Förberedelser inför hästköp.

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har inte haft egen häst på snart tio år, har tidigare haft tre. Nu har jag efter flera års uppehåll samt lågavlönade jobb och studier sett till att skaffa ett jobb där jag äntligen har råd med häst igen. Saken är bara den att jag är totalt bortkommen vad gäller förberedelserna. Jag har liksom glömt bort hur vardagen som hästägare ser ut...

Jag återupptog ridningen för tre år sedan. Var medryttare, red i skogen hos en kompis och har senaste året ridit sporadiskt för tränare. Jag har nu tänkt att jag ska använda det närmaste året till att rida för tränare 1-2 ggr/vecka när mitt schema tillåter. Ridningen ser jag inte som ett problem då det går från klarhet till klarhet hela tiden, ringosten till trots har jag det att plocka fram igen känner jag. Däremot de andra praktiska delarna har jag svårare att bena ut...

Jag har en plan att spara mellan 5000 och 10.000 kr per månad, summan är beroende av övriga utgifter men rimligt är ett snitt på 7.000/mån. Om jag håller detta nu beräknar jag att jag kan köpa häst till våren så jag har ju rätt gott om tid.
Jag är ganska klar över vad jag vill ska ingå i min stallplats. Problemet är bara att hitta ett vettigt stall som uppfyller detta. Det finns gott om stall där jag bor men jag har inte mkt kontakter i dagsläget så jag vet inte vilka som har gott resp dåligt rykte.

Men i övrigt rent ekonomiskt, hur ska man tänka? Vad har ni haft för buffert för veterinärvård och annat när ni köpt häst? Jag har i dagsläget en buffert men anledningen till att jag sparar är för att jag vill ha pengar till inköpet kontant. Jag vill varken ta lån eller bli av med bufferten jag har nu, som även ska räcka till tex handpenning på ev bostad och , hundveterinär och övriga oförutsedda kostnader som kan dyka upp i livet. Jag vet ju som fd hästägare att det är svårt att spara desto mer pengar när man står med en häst, så det är lika bra att se till att man har det innan och sedan inte rör dom i onödan...

Vilken utrustning behöver man i sitt "startpaket" förutsatt att inget medföljer hästen? Vilka andra utgifter kommer till utöver inköpspriset? Vad ska man tex ha i sitt stallapotek nuförtiden?
Vad ska man mellan tummen och pekfingret räkna med att köpa hästgrejjer för om man nu inget har sedan innan?

Jag förstår inte hur jag roddade runt hästägandet förr. Nu verkar jag ha glömt bort allt :o Tom sårvård och såna grejjer känns oöverstigliga och svåra trots att jag förr var den som fick ta hand om andras hästar när dom var sjuka. Är man helt senil eller kanske ligger det kvar i bakhuvudet när man väl sitter där igen? Det är mkt som snurrar runt i skallen nu när det inte längre känns som en utopi att skaffa häst :angel:
 
Sv: Förberedelser inför hästköp.

Ingen som vill dela med sig? :o Eller är det ingen som förbereder sig inför sina hästköp?
 
Sv: Förberedelser inför hästköp.

Ja, du. Det är ju inte helt lätt att veta vad det kommer att kosta. Man kan ju köpa begagnade grejer/lågprisalternativ eller så kan man köpa de dyraste märkesgrejerna.

Jag har säkert köpt grejer för mellan 5 och 10000 (förutom 2 sadlar) till min häst och då ingick en del smågrejer plus att jag hade en del sedan tidigare foderhästar. Så jag hade räknat ca 10000 förutom kostnaden för sadel. Som sagt kan du klara dig betydligt billigare om du inte köper allt nytt.

Min buffert var väl ca 25000 tror jag, men jag hade ingen separat "hästbuffert" utan en buffert för alla oförutsedda utgifter.

Stallapotek bör innehålla något för att descinficera sår, bomull, lindor att lägga förband med, mjukgörande salva, bakteriedödande salva, pincett, plster till dig själv, en lite lampa så att du ser att göra rent sår även mörka kvällar och så vidare. Man märker det när man saknar det:D
Lycka till med planerandet!
 
Sv: Förberedelser inför hästköp.

Tar säkerligen upp självklara saker nu, men jag skriver upp det ändå. Om man ska ta med från grund så tycker jag att det kan vara bra att ha tagit reda på vilket foder hästen äter, så att man har det hemma.

Nu när jag har stall hemma så fick jag ju köpa allt från krubbor, hinkar, foderskopor, saltstenshållare, saltsten, spån med mera med mera, men dessa saker utgår jag att du har/får i ditt stall? :)

Saker som är bra att ha om man inte får med någonting.
* Grimmor
* Grimskaft
* Täcken
* Hovkrats
* Borstar
* Svettskrapa
* reflexer
* Flughuva/pannband

Sedan beror det ju på vad du har tänkt med din häst, saker som sadel, benskydd, träns, körutrustning, longergjord med mera.. Jag köpte ju på mig en massa innan jag köpte hästarna, det visade sig att jag fick med mig hur mycket som helst på köpet, så nu sitter jag med onödigt mycket av det mesta :P Ta med andra ord reda på vad du får med innan, vissa saker behöver man ju inte köpa på sig innan köp (hur roligt det än är) :angel:

Stallapotek
- Hovolja
- Fästingborttagare (jag tar inte i de där äcklen med fingrarna)
- Bomull
- Engångshandskar
- Fästingborttagare (jag vägrar ta i dom med fingrarna)
- Termometer
- Jodopax
- Helosansalva
- Kylbalsam
- Gasbindor
- Sax
- Kniv
- Skillingaryd hästsalva
- Vaselin
- Svamp
- Benlindor och paddar
- Handdukar
- Liniment
- Brems
 
Sv: Förberedelser inför hästköp.

Tar säkerligen upp självklara saker nu, men jag skriver upp det ändå. Om man ska ta med från grund så tycker jag att det kan vara bra att ha tagit reda på vilket foder hästen äter, så att man har det hemma.

Nu när jag har stall hemma så fick jag ju köpa allt från krubbor, hinkar, foderskopor, saltstenshållare, saltsten, spån med mera med mera, men dessa saker utgår jag att du har/får i ditt stall? :)

Saker som är bra att ha om man inte får med någonting.
* Grimmor
* Grimskaft
* Täcken
* Hovkrats
* Borstar
* Svettskrapa
* reflexer
* Flughuva/pannband

Sedan beror det ju på vad du har tänkt med din häst, saker som sadel, benskydd, träns, körutrustning, longergjord med mera.. Jag köpte ju på mig en massa innan jag köpte hästarna, det visade sig att jag fick med mig hur mycket som helst på köpet, så nu sitter jag med onödigt mycket av det mesta :P Ta med andra ord reda på vad du får med innan, vissa saker behöver man ju inte köpa på sig innan köp (hur roligt det än är) :angel:

Stallapotek
- Hovolja
- Fästingborttagare (jag tar inte i de där äcklen med fingrarna)- Bomull
- Engångshandskar
- Fästingborttagare (jag vägrar ta i dom med fingrarna)- Termometer
- Jodopax
- Helosansalva
- Kylbalsam
- Gasbindor
- Sax
- Kniv
- Skillingaryd hästsalva
- Vaselin
- Svamp
- Benlindor och paddar
- Handdukar
- Liniment
- Brems

^^ Du gillar inte fästingar antar jag?! ;)
 
Sv: Förberedelser inför hästköp.

Finns att köpa " första" hjälpen lådor för hästar oxå idag de innehåller de viktigaste man behöver vid akuta händelser allt från artär klämma till Klisterlinda och blodstillade vadd.. Olika prisklasser är de på dem.

Men förutom de så jodopax,blå spray, helosan, skillingaryd salva,vircon S, klister lindor, bomull, kompresser, LHP salva, koksalt lösning m.m kanske ett total pris på 1000.- allt du har i lådan beroende på mängd och vart du handlar-

Priser varierar på saker med de du behöver ha som basic grejer är:
Transportskydd pris från 200.-
Lädergrimma/ nylon grimma/ grimskaft/ longerlina från 800:- totalt

Träns, bett, extra tyglar om nått går sönder från 500:-
Schabrack, sadel hjord. från 500:-
Tömmkörnings hjord, tömmar om du tänker variera ridning med tömmkörning. från 1000:-
Täcken, svett täcke, fleece, regn och vinter täcke. ca 2500 totalt om man hittar billiga.
Alla borstar, hovkrats, svettskrapa.ca 500:-
lindor,paddar, benskydd, boots, brodd verktyg. ca 1000:- beroende på modell.
Hinkar, vattenhink, krubba, fodermått, foder tunnor. ca 500:-

Allt detta gå på 8500 om man räknar ungefär priser.
Sen tillkommer ju sadel och den kan ju kosta allt från 5000.- och uppåt.
Sen behöver man ju ha extar täcken , lindor och schabrack för att kunna byta ut och tvätta så jag tror att du kommer få lägga ner rätt mtcket pengar utöver priset på hästen för att du ska ha alla bas grejer som man använder dagligen.
 
Sv: Förberedelser inför hästköp.

Inser ju att man nog måste gå en kurs i häst-första hjälpen. Är ju som sagt mkt man glömmer på 10 år, känns ju dumt att ha ett helt apotek man inte vet hur och när man ska använda.

Kommer tex ihåg när jag hade ponnyerna på 90-talet, då användes liniment + lindor till höger och vänster. Lyssnar man på folk idag så verkar det ju enligt vissa vara förenat med livsfara att ens tänka tanken på att använda liniment öht, med eller utan lindor. Så ja, man bör nog uppdatera sig om vad som gäller idag...
 
Sv: Förberedelser inför hästköp.

Innan jag köpte häst och det var långplanerat så förberedde jag att köpa lite saker då och då.
tex reflexer
schabrak
grimskaft
lindor
borstar
borstlåda

Sen när jag jag hade bestämt när jag skulle hämta min häst så laddade jag upp hästapoteket och dessutom köpte jag täcken för då visste jag hennes storlek ....
Jag fick visserligen med 2 st täcken och sadel +träns följde inte med henne,som tur var så hade jag ett träns som passade henne....
 
Sv: Förberedelser inför hästköp.

Hej!
Gällande ekonomin verkar det inte vara något problem. Om du tänker spara i snitt 7000kr/mån nu innan hästköpet, har du inga problem att försörja pålle. Väldigt genomtänkt, det gillar jag (och hoppas verkligen att det inte låter nedlåtande)!

Utrustning:
Extra grimma och grimskaft.
Massor av reflexer (det gillar jag!!!)
två träns inkl tyglar (om man har svårt att ta sig till ridsportsbutik, annars räcker det med ett).
Sadel komplett. Två sadelgjordar om man har svårt att ta sig till ridsportsbutik, annars en.
Minst ett schabrak/vojlock.
Något täcke.
Några borstar förstås.

Benlindor eller andra benskydd för att till nöds kunna ha som bandage.
Bomullskompresser (gillar inte lös bomull som har en tendens att lämna fibrer efter sig).
Tvål och vatten för vanlig och sårrengöring.
Febertermometer är säkert jättebra.
Kniv är en självklarhet.

Jag tycker personligen att behovet av täcken och lindor och benskydd är litet men det går att sköta på olika sätt.

Stallutrustning: extra hink är alltid bra att ha. IKEA-kassar är alltid bra att ha.
 
Sv: Förberedelser inför hästköp.

Ja enligt mig är ekonomin A och O. Jag kan inte njuta av mitt hästägande om jag hela tiden måste oroa mig för pengar, därför har jag inte skaffat någon häst de senaste åren. Men med min nuvarande lön ser jag inget hinder till att äga en häst, däremot kan jag inte börja från noll och äga en häst. Jag vill ha kvar den buffert jag har i dagsläget, som sagt, och spara pengar så att inköpet inte gnager i den. Sedan ang de löpande utgifterna kommer jag att klara dem då jag i dagsläget som sagt kan lägga undan en hel del pengar.

Vad anser du (och alla andra givetvis) att man bör ha i buffert? Vad har ni själva i buffert? Då menar jag antingen den buffert man öronmärker för häst eller den buffert man har för övriga livet. Även som hästägare kan ju bilen gå sönder och då är det ju bra om man har råd med både ock, exempelvis...
 
Sv: Förberedelser inför hästköp.

Puttar upp min egen tråd lite...

Vad ska man fråga när man ringer på en annons och när man åker och provrider? Jag har hittat en häst här i närheten där jag bor som jag är ruskigt sugen på att titta på, men jag känner mig lite oförberedd eftersom det kom så snabbt inpå :o

Vad brukar ni ha för checklista? Vad tittar ni på hos hästen och vad lägger ni störst vikt vid att fråga?

Detta är en femåring som är sparsamt riden och lite hoppad så tävlingsresultat är inget att fråga efter. Jag kommer mest på sånt som hur många ägare den haft, ev veterinärhistorik, referenser från tränare och tidigare ägare, hur den haft det i sin vardag med rutiner, hagvistelse etc, hur den är vid lastning, hovis, veterinär... Ja sådan hantering man inte ser dagligen. Vad den äter för foder, hur den reagerar vid nya miljöer, humör vid brunst om det är ett sto, vad den har för försäkring...
 
Sv: Förberedelser inför hästköp.

Beror ju på vad du är intresserad av. Vad är viktigt för DIG?

Jag brukar inte fråga så mycket om lastning etc, jag vill bilda mig en egen uppfattning. Folk har så underlig uppfattning om saker och ting. Utbildning, hälsostatus, korrekt exteriör, försäkring är något som jag brukar fråga redan innan jag tittar. Är den intressant "på pappret" åker jag och tittar (bokar dock ingen provridning om det inte är långt iväg).

9 av 10 hästar har redan bort gått bort innan provridning, just för att ägare beskriver det de hoppas ha i stallet, inte vad de faktiskt har (vilket visar sig när man stiger in i stallet).
 
Sv: Förberedelser inför hästköp.

Rent spontant, för mig är det viktigt att hästen motsvarar det jag förväntar mig av en häst på den nivå den är på. Dvs är det en äldre mkt riden häst har jag högre krav på hur den fungerar ihop med min ridning, om den är tung, stark, hur den svarar på hjälperna etc. En yngre mindre riden förmåga känns rent generellt mer formbar och där tycker jag en trevlig känsla känns viktigare än korrektheten i form, skolor etc eftersom det säger sig självt att den inte "nött in" gamla mönster lika mkt.

Men framförallt vill jag ha en okomplicerad häst. Den ska vara positiv och lättsam att hantera i vardagen. Det känns viktigare än hur välriden den är för tillfället (spec om det är en yngre häst där man kan påverka rätt mkt) och hur många rosetter den plockar på tävlingar. Det är vardagen jag vill ska flyta på.

Jag är intresserad både av yngre hästar med potential och av äldre läromästartyper. Det viktiga är att jag klickar med individen.

En annan sak jag tycker är viktig är att jag gillar sättet ägaren sköter, hanterar och rider hästen. Det ger ju en bild av hur den har haft det och lite av vad man kan förvänta sig att den är van vid. Är den långvarigt riden i en helt katastrofal form blir jag tex rädd för följskador av det, och är den mkt riden med tex graman ser jag ett gruvligt långt arbete för att få en ärlig bjudning och form (har mindre trevliga erfarenehter av att rida fd "gramanhäst").

Ganska grötigt svar men jag har lite bråttom iväg till en bjudning :o
 
Sv: Förberedelser inför hästköp.

Mycket av det du tycker är viktigt är inte saker jag hade bedömt som lönt att ställa frågor om. Det är lätt att ljuga om, förvanska sanningen, ha olika uppfattning.

Istället hade jag stämt av vissa grundläggande grejor (hårda fakta; försäkring etc), och sedan åkt och tittat. För det är ju där det är avgörande för dig.
 
Sv: Förberedelser inför hästköp.

Ingen som vill dela med sig? :o Eller är det ingen som förbereder sig inför sina hästköp?

Jag gjorde som när jag fick barn. Köpte det mesta efteråt när jag såg vad som behövdes.
Och det var tur för min drog fullstorlek på det mesta, inte ponny eller cob. Jag har en islandshäst.:)
 
Sv: Förberedelser inför hästköp.

Imorgon ska jag åka och titta på hästen :o Jag har sagt att jag vill se den i hanteringen och riden av den ryttaren som brukar rida. Det är en grön 5-åring som bara är regelbundet riden sedan i våras, dock inriden som 4-åring men har mestadels gått på lösdrift däremellan. Jag hade gärna sett att den varit mer riden, med tanke på hållbarhetsfaktorn. Den rids nu nästan dagligen av barn, så den går nog inte hårt, men det känns lite vanskligt att gå så fort fram att man rider den dagligen med tanke på att den var så lite riden innan. Eller tänker jag fel?


Den är grön men den verkar vettig i skallen, så jag ger det en chans. Jag är ringrostig men helt borta är jag inte så jag tror att den biten löser sig med ridning för tränare, huvudsaken är att den är cool mentalt och att vi har en kemi som stämmer överens.

Det ska bli spännande :)
 
Sv: Förberedelser inför hästköp.

Lycka till! Jag skulle tänka på att ta tillfället att titta extra noga på den från alla håll och kanter utan utrustning på sig så att du ser exteriören utan en massa joks ivägen. Personligen så tycker jag att en otränad häst ska tränas max varannan dag så att musklerna hinner byggas upp och att man inte rider när den har träningsvärk osv. Men det beror ju lite på hur den går när den rids.

Jag skulle också fråga om varför den rids av barn, och vara lite extra noga på om grunderna sitter på den. Personligen så tycker jag att unga hästar ska utbildas av erfarna vuxna ryttare om möjligt. Att sätta upp barn på en unghäst utan någon särskild anledning känns oansvarigt både på säkerhetsaspekten men också för hästens utbildnings skull.

Det jag också skulle tänka på är att många gröna hästar är väldigt "snälla" när de sedan skaffar muskler och blir lite säkrare i ridningen kan de börja hitta på bus och testa, så om man skaffar en häst som är litet riden så bör man i alla fall vara beredd på att man kan få en bus och test period efter några månader.
 
Sv: Förberedelser inför hästköp.

*kl

Ang veterinärbeskitning måste jag fråga vilken juridisk betydelse det har om man gör en klinikbesiktning resp. gårdsbesiktning? Jag har en häst på gång som jag fått nys om via en vän. Problemet är att hästen står i fel landsända vilket medför endel krångel vad gäller besiktning osv.

Scenario: Det är 20 mil till närmaste klinik från hästens stall. Jag bor 120 mil ifrån hästen. Det finns en duktig privat.veterinär i området som besöker stallet med jämna mellanrum som har godare rykte än den aktuella kliniken.

Går det att tolka så att jag brister i min undersökningsplikt om jag godkänner att privat.veterinären besiktigar hästen i samband med att denne besöker stallet?

Hur länge kan man vänta efter genomförd besiktning innan man slutför köpet? Pga avstånden och att jag inte kan åka som en jojjo genom hela riket pga mitt jobb så kan det ju i praktiken ta ett tag innan man kan boka transport. Och jag vill ju inte köpa hästen förrän den kan skickas till mig. Blir besiktingen då på nåt sätt ogiltig? Eller ska man köpa hästen och låta den stå kvar hos ägaren i väntan på transport, vem ansvarar då för ev skador som uppkommer under den tiden?
 
Sv: Förberedelser inför hästköp.

Besiktningen är ju i princip inaktuell minuten efter att den är utförd. Det finns ju hästar som halkat på baklämmen efter besiktningen, när de ska på transporten. Vrickat sig och varit blockhalta - fem minuter efter att klinikbesiktningen är slutförd.

Jag har köpt hästar på distans. Och gör inte om det, just p g a att det är väldigt svårt att få till det på ett vettigt sätt. Jo, är jag beredd att gambla med pengarna (d v s att hästen kommer fram och inte är i det skicket jag köpt den som/i).

Genomför du köpet så är det ditt ansvar som ägare, det som händer hästen medan den står kvar hos säljaren. Litar du på säljarens hästhållning?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 789
Senast: mysboll
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: warg
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 948
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp