Förbjuda fossila bränslen helt?

Jag anser inte att tillverkning av bilbatterier till elbilar är särskilt miljövänlig eller human
Sen kommer frågan: vad gör man med de gamla miljöfarliga batterierna när de ska bytas.
Finns många etiska frågor kring elbilar jag fortfarande inte har något svar på.
Sen visst, jag har inte körkort så jag kan la bara hålla käft kanske, men ska allt fossilt bränsle tas bort behöver vi bygga MÅNGA bostäder i städerna för de som inte har råd att köpa en splittrans ny bil
Återvinning av metallerna, givetvis. Det finns en massa forskning där man utvecklar metoder för det.
 
Det ena är att vi nog faktiskt behöver se över våra res-vanor. Vi behöver se över nöjesresandet först, och jobb-resandet därefter.
Jag tänker tvärtom. Resande i jobbet är ju mycket mer åtkomligt med lagstiftning är resande på fritiden. På mitt jobb (universitet) arbetar vi just nu med att utveckla incitament för att minska flygandet till internationella konferenser och sådant. Jag ser det som mycket mer framkomlig väg, än att försöka begränsa privatresor.
 
Jag tänker tvärtom. Resande i jobbet är ju mycket mer åtkomligt med lagstiftning är resande på fritiden. På mitt jobb (universitet) arbetar vi just nu med att utveckla incitament för att minska flygandet till internationella konferenser och sådant. Jag ser det som mycket mer framkomlig väg, än att försöka begränsa privatresor.
Ja, den typen av jobbresande.
Jag tänkte mer på privatpersoners jobb-pendlande men valde att skriva resande, för att använda samma ord som i nöjesresandet.
Och det är klart - en del politiker gör så gott de kan för att "straffa bort" privatpersoners jobb-pendlande med bil men inte lika mycket för att avskräcka nöjesresor med flyg.
 
Jag tänker tvärtom. Resande i jobbet är ju mycket mer åtkomligt med lagstiftning är resande på fritiden. På mitt jobb (universitet) arbetar vi just nu med att utveckla incitament för att minska flygandet till internationella konferenser och sådant. Jag ser det som mycket mer framkomlig väg, än att försöka begränsa privatresor.
Det beror ju lite på var man bor också. Jag har ungefär 15 minuter resväg till jobbet med bil, vill jag åka kollektivt tar det drygt 50 minuter med ett byte och två kortare promenader, det är inte acceptabelt för mig utan då avstår jag hellre lite "nöjesåkande".
 
Bygga ut kärnkraften vore ju en fin början till ett lite "renare" samhälle. Jag tycker det pratas mest om elbilens batterier kontra fossilbilens bränsle, men inte så mycket om elbilens bränsle, dvs elen.
Håller med!

Dessutom ska ju kärnkraftverken läggas ner, vad ska elen komma ifrån?
Norrländsk vattenkraft? Nej tack, när Sverige norr om Dalälven också ska läggas ner tydligen.
Visa en elbil som klarar Norrland (och då menar jag inte att bo i en Norrländsk stad, utan landsbyggden).

Batterier till fordon är inte återvinningsbara, bra va?
Varför ska alla köra elbil när det är "fult" att värma upp sitt hus på el?
Varför pratar ingen om flyget? Det subventionerade och ytterst miljöfarliga flyget!
Nej rör inte flyget, för hur ska vi då kunna flyga på semester till "långtbortistan" - buhu buhu :devil:
 
Håller med!

Dessutom ska ju kärnkraftverken läggas ner, vad ska elen komma ifrån?
Norrländsk vattenkraft? Nej tack, när Sverige norr om Dalälven också ska läggas ner tydligen.
Visa en elbil som klarar Norrland (och då menar jag inte att bo i en Norrländsk stad, utan landsbyggden).

Batterier till fordon är inte återvinningsbara, bra va?
Varför ska alla köra elbil när det är "fult" att värma upp sitt hus på el?
Varför pratar ingen om flyget? Det subventionerade och ytterst miljöfarliga flyget!
Nej rör inte flyget, för hur ska vi då kunna flyga på semester till "långtbortistan" - buhu buhu :devil:
Jag har jobbat på ett ställe där de återvann just bilbatterier. Det är alltså fullt möjligt.
 
Det beror ju lite på var man bor också. Jag har ungefär 15 minuter resväg till jobbet med bil, vill jag åka kollektivt tar det drygt 50 minuter med ett byte och två kortare promenader, det är inte acceptabelt för mig utan då avstår jag hellre lite "nöjesåkande".
Precis. Sådant är svårare att komma åt med lagstiftning och organisationsutveckling än vad rena tjänsteresor är.
 
Jag har jobbat på ett ställe där de återvann just bilbatterier. Det är alltså fullt möjligt.
Elbilsbatterierna är tekniskt sett, väsentligt annorlunda än traditionella bilbatterier (startbatterier = blybatterier). Jag antar att det var traditionella batterier som återvanns på anläggningen där du jobbade?

Det finns tyvärr inte riktigt bra processer och anläggningar för återvinning av lithium batterierna som används i elbilar för närvarande, och bara en delmängd av materialet kan återvinnas som det fungerar nu.
Därmed inte sagt att tekniken inte skulle kunna utvecklas, men den finns inte just nu.
 
Elbilsbatterierna är tekniskt sett, väsentligt annorlunda än traditionella bilbatterier (startbatterier = blybatterier). Jag antar att det var traditionella batterier som återvanns på anläggningen där du jobbade?

Det finns tyvärr inte riktigt bra processer och anläggningar för återvinning av lithium batterierna som används i elbilar för närvarande, och bara en delmängd av materialet kan återvinnas som det fungerar nu.
Därmed inte sagt att tekniken inte skulle kunna utvecklas, men den finns inte just nu.
Nej. Det var litiumjonbatterier från elbilar. Forskning och utveckling och sånt, du vet.
 
Precis. Sådant är svårare att komma åt med lagstiftning och organisationsutveckling än vad rena tjänsteresor är.
Det känns lite som ett förakt mot svenska folket att försöka "komma åt" det (menar inte att du är av den åsikten) tycker jag med tanke på att vi faktiskt bor mycket i glesbygd osv. Det blir till att bygga fler bostäder om hela Sveriges befolkning endast ska bo i Stockholm, Göteborg och Malmö..

Jag är helt enig med dig när det kommer till tjänsteresor. Jag vet ju bara hur det ser ut i företaget jag jobbar men här är det många tjänsteresor som skulle kunna bytas ut mot skypemöten till exempel.

Sen vad det gäller flyg så läste jag någonstans att skulle flyget mellan Stockholm och Göteborg tas bort, baserat på hur många resenärer det har dagligen osv så skulle det inte finnas tillräckligt med tågtrafik för att täcka upp det. Det här är dock inget jag har någon källa på just nu.
 
Det känns lite som ett förakt mot svenska folket att försöka "komma åt" det (menar inte att du är av den åsikten) tycker jag med tanke på att vi faktiskt bor mycket i glesbygd osv. Det blir till att bygga fler bostäder om hela Sveriges befolkning endast ska bo i Stockholm, Göteborg och Malmö..

Jag är helt enig med dig när det kommer till tjänsteresor. Jag vet ju bara hur det ser ut i företaget jag jobbar men här är det många tjänsteresor som skulle kunna bytas ut mot skypemöten till exempel.

Sen vad det gäller flyg så läste jag någonstans att skulle flyget mellan Stockholm och Göteborg tas bort, baserat på hur många resenärer det har dagligen osv så skulle det inte finnas tillräckligt med tågtrafik för att täcka upp det. Det här är dock inget jag har någon källa på just nu.
Förakt, vilken långsökt tolkning. Svenskar har globalt sett höga klimatavtryck. Delar av det är enklare tillgängligt för politik och lagstiftning än andra. Det är ju bara ett konstaterande, som öht INTE handlar om folk. Utan om politik.
 
Det känns lite som ett förakt mot svenska folket att försöka "komma åt" det (menar inte att du är av den åsikten) tycker jag med tanke på att vi faktiskt bor mycket i glesbygd osv. Det blir till att bygga fler bostäder om hela Sveriges befolkning endast ska bo i Stockholm, Göteborg och Malmö..

Jag är helt enig med dig när det kommer till tjänsteresor. Jag vet ju bara hur det ser ut i företaget jag jobbar men här är det många tjänsteresor som skulle kunna bytas ut mot skypemöten till exempel.

Sen vad det gäller flyg så läste jag någonstans att skulle flyget mellan Stockholm och Göteborg tas bort, baserat på hur många resenärer det har dagligen osv så skulle det inte finnas tillräckligt med tågtrafik för att täcka upp det. Det här är dock inget jag har någon källa på just nu.
Vi är ca 130 pers på mitt jobb, i Gbg. Vi gör nog i runda slängar 500 individuella resor tor Gbg-Sth/månad. Samtliga med tåg. Pga vår gemensamma resepolicy.
 
Förakt, vilken långsökt tolkning. Svenskar har globalt sett höga klimatavtryck. Delar av det är enklare tillgängligt för politik och lagstiftning än andra. Det är ju bara ett konstaterande, som öht INTE handlar om folk. Utan om politik.
Nej jag tycker faktiskt att den sortens politik visar på en sorts förakt. Det är miljömuppar i centrala Stockholm som aldrig haft ett körkort och bor 5 minuter från sin arbetsplats som är så fruktansvärt övertygade om att ingen någonsin på riktigt behöver en bil och pushar för att bensinskatten ska höjas så pass att ingen har råd att köra bil längre.

Realiteten är att många svenskar bor i glesbygd, har lång resväg till jobbet och kollektiv trafik är inte alltid bara krångligt som i mitt fall utan ofta omöjligt. Det tjatas och tjatas om att vi ska sluta köra bil men det presenteras aldrig några vettiga alternativ till detta bortsett från att man tydligen ska pendla 8 mil om dagen med sin lådcykel.

Det är mycket snack och lite verkstad i allmänhet när det kommer till miljöpolitik. Det är viktigare att det ser bra ut än att det har faktisk effekt. Subventioner för elcyklar? Ingen jävel har elcykel som substitut för bil, däremot för sin vanliga cykel, effekten blir troligtvis en ökning av elcyklar men ingen realistisk minskning för bilar, och detta kostar skattepengar.
 
Nej jag tycker faktiskt att den sortens politik visar på en sorts förakt. Det är miljömuppar i centrala Stockholm som aldrig haft ett körkort och bor 5 minuter från sin arbetsplats som är så fruktansvärt övertygade om att ingen någonsin på riktigt behöver en bil och pushar för att bensinskatten ska höjas så pass att ingen har råd att köra bil längre.

Realiteten är att många svenskar bor i glesbygd, har lång resväg till jobbet och kollektiv trafik är inte alltid bara krångligt som i mitt fall utan ofta omöjligt. Det tjatas och tjatas om att vi ska sluta köra bil men det presenteras aldrig några vettiga alternativ till detta bortsett från att man tydligen ska pendla 8 mil om dagen med sin lådcykel.

Det är mycket snack och lite verkstad i allmänhet när det kommer till miljöpolitik. Det är viktigare att det ser bra ut än att det har faktisk effekt. Subventioner för elcyklar? Ingen jävel har elcykel som substitut för bil, däremot för sin vanliga cykel, effekten blir troligtvis en ökning av elcyklar men ingen realistisk minskning för bilar, och detta kostar skattepengar.
Jag har gjort mig av med bilen och köpt en elcykel istället. Jag skulle inte cykla flera mil om dagen året runt med vanlig cykel. Helt unik är jag nog inte på den punkten.

Men du svarar inte mig i det du skriver, så jag lämnar resten okommenterat.
 
Jag har gjort mig av med bilen och köpt en elcykel istället. Jag skulle inte cykla flera mil om dagen året runt med vanlig cykel. Helt unik är jag nog inte på den punkten.

Men du svarar inte mig i det du skriver, så jag lämnar resten okommenterat.
I så fall förstår jag inte vad frågan är. Sverige har ju knappast ett högt globalt tryck, vi står för mindre än 1% av utsläppen globalt, egentligen är det totalt oväsentligt vad vi gör här över huvud taget.

Och ja vissa saker är lättare att ändra. Det är lättare att öka kostnader och skattetryck så att medborgarna inte har råd längre än vad det är att göra något på högre nivå. Dessutom blir det extra klirr i stadskassan så win-win antar jag?
 
I så fall förstår jag inte vad frågan är. Sverige har ju knappast ett högt globalt tryck, vi står för mindre än 1% av utsläppen globalt, egentligen är det totalt oväsentligt vad vi gör här över huvud taget.

Och ja vissa saker är lättare att ändra. Det är lättare att öka kostnader och skattetryck så att medborgarna inte har råd längre än vad det är att göra något på högre nivå. Dessutom blir det extra klirr i stadskassan så win-win antar jag?
Fast våra utsläpp per person är extremt höga. Varje person i Sverige har ett alldeles för stort utsläpp.
 
Fast våra utsläpp per person är extremt höga. Varje person i Sverige har ett alldeles för stort utsläpp.
Det säger jag inte emot men det förändrar ju ingenting egentligen. Om syftet är att "rädda planeten" så är det helheten som är viktig och i det sammanhanget är det en piss i havet om ens det att delar av befolkningen här börjar cykla mer eller äta mindre kött. Jag känner att det liksom blir löjligt att lägga det på den nivån när man i andra delar av världen bokstavligt talat använder havet som en soptipp.

Jag tycker det är bra och viktigt att alla gör en personlig insats men man kan liksom inte stanna där om vi faktiskt vill ha förändring på riktigt, då ligger det inte på oss utan betydligt större "skurkar".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp