Förbereda för oväder/storm

Kristall10

Trådstartare
Här är stormen Sven på intågande och det lovas vindar kring 23 m/s under dagen och redan nu blåser det ordentligt. Här uppe i Norrland är de inte så ofta vi har ordentliga stormar, lite vanligare söderut får jag för mig?

Hur förbereder ni er för storm/ oväder när det gäller djuren? Är ju svårt att tex fylla upp vatten så att man har i några dygn till, som vi har, 3 hästar. Vi har fyllt upp de kärl vi har men det räcker ju kanske bara 1-2 dygn.
Vid hur mycket blåst låter ni hästarna stanna inne?
Hur fixar ni det med ström i stallet om det blir strömavbrott?
Tips är alltid bra få!
 
Det blåste ju rätt kraftigt här under Alfrida också, så jag gör inget speciellt. Brukar endast ha kortare strömavbrott här, men det är extremt sällan. Hästarna väljer själv att hänga mycket i lösdriften, så fodrar inne/bär dit foder åt dom. Finns ett träd som skulle kunna falla över tråden, men det står i lä bakom logen, så jag har svårt att tro att det blåser omkull.

Mina hästar blir inte stressade av storm, dom ser mest uttråkade ut, iom att dom bara hänger i lösdriften.
 
Här är stormen Sven på intågande och det lovas vindar kring 23 m/s under dagen och redan nu blåser det ordentligt. Här uppe i Norrland är de inte så ofta vi har ordentliga stormar, lite vanligare söderut får jag för mig?

Hur förbereder ni er för storm/ oväder när det gäller djuren? Är ju svårt att tex fylla upp vatten så att man har i några dygn till, som vi har, 3 hästar. Vi har fyllt upp de kärl vi har men det räcker ju kanske bara 1-2 dygn.
Vid hur mycket blåst låter ni hästarna stanna inne?
Hur fixar ni det med ström i stallet om det blir strömavbrott?
Tips är alltid bra få!
Bl a de frågorna har diskuterats nyss i tråden om stormen Alfrida, kolla litet där. https://www.bukefalos.se/threads/alfrida-stormen.1476591

Ifråga om vatten så har min stallägare tre palltankar som buffrar regnvatten från ridhustaket, där är tre kubikmeter som räcker ett tag så länge det inte fryser rejält.
Vindstyrka... tror det är svårt att säga något generellt, är det inte risk för omkringflygande föremål så får man väl försöka se hur hästarna känner sig tänker jag. Jag lät dem stå inne en dag härom veckan när det var runt 26-28 i byarna, men det är helt öppna kustnära hagar och går nog inte att jämföra rakt av med någon annanstans.
Elektricitet har jag och andra skrivit en hel del om i den länkade tråden, kolla där först. I tillägg till det som står där kan man väl nämna att många lantbrukare använder traktordrivna generatorer, men det blir bara praktiskt över viss skala på verksamheten - när man behöver rejält med ström kontinuerligt och kan låsa en traktor kontinuerligt till att driva generatorn.
 
Här är stormen Sven på intågande och det lovas vindar kring 23 m/s under dagen och redan nu blåser det ordentligt. Här uppe i Norrland är de inte så ofta vi har ordentliga stormar, lite vanligare söderut får jag för mig?

Hur förbereder ni er för storm/ oväder när det gäller djuren? Är ju svårt att tex fylla upp vatten så att man har i några dygn till, som vi har, 3 hästar. Vi har fyllt upp de kärl vi har men det räcker ju kanske bara 1-2 dygn.
Vid hur mycket blåst låter ni hästarna stanna inne?
Hur fixar ni det med ström i stallet om det blir strömavbrott?
Tips är alltid bra få!


Det blåser en del på västkusten där jag bor.
Vi har dunkar till vatten. Vi har mest 10 liters och 5 liters för de är lättast att hantera. 25 litersdunkar rymmer mycket vatten men blir väldigt tunga. Har dunkar för några dagar. Men fyller också upp thermobar, hinkar och baljor som kan stå frostfritt.

Blåsten kyler ordenligt. Det blir ordentlig kyleffekt i minusgrader och blåst. Det är väll det som av gör när de kommer ut och in i boxen.
Men hästar inne på natten och det viktigaste att inget träd båser ner över bygnader/stängsel.

I stallet blir det ficklampa eller pannlampa.
 
Bl a de frågorna har diskuterats nyss i tråden om stormen Alfrida, kolla litet där. https://www.bukefalos.se/threads/alfrida-stormen.1476591

Ifråga om vatten så har min stallägare tre palltankar som buffrar regnvatten från ridhustaket, där är tre kubikmeter som räcker ett tag så länge det inte fryser rejält.
Vindstyrka... tror det är svårt att säga något generellt, är det inte risk för omkringflygande föremål så får man väl försöka se hur hästarna känner sig tänker jag. Jag lät dem stå inne en dag härom veckan när det var runt 26-28 i byarna, men det är helt öppna kustnära hagar och går nog inte att jämföra rakt av med någon annanstans.
Elektricitet har jag och andra skrivit en hel del om i den länkade tråden, kolla där först. I tillägg till det som står där kan man väl nämna att många lantbrukare använder traktordrivna generatorer, men det blir bara praktiskt över viss skala på verksamheten - när man behöver rejält med ström kontinuerligt och kan låsa en traktor kontinuerligt till att driva generatorn.

Tack för tipset, ska läsa den tråden lite mer noggrant sedan.

Stormen Alfrida märkte vi inte av här i Västerbottens inland. När jag tänker efter då jag ser vilka datum det var så var det nog blåsigt men inget som vi direkt reagerade på. Vad jag förstår var det mest vid kusten.

Vi bor mitt ute i skogen så här måste vi räkna med att strömmen försvinner vid oväder, även om det inte sker så ofta. När det var storm för ca 5 år sedan var vi utan ström
I en vecka. Då kunde vi ta vatten från älven till hästarna då den inte hade hunnit frysa ännu. Men som nu är älven frusen och vi har inget uppvärmt utrymme där vi kan förvara vatten till 3 hästar för typ 3 dagar. Men vi har i alla fall dunkar för 1 dygn nere i matkällaren i köket.

Hästarna bryr sig inte så mycket om blåsten, dom försöker mest bara stå stilla där det är mest lä. Men efterom dom går i en skogshage så vill jag inte ha dom ute när det blåser så pass mycket att stora grenar blåser ner och ibland till och med träd. Så idag får dom stå inne. Annars är dom ute i alla väder.
 
Vi bor mitt ute i skogen så här måste vi räkna med att strömmen försvinner vid oväder, även om det inte sker så ofta. När det var storm för ca 5 år sedan var vi utan ström
I en vecka. Då kunde vi ta vatten från älven till hästarna då den inte hade hunnit frysa ännu. Men som nu är älven frusen och vi har inget uppvärmt utrymme där vi kan förvara vatten till 3 hästar för typ 3 dagar. Men vi har i alla fall dunkar för 1 dygn nere i matkällaren i köket.
.

Hugg upp en vak i älven. Det skulle nog jag göra om vi blev strömlösa länge. Eller köra vatten i dunkar från en kallkälla som vi har några hundra meter bort.
 
Hugg upp en vak i älven. Det skulle nog jag göra om vi blev strömlösa länge. Eller köra vatten i dunkar från en kallkälla som vi har några hundra meter bort.
Kallkälla har vi tyvärr ingen och älven är väldigt ström här nedanför oss då det är nära en kraftverksdamm, så det är lite spännande överlag att vara nere vid älven. Men blir det kris så får vi ju försöka. Skulle kanske gå att hinka vatten från vår dricksvattenbrunn även om den är fasligt djup, och köra upp med skoter. Mycket jobb med som sagt, är det kris så är det.
 
Kallkälla har vi tyvärr ingen och älven är väldigt ström här nedanför oss då det är nära en kraftverksdamm, så det är lite spännande överlag att vara nere vid älven. Men blir det kris så får vi ju försöka. Skulle kanske gå att hinka vatten från vår dricksvattenbrunn även om den är fasligt djup, och köra upp med skoter. Mycket jobb med som sagt, är det kris så är det.
Den där biten är egentligen inte så svår att förbereda sig för, även om det känns litet taskigt att säga så. En fräsch begagnad bensindriven liten vattenpump komplett med sugslang hittar man för runt en tusenlapp, en fräsch 1000-liters IBC (palltank) lika mycket. Har man ingen traktor att köra palltanken med utan är hänvisad till skoterpulka eller fyrhjuling så finns ju 200-300-liters plasttunnor (eller sätta medar direkt på pallen och bara fylla den till en del). Visst, det behöver ju skaffas i förväg och är inget man löser med nån halvdags varsel, men kanske värt att tänka på ändå för framtiden om man har många hästar och stort vattenbehov, och nära till ett vattendrag.
 
Den där biten är egentligen inte så svår att förbereda sig för, även om det känns litet taskigt att säga så. En fräsch begagnad bensindriven liten vattenpump komplett med sugslang hittar man för runt en tusenlapp, en fräsch 1000-liters IBC (palltank) lika mycket. Har man ingen traktor att köra palltanken med utan är hänvisad till skoterpulka eller fyrhjuling så finns ju 200-300-liters plasttunnor (eller sätta medar direkt på pallen och bara fylla den till en del). Visst, det behöver ju skaffas i förväg och är inget man löser med nån halvdags varsel, men kanske värt att tänka på ändå för framtiden om man har många hästar och stort vattenbehov, och nära till ett vattendrag.
Absolut.
Problemet är egentligen inte att det inte finns vatten att tillgå utan att det vatten som finns ligger väldigt otillgängligt om man ska hämta det med skoter eller fyrhjuling. Vi bor högt upp med väldigt branta sluttningar ner mot älven. Så det är precis att en skoter eller fyrhjuling tar sig upp med vattendunkar på släpet. Vi har en kubikstank men tyvärr går det inte att fylla den vid vattendraget och sedan frakta upp. Utan det blir i små dunkar.
Så visst får vi tag i vatten om det krisar. Men det är bökigt och tar mycket tid då vi inte kan frakta upp så mycket åt gången. Samt att vi vintertid inte kan förvara vatten då vi inte har någonstans att förvara det frostfritt.
Som tur är har vi oftast bara 3-4 hästar på gården. Värre för de som har fler.
Det som faktiskt tar minst tid och som är minst krångligt trottsavståndet är att åka in 1,5 mil till samhället och fylla dunkarna på macken förutsatt att det inte är strömlöst där också och att det inte blåst ner träd över vägen eller är sådant oväder att man inte vill ge sig ut på vägarna 😊

Det mesta löser sig ju. Men fiffiga lösningar som underlättar är alltid intressanta!
 
Förbereder inte mer än ser till att det är fullt med vatten överallt och fyller några dunkar. Hästar står inne mer vid mkt blåst/storm.
Tar in lösa föremål men det är ju mest på sommaren det kan ligga nån spade mot nån vägg annars brukar det inte vara så mycket.
 
Jag använder havretunnor till vatten vid behov - har en på 200 l och fem-sex hundraliters. Sen handlar det mest om att lägga plankor mellan hjulen på släpet och se till att det inte finns lösa saker ute som kan blåsa bort. Gödselplocken på ridbanan plockar jag till exempel in!
 
Jag har lösdrift.

Plockar in allt löst. Fodrar inte på marken. Fyller på extra dunkar med vatten. Kollar pannlampan.
Sätter på hästarna grimma.
Ska det blåsa över 25 i byarna tar jag in dom två som blir oroliga. Runt 20 minskar jag bara deras hage.
Det viktigaste är att det inte finns en massa bråte som kan flyga omkring och skada dom när det börjar ta i.
Jag hade lite problem när vi rev mycket på huset. Då tog jag in även vid mindre blåst.
 
Ladda batterier/Powerbanks, fylla vatten i tunnor och dunkar, ta in ved, säkra upp löst bråte ute. Se till att ha mat som kan ätas kall hemma/preparerad. Alfrida var rätt schysst här och det var mest lite vinande i knutarna som värst. Hade jag haft 50m/s i byarna hade hästarna fått sova inne tror jag.
 
Rekommenderas det att folk ska stanna inne tar jag in hästarna.

Sedan är det.
Fylla vatten
Ladda allt som går på batteri och alla laddare
Se till att ha bensin, disel och drivmedel till sågen
Tar in eller skära upp saker som kan blåsa iväg
 
När jag hade eget stall fick hästarna gå in tidigare och jag fyllde upp vatten. Sen tog jag in skottkärra och antingen tog in eller fyllde upp vattenkaren i hagarna så de inte skulle blåsa iväg. Egen brunn som gick att ta vatten ur med hink och rep vid längre avbrott.
Nu är hästen inaccorderad i lösdrifft med mycket lä och utan träd eller ngt löst på gården öht som skulle kunna blåsa iväg och vara farligt. Så hon får gå ute så länge det inte är superstorm på g, då får jag nog köra/gå bort med henne till mitt jobb och stalla in.
När strömmen gått så har jag helt enkelt haft pannlampa och strålkastare när jag mockat :), ngn gång när jag var liten blev det lyktor med stearin ljus i stallet men det var bara för att det var så mycket mysigare än att hänga ficklampan i taket :p
 
Hästarna alltid ute. Koller jag ihåg tappar vi upp vatten men vi har kommunalt prioriterat så det brukar komma tillbaka rätt snart.

//upplandskusten
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 320
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp