Förbjuda fossila bränslen helt?

Det säger jag inte emot men det förändrar ju ingenting egentligen. Om syftet är att "rädda planeten" så är det helheten som är viktig och i det sammanhanget är det en piss i havet om ens det att delar av befolkningen här börjar cykla mer eller äta mindre kött. Jag känner att det liksom blir löjligt att lägga det på den nivån när man i andra delar av världen bokstavligt talat använder havet som en soptipp.

Jag tycker det är bra och viktigt att alla gör en personlig insats men man kan liksom inte stanna där om vi faktiskt vill ha förändring på riktigt, då ligger det inte på oss utan betydligt större "skurkar".
Fast man kan inte resonera så. Allas insats räknas. En svensk förbrukar i snitt 4 gånger mer än det finns resurser för. Att då skylla på ett u-land utan fungerande sophantering som kanske förbrukar 0,3 "jordklot" är ju korkat. Ja, den nedskräpningen dom står för är fruktansvärd och måste sluta. Men vi använder upp jordens resurser istället. ALLA är ansvariga och måste hjälpas åt.
 
Fast man kan inte resonera så. Allas insats räknas. En svensk förbrukar i snitt 4 gånger mer än det finns resurser för. Att då skylla på ett u-land utan fungerande sophantering som kanske förbrukar 0,3 "jordklot" är ju korkat. Ja, den nedskräpningen dom står för är fruktansvärd och måste sluta. Men vi använder upp jordens resurser istället. ALLA är ansvariga och måste hjälpas åt.
Förbrukar vad? Jag försöker inte vara dryg utan undrar uppriktigt. Är det vår konsumtion som är problemet?
 
Jag följer tråden i det tysta då jag inte bor i Sverige men här i Australien är allt vad återvinning heter ett skämt (jämfört med Sverige).

Men en fråga uppkom i mitt huvud, när det skrivs att utsläpp per person i Sverige är alldeles för hög (även om Sve är ett litet land och i front bla bla..), hur räknas dessa utsläpp per person?

Jag gissar hej vilt?

1. "Alla" har bil?
2. "Alla" köper för mycket mat och slänger en massa
3. "Alla" köper nya kläder och uppdaterar prylar fast man egentligen kanske inte behöver det?

Men då återstår ju tex på fråga

1. Man betalar ju avgifter och skatter utefter på den bilen man väljer att ha. Är inte dessa skatter till för att sas "väga upp" för den bilen man har?
Tex stor dieselbil kostar mer i skatt. Men den skatten borde väl gå till att forska fram en mer miljövänlig diesel ?

2. Angående mat märker jag en trend på att köpa mer lokalt, ekologiskt och vegetariskt.
Hur vore det om man kunde ha "kompost-pantning" liksom vi har pantburk-stationer?
Och i så fall vad vinner vi och vem på detta?
Om jag vill ha vitkål en kväll så måste jag köpa ett helt eller halvt huvud även om jag bara använder lite. Borde det finnas en grönsaks-schark i affärerna?

3. Även om jag köper ny tv varje år så gissar jag att den gamla säljs eller ges bort, alternativt lämnas på återvinning = då gör det väl inget om jag köper ny tv varje år?
Eller är det tillverkandet av tv-apparater som borde regleras? Var är det 'miljöovänliga' i att konsumera tex klädet och elektronik?
 
Förbrukar vad? Jag försöker inte vara dryg utan undrar uppriktigt. Är det vår konsumtion som är problemet?
https://www.klimatkalkylatorn.se
Här kan man enkelt se var det drar iväg. Jag pluggar i en annan stad och vi har två bilar, så det drar iväg till 4,1 jordklot för min del.
Rent teoretiskt behöver vi inte bo i ett hus på 150 kvadrat heller. Och det mesta man köper kanske man inte heller behöver? Man kan göra enormt mycket i Sverige.
 
Jag följer tråden i det tysta då jag inte bor i Sverige men här i Australien är allt vad återvinning heter ett skämt (jämfört med Sverige).

Men en fråga uppkom i mitt huvud, när det skrivs att utsläpp per person i Sverige är alldeles för hög (även om Sve är ett litet land och i front bla bla..), hur räknas dessa utsläpp per person?

Jag gissar hej vilt?

1. "Alla" har bil?
2. "Alla" köper för mycket mat och slänger en massa
3. "Alla" köper nya kläder och uppdaterar prylar fast man egentligen kanske inte behöver det?

Men då återstår ju tex på fråga

1. Man betalar ju avgifter och skatter utefter på den bilen man väljer att ha. Är inte dessa skatter till för att sas "väga upp" för den bilen man har?
Tex stor dieselbil kostar mer i skatt. Men den skatten borde väl gå till att forska fram en mer miljövänlig diesel ?

2. Angående mat märker jag en trend på att köpa mer lokalt, ekologiskt och vegetariskt.
Hur vore det om man kunde ha "kompost-pantning" liksom vi har pantburk-stationer?
Och i så fall vad vinner vi och vem på detta?
Om jag vill ha vitkål en kväll så måste jag köpa ett helt eller halvt huvud även om jag bara använder lite. Borde det finnas en grönsaks-schark i affärerna?

3. Även om jag köper ny tv varje år så gissar jag att den gamla säljs eller ges bort, alternativt lämnas på återvinning = då gör det väl inget om jag köper ny tv varje år?
Eller är det tillverkandet av tv-apparater som borde regleras? Var är det 'miljöovänliga' i att konsumera tex klädet och elektronik?
1: man kan inte "trolla bort" utsläppen man faktiskt gör genom att betala skatt. Vi kan inte kompensera för utsläppen om vi släpper ut de mängder vi gör idag.
2.i dom flesta butiker så kan man be personalen att dela större grejer, meloner, vitkål osv. Många kommuner i Sverige har en egen tunna för kompost, är det något sånt du menar?
3. Förstår inte riktigt frågan, men man använder ju jordens resurser?
 
Absolut, både konsumtion av prylar, mat som färdas långväga och sen kastas och det faktum att vi "konsumerar" bränsle. Våran livsstil är inte hållbar.

Vi är även ganska bra på att flyga.. Efter industri och transport är det utrikes transporter(som mestadels är flyg) som är den största posten när det gäller Sveriges utsläpp. Håller för övrig helt med dig! Vi i Sverige måste ta ansvar för våra påverkan på jorden inte inte skylla på att vi är så små..
 
Jag följer tråden i det tysta då jag inte bor i Sverige men här i Australien är allt vad återvinning heter ett skämt (jämfört med Sverige).

Men en fråga uppkom i mitt huvud, när det skrivs att utsläpp per person i Sverige är alldeles för hög (även om Sve är ett litet land och i front bla bla..), hur räknas dessa utsläpp per person?

Jag gissar hej vilt?

1. "Alla" har bil?
2. "Alla" köper för mycket mat och slänger en massa
3. "Alla" köper nya kläder och uppdaterar prylar fast man egentligen kanske inte behöver det?

Men då återstår ju tex på fråga

1. Man betalar ju avgifter och skatter utefter på den bilen man väljer att ha. Är inte dessa skatter till för att sas "väga upp" för den bilen man har?
Tex stor dieselbil kostar mer i skatt. Men den skatten borde väl gå till att forska fram en mer miljövänlig diesel ?

2. Angående mat märker jag en trend på att köpa mer lokalt, ekologiskt och vegetariskt.
Hur vore det om man kunde ha "kompost-pantning" liksom vi har pantburk-stationer?
Och i så fall vad vinner vi och vem på detta?
Om jag vill ha vitkål en kväll så måste jag köpa ett helt eller halvt huvud även om jag bara använder lite. Borde det finnas en grönsaks-schark i affärerna?

3. Även om jag köper ny tv varje år så gissar jag att den gamla säljs eller ges bort, alternativt lämnas på återvinning = då gör det väl inget om jag köper ny tv varje år?
Eller är det tillverkandet av tv-apparater som borde regleras? Var är det 'miljöovänliga' i att konsumera tex klädet och elektronik?

Jag har jobbat på en återvinningscentral där vi tar in gamla saker för att sälja. Problemet är bara att få får in enorma mängder "återanvändbara" produkter men efterfrågan på dessa produkter är inte speciellt hög. Större delen av det som lämnas in kastas till slut eftersom ingen faktiskt köper det.
 
Mps ena språkrör vill förbjuda fossila bränslen helt. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9my24w/isabella-lovins-krav-vill-forbjuda-bensin--om-elva-ar
Hur ser du på det?

Här är mina förvirrande tankar i ämnet...
Jag personligen anser att vi (mänskligheten) har gjort oss alldeles för beroende av att enkelt kunna förflytta oss snabbt såväl i vårt närområde som över hela världen. Jag har väldigt svårt att tänka mig att särskilt många är beredda att avstå från detta resande, med hänsyn till miljön. Alltför många ser inte de där små bäckarna som meningsfulla utan väljer att fortsätta göra som den stora älven och flyta åt samma håll.
Jag har svårt att tänka mig att lösningen är någon annan än att hitta alternativ till de fossila bränslena, om det ska kunna accepteras av den breda massan - alla som inte är miljöaktivister.

Om man förbjuder fossila bränslen från en dag till en annan, så kommer många stå utan möjlighet att förflytta sig alls. Vi är beroende av våra bilar och faktum är att det är mer miljövänligt att använda nuvarande bil tills den inte funkar längre, än att köpa en ny. Och, långt ifrån alla har ekonomi till att köpa nya miljöbilar...
Dieselbilar anses idag vara en styggelse. Men faktum är att det ändå är just dieselbilar som rakt av kan byta drivmedel och köras på RME eller HVO, som huvudsakligen är från förnyelsebar råvara.
Det finns inget bränsle, såvitt jag vet (rätta mig gärna om jag missat något!!), baserat på förnyelsebar råvara som rakt av kan hällas i tanken på bensindrivna bilar. Ge mig ett sånt bränsle och jag byter gladeligen! Nästa gång jag tankar och happily ever after…

Det finns bränsle från förnyelsebar råvara som åtminstone går att tanka i flygplan, men jag tror att det än så länge bara är iblandat som en liten del av det totala bränslet. (Kalmar flygplats har bara sånt blandat bränsle att erbjuda, om jag fattat rätt)

Hur ska vi göra för att fasa ut de fossila bränslena?
Jag tänker på något vis att för att ge utvecklare fria händer vore det kanske inte en dålig idé att lägga en absolut gräns på vad som kommer ut ur fordonet, inte vad som petas in i det?

Om sedan den gränsen ligger så att fossila bränslen gör sig omöjliga må det vara hänt. Om det visar sig att någon lyckas få till en bil som går på nästan ingen bensin allas och som inte släpper ut mer koldioxid än regeln säger må det kanske vara hänt?

Dvs tycker det är att lägga för mycket på politikerna att de ska styra vad man ska köra på, tror inte de har den kompetensen/framtidssynen. Jämför E85, men att veta vad vi klarar släpps ut, den framtidssynen och kompetensen har de i alla fall förmågan att skaffa sig. :D
 
Var då?
Återvanns verkligen hela batteriet eller bara en del?
Att man kan återvinna delar är känt, men hela batteriet?!
Jag var inte direkt involverad i de kemiska processerna, men det pratades om metallerna i anod och katod. Målet bör ha varit hela metallinnehållet, i alla fall. Till jungfrulig kvalitet.
 
1: man kan inte "trolla bort" utsläppen man faktiskt gör genom att betala skatt. Vi kan inte kompensera för utsläppen om vi släpper ut de mängder vi gör idag.
2.i dom flesta butiker så kan man be personalen att dela större grejer, meloner, vitkål osv. Många kommuner i Sverige har en egen tunna för kompost, är det något sånt du menar?
3. Förstår inte riktigt frågan, men man använder ju jordens resurser?

1. Så det är användandet av bil, vilken bil somhelst, som är problemet?
Hur tänker vi tex taxiservice framöver?

2. Det har du rätt i men om man gör det enklare och synligt, lär fler göra det.
Nån tunna har jag aldrig sett? Var?
Jag har sett butiker ge bort/bjuda på frukt när den börjar bli för gammal

3. För att förenkla, till exempel, är det dåligt av mig att köpa ny tv om jag ger bort eller återvinner min gamla tv, som fortfarande fungerar.
Och om svaret är ja, är det då dåligt att tillverka nya tvapparater, processen, är den miljöfarlig?
 
I så fall förstår jag inte vad frågan är. Sverige har ju knappast ett högt globalt tryck, vi står för mindre än 1% av utsläppen globalt, egentligen är det totalt oväsentligt vad vi gör här över huvud taget.

Och ja vissa saker är lättare att ändra. Det är lättare att öka kostnader och skattetryck så att medborgarna inte har råd längre än vad det är att göra något på högre nivå. Dessutom blir det extra klirr i stadskassan så win-win antar jag?
Frågan? Jag har inte frågat dig något. Jag gjorde ett konstaterande kring lagstiftning.
 
Absolut, både konsumtion av prylar, mat som färdas långväga och sen kastas och det faktum att vi "konsumerar" bränsle. Våran livsstil är inte hållbar.
https://www.klimatkalkylatorn.se
Här kan man enkelt se var det drar iväg. Jag pluggar i en annan stad och vi har två bilar, så det drar iväg till 4,1 jordklot för min del.
Rent teoretiskt behöver vi inte bo i ett hus på 150 kvadrat heller. Och det mesta man köper kanske man inte heller behöver? Man kan göra enormt mycket i Sverige.
Den där sidan känns som bullshit bara? Det finns för det första ingen förklaring på hur uträkningen ser ut och för det andra är det lite väl svart-vitt. Återvinningsdelen t.ex, ja du kan gå till återvinningsstationen men det är inte hugget i sten vad som händer med avfallet sedan. LED-lampor är bra men byter du ut fungerande lampor du har mot led är det knappast miljövänligt. Matdelen finns inga alternativ mellan t.ex lokalt kött eller importerad veganmat osv..
3. För att förenkla, till exempel, är det dåligt av mig att köpa ny tv om jag ger bort eller återvinner min gamla tv, som fortfarande fungerar.
Och om svaret är ja, är det då dåligt att tillverka nya tvapparater, processen, är den miljöfarlig?
En bra grundregel är att återbruk är alltid bättre än återvinning. Det bästa du kan göra är alltså att använda din TV tills den är slut och bortom reparation. När det händer är det bästa alternativet att köpa en ny begagnad TV istället för en nyproducerad.
 
Det känns lite som ett förakt mot svenska folket att försöka "komma åt" det (menar inte att du är av den åsikten) tycker jag med tanke på att vi faktiskt bor mycket i glesbygd osv. Det blir till att bygga fler bostäder om hela Sveriges befolkning endast ska bo i Stockholm, Göteborg och Malmö..

Det beror ju lite på var man bor också. Jag har ungefär 15 minuter resväg till jobbet med bil, vill jag åka kollektivt tar det drygt 50 minuter med ett byte och två kortare promenader, det är inte acceptabelt för mig utan då avstår jag hellre lite "nöjesåkande".


Du inser väl att för väldigt många i storstäderna är 50 minuter i kollektivtrafik med byten en fullt normal restid?
Väldigt få bor 5 minuter från jobbet.
 
3. För att förenkla, till exempel, är det dåligt av mig att köpa ny tv om jag ger bort eller återvinner min gamla tv, som fortfarande fungerar.
Och om svaret är ja, är det då dåligt att tillverka nya tvapparater, processen, är den miljöfarlig?

För att tillverka nya tvapparater, och annan elektronik, krävs metaller och för att få metaller krävs gruvor. Dessa är dåliga för miljön på flera olika sätt, så ja processen att tillverka en ny tvapparat är miljöfarlig.
 
1. Så det är användandet av bil, vilken bil somhelst, som är problemet?
Hur tänker vi tex taxiservice framöver?

2. Det har du rätt i men om man gör det enklare och synligt, lär fler göra det.
Nån tunna har jag aldrig sett? Var?
Jag har sett butiker ge bort/bjuda på frukt när den börjar bli för gammal

3. För att förenkla, till exempel, är det dåligt av mig att köpa ny tv om jag ger bort eller återvinner min gamla tv, som fortfarande fungerar.
Och om svaret är ja, är det då dåligt att tillverka nya tvapparater, processen, är den miljöfarlig?
1. Frågan är komplex! Men alla utsläpp är såklart dåliga, men vi måste ju ha någon form av transport, hur man ska lösa det hållbart vet jag inte.
2. Alltså varje hushåll har en kompost tunna i våran kommun. Det är lite olika mellan kommunerna.
3. Ja. Allt nytillverkat du köper kräver resurser. Oavsett om din tv är hel eller trasig.
Den där sidan känns som bullshit bara? Det finns för det första ingen förklaring på hur uträkningen ser ut och för det andra är det lite väl svart-vitt. Återvinningsdelen t.ex, ja du kan gå till återvinningsstationen men det är inte hugget i sten vad som händer med avfallet sedan. LED-lampor är bra men byter du ut fungerande lampor du har mot led är det knappast miljövänligt. Matdelen finns inga alternativ mellan t.ex lokalt kött eller importerad veganmat osv..

En bra grundregel är att återbruk är alltid bättre än återvinning. Det bästa du kan göra är alltså att använda din TV tills den är slut och bortom reparation. När det händer är det bästa alternativet att köpa en ny begagnad TV istället för en nyproducerad.
Jag tog första bästa, den där går fort att räkna ut. Det finns mer avancerade som tar in betydligt fler variabler, jag brukar få ungefär samma resultat. Leta upp en som passar dig bättre om du är intresserad.
 
Exempel på bra användning av el-fordon:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=7183653 (en elbuss borde rulla så mycket att batteriets miljöpåverkan mer än väl vägs upp)

Exempel på spännande ny forskning:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/bakterierna-kan-bli-framtidens-stromkalla

Jag är rädd för att vi ska låsa fast oss vid el-bilar - dels är inte heller de miljövänliga utan i bästa fall mindre miljöfientliga, dels finns det så många frågor kring batterier och bränsleceller. Tidigare har diesel (sic!), katalysatorer och biobränslen typ etanol varit the quick fix - och de har ju inte levererat.

Allt vi konsumerar kostar. Det gäller först och främst att inte slentrian-konsumera - om vi bara köpte det vi gillade väldigt mycket eller verkligen behövde tror jag att mycket vore vunnet. (fast vi har nått den punkt när vi måste börja skära ner rejält - så det här låter lite naivt önketänkande)

Sedan blir jag tokig på jobbet där man tror att digitalt=miljövänligt, papper=dåligt. Så enkelt är det inte. Jag önskar att det vore det. Någon hade räknat med att bitcoin drar lika mycket ström som Norge.
 
Exempel på bra användning av el-fordon:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=7183653 (en elbuss borde rulla så mycket att batteriets miljöpåverkan mer än väl vägs upp)

Exempel på spännande ny forskning:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/bakterierna-kan-bli-framtidens-stromkalla

Jag är rädd för att vi ska låsa fast oss vid el-bilar - dels är inte heller de miljövänliga utan i bästa fall mindre miljöfientliga, dels finns det så många frågor kring batterier och bränsleceller. Tidigare har diesel (sic!), katalysatorer och biobränslen typ etanol varit the quick fix - och de har ju inte levererat.

Allt vi konsumerar kostar. Det gäller först och främst att inte slentrian-konsumera - om vi bara köpte det vi gillade väldigt mycket eller verkligen behövde tror jag att mycket vore vunnet. (fast vi har nått den punkt när vi måste börja skära ner rejält - så det här låter lite naivt önketänkande)

Sedan blir jag tokig på jobbet där man tror att digitalt=miljövänligt, papper=dåligt. Så enkelt är det inte. Jag önskar att det vore det. Någon hade räknat med att bitcoin drar lika mycket ström som Norge.

Verkar funka sådär
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...r-ihop-i-kylan--carina-kor-i-dubbla-tackbyxor
 
Nja, det bästa alternativet är att inte köpa någon ny alls ;):p
Ja självklart men nu var ju utgångsläget att en TV skulle införskaffas och det finns ju bättre och sämre sätt att göra det på :)
Du inser väl att för väldigt många i storstäderna är 50 minuter i kollektivtrafik med byten en fullt normal restid?
Väldigt få bor 5 minuter från jobbet.
Det stora skillnaden är ju att det i en storstad sällan är mer tidseffektivt att ta egen bil heller på grund av köer/parkeringsmöjligheter så det går ju knappast att jämföra.
Jag tog första bästa, den där går fort att räkna ut. Det finns mer avancerade som tar in betydligt fler variabler, jag brukar få ungefär samma resultat. Leta upp en som passar dig bättre om du är intresserad.
Det är inte att jag är ointresserad utan att frågan om hur mycket just du "kostar" är så otroligt komplex att det i princip är omöjligt att få något sorts tillförlitligt resultat av ett onlinetest.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp