Förbryllad! Frusen häst

lovehorses

Trådstartare
Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte.
Hästen är helklippt för ca 1 månad sedan, är arab på 4 år.
Ex. Ikväll, de stått inne sen 17.00. Tog bort täckena på alla hästar för att gå vädra pälsen vid insläpp. Det är ett litet stall med tre boxar,satt dörren på glänt. Det är ca 5 grader varmt ingen vind.
När jag kommer till stallet vid 21.30 så står han å fryser,skakar som bara den. Satt på ett 100g täcke nu. Tidigare mornar har han varit ljummen under de täcket.
Om jag sätter på 200g nu, vad ska jag ha om de blir 10 minus grader!??
Ute har han 200g täcke på sig är varm å gosig där under.
Blir så förvånad att han fryser i boxen där de e vindstilla.
De jag oxå länge har klurat på är att han är väldigt sur i boxen å specillt ikväll när han frös rejält. Då slog tanken mig att han kanske är sur för att han har kallt, är stel!?? En tanke dom slog mig.

Är extremt förbryllad över detta. Trodde inte han var så frusen. Men nu blev jag å fundera på detta så sent på kvällen.
Vill någon bolla med mig!??!
 
Det är inte konstigt alls på en känsligare individ. När man helklipper hästen tar man bort hela dess egna förmåga att hålla värmen/reglera värmen.

Däremot betyder det inte att du behöver få svårt med täcken i tjockare och tjockare grad bara för att temperaturen ändrar sig 5 grader hit eller dit osv.

Fanns det ngn specifik orsak till varför du helklippte den ?
 
Jag skulle snarare bli förvånad om en helklippt häst inte frös vid fem plusgrader. När hästen står stilla i boxen så kan hen inte ens röra sig för att få upp värmen.

Mina hästar som står i kallstall har generellt samma tjocklek på täckena ute som inne. Att kunna röra sig i hagen eller att stå stilla i vindstilla box är detsamma värmemässigt och de behöver samma tjocklek på täckena ute som inne.

Vid tio minus får du räkna med att en helklippt häst behöver tjockare täcke än ett 200 grams. Det är vad min spårklippta behöver då. Min andra frusna oklippta med rejäl vinterpäls behöver 300 gram med hals då.
 
Min första tanke är varför man väljer att helklippa en frusen häst.

Vad jag har läst så finns det väl inget i TS inlägg som indikerar att denne visste att hästen var frusen innan den klipptes ?

Men ja - jag undrar också varför man valde att just helklippa den till att börja med, om den inte varit klippt tidigare . Den är dessutom bara 4 år.
 
förstår att de är olika känsliga blev så förvånad bara.
Han helklipptes pga tät päls som gör att han får mycket regnskållor på ryggen och bakdelen. Lämnar jag han oklippt och utan täcke så fryseer han vid lättare nederbörd och vind + att han får ändå regnskållor pga tät päls.
Därför har jag valt att klippa honom nu under hösten.
Har en fullblodskorsning som jag helklippte igår (inte första gången), frös inget och står närmast dörren. Så det är verkligen olika.

Jag täönker ju att det måste vara kallare ute i vint och blåst när det kommer direkt på alltså gå bättre inne, men icke.
JAg är bara så ovan med helklippta hästar, måste lära mig att täcka ordentligt. Och tänka till ordentligt.
 
Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte.
Hästen är helklippt för ca 1 månad sedan, är arab på 4 år.
Ex. Ikväll, de stått inne sen 17.00. Tog bort täckena på alla hästar för att gå vädra pälsen vid insläpp. Det är ett litet stall med tre boxar,satt dörren på glänt. Det är ca 5 grader varmt ingen vind.
När jag kommer till stallet vid 21.30 så står han å fryser,skakar som bara den. Satt på ett 100g täcke nu. Tidigare mornar har han varit ljummen under de täcket.
Om jag sätter på 200g nu, vad ska jag ha om de blir 10 minus grader!??
Ute har han 200g täcke på sig är varm å gosig där under.
Blir så förvånad att han fryser i boxen där de e vindstilla.
De jag oxå länge har klurat på är att han är väldigt sur i boxen å specillt ikväll när han frös rejält. Då slog tanken mig att han kanske är sur för att han har kallt, är stel!?? En tanke dom slog mig.

Är extremt förbryllad över detta. Trodde inte han var så frusen. Men nu blev jag å fundera på detta så sent på kvällen.
Vill någon bolla med mig!??!

Dels är det ju kallare i stallet på kvällen, särskilt om man haft dörren på glänt, än vad det är på morgonen när hästarna har värmt upp luften i många timmar.

Sen spelar ju fodret in också, de fryser lättare om de inte har ätit på ett tag. När jag får in en häst från hagen som fryser lägger jag inte bara på täcke utan ger hö och blöter en omgång betfor i hett vatten så att de kan få den ljummen efter en stund.
 
Har han varit frusen förr? Varit sur förr?

Bara en liten brasklapp att av någon anledning blir inte helt sällan hästar som har ont i bakknäna frusna (och suriga). Så om han plötsligt är frusen trots inte varit det i samma läge förr, samt blivit sur så kan det vara ide ha det i åtanke.

Är den ljummen på morgonen under ett 100 gr täcke är det lagom på natten. En klippt häst ska kännas just ljummen. Inte varm men inte sval som en oklippt.
 
Småsur e han lite hela tiden.
Men vissa dagar e han mer så då fundra jag om han har extra kallt när han e surare.
Han e inte klippt på benen men har väldigt korthårig.
Ikväll blir de 200g täcke på inne å 300g imorgon när de går ut. Ska kolla hur han verkar....
 
Småsur e han lite hela tiden.
Men vissa dagar e han mer så då fundra jag om han har extra kallt när han e surare.
Han e inte klippt på benen men har väldigt korthårig.
Ikväll blir de 200g täcke på inne å 300g imorgon när de går ut. Ska kolla hur han verkar....

Du behöver inte öka täckningen ute för att han fryser inne :)

Varför inte 100 gram inne och 200 ute när det funkar och hästen är nöjd med det?
 
@lovehorses fast det du ”fått till dig” utifrån hästen är ju att du inte kan ha den otäckad som helklippt inne i stallet den här årstiden ?
Utöver det så har den ju fungerat täckad som du haft den så det är ju bara att köra på det och hålla koll. Att den nu frusit jättemycket när du lämnade den otäckad i stallet på kvällen några timmar betyder ju inte att något ändrats i sak gällande täckningen du fö redan haft på hästen.
 
Har han varit frusen förr? Varit sur förr?

Bara en liten brasklapp att av någon anledning blir inte helt sällan hästar som har ont i bakknäna frusna (och suriga). Så om han plötsligt är frusen trots inte varit det i samma läge förr, samt blivit sur så kan det vara ide ha det i åtanke.

Är den ljummen på morgonen under ett 100 gr täcke är det lagom på natten. En klippt häst ska kännas just ljummen. Inte varm men inte sval som en oklippt.

Har du nån mer information om det där att hästar med ont i bakknäna ofta blir frusna?
Börjar direkt tänka på en av mina som lätt fryser, trots mycket päls. T.ex. vid spårklippning behövde han 200 g redan vid nån minusgrad trots fri tillgång på foder och rätt vindstilla i hagen. Jag vet att han har (lindrig) artros i bakknäna, kan det alltså höra ihop?
 
Har du nån mer information om det där att hästar med ont i bakknäna ofta blir frusna?
Börjar direkt tänka på en av mina som lätt fryser, trots mycket päls. T.ex. vid spårklippning behövde han 200 g redan vid nån minusgrad trots fri tillgång på foder och rätt vindstilla i hagen. Jag vet att han har (lindrig) artros i bakknäna, kan det alltså höra ihop?
Svårare smärta ger generellt större frusenhet. Det gäller alltså inte bara bakknän utan hela kroppen och det gäller på alla typer av däggdjur, även människor. Det är alltså inte något som är specifikt för smärta just i bakknäna. Men, smärta i bakben och framförallt bakknän är svårare att upptäcka än smärta i framben och därför är det viktigt att veta att frusenhet kan kopplas till smärta och därmed utreda om en häst blir mer frusen än hen har varit tidigare trots frånvaro av hälta.
 
Har du nån mer information om det där att hästar med ont i bakknäna ofta blir frusna?
Börjar direkt tänka på en av mina som lätt fryser, trots mycket päls. T.ex. vid spårklippning behövde han 200 g redan vid nån minusgrad trots fri tillgång på foder och rätt vindstilla i hagen. Jag vet att han har (lindrig) artros i bakknäna, kan det alltså höra ihop?

Inte mer än att jag har erfarenhet av det och vet andra med samma erfarenhet. Det har då handlat om hästar som plötsligt blivit mer frusna än de tidigare varit, i samband med knäsmärta. Det finns ju hästar som är
Frusna ändå, men just pm de plötsligt blir fet.
 
Inte mer än att jag har erfarenhet av det och vet andra med samma erfarenhet. Det har då handlat om hästar som plötsligt blivit mer frusna än de tidigare varit, i samband med knäsmärta. Det finns ju hästar som är
Frusna ändå, men just pm de plötsligt blir fet.

Smärta/obehag gör att man rör sig mindre. Svårare att hålla värmen. Spänner sig, och det skapar i sig mer smärta.

Är min gissning.
 
Svårare smärta ger generellt större frusenhet. Det gäller alltså inte bara bakknän utan hela kroppen och det gäller på alla typer av däggdjur, även människor. Det är alltså inte något som är specifikt för smärta just i bakknäna. Men, smärta i bakben och framförallt bakknän är svårare att upptäcka än smärta i framben och därför är det viktigt att veta att frusenhet kan kopplas till smärta och därmed utreda om en häst blir mer frusen än hen har varit tidigare trots frånvaro av hälta.
Kan det inte vara det omvända också? Det vill säga att man får mer värk vid kyla. Så är det på mig i alla fall. När det blir kallt ute får jag mer värk i lederna.
 
Smärta/obehag gör att man rör sig mindre. Svårare att hålla värmen. Spänner sig, och det skapar i sig mer smärta.

Är min gissning.

Jag tror just att de spänner sig är stor del i det. För t ex min for ju runt även med ont knä. Men hela rygglinjen ändrades och han var enormt spänd på baksidan av "låren". Han blev sjukligt frusen. Från inget täcke oavsett väder till att behöva övertäckas enormt. Vi talat 400 gram plus hals i minus fem. Om han var het som en kamin under täcket var han nöjd och belåten och snäll. Frös han var han arg, emlig och missbelåten. Och han frös av ingenting när knäet strulade. Men då rörelsen var densamma så tror jag det just är de spänner sig så hemskt, och då känner av/påverkas av kylan mer. Var fö samma sak med regn Avskydde bli blöt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
3 998
Senast: mackan
·
Anläggning E den här på fel får man flytta. Jag blev å grubbla på en sak, helt ur de blå och onödig men lite kul. När ni tar in era hästar för...
2
Svar
24
· Visningar
3 827
Senast: Bismarck
·
Utrustning Det är första gången jag har helklippt häst, och två stycken.:grin: Det jag är osäker på är hur mycket täcken man ska ha på dem. Ja ja...
Svar
11
· Visningar
2 498
Hästvård Hej! Har nyss fått höra från stallet där jag har min häst att hon var blöt och frusen, utan täcke, när det var intag. Jag hade ingen...
Svar
13
· Visningar
2 188
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp