Förbereder automatisk reparation

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Min dator har kraschat!! :eek:
...
Fick en ny laptop, Lenovo modell dyrare, av pappa strax efter jul, i början av januari nu 2019. Allt var helt frid och fröjd tills i natt (natten till idag). Skulle stänga av den och samtidigt uppdatera något. Då stod den och tuggade uppdateringen i kanske 5 min innan den väl stängde av. Blev lite irriterad men tänkte inte mer på det. Imorse och under dagen när jag använde den funkade den som normalt. Möjligen att det tog någon sekund extra att starta, men inget alarmerande.

Så när jag kom hem från stallet idag och skulle starta den, hände det ingenting när jag först tryckte på on/off knappen. :eek:
Tänkte att det var någon mer uppdatering som hängt sig, och lät datorn stå i kanske 15 min. Så från ingenstans satte den på sig själv, och en svart skärm med text "Förbereder automatisk reparation" kom upp. 10 sekunder senare dog datorn igen. För att sedan vakna till liv i 10 sek med samma meddelande var 10e minut. :eek:

Pappa, som har 40 års erfarenhet som civ.ing, varav de senaste ca. 20 åren som IT-konsult, är helt clueless. Han tittade på den och provade några kommandon, men helt utan resultat.

Vad är fel?! Och vad gör jag nu?! :eek:
 
Min dator har kraschat!! :eek:
...
Fick en ny laptop, Lenovo modell dyrare, av pappa strax efter jul, i början av januari nu 2019. Allt var helt frid och fröjd tills i natt (natten till idag). Skulle stänga av den och samtidigt uppdatera något. Då stod den och tuggade uppdateringen i kanske 5 min innan den väl stängde av. Blev lite irriterad men tänkte inte mer på det. Imorse och under dagen när jag använde den funkade den som normalt. Möjligen att det tog någon sekund extra att starta, men inget alarmerande.

Så när jag kom hem från stallet idag och skulle starta den, hände det ingenting när jag först tryckte på on/off knappen. :eek:
Tänkte att det var någon mer uppdatering som hängt sig, och lät datorn stå i kanske 15 min. Så från ingenstans satte den på sig själv, och en svart skärm med text "Förbereder automatisk reparation" kom upp. 10 sekunder senare dog datorn igen. För att sedan vakna till liv i 10 sek med samma meddelande var 10e minut. :eek:

Pappa, som har 40 års erfarenhet som civ.ing, varav de senaste ca. 20 åren som IT-konsult, är helt clueless. Han tittade på den och provade några kommandon, men helt utan resultat.

Vad är fel?! Och vad gör jag nu?! :eek:

Borde väl gå att reklamera? Eller lämna in till nån dataföretag.
 
Har du testat att starta den i felsäkert läge?
Eller när inträffar felet? Antar att den kommer förbi bios och sedan försöker starta windows och då kraschar det?

Men annars gör som @pepp säger

Nej, det går inte enligt pappa. Pappa har försökt med massa grejer, men helt resultatlöst. Det enda som kommer upp är en helt svart skärm med samma text som i rubriken, i 10 sek var 10e min. Annars, absolut ingenting. :eek:
 
Nej, det går inte enligt pappa. Pappa har försökt med massa grejer, men helt resultatlöst. Det enda som kommer upp är en helt svart skärm med samma text som i rubriken, i 10 sek var 10e min. Annars, absolut ingenting. :eek:
Oki. Reklamera den då.

Det är helt typ omöjligt att lista ut felet om man inte kan titta på den. Ffa när vi inte vet vad din pappa testat.
 
Bild på fanskapet. Det pappa testat:
- Ctrl+alt+delete (även flera gånger efter varandra) = Totalt verkningslöst.
- Försöka få upp felstartsläge = Går inte.
- Hålla in on/off knappen (även längre sessioner upp tom 1 min) = Händer ingenting.
- Dra ur strömkabeln = Ingen reaktion.

IMG_20190217_170318.jpg
 
Om det är Windows 10 du har på den så verkar det finnas en hel del som fått samma problem enligt en snabb googling. Har du kollat i Windows community för där finns en del trådar angående problemet som verkar komma med en uppdatering av Windows.
 
Har du provat googla? Får upp massor med information. Vet dock inte om det hjälper er...
 
Om det är Windows 10 du har på den så verkar det finnas en hel del som fått samma problem enligt en snabb googling. Har du kollat i Windows community för där finns en del trådar angående problemet som verkar komma med en uppdatering av Windows.

Tack för tipset! Har dock ingen aning om vilken Windows version jag har... Pappa trodde möjligen W10...
 
Är det en ny dator så har du garanti och support.

I brist på möjlighet att ta ut batteriet kan du göra en cold reset. det bör finnas ett hål stort nog för ett gem där man aktiverar reset, du behöver kanske googla för att hitta var men den brukar sitta på baksidan nära mitten på kortsidan.
 
Min dator har kraschat!! :eek:
...
Fick en ny laptop, Lenovo modell dyrare, av pappa strax efter jul, i början av januari nu 2019. Allt var helt frid och fröjd tills i natt (natten till idag). Skulle stänga av den och samtidigt uppdatera något. Då stod den och tuggade uppdateringen i kanske 5 min innan den väl stängde av. Blev lite irriterad men tänkte inte mer på det. Imorse och under dagen när jag använde den funkade den som normalt. Möjligen att det tog någon sekund extra att starta, men inget alarmerande.

Så när jag kom hem från stallet idag och skulle starta den, hände det ingenting när jag först tryckte på on/off knappen. :eek:
Tänkte att det var någon mer uppdatering som hängt sig, och lät datorn stå i kanske 15 min. Så från ingenstans satte den på sig själv, och en svart skärm med text "Förbereder automatisk reparation" kom upp. 10 sekunder senare dog datorn igen. För att sedan vakna till liv i 10 sek med samma meddelande var 10e minut. :eek:

Pappa, som har 40 års erfarenhet som civ.ing, varav de senaste ca. 20 åren som IT-konsult, är helt clueless. Han tittade på den och provade några kommandon, men helt utan resultat.

Vad är fel?! Och vad gör jag nu?! :eek:
Gå till stället du köpte den och säg "hjälp"
 

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
54 022
Gravid - 1år Hej och hå :) Det är inte mycket tid över med en liten bebis i huset, att sitta vid datorn och faktiskt kunna skriva mer än snabba små...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: vindvissla
·
Övr. Hund Sådär, nu har The Black Destructor känd mental status. Inga jätteöverraskningar, dock lite förvånad över planering/bedömning vid ett par...
Svar
2
· Visningar
1 060
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp