Förbjuda fossila bränslen helt?

Nu googlade jag och det du skriver om att brandkåren inte kan släcka brinnande elbilar verkar inte stämma. Det tas upp att det krävs ett långt släckningsarbete eftersom batteriet kan börja brinna igen efteråt och att det kan avge gaser som är farligt och kräver extra försiktighet för brandmännen. Men det är ju inte alls samma sak som att brandkåren inte kan släcka.
Nu är jag dålig på batterierna i elbilar men de litiumbatterier vi har i tex telefoner är ett helvete att släcka. förpackningsinstruktionerna för att frakta dem på väg är väldigt rigorösa pga av just detta.
 
Ja för "hemmabruk" och lite mindre skala är det ju perfekt att kunna använda hästarna. Har kört lite i skogen med häst för att få hem mindre mängder och det är ju fint att slippa de fula märkena skogsmaskiner lämnar men det tar ju hysteriskt lång tid om man ska rensa efter stormar eller gallra större marker. Så ett fält gjorde vi också en gång. Det var några timmar, minst sagt, på ett ställe vi lätt hade sått på en bråkdel av tiden med maskin. 3 hästar och breeeed såmaskin så kanske man hade grejat det på hyfsad tid men jag tror merparten av dagens bönder har lite för ont om tid för det här egentligen.
De som kör professionellt med häst i skogen, alltså säljer tjänster, jobbar inte fullt så manuellt, som vi andra som mest hobbykör gör.

När vi kör enstaka träd med sax, lunningsbåge, några stammar på en domänkälke eller handlastar något fler stammar på en mindre sex- eller åttahjulig skogsvagn, eftersom det är vad vi har tillgång till, så kör proffsen med skogsvagn med kran, och har ungefär samma lastförmåga som en mindre gallringsskotare. Givetvis kompletterat då med att sax eller kälke, för att få fram enstaka svåråtkomliga stammar.
Kranen drivs av en liten bränsledriven motor.

Hästen är långt ifrån uträknad i skogen, och i t.ex. hyggesfritt bruk, så är hästen än mer intressant som alternativ till de tunga maskinerna.
 
Inte en susning. Aldrig sett men det är ju inte omöjligt. Kan tänka mig att det skulle vara något man oftast gör i större skogar med långt till vägar i så fall? Eller väldigt känsliga marker? Hur som haver, det är inget jag själv sett att man gjort så jag har inte koll på det.
Helikopter i skogsbruk existerar inte i Sverige.

De beskrivningar jag sett om skogsbruk i USA eller Kanada, tyder på att en hel del av tekniken som tillämpas är outvecklad och ogenomtänkt jämfört med Svenskt eller Finskt skogsbruk.
 
Jag tänker att det bästa, åtminstone till att börja med, vore om man kunde hitta alternativa bränsletyper som går att använda i befintliga motorer. Kanske med nån tillsats, på det sättet som man hittade ett blyersättningsmedel när all bensin blev blyfri.
Det där med alternativa bränsletyper som ingår i kretsloppet:

Det både finns idag, och forskas på det.

Ett exempel:

Det görs diesel av tallolja, restprodukt från skogsbruket. Det är sådan diesel som Preem blandar in till 50 % i sin diesel.

Det är också ersättare för bensin på gång, baserat på skogsråvara.

Knapplån:


Så vill jag återigen påminna om hur knepig debatten är.

EU bromsar/har bromsat utvecklingen av förnybara bränslen till fordon, det går inte att sänka skatten hur mycket som helst på de förnybara t.ex.. De skyller på att man skulle ta jordbruksmark i anspråk (dåligt javisst) men erkänner inte användandet av skogsråvara (märkligt).

Batteribilar, är ungefär lika dåliga för klimatet, som en fossilbil, om den laddas med "fossil" el, t.ex. från kolkraftverk.
Fördelen med elbilen, som gör att politiker i vissa länder och regioner ser den som en frälsare, är att man slipper hälsovådligt smutsig luft i städer.
Fordonsindustrin vill sälja bilar, alltså vill de sälja sådant som politikerna gillar...
Är dagens elbilar bra för klimatet? Njaej.

Det finns mycket mer...

Men det går utmärkt att köra de flesta traktorer och tunga arbetsmaskiner på ren HVO, RME, eller talloljediesel. Ibland behövs små billiga modifieringar eller ändrade serviceintervall.
Många bönder har redan gått över till annat, kretsloppsbaserat bränsle, och fler och fler vill göra det, det är bl.a. tillgång på bränslet som hindrar, och prissättningen. EU regler tillåter inte en såpass differentierad prissättning att förnybara bränslen gynnas tillräckligt.
Flera oljebolag (inget nämnt just nu), tillhandahåller också de förnybara bränslena, till sina företagskunder.
 
Jag kör förövrigt också dieselbil och har just nu inte råd att byta till elbil. Men det är absolut mitt mål när nuvarande bil ska bytas eller tom innan om jag har ekonomi till det. Det är trots allt ett bättre alternativ även om det fortfarande finns ptoblem relaterat till elbilarna som behöver lösas.
Det stämmer absolut inte, att en nytillverkad EL-bil, är bättre an att köra slut på den bil man har innan man skaffar en ny bil alls...
 
Innan man gör sådana generella och ganska allvarliga uttalanden kan man ju kolla upp saker först. En snabb googling ger mkt info.
Vi har ju ett jättestort problem med just utsläpp och sådana (felaktiga) uttalanden som du gjorde hör i tråden bidrar till att folk ignorerar problemet. ”Ja utsläpp från dieselbilar är problematiskt men en gång hörde jag att [whatever] så det är ju ingen ide att försöka göra några förändringar alls.

Det är ändå väletablerat att elbilarna är bättre än bensin/dieselbilarna i sk livscykelanalyser (dvs framtagning av batteriet inräknat).
Jag visste inte att första hands information direkt från en insatsledare på räddningstjänsten inte längre var giltigt källa utan man ska lita på allt som står på nätet. Om du missade det skrev jag även att det var ett tag sedan vi pratade om det och att det kan ha hänt saker sen dess, men antar det var oväsentligt då det känns som du är ute efter att trycka ner mig då du fastnat på en mening, klassiskt buke. 🙄
 
De som kör professionellt med häst i skogen, alltså säljer tjänster, jobbar inte fullt så manuellt, som vi andra som mest hobbykör gör.

När vi kör enstaka träd med sax, lunningsbåge, några stammar på en domänkälke eller handlastar något fler stammar på en mindre sex- eller åttahjulig skogsvagn, eftersom det är vad vi har tillgång till, så kör proffsen med skogsvagn med kran, och har ungefär samma lastförmåga som en mindre gallringsskotare. Givetvis kompletterat då med att sax eller kälke, för att få fram enstaka svåråtkomliga stammar.
Kranen drivs av en liten bränsledriven motor.

Hästen är långt ifrån uträknad i skogen, och i t.ex. hyggesfritt bruk, så är hästen än mer intressant som alternativ till de tunga maskinerna.
Nej så är det ju såklart. De ser himla fiffiga ut de där vagnarna men då är vi ju där igen med att de drivs på fossila bränslen. De borde ju vara lätta att byta bränsle på också i och för sig. Då är det bara transport av djur och redskap kvar att lösa, utöver hur man ska hantera resterande transport och hantering av virke osv.

Ja det är lurigt att styra upp det här ämnet. Jag har f.n en liten paus från att läsa in mig på lösningar då jag är sjukad från plugget inom ämnet och bara studerar lite enklare saker runt det när jag känner mig nyfiken.
 
Skogsbruk och jordbruk har olika krav
I skogen kan häst göra god nytta men i jordbruket blir sannolikt inte ekonomiskt försvarbart.

Det är mycket i dagens jord/skogsbruk som MÅSTE förändras. Av flera skäl.

Utan matjordslager går det inte odla, och modernt jordbruk minskar mullhalten för varje år.

"Ekonomi" är ett påhitt. Planetens välstånd kan aldrig stå åt sidan till fördel för ett socialt kontrakt människor emellan. Utan planet finns inga människor.
 
Men det här är väl ingen Miljöpartigrej? Fossil
Mps ena språkrör vill förbjuda fossila bränslen helt. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9my24w/isabella-lovins-krav-vill-forbjuda-bensin--om-elva-ar
Hur ser du på det?

Här är mina förvirrande tankar i ämnet...
Jag personligen anser att vi (mänskligheten) har gjort oss alldeles för beroende av att enkelt kunna förflytta oss snabbt såväl i vårt närområde som över hela världen. Jag har väldigt svårt att tänka mig att särskilt många är beredda att avstå från detta resande, med hänsyn till miljön. Alltför många ser inte de där små bäckarna som meningsfulla utan väljer att fortsätta göra som den stora älven och flyta åt samma håll.
Jag har svårt att tänka mig att lösningen är någon annan än att hitta alternativ till de fossila bränslena, om det ska kunna accepteras av den breda massan - alla som inte är miljöaktivister.

Om man förbjuder fossila bränslen från en dag till en annan, så kommer många stå utan möjlighet att förflytta sig alls. Vi är beroende av våra bilar och faktum är att det är mer miljövänligt att använda nuvarande bil tills den inte funkar längre, än att köpa en ny. Och, långt ifrån alla har ekonomi till att köpa nya miljöbilar...
Dieselbilar anses idag vara en styggelse. Men faktum är att det ändå är just dieselbilar som rakt av kan byta drivmedel och köras på RME eller HVO, som huvudsakligen är från förnyelsebar råvara.
Det finns inget bränsle, såvitt jag vet (rätta mig gärna om jag missat något!!), baserat på förnyelsebar råvara som rakt av kan hällas i tanken på bensindrivna bilar. Ge mig ett sånt bränsle och jag byter gladeligen! Nästa gång jag tankar och happily ever after…

Det finns bränsle från förnyelsebar råvara som åtminstone går att tanka i flygplan, men jag tror att det än så länge bara är iblandat som en liten del av det totala bränslet. (Kalmar flygplats har bara sånt blandat bränsle att erbjuda, om jag fattat rätt)

Hur ska vi göra för att fasa ut de fossila bränslena?
Jag fattar inte hur det här kan vara en Miljöpartigrej? Regeringen och EU har ju diverse målsättningar som tex Fossilfri Fordonsflotta 2030. Det är ju rätt snart.

Västragötalandsregionen jobbar också med det, tex.
 
Jag visste inte att första hands information direkt från en insatsledare på räddningstjänsten inte längre var giltigt källa utan man ska lita på allt som står på nätet. Om du missade det skrev jag även att det var ett tag sedan vi pratade om det och att det kan ha hänt saker sen dess, men antar det var oväsentligt då det känns som du är ute efter att trycka ner mig då du fastnat på en mening, klassiskt buke. 🙄
Jag hade inte ens reagerat på ditt första inlägg om du skrivit att du har hört från en person för länge sen. Nu skrev du det som att ”såhär är det” och då är det ju rimligt att reagera när det du skrev inte ens verkar stämma.
Jag är verkligen inte ute efter att trycka till. Jag vill bara förtydliga för andra som läser att det du skrev inte verkar stämma. Annars finns ju risk att folk i onödan blir skeptiska mot elbilar.
 
https://www.nyteknik.se/fordon/bilbranschen-elbilen-ar-battre-for-miljon-6952144

Jag tycker att den här artikeln ger en nyanserad bild. Livscykelanalyser kan komma fram till bu eller bä beroende på vilka antaganden som görs.

Intressant artikel! Jag förstår inte allt det här med att det ibland påstås att elbilar skulle vara värre än fossildrivna bilar. Visst att det finns mycket att förbättra med elbilar för att göra de mer miljövänliga men oavsätt så är dom ändra bättre än fossildrivna bilar.
 
Inom skogsindustrin kan vi på sikt ta fram mer bränsle som blir till flis och sedan eldas. Men då för att värma värmeverk, inte producera el.

Dessutom är skogen en grym koldioxid källa, bygger vi med gamla träd så har vi det bevarat i trädet och nya plantor växer upp och kan binda mer.
Kraftvärmeverk producerar värme primärt och producerar samtidigt el. Jag kan inte tekniken, men det är ju bättre med ett kombinerat värmeverk än ett som enbart producerar värme.
Men va?
Varför skulle inte brandkåren kunna släcka brand i elbil? Det låter ju helt orimligt.
De klarar ju av att släcka bränder när el och batterier är involverat annars?
Senast jag gick utbildning för transport av farligt gods fick jag lära mig att brinnande litium är nära nog omöjligt att släcka. Det är typ 3-4 år sedan, google talar om att det finns något nytt sätt att släcka brinnande litium nu men det är fortfarande inget man gör lite enkelt med lite vatten.
Men det här är väl ingen Miljöpartigrej? Fossil

Jag fattar inte hur det här kan vara en Miljöpartigrej? Regeringen och EU har ju diverse målsättningar som tex Fossilfri Fordonsflotta 2030. Det är ju rätt snart.

Västragötalandsregionen jobbar också med det, tex.
Målsättningen är att det inte ska säljas några nya fordon som går på fossilt bränsle 2030.
Lövins önskan är att fossila bränslen ska förbjudas helt till samma tidpunkt.
Där är skillnaden i det hela.
Och om man på "bara" 11 års tid bestämmer sig för att förbjuda fossila bränslen helt så är det en väldigt stor del av nuvarande fordonsflotta som blir helt värdelös samma dag som de fossila bränslena tas bort, om det inte finns några förnyelsebara fossilfria alternativ att byta till.
 
Senast jag gick utbildning för transport av farligt gods fick jag lära mig att brinnande litium är nära nog omöjligt att släcka. Det är typ 3-4 år sedan, google talar om att det finns något nytt sätt att släcka brinnande litium nu men det är fortfarande inget man gör lite enkelt med lite vatten.
Jag gick utbildningen december 17 och vi fick se film där man försökte släcka med anpassat släckmedel. Resultatet kan sammanfattas med att det gick sisådär
 
Det är mycket i dagens jord/skogsbruk som MÅSTE förändras. Av flera skäl.

Utan matjordslager går det inte odla, och modernt jordbruk minskar mullhalten för varje år.

"Ekonomi" är ett påhitt. Planetens välstånd kan aldrig stå åt sidan till fördel för ett socialt kontrakt människor emellan. Utan planet finns inga människor.
Modernt jordbruk minskar mullhalten för varje år? Talar du globalt så skiljer sig jordbruk i utecklingsländer sig markant från det som bedrivs i största delen av Sverige.

Men hur det är en kommentar till ekonomin i att bedriva jordbrukande med hästar - det begriper jag inte riktigt?
Bevarar hästar mullhalten på svenska jordar???

Häromkring finns många sandjordar. Bönderna är snåla med halmen för de vill plöja ner den för att få mer mull.
Vi arrenderade åkermark för att kunna få tillräckligt med halm. Spannmålen kom som en biprodukt - vi behövde inte de mängderna.
 
Kraftvärmeverk producerar värme primärt och producerar samtidigt el. Jag kan inte tekniken, men det är ju bättre med ett kombinerat värmeverk än ett som enbart producerar värme.

Senast jag gick utbildning för transport av farligt gods fick jag lära mig att brinnande litium är nära nog omöjligt att släcka. Det är typ 3-4 år sedan, google talar om att det finns något nytt sätt att släcka brinnande litium nu men det är fortfarande inget man gör lite enkelt med lite vatten.

Målsättningen är att det inte ska säljas några nya fordon som går på fossilt bränsle 2030.
Lövins önskan är att fossila bränslen ska förbjudas helt till samma tidpunkt.
Där är skillnaden i det hela.
Och om man på "bara" 11 års tid bestämmer sig för att förbjuda fossila bränslen helt så är det en väldigt stor del av nuvarande fordonsflotta som blir helt värdelös samma dag som de fossila bränslena tas bort, om det inte finns några förnyelsebara fossilfria alternativ att byta till.
Jag har i jobbet kommit i kontakt med arbetet inom Västra Götalandsregionen, som handlar om att regionen ska vara fossilfri 2030. Alltså som ett politiskt beslutat mål, som.tjänstemän arbetar med. Fossilfri region om 11 år. Vilket så klart, om nu målet nås, blir knepigt för bilägare. Bland mycket annat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp