Förbannat trött på ASVH.

Nu har jag tappat bort mig. Du menar att förutom licens och medlemsskap i min klubb så ska jag även registrera medlemsskap i RF varje år som tävlingsryttare?

Eller hur likställer du medlemsskap i ASVH och lokal förening med medlemskap för vanliga tävlingar?

Jag kanske har missat nåt men Swede Horse är väl ett samarbetsbolag mellan Svrf och SWB?

Nej, din klubb gör det åt dig. Men jo, det registreras på samma sätt. Inom Ridsportsförbundet är det dock så att lokala klubbarna betalar in till distrikt och centralt förbund, medan inom SWB så betalar du till den centrala organistationen som sedan betalar ut en viss del till de regionala föreningarna.

Swede Horse är ett bolag som ägs av SvRf och SWB och där styrelsemedlemmarna utses av organistionerna, men det är fortfarande ett separat bolag.
 
TDB Blup? De nyttjar samma anläggningar, borde finnas massor ställen man kan samordna och utnyttja förtjänster via.

Om jag tävlar kan jag välja endagslicens, varför inte i ASVH?

Jag skulle rekommendera dig att engagera dig i en lokal förening och arrangera några treårstester etc :).

Det är ju inte licens du löser utan medlemskap. En del av avgiften till din lokala ridklubb går till Sv Ridsportförbundet. ASVH funkar på liknande sätt.
 
Det är inte bara pengar som saknats utan även intresse från Swede horse ´s håll.. men pengarna vill dom gärna ha in ;)

Undrar om dom skulle föreslå till dressyren och hoppningen att arrangemanget ska ställas in och skjutas upp till nästa år.. skulle inte tro det va?

Det enda jag har hört är att hoppningen och dressyren i stort sett har fått sponsra fälttävlanschampionaten, så tror inte samma problem finns där.
 
Nej, din klubb gör det åt dig. Men jo, det registreras på samma sätt. Inom Ridsportsförbundet är det dock så att lokala klubbarna betalar in till distrikt och centralt förbund, medan inom SWB så betalar du till den centrala organistationen som sedan betalar ut en viss del till de regionala föreningarna.

Swede Horse är ett bolag som ägs av SvRf och SWB och där styrelsemedlemmarna utses av organistionerna, men det är fortfarande ett separat bolag.

Bra, då hade jag inte missat nåt. Det funkar likadant i de flesta idrottsförbunden och håller ned kostnaden.

Jag tror SWB skulle tjäna på att minska antalet medlemsskap och avgifter.
Det blir mest förvirrande för medlemmarna. Jag kan förstå att man låter ett eget företag driva championaten men det blir lite märkligt att jag måste lösa medlemsskap i ett förbund som sedan skickar pengarna till ett bolag hälftenägt av ett annat förbund där jag också är medlem.
 
Jag skulle rekommendera dig att engagera dig i en lokal förening och arrangera några treårstester etc :).

Det är ju inte licens du löser utan medlemskap. En del av avgiften till din lokala ridklubb går till Sv Ridsportförbundet. ASVH funkar på liknande sätt.

Varför tycker du det?
Jag har inget intresse av Swb förutom fölvisning och unghästtester. Jag hade föredragit en högre anmälningsavgift än ett luddigt medlemsskap.
Vill jag visa min häst på championat så är det inte Swb längre.
 
Bra, då hade jag inte missat nåt. Det funkar likadant i de flesta idrottsförbunden och håller ned kostnaden.

Jag tror SWB skulle tjäna på att minska antalet medlemsskap och avgifter.
Det blir mest förvirrande för medlemmarna. Jag kan förstå att man låter ett eget företag driva championaten men det blir lite märkligt att jag måste lösa medlemsskap i ett förbund som sedan skickar pengarna till ett bolag hälftenägt av ett annat förbund där jag också är medlem.

Vad är det för medlemskap och avgifter man skulle kunna ta bort och samtidigt få in mer pengar menar du?
 
Varför tycker du det?
Jag har inget intresse av Swb förutom fölvisning och unghästtester. Jag hade föredragit en högre anmälningsavgift än ett luddigt medlemsskap.
Vill jag visa min häst på championat så är det inte Swb längre.

Min gissning är att du skulle tänka annorlunda då och inte låta så bitter... Har du intresse av fölvisning och unghästtester så har du väl intresse av SWB?? Annars är det bara att regga nån annanstans?
 
Sen har jag svårt för tanken om "stackars personalen". Som medlem ska man inte behöva supporta kansliet, man måste kunna kritisera en dålig organisation utan reaktionen "vet du hur mycket karin jobbar".

Det är väl inte tal om att supporta kansliet, utan att betala för den service man får? Sedan är det en sak att kritisera organisationen, det får man visst göra och den kan förhoppningsvis förbättras, och en annan sak att kalla de anställda för lata.
 
Det finns en anledning till att andra förbund sköter medlemskapet i RF istället för att varje medlem gör det.

Först plusmedlemskap på 1000kr, sen medlemskap ca 300 i regional förening. Sen anmälningsavgift ovanpå det. Plus breedersavgift på fölis.

Varför inte en avgift för fölis där både breeders och deltagande i fölvisning och unghästtester ingår? Administrationen skulle minska som en ytterligare fördel.
 
Min gissning är att du skulle tänka annorlunda då och inte låta så bitter... Har du intresse av fölvisning och unghästtester så har du väl intresse av SWB?? Annars är det bara att regga nån annanstans?

Jag är inte bitter? Jag diskuterar bara en tråd på buke om ett ämne där jag tycker det sköts rätt ineffektivt. SWB är inget statligt verk som ska sysselsätta folk. Utan jobba för sina medlemmar, vore det inte bra att effektivisera då?
 
Det är väl inte tal om att supporta kansliet, utan att betala för den service man får? Sedan är det en sak att kritisera organisationen, det får man visst göra och den kan förhoppningsvis förbättras, och en annan sak att kalla de anställda för lata.

Att klaga på anställda är helt orimligt, det är nte de som sätter organisationen. Men jag håller med om att det är märkligt att man får betala mer för att det är högrtyck under hösten. Jag tror det det hade låtit bättre om man vände på det, det kostar sisåmycket men gör du det före 1 aug får du rabatt.
 
Tidningen Ridsport gjorde en undersökning för ngr nummer sen ang hur det ser ut i andra förbund. Jag vet inte om den finns digitalt men så vitt jag minns var det inte så mycket "bättre" i andra förbund. Man ska vara medveten om att i t ex Tyskland betalar staten hyfsat mycket till hästaveln.

Själv reggar jag några föl i Z, det är ungefär samma pris som här. Men det går ju inte att visa dem här å jag tycker det är liite långt att åka till Belgien ;). Jag hör dock att andra, framförallt de från KWPN/BWP och de tyska förbundet väljer Z pga av enkelhet och service. Där tycker jag inte det skiljer värst mycket jf m Sverige. Fördel att man kan tilläggsregga gratis dock + att de godkänner i princip alla förbund.
 
...med det vill jag ha sagt att jag tror "de andra" länderna inte nödvändigtvis har effektivare och billigare avelsorganisationer.
 
Att klaga på anställda är helt orimligt, det är nte de som sätter organisationen. Men jag håller med om att det är märkligt att man får betala mer för att det är högrtyck under hösten. Jag tror det det hade låtit bättre om man vände på det, det kostar sisåmycket men gör du det före 1 aug får du rabatt.

Det håller jag med om, har också tänkt i de banorna, att man skulle kunna sätta högsta beloppet som utgångspris och säga att det blir rabatterat om man får in det tidigare!
 
Det finns en anledning till att andra förbund sköter medlemskapet i RF istället för att varje medlem gör det.

Först plusmedlemskap på 1000kr, sen medlemskap ca 300 i regional förening. Sen anmälningsavgift ovanpå det. Plus breedersavgift på fölis.

Varför inte en avgift för fölis där både breeders och deltagande i fölvisning och unghästtester ingår? Administrationen skulle minska som en ytterligare fördel.
Fast man behöver inte vara plusmedlem för att visa på fölvisning. Jag dubbelkollade nyss det med SWB då det är luddigt uttryckt på hemsidan och står olika på olika ställen. 450 kr medlemskap, inkl regional förening. Att sen välja att breeders-ansluta har ju inget med fölvisning och unghästtester att göra.
 
Va? "OBS! För att kunna visa häst som man äger vid unghästbedömningar, bruksprov, rådgivande bedömningar, riksfinaler, auktioner och övriga arrangemang anordnade av SWB, Swede Horse eller till SWB anslutna regionala avelsföreningar måste man vara antingen Aktiv Medlem eller Plusmedlem."

Är inte 3års unghästbedömning?
 
Va? "OBS! För att kunna visa häst som man äger vid unghästbedömningar, bruksprov, rådgivande bedömningar, riksfinaler, auktioner och övriga arrangemang anordnade av SWB, Swede Horse eller till SWB anslutna regionala avelsföreningar måste man vara antingen Aktiv Medlem eller Plusmedlem."

Är inte 3års unghästbedömning?
Aktiv medlem = 450 kr inkl. regionalt medlemskap.
 

Liknande trådar

Gnägg Fy djävulen så trött jag är på alla avgifter . Ny lag träder i kraft 2016 att alla hästar som inte är födda i Sverige, men har godkänt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 850
Senast: Nielaa
·
Avel Publicerat 16 maj "Nytt gällande registrering av häst Från och med årets fölårgång sker en förändring gällande...
Svar
12
· Visningar
2 086
Senast: neve
·
Avel Är det barnsjukdomar eller kommer Språngrulla att visa fel i statistiken framgent också? Lite olika uppgifter framkommer ju: somliga...
2
Svar
27
· Visningar
2 609
Senast: Masse
·
Avel Jag hade en tråd för 5 år sedan ang registrering av fullblod hos ASVH. Istället för att väcka liv i den tråden skapar jag en ny (jag...
Svar
12
· Visningar
1 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp