Förbannat trött på ASVH.

cusan

Trådstartare
Förra året införde de en ökande kostnad för varje månad fram till årsskiftet man väntade med att sända in passunderlagen på sina föl . Skillnaden är 500 från september till december .

I mitt fall som använder veterinären som Chippare betyder det nu att jag inte kan ge mitt föl stelkrampsvaccination vid 4 månaders ålder och chippa samtidigt
För då kostar passet 1500 kronor .

För att betala 1000:- för passet måste jag köra hem sto och föl från betet i transport med 3 medhjälpare för att chippa fölet .

Sedan ta ut veterinären två gånger till under hösten för vaccination .
Så hur jag än gör blir det dyrare.

Breeders avgiften är höjd till 500 kr i år.

På två år har alltså mina kostnader för fölets första månader höjts med minst 1000 kr / föl, från 2500 till 3500 . Hur jag än väljer att göra .

Dessutom kräver de på sin hemsida att jag skall ta ut id kontrollant till mina import ston med EU pass , för att titta så att kontur diagrammen stämmer , kostnad 800:- , för att sen sända in passet till dem i rekat brev till en kostnad av 800:- plus porto, så de kan tilläggs registrera hästen enligt jordbruksverkets nya lag ( inte asvhs fel att de beslutar om nytt register , men det är ASVH som beslutat att id kontrollant måste komma ut och stämpla passet , för det kräver inte jbv, då jag pratat med dem .

Det är även asvh som beslutat vilka avgifter som skall tas ut . Varje sto kostar alltså 1800:- i tilläggs registrering.

Hade jag haft tre import ston som fölat alla tre som jag hade för något år sedan, hade det blivit en en ganska dyr höst ....
 
Du är inte ensam... Nu är förvisso redan mina importer tillägsregistrerade men ändå. Det ena hannoveranerstoet betäcks i år med en hannoveranerhingst, och jag löser inte ett sto licens, utan det fölet kommer reggas direkt i hannoveraner förbundet. Så trött på alla asvhs avgifter. Frågan är dock om det fölet sen måste tillägsregistreras hos asvh? Och varför kan man inte tillägsregistrera hos sh istället?
 
Fast det är ju inte bara registreringarna som Asvh tar ut sina avgifter ?
Titta bara på de påtvingade medlemsavgifterna för att få visa häst och påtvingat att man måste betala till en klubb .
Sen ska man få rabatter som inte finns bl.a. 5 eller 10% rabattkupong på edvensia som +medlem ???
Har sökt denna kupong och inte fått svar varken från asvh eller edvensia ingen vet något mer än att det står på asvh hemsida att man ska få den ??!?!
Förra året fick jag inte något från asvh när jag betalat medlemsavgiften inget medlemskapet ingen information ...
Däremot fick jag en ny faktura för 2015 om att dom saknade mig och att jag skulle betal nya året .
När jag skrev ett argt mejl om att de skulle skicka ut medlemsinfon för året innan fick jag inte ens ett svar på mejlet ....
 
Senast ändrad:
Har inte heller fått något.och det ska vara 10% på RS men då får du bara köpa torvmix, konstigt att det står att det är 10% på strö när det bara är en sort att balja på.
 
Du är inte ensam... Nu är förvisso redan mina importer tillägsregistrerade men ändå. Det ena hannoveranerstoet betäcks i år med en hannoveranerhingst, och jag löser inte ett sto licens, utan det fölet kommer reggas direkt i hannoveraner förbundet. Så trött på alla asvhs avgifter. Frågan är dock om det fölet sen måste tillägsregistreras hos asvh? Och varför kan man inte tillägsregistrera hos sh istället?
Bra ide, jag har också hannoveraner ,
. Jag har ett fint föl iår jag tänkte visa men jag vill faktiskt inte lösa medlemsskap i den föreningen så jag tror jag skiter i det ...
 
Förra året införde de en ökande kostnad för varje månad fram till årsskiftet man väntade med att sända in passunderlagen på sina föl . Skillnaden är 500 från september till december .

I mitt fall som använder veterinären som Chippare betyder det nu att jag inte kan ge mitt föl stelkrampsvaccination vid 4 månaders ålder och chippa samtidigt
För då kostar passet 1500 kronor .

För att betala 1000:- för passet måste jag köra hem sto och föl från betet i transport med 3 medhjälpare för att chippa fölet .

Sedan ta ut veterinären två gånger till under hösten för vaccination .
Så hur jag än gör blir det dyrare.

Breeders avgiften är höjd till 500 kr i år.

På två år har alltså mina kostnader för fölets första månader höjts med minst 1000 kr / föl, från 2500 till 3500 . Hur jag än väljer att göra .

Dessutom kräver de på sin hemsida att jag skall ta ut id kontrollant till mina import ston med EU pass , för att titta så att kontur diagrammen stämmer , kostnad 800:- , för att sen sända in passet till dem i rekat brev till en kostnad av 800:- plus porto, så de kan tilläggs registrera hästen enligt jordbruksverkets nya lag ( inte asvhs fel att de beslutar om nytt register , men det är ASVH som beslutat att id kontrollant måste komma ut och stämpla passet , för det kräver inte jbv, då jag pratat med dem .

Det är även asvh som beslutat vilka avgifter som skall tas ut . Varje sto kostar alltså 1800:- i tilläggs registrering.

Hade jag haft tre import ston som fölat alla tre som jag hade för något år sedan, hade det blivit en en ganska dyr höst ....
Men detta borde inte vaa lagligt då de endast får ta ut den faktiska kostnaden för passet och den kan ju inteöka med antalet månader. Eller?
 
Men detta borde inte vaa lagligt då de endast får ta ut den faktiska kostnaden för passet och den kan ju inteöka med antalet månader. Eller?
Föreningarna kan ta ut vilka kostnader de vill enligt jbv .
Vad det gäller pass för fölen , så tyckte de att de var så många som sände in sent på året ( vilket har sina naturliga förklaringar då föl och sto förhoppningsvis går på bete), så det blev lite jobbigt för de stackars lata anställda så de beslöts sig för att sätta trappstegen med höjning varje månad .
Id kontrollanten för tilläggstegistreringen skall tas ut för våran egen skull så att vi vet att vi fått rätt pass till rätt häst... Antagligen för att de anser oss så dumma i huvudet att vi inte ens kan läsa ett kontur diagram själva ....Jbv:s lag kräver inget sånt.
 
Det var en jävligt dum grej att öka i pris per månad. 2010 hade jag ett fuxföl med lite vitt på alla fyra, det gick inte ens att se förrän sent på hösten att han hade vitt på sista foten eftersom att benen i sig var så ljusa. Ska man då stressa sig igenom att göra ett pass när ID-kontrollanten inte ens KAN se vad fölet har för tecken? Nej då är man väl förstås hänvisad till att avvakta för att betala en högre avgift då? Eller chansa och sen få göra om för lika mycket pengar till? Helt värdelösa regler. Hade ev tänkt tilläggsregistrera mitt kommande föl 2016 som blir 75% swb, men jag tror att jag skiter i det.
 
Jag har inte upplevt det ni skriver. Jag har fått mina 600kr i rabatt hos Evidenta som man får när man är plusmedlem, dock har det inte skickats ut med automatik men när jag mailade asvh och evidensia så löste det de och checken kom med mail, bara att skriva ut och ta med.

Vad det gäller id-kontroll så finns det gott om id-kontrollanter som kan komma ut till beten osv, jag förstår ASVH fullt ut att de inte kan få in alla passansökningar i slutet av året, de har dessutom väldigt mycket med breeders under oktober. Vad det gäller tilläggsregistrering är det självklart att det krävs att en id-kontrollant kollar att sto A från Holland verkligen är sto A och läser av konturdiagram och kollar att chipnummer stämmer överens med passet.

Jag förstår inte att en del verkar förvånade över att man måste vara medlem för att få visa hästar, så är det i de flesta sporter att man måste vara medlem för att få delta i föreningens egna arrangemang, hur ska de annars ha ekonomi att genomföra dem?

Istället för att vara så negativa kanske man ska vara glad att det finns en svensk avelsförening som värnar om den svenska varmblodiga ridhästen så att vi slipper registrera våra avkommor i svenska hästavelsföreningen som "korsningshäst av halvblodstyp eller okänd", eller enbart via pappersvägen i utländska förbund som inte bryr sig ett dyft om oss svenskar.
 
Det där var väl väldigt onödigt, du har väl ingen aning om hur mycket jobb de har på kansliet? :crazy:
Jag har också mycket på jobbet ibland , då höjer jag inte avgifterna för mina kunder för det skulle de aldrig ta . Jag tycker inte det var onödigt . Jag tycker därimot att det är onödigt att behöva ta ut vet tre gånger innan fölet är 6 månader . Pass ingår i deras arbetsuppgifter , och återkommer varje år precis som varje företag har sina intensiva perioder, en klok ledare kan organisera kring det utan att lägga ut kostnader på kunder . Mina kunder kräver att vi ska bli bättre varje år och arbeta effektivare , och sänker sina priser med en viss procent . Så ser det ut i företagen idag .
 
Jag har inte upplevt det ni skriver. Jag har fått mina 600kr i rabatt hos Evidenta som man får när man är plusmedlem, dock har det inte skickats ut med automatik men när jag mailade asvh och evidensia så löste det de och checken kom med mail, bara att skriva ut och ta med.

Vad det gäller id-kontroll så finns det gott om id-kontrollanter som kan komma ut till beten osv, jag förstår ASVH fullt ut att de inte kan få in alla passansökningar i slutet av året, de har dessutom väldigt mycket med breeders under oktober. Vad det gäller tilläggsregistrering är det självklart att det krävs att en id-kontrollant kollar att sto A från Holland verkligen är sto A och läser av konturdiagram och kollar att chipnummer stämmer överens med passet.

Jag förstår inte att en del verkar förvånade över att man måste vara medlem för att få visa hästar, så är det i de flesta sporter att man måste vara medlem för att få delta i föreningens egna arrangemang, hur ska de annars ha ekonomi att genomföra dem?

Istället för att vara så negativa kanske man ska vara glad att det finns en svensk avelsförening som värnar om den svenska varmblodiga ridhästen så att vi slipper registrera våra avkommor i svenska hästavelsföreningen som "korsningshäst av halvblodstyp eller okänd", eller enbart via pappersvägen i utländska förbund som inte bryr sig ett dyft om oss svenskar.
Vem förstår inte att att de måste registreras för att gå arrangemang ? Vilka arrangemang går ett import sto på 20 år ? Hon föder förhoppningsvis föl med en stam som våra tävlingsryttare efterfrågar med internationella linjer som figurerar i världscupen i bästa fall . Det borde Sverige och asvh vara glada för .

Flera id kontrollanter vägrar arbeta i sommarhagar med föl , däribland min egen vet . Jag litar på hennes omdöme och utbildning och hon har goda anledningar att avstå .

Att misstro de andra förbundens idkontrollanter , uppfödare , försäljare och hästägare är på gränsen till diskriminering . Byte av pass kan väl ske inom Sveriges gränser också ?
 
@Verlin
Ja du har inte alls samma erfarenhet av Edvensia checken .....
Efter många samtal med Edvensia gav jag till slut upp .
 
Jag fattar inte alls varför jag måste vara medlem för att delta. Man betalar en anmälningsavgift precis som till vilken tävling som helst, den ska täcka kostnaderna för arrangemanget.

Tänk om du behövde vara medlem i varje klubb du åkte och tävlade hos?

Sen kan jag inte riktigt förstå problemet med chippning, ha hästen hemma tills det är gjort?
 
Jag fattar inte alls varför jag måste vara medlem för att delta. Man betalar en anmälningsavgift precis som till vilken tävling som helst, den ska täcka kostnaderna för arrangemanget.

Tänk om du behövde vara medlem i varje klubb du åkte och tävlade hos?

Sen kan jag inte riktigt förstå problemet med chippning, ha hästen hemma tills det är gjort?

Ja eller passa på att chippa och rita av när veterinären ändå är där för att vaccinera.

För att åka och tävla en vanlig tävling så måste du ju vara med i någon klubb ansluten till Ridsportförbundet - inte till alla ;) så jag tycker inte det är märkligt att man måste vara med i ASVH för att få delta i deras evenemang. För närvarande är jag med i en lokalförening men kommer visa mitt föl i en annan och jag behöver inte lösa medlemskap i bägge
 
Jag fattar inte alls varför jag måste vara medlem för att delta. Man betalar en anmälningsavgift precis som till vilken tävling som helst, den ska täcka kostnaderna för arrangemanget.

Tänk om du behövde vara medlem i varje klubb du åkte och tävlade hos?

Sen kan jag inte riktigt förstå problemet med chippning, ha hästen hemma tills det är gjort?

Precis som athena och cirkus har varit inne på så behöver du ju inte vara med i "varje klubb" du åker och visar hos här heller, du måste vara medlem i någon lokal förening ansluten till den nationella organisationen, precis som det är uppbyggt av Svenska Ridsportsförbundet. Anmälningsavgiften täcker mycket riktigt kostnaderna för arrangemanget för den lokala föreningen, men den centrala organisationen har ju jobb utöver det, som att ta fram reglementen, utbilda funktionärer och domare, sammanställa resultat osv.
 
Precis som athena och cirkus har varit inne på så behöver du ju inte vara med i "varje klubb" du åker och visar hos här heller, du måste vara medlem i någon lokal förening ansluten till den nationella organisationen, precis som det är uppbyggt av Svenska Ridsportsförbundet. Anmälningsavgiften täcker mycket riktigt kostnaderna för arrangemanget för den lokala föreningen, men den centrala organisationen har ju jobb utöver det, som att ta fram reglementen, utbilda funktionärer och domare, sammanställa resultat osv.
I svenska ridsportförbundet är jag INTE tvingad att vara med i två föreningar ... Asvh kräver att man är medlem hos dom och i en annan förening ..
 
I svenska ridsportförbundet är jag INTE tvingad att vara med i två föreningar ... Asvh kräver att man är medlem hos dom och i en annan förening ..

Jo, det är precis samma sak, ridsportföreningen betalar in en viss del av medlemsavgiften både till distriktets förbund och till det centrala förbundet.
 
Jag har också mycket på jobbet ibland , då höjer jag inte avgifterna för mina kunder för det skulle de aldrig ta . Jag tycker inte det var onödigt . Jag tycker därimot att det är onödigt att behöva ta ut vet tre gånger innan fölet är 6 månader . Pass ingår i deras arbetsuppgifter , och återkommer varje år precis som varje företag har sina intensiva perioder, en klok ledare kan organisera kring det utan att lägga ut kostnader på kunder . Mina kunder kräver att vi ska bli bättre varje år och arbeta effektivare , och sänker sina priser med en viss procent . Så ser det ut i företagen idag.

Men om man som förening måste betala övertid till de anställda eller ta in extern hjälp för att hinna få passen klara tills årskiftet, vart ska man ta de pengarna ifrån då menar du?

Ett avelsförbund kan ju inte sponsra uppfödarna, även om det nästan på gjordes ett tag med tanke på hur mycket back förningen gick. Nu har ekonomin ordnat upp sig, men till det priset att man nästan kört slut på den personal man har eftersom man fick säga upp folk för att spara pengar.

Men har du något konstruktivt att bidra med, tips på hur man skall kunna lösa problemet istället för att bara spy galla och kalla folk för lata, så tar vi tacksamt emot hjälp. Jag sitter med i styrelsen och ska stå i SWBs monter nu under Falsterbohelgen så kommer träffa en del kanslipersonal där så jag kan vidarebefodra...

Och angående Breedersavgiften som du också klagar på så är den frivillig om man vill betala och de pengarna går direkt tillbaka till prispotten för tävlingarna, det är antagligen de minskande kullarna som ligger bakom. Har jag rätt för mig är det dessutom Swede Horse och inte SWB som beslutar om den avgiften.
 

Liknande trådar

Gnägg Fy djävulen så trött jag är på alla avgifter . Ny lag träder i kraft 2016 att alla hästar som inte är födda i Sverige, men har godkänt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 834
Senast: Nielaa
·
Avel Publicerat 16 maj "Nytt gällande registrering av häst Från och med årets fölårgång sker en förändring gällande...
Svar
12
· Visningar
2 083
Senast: neve
·
Avel Är det barnsjukdomar eller kommer Språngrulla att visa fel i statistiken framgent också? Lite olika uppgifter framkommer ju: somliga...
2
Svar
27
· Visningar
2 601
Senast: Masse
·
Avel Jag hade en tråd för 5 år sedan ang registrering av fullblod hos ASVH. Istället för att väcka liv i den tråden skapar jag en ny (jag...
Svar
12
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp