Förbereda barnet för vaccination

hljomalind

Trådstartare
Min femåring ska få sin vaccination om en vecka, jag har inte sagt nåt än och vet inte riktigt hur jag ska förbereda honom. För över ett år sen när vi i nåt sammanhang berättade att han skulle få en spruta vid femårskontrollen började han storgråta fast han förstod att det var långt senare det skulle ske. Men nu närmar det sig alltså och jag är lite skraj att det inte ska gå att få honom med till bvc om han vet vad som väntar, samtidigt som det såklart är uteslutet att lura dit honom utan att säga nåt om det. Hur har ni gjort?
 
Min femåring ska få sin vaccination om en vecka, jag har inte sagt nåt än och vet inte riktigt hur jag ska förbereda honom. För över ett år sen när vi i nåt sammanhang berättade att han skulle få en spruta vid femårskontrollen började han storgråta fast han förstod att det var långt senare det skulle ske. Men nu närmar det sig alltså och jag är lite skraj att det inte ska gå att få honom med till bvc om han vet vad som väntar, samtidigt som det såklart är uteslutet att lura dit honom utan att säga nåt om det. Hur har ni gjort?

Jag brukar berätta lagom långt innan (minst några dagar så det får sjunka in). Det gäller oavsett vad det är (min dotter har fler saker än sprutor sol hon får ”ångest” av).

När jag berättar kan det hända att hon skrikgråter i uppåt en timme, men det är som att hon får det värsta ur sig då. Sen har hon ofta behov av att prata mycket om det kommande, men det har sedan alltid gått bra när det väl sker.

Men svårt att råda andra eftersom barn är så olika!
 
Min femåring ska få sin vaccination om en vecka, jag har inte sagt nåt än och vet inte riktigt hur jag ska förbereda honom. För över ett år sen när vi i nåt sammanhang berättade att han skulle få en spruta vid femårskontrollen började han storgråta fast han förstod att det var långt senare det skulle ske. Men nu närmar det sig alltså och jag är lite skraj att det inte ska gå att få honom med till bvc om han vet vad som väntar, samtidigt som det såklart är uteslutet att lura dit honom utan att säga nåt om det. Hur har ni gjort?

Nu har inte mina barn varit spruträdda, men jag har berättat några dagar innan, de har fått välja om de vill ha Emla-plåster eller inte, och sedan har vi som tradition att man får en godisbit efter sticket (de har vaccinerats mot TBE också så det har varit fler sprutor än det allmänna vaccinationsprogrammet).
 
Nu har inte mina barn varit spruträdda, men jag har berättat några dagar innan, de har fått välja om de vill ha Emla-plåster eller inte, och sedan har vi som tradition att man får en godisbit efter sticket (de har vaccinerats mot TBE också så det har varit fler sprutor än det allmänna vaccinationsprogrammet).
Detta med Emla är nytt för mig, är det något som generellt erbjuds? Tänker att det blir konstigt om jag pratar om det och sen får han inget. Eller kan man fixa det själv?
 
Om jag har vetat om det så har jag sagt det i samband med att tiden bokas. Annars har det bara varit att gilla läget.

Emla har hon använt en gång, på öronen. I pannan fick hon bedövning droppad i jacket men det tror jag inte verkade så mycket.

Dock är min unge inte spruträdd. Hon har fått de vanliga vaccinationerna samt hepatit.
Dessutom sprutad i ansiktet inför stygn (hästspark i pannan), i båda öronen inför karvande (örhängen som fastnat) och i munnen (utdragning av tand efter närkontakt med trappa).
 
Kan tillägga att mitt barn inte är specifikt spruträdd, men blodrädd och allmänt rädd för nya situationer, och spruta är ju inget han har nåt minne av (jag minns däremot hur han senaste gången (vid 1 år) inte ens märkte att han blev stucken, gott babyhull där. Det har jag också berättat för honom).
 
Detta med Emla är nytt för mig, är det något som generellt erbjuds? Tänker att det blir konstigt om jag pratar om det och sen får han inget. Eller kan man fixa det själv?

Som @nejlica sa så köper man det själv! Klokt att kolla var det ska sitta insåg fall, jag har själv satt det fel vid ett tillfälle :o. Sedan blev jag tillsagd att googla ”inteamuskulär injektion överarm” och då gick det bättre :D
 
Skulle prata om det och så föreslå emla-plåster. Var själv oerhört spruträdd som liten och emla var perfekt för mig. Minns den gången där mamma satte det lite fel och jag fick vaccination i skolan, tror det var i fyran eller femman, och sen satt plåstret kvar när jag kom hem. Hade dock inte känts alls när jag blev stucken. Placeboeffekt :D.
 
Man kan även hämta embla plåster på den VC som barnet ska till, de brukar vara snälla och visa hur man placerar plåstret också. :)

Jag har barn som blir oroliga vid sprutor och blod, så jag belönar dem med glass helt enkelt. Vill bygga upp någon positiv bild av VC. När vår minsta var två år och fick vaccin skrek hon ”glass” samtidigt som det gjorde ont. :angel:
Alla gör olika, man får hitta sin strategi med sina egna barn.
 
Detta med Emla är nytt för mig, är det något som generellt erbjuds? Tänker att det blir konstigt om jag pratar om det och sen får han inget. Eller kan man fixa det själv?
Emla får du köpa själv receptfritt på apoteket och sätta på några timmar innan hemma. De brukar ge 5- års-sprutan i muskeln högt upp på överarmens utsida. Våra barn har fått det om de har velat och det verkar ta bort en hel del av sticksmärtan och fungerar ju dessutom ofta som placebo.

Jag hade om jag vore du pratat med barnet några dagar innan samt skaffat emla och satt på innan det var dags att gå dit.
Lycka till!
 
Min son tog femårsvaccinationen för några veckor sedan och vi sa bara att på torsdag är det BVC och då är det dags för spruta.

Väl där sträckte han fram armen och tittade bort och sen var det klart. Det går ju väldigt snabbt och kommer inget blod heller.

Det måste ju inte bli någon grej.
 
En kompis till mig gjorde världens lek av det! Hon lekte helt enkelt ”doktor” hemma och förberedde barnet på det sättet. Funkade super på hennes barn.

Det där tror jag kan vara jättebra! Även om det känns som små barn förstår när man berättar om det kanske de inte hänger med helt, men om man leker/visar är det lättare för dem att förstå vad som ska hända. Det finns även filmer på t.ex. 1177 med barn som får sprutor som man kan visa för barnet.
 
Min femåring ska få sin vaccination om en vecka, jag har inte sagt nåt än och vet inte riktigt hur jag ska förbereda honom. För över ett år sen när vi i nåt sammanhang berättade att han skulle få en spruta vid femårskontrollen började han storgråta fast han förstod att det var långt senare det skulle ske. Men nu närmar det sig alltså och jag är lite skraj att det inte ska gå att få honom med till bvc om han vet vad som väntar, samtidigt som det såklart är uteslutet att lura dit honom utan att säga nåt om det. Hur har ni gjort?
Jag tror aldrig vi använt ordet spruta i sammanhanget, det låter ju otäckt. ”Få en spruta” ”få en smäll” vad är en spruta osv. Har mer sagt att vi ska vaccinera mot X. Låter mer harmlöst tycker jag. ”Vi ska kolla hörseln”.

Iofs har vi aldrig lagt emfas vid saken och han har aldrig reagerat speciellt.

Jag tycker det är lite obehagligt så lät honom första gångerna som mycket liten sitta på mig men inte så han såg mig. Och tittade inte själv (vilket han inte kunde se) så att jag inte skulle riskera knipa till honom eller hålla andan precis när det stack el dyl o skapa rädsla. Han är väldigt obekymrad.

Hans pappa är helt orädd så de gånger han gått har varit helt okomplicerade.

Nu skulle jag bara säga att vi behöver förnya fästingvaccin igen båda (och se bort och andas när jag får...) o inte alls gå in på hur. Sjuksköterskan visar ju det. Nu 8 iofs.
 
Senast ändrad:
Tack för alla era hjälpsamma svar!
Nu är det fixat och det var verkligen inga som helst problem. :) När jag först nämnde det blev han orolig men lugnad när jag nämnde plåstret, så det var ett bra tips, jag hade inte hört om Emla innan denna tråd. Han protesterade nån dag innan igen, men jag förklarade vad vaccination är bra för, och han förstod. "Du vill väl inte förlora ditt barn?" sa han, lille skrutten. :love: Så lekte vi lite doktor och gav varandra spruta med penna så han fick se hur snabbt det var över, och sen var han glad i hågen när vi åkte till bvc. Stencool när han fick sprutan, sa glatt att "det kändes ingenting!". Sen har han velat höra mig berätta flera gånger om hur han grät när han var "liten" inför att han skulle få spruta när han blev fem. Det tyckte han var jättelustigt. :D
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har tänkt att det inte behövs, att hon är för liten för att kunna förstå och att det är bäst om hon bara får flyta med. Såklart med...
Svar
10
· Visningar
1 692
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 773
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 795
Senast: mars
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp