Förberedelser inför hästköp.

Sv: Förberedelser inför hästköp.

Nu har jag hittat ett väldigt bra stall. Oavsett när och vilken häst det blir så vill jag ha ett stall där allt jag behöver finns och det har jag hittat nu.

Men då börjar ju alla tvivel hagla över en istället... Det är ju så längesedan jag hade häst. Tänk om jag inte kommer ihåg allt skötselmässigt, eller om det blir för tungt i kombination med mitt jobb, eller om jag inte kommer tycka det är lika kul osv osv.
Ridbiten är jag minst orolig för, jag är skickligare nu än då jag hade mina första ponnyer och här har jag dessutom tränare på gården så träna kommer jag göra 2-3 ggr/mån. Men allt annat man inte ägnar sig åt när man bara rider på ridskola... som förbyggande friskvård, sårvård, skadeupptäckter, daglig friskvård osv osv. Usch vad osäker jag känner mig på allt det :o
 
Senast ändrad:
Sv: Förberedelser inför hästköp.

Rent spontant så känner jag köp inte så mycket grejer innan du köpt hästen! det är nog lätt att man köper onödiga prylar eller saker som man får med/saker som inte passar hästen.

Det du kan köpa innan är ju stallapotek, schabrak, longerlina, ev inspänning att ha när du longerar (om du vill ha det), tömkörningsgjord. Och borstar

Saker som grimma, grimskaft, träns, täcken osv måste ju vara i hästens storlek och passa hästen. Det skiljer ju i storlek även på hästar med samma höjd. Transportskydd i strl full passar typ alla hästar från knappt 160 och uppåt enligt min erfarenhet.

När du hittat hästen du vill ha och bestämt dig för att köpa den, så inhandla en grimma och grimskaft, beroende på årstid och om hästen är klippt eller inte behöver du kanske inte ha täcke innan du fått hem hästen heller, annars köper du det innan. Och eftersom du inte har massa grejer hemma så fråga köparen om vad hästen drar för storlekar glöm inte bettet.

Och så handlar du till hästen sen när du köpt den! De första dagarna är ändå bra om hästen får ta det lugnt och känna in den nya miljön.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: warg
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 258
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp