Förbjuda fossila bränslen helt?

Jag undrar lite hur det ser ut med tillgång till el/saker att elda upp om vi skulle ställa om alla bilar. Jag inbillar mig att ett enormt ökat antal elbilar också kräver en stor ökning av elproduktion. Kommer vi kunna möta den? Finns det tillräckligt mycket råvara att använda om vi ställer om alla dieselbilar till HVO/RME? Även om det blir fler somrar som den förra?
Jag skulle gärna ha en miljöbil idag, men som hyresgäst har jag inte tillgång till laddstolpe och har definitivt inte råd att köpa en miljöbil. Visst går det att köpa begagnat, men då ökar också risken för högre verkstadskostnader.
 
Används inte helikopter i vissa fall till sånt? Sett program från USA (eller Canada) där helikoptrar lyfte bort timret. Används de så i Sverige också?
Inte i Sverige, vi har inte det värdet i enstaka träd som de har. Dessutom har jag svårt att se hur en helikopter kan vara mindre miljöfarlig än en lastbil? Eller skogsmaskin, helikoptern går ju inte på luft direkt och kan inte ta samma mängder som en lastbil.
 
Jag undrar lite hur det ser ut med tillgång till el/saker att elda upp om vi skulle ställa om alla bilar. Jag inbillar mig att ett enormt ökat antal elbilar också kräver en stor ökning av elproduktion. Kommer vi kunna möta den? Finns det tillräckligt mycket råvara att använda om vi ställer om alla dieselbilar till HVO/RME? Även om det blir fler somrar som den förra?
Jag skulle gärna ha en miljöbil idag, men som hyresgäst har jag inte tillgång till laddstolpe och har definitivt inte råd att köpa en miljöbil. Visst går det att köpa begagnat, men då ökar också risken för högre verkstadskostnader.
Inom skogsindustrin kan vi på sikt ta fram mer bränsle som blir till flis och sedan eldas. Men då för att värma värmeverk, inte producera el.

Dessutom är skogen en grym koldioxid källa, bygger vi med gamla träd så har vi det bevarat i trädet och nya plantor växer upp och kan binda mer.
 
HVO är ju inte hela lösningen, det påverkar miljön i princip lika mycket som diesel, men HVO är ju ett förnyelsebart bränsle.

Jag hoppas på att vi hittar ett bra sätt att utvinna bränsle ifrån den skogen vi har.
 
Inom skogsindustrin kan vi på sikt ta fram mer bränsle som blir till flis och sedan eldas. Men då för att värma värmeverk, inte producera el.

Dessutom är skogen en grym koldioxid källa, bygger vi med gamla träd så har vi det bevarat i trädet och nya plantor växer upp och kan binda mer.

Med andra ord så är det inget som kommer bidra till fordonsbränsle?
 
Inte en susning. Aldrig sett men det är ju inte omöjligt. Kan tänka mig att det skulle vara något man oftast gör i större skogar med långt till vägar i så fall? Eller väldigt känsliga marker? Hur som haver, det är inget jag själv sett att man gjort så jag har inte koll på det.
Tveksamt att det lönar sig? Virket är nog för billigt för att täcka helikopterkostnaden.
 
Jag är För ganska dramatiska förändringar; här är några idéer som känns hyfsat genomförbara:

*Ta bort alla subventioner på fossilt bränsle
* Förbjud nyproduktion av fossila bränslen från säg 2023?
* Förbjud privatbilismen i stadskärnor - ha istället gratis kollektivtrafik och gratis parkering utanför stan. Den sista är nog inte jätterelevant gör Sverige då det inte finns så många städer som är tillräckligt stora, men önskar att det var norm i alla städer .ed säg mer än 1 miljön invånare.
 
@TheRedLightning av den anledningen har jag inte vågat prova. VW avrådde att använda HVO i personbil. Jag funderade på att testa ändå i gamla bilen (tankar ofta på "lastbilstapp" som har HVO), men fegade ur, och nu har jag bytt till nyare bil och den är för dyr för mig att gambla med.
Jag vet inte vad det är som skulle hända med motorn egentligen, märker som sagt ingen skillnad på lastbilen och vad jag vet är det inga ändringar gjorda på motorn.
HVO blandas med diesel, som man kan tanka på vilken mack som helst i princip. Har för mig den dieselsorten kallas B7 eller nått, minns inte exakt nu.

Det enda jag vet är att det tyvärr inte finns så mycket HVO att få tag på, vilket jag tycker är synd då den är förnybar, om jag inte missminner mig är det tallolja i den.

Jag vet det är väldigt populärt med elbilar, men de är tyvärr inte så miljövänliga som folk tror. När batteriet tillverkas är det värre än att köra en dieselbil och skulle man krocka med en elbil och den börjar brinna kan brandkåren ej släcka, då de ej fått några direktiv på hur de ska släcka en sådan brand.

Jag är för att de hittar nya miljövänliga alternativ till bensin och diesel, jag tror inte lösningen kommer ske över en natt, det kommer ta tid sen ska folk hinna byta till det nya osv.
 
Jag vet inte vad det är som skulle hända med motorn egentligen, märker som sagt ingen skillnad på lastbilen och vad jag vet är det inga ändringar gjorda på motorn.
HVO blandas med diesel, som man kan tanka på vilken mack som helst i princip. Har för mig den dieselsorten kallas B7 eller nått, minns inte exakt nu.

Det enda jag vet är att det tyvärr inte finns så mycket HVO att få tag på, vilket jag tycker är synd då den är förnybar, om jag inte missminner mig är det tallolja i den.

Jag vet det är väldigt populärt med elbilar, men de är tyvärr inte så miljövänliga som folk tror. När batteriet tillverkas är det värre än att köra en dieselbil och skulle man krocka med en elbil och den börjar brinna kan brandkåren ej släcka, då de ej fått några direktiv på hur de ska släcka en sådan brand.

Jag är för att de hittar nya miljövänliga alternativ till bensin och diesel, jag tror inte lösningen kommer ske över en natt, det kommer ta tid sen ska folk hinna byta till det nya osv.
Men va?
Varför skulle inte brandkåren kunna släcka brand i elbil? Det låter ju helt orimligt.
De klarar ju av att släcka bränder när el och batterier är involverat annars?
 
Jag vet inte vad det är som skulle hända med motorn egentligen, märker som sagt ingen skillnad på lastbilen och vad jag vet är det inga ändringar gjorda på motorn.
HVO blandas med diesel, som man kan tanka på vilken mack som helst i princip. Har för mig den dieselsorten kallas B7 eller nått, minns inte exakt nu.

Det enda jag vet är att det tyvärr inte finns så mycket HVO att få tag på, vilket jag tycker är synd då den är förnybar, om jag inte missminner mig är det tallolja i den.

Jag vet det är väldigt populärt med elbilar, men de är tyvärr inte så miljövänliga som folk tror. När batteriet tillverkas är det värre än att köra en dieselbil och skulle man krocka med en elbil och den börjar brinna kan brandkåren ej släcka, då de ej fått några direktiv på hur de ska släcka en sådan brand.

Jag är för att de hittar nya miljövänliga alternativ till bensin och diesel, jag tror inte lösningen kommer ske över en natt, det kommer ta tid sen ska folk hinna byta till det nya osv.
Nu googlade jag och det du skriver om att brandkåren inte kan släcka brinnande elbilar verkar inte stämma. Det tas upp att det krävs ett långt släckningsarbete eftersom batteriet kan börja brinna igen efteråt och att det kan avge gaser som är farligt och kräver extra försiktighet för brandmännen. Men det är ju inte alls samma sak som att brandkåren inte kan släcka.
 
Vi har haft ett århundrade med "gratis" energi. Det kommer inte kunna fortsätta så, och problemlösningen måste komma ur vattentrampandet "vad ska vi ersätta oljan med för att kunna fortsätta precis som vi gör", och börja titta på hur ett hållbart samhälle faktiskt skulle se ut.

Det skulle ställa till det så innihelvete, men jag tycker absolut att fossil energi skulle ransoneras kraftigt (bara användas till matproduktion och vård/omsorgsområden).

Folk måste fatta att detta kräver förändring, inte bara "batteribyte".
 
Tveksamt att det lönar sig? Virket är nog för billigt för att täcka helikopterkostnaden.
Ja det kan jag tänka mig men i en riktigt stor skog med svår eller känslig mark kan jag tänka mig att det finns en poäng trots kostnaden om man verkligen kan se en anledning till att ta bort det. Vad det nu skulle vara vet jag inte :p
 
Men va?
Varför skulle inte brandkåren kunna släcka brand i elbil? Det låter ju helt orimligt.
De klarar ju av att släcka bränder när el och batterier är involverat annars?
Nu googlade jag och det du skriver om att brandkåren inte kan släcka brinnande elbilar verkar inte stämma. Det tas upp att det krävs ett långt släckningsarbete eftersom batteriet kan börja brinna igen efteråt och att det kan avge gaser som är farligt och kräver extra försiktighet för brandmännen. Men det är ju inte alls samma sak som att brandkåren inte kan släcka.
Det informationen jag fått är från min styvfar som är insatsledare på räddningstjänsten och det är problem med elbilarna just pga batteriet vi pratade främst om t ex Tesla, ett tag kunde de inte släcka då de ej gått direktiv hur de skulle gå till väga. Nu minns jag inte hur längesedan det var vi pratade om det, saker förändras.
 
Det informationen jag fått är från min styvfar som är insatsledare på räddningstjänsten och det är problem med elbilarna just pga batteriet vi pratade främst om t ex Tesla, ett tag kunde de inte släcka då de ej gått direktiv hur de skulle gå till väga. Nu minns jag inte hur längesedan det var vi pratade om det, saker förändras.
Innan man gör sådana generella och ganska allvarliga uttalanden kan man ju kolla upp saker först. En snabb googling ger mkt info.
Vi har ju ett jättestort problem med just utsläpp och sådana (felaktiga) uttalanden som du gjorde hör i tråden bidrar till att folk ignorerar problemet. ”Ja utsläpp från dieselbilar är problematiskt men en gång hörde jag att [whatever] så det är ju ingen ide att försöka göra några förändringar alls.

Det är ändå väletablerat att elbilarna är bättre än bensin/dieselbilarna i sk livscykelanalyser (dvs framtagning av batteriet inräknat).
 
Jag kör förövrigt också dieselbil och har just nu inte råd att byta till elbil. Men det är absolut mitt mål när nuvarande bil ska bytas eller tom innan om jag har ekonomi till det. Det är trots allt ett bättre alternativ även om det fortfarande finns ptoblem relaterat till elbilarna som behöver lösas.
 
Hur funkar elbilar med att dra hästsläp?

Jag drar mitt strå till stacken genom att köra en gammal bil, köra väldigt planerat (mjuk motorbroms/accelerera långsamt) och minska på sträckorna jag måste köra. Flyttar närmare jobbet nu, men tyvärr är inte bussarna synkade, så cykel+buss tar 60 min och bil tar 15 min.

Om förslaget går igenom kommer jag flytta så häst+boende+jobb är inom cykelavstånd och hästen står på anläggning så jag sällan behöver åka iväg nånstans.
 
Hur funkar elbilar med att dra hästsläp?

Jag drar mitt strå till stacken genom att köra en gammal bil, köra väldigt planerat (mjuk motorbroms/accelerera långsamt) och minska på sträckorna jag måste köra. Flyttar närmare jobbet nu, men tyvärr är inte bussarna synkade, så cykel+buss tar 60 min och bil tar 15 min.

Om förslaget går igenom kommer jag flytta så häst+boende+jobb är inom cykelavstånd och hästen står på anläggning så jag sällan behöver åka iväg nånstans.
Tesla funkar till drag men annars har det väl varit lite skralt. Tror dock det kommit några hybrider som funkar nu.
Min medryttarhästs ägare har skaffat en Kia som funkar att dra med tex.
 
Ja det kan jag tänka mig men i en riktigt stor skog med svår eller känslig mark kan jag tänka mig att det finns en poäng trots kostnaden om man verkligen kan se en anledning till att ta bort det. Vad det nu skulle vara vet jag inte :p
Skogsbruk och jordbruk har olika krav
I skogen kan häst göra god nytta men i jordbruket blir sannolikt inte ekonomiskt försvarbart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp