg också den och tyckte det var så bra att frågan lyfts! Synd att Hundsport oftast läses av de som redan är medvetna om problematiken, många vanliga blocketköpare känns verkligen helt oinsatta i allt vad hund är. De vill ha en söt valp och går ju även på hela marknadsföringen av blandraser, för de vet inget annat.
Ja detta borde publiceras i en kvällstidning.
 
Fast så ofta som det står snyfthistorier om sjuka smuggelhundar som folk köpt i god tro så tvekar jag på att det hjälper :meh:.
Adoptörerna verkar inte förstå hur illa gatuhundar är. Det ser man ju bara i den här tråden och på trådskaparens inlägg. Man tror på fullaste allvar att gatuhundar är friskare och en mindre risk än smuggelhundar. Vilket så inte är fallet.
Jag tror det absolut skulle vara till nytta om folk begrep att det är lika illa att adoptera som att köpa valp ur en baklucka.

Och det är nog det som är problemet, att den smutsiga branchen inte längre säljer ur bakluckor utan nu har gett det en förfinad fasad med "organisationer" och fejkade uppfödare.
 
Man tror på fullaste allvar att gatuhundar är friskare och en mindre risk än smuggelhundar.

Det är ett antagande från dig och är endast en av flera bidragande orsaker. Det var inte en anledning till att vi köpte gatuhund, och var inte heller anledning till att vi köpte blandras för några år sen. Det som avgjorde i båda våra fall var priset då alla hundar kan bli sjuka. Det i sig går att utveckla till ett mer utvecklat svar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Satt och kollade på hundannonser i går kvälls. Inte för att jag ska ha någon mer just nu men så småningom ska det bli en till. Men vad...
2
Svar
27
· Visningar
3 363
Senast: Mysaan
·
G
Hundavel & Ras Jag hamnade i en diskussion angående det här med olika prov som bara är avsedda för vissa raser eller en viss rasgrupp. När vi...
2
Svar
34
· Visningar
2 850
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Det var jag på igår, och jag vill dela med mig av lite tankar. Jag tyckte det var extremt intressant, och hon som visade runt oss (från...
2
Svar
33
· Visningar
3 122
Senast: Lenis
·
Övr. Hund varför hackar man på folk som vill ha blandras? är det inte upp till var och en att välja? om man går långt tillbaka i tiden så måste...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
12 497
Senast: pitchi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp