Förberedelsens vara eller icke vara...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vägrar sätta in mig mentalt i min kommande situation, det blir som ett hål i marken som jag sugs ner i om jag försöker. Samtidigt säger förnuftet att det kanske kan vara bra att förbereda sig. Visst, vi har öppenhjärtliga diskussioner var jag kommer bo sen, jag kommer inte att bo kvar, men det är fortfarande i en avlägsen framtid, känns det som. Men ska jag försöka tänka in mig mentalt, som en gör inför nya saker (jag gör, jag tror att de flesta gör det, men har ingen aning :o ) så får jag panikångest.
 

Jag tror inte att man kan förbereda sig mentalt på något sådant.

Det man kan förbereda är mer praktiska saker, viktiga papper, var ligger nyckeln till xxx, lösenord till social medier osv osv.

Om ni kan prata med varandra om själva slutet: hur vill din man ha det? Om han kan/vill tala om det så behöver inte du ensam ta beslut om det senare.

Många kramar, tänker ofta på er.
 
Jag skulle nog strunta i att ”förbereda” mig, annat än när det gäller nödvändiga, rent praktiska saker. Och kanske försäkra mig om ett par nätverkspersoner som kan ta emot mig när jag rasar.

Det går inte att förbereda sig. Sorgen och saknaden är ändå lika bråddjup, är jag rätt övertygad om.
 
Jag vägrar sätta in mig mentalt i min kommande situation, det blir som ett hål i marken som jag sugs ner i om jag försöker. Samtidigt säger förnuftet att det kanske kan vara bra att förbereda sig. Visst, vi har öppenhjärtliga diskussioner var jag kommer bo sen, jag kommer inte att bo kvar, men det är fortfarande i en avlägsen framtid, känns det som. Men ska jag försöka tänka in mig mentalt, som en gör inför nya saker (jag gör, jag tror att de flesta gör det, men har ingen aning :o ) så får jag panikångest.

Har du någon som kan hjälpa dig med de praktiska förberedelserna+

Har tänkt på er. Men har tyvärr inte så mycket att komma med.:heart
 
Min man har skrivit "Min sista vilja", är det någon som har någon idé om vad utöver det jag bör förbereda?
 
Min man har skrivit "Min sista vilja", är det någon som har någon idé om vad utöver det jag bör förbereda?
Vill han själv avsluta saker? Göra sig av med tillhörigheter?

Min mamma har en vän vars man gick bort i cancer (mamma och hon lärde känna varandra i en anhöriggrupp på onkologen).
Mannen själv valde, när han blev sämre, att sälja/skänka saker, vardagliga saker som skidor, böcker mm. Han ville hjälpa henne att städa ur medan han levde.
Dom pratade också om bostad till henne (hon flyttade när han gick bort).
 
Vill han själv avsluta saker? Göra sig av med tillhörigheter?

Min mamma har en vän vars man gick bort i cancer (mamma och hon lärde känna varandra i en anhöriggrupp på onkologen).
Mannen själv valde, när han blev sämre, att sälja/skänka saker, vardagliga saker som skidor, böcker mm. Han ville hjälpa henne att städa ur medan han levde.
Dom pratade också om bostad till henne (hon flyttade när han gick bort).
Jo, det har han börjat med och styrt upp vem som kan hjälpa mig sen, då han är samlare av rang inom en smal nisch.
 
Finns det någon "anhörig-grupp" på till exempel FB? Så du kan fråga direkt till någon som varit med om det? "Vad gjorde ni som var bra? Vad missade ni att göra?"

:heart
 
En sak som kom upp var faktiskt kläderna. Ska de slängas eller skänkas? Att städa ur kläder kan vara väldigt påfrestande.
 
En sak som kom upp var faktiskt kläderna. Ska de slängas eller skänkas? Att städa ur kläder kan vara väldigt påfrestande.
Fast sånt hastar ju inte? Det kan man göra långt efteråt. När våra föräldrar dog gjorde min syster och jag inget åt deras kläder och prylar förrän efteråt, det fanns ingen anledning att göra det med särskild brådska.
 
Med praktiska förberedelser tänker jag främst ekonomi, har ni gemensamma konton som behöver bådas underskrifter för att få tillgång till? Hur ser det ut med avbetalningar på gemensamma lån? Tillgång till olika typer av konton, allt från bankkonton till andra typer av konton på nätet.
Syftet med allt är att du ska slippa känna stress över att räkningar inte blir betalda och du hamnar i någon knepig situation för att någon faktura inte dras från något konto.

Om man är trygg med att allt sånt rullar på kan man bryta ihop och få den tid man behöver på sig för att ta sig igenom det första helvetet utan att verkligheten knackar på och inte låter en få ha den sorgeprocess man behöver.
 
Jo, det har han börjat med och styrt upp vem som kan hjälpa mig sen, då han är samlare av rang inom en smal nisch.

Bra! Hojta annars så kan du få tips om det behövs.

Det mesta löser sig, men gå igenom ev försäkringar osv så det är klart vem som är förmånstagare.
Det är en gräslig situation, men jag tror det är bra att våga prata om. Det är skönt att veta om det finns önskemål eller inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 383
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 106
  • Artikel
Dagbok Nu är jag där igen. I ett mellanläge inför hösten, taggad men även nervös och lite känslan av ”vafan har jag gett mig in på nu”. Jag har...
Svar
1
· Visningar
414
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp