Förbryllad! Frusen häst

Kan det inte vara det omvända också? Det vill säga att man får mer värk vid kyla. Så är det på mig i alla fall. När det blir kallt ute får jag mer värk i lederna.

Beroende på kan det absolut det. Men jag tror oftare värken påverkar tåligheten/upplevelsen. Då den funnits där även utan sådant som blir sämre av kyla. Men en artroshäst t ex har man nog "dubbla" skäl ofta.
 
Kl .
Frusenhet kopplat till sjukdomsbild etc i all ära och med all respekt osv.
Utifrån just TS läge där det handlar om ovana med helklippt häst samt att hästen stått otäckad helklippt flera timmar kvällstid i 5 gradigt stall osv och därmed frusit men i övrigt funkat väl med täcken på sig, så skulle jag nog inte dra stora växlar ang skador/problem osv för att hästen frusit .

Just sayin’.
 
Kl .
Frusenhet kopplat till sjukdomsbild etc i all ära och med all respekt osv.
Utifrån just TS läge där det handlar om ovana med helklippt häst samt att hästen stått otäckad helklippt flera timmar kvällstid i 5 gradigt stall osv och därmed frusit men i övrigt funkat väl med täcken på sig, så skulle jag nog inte dra stora växlar ang skador/problem osv för att hästen frusit .

Just sayin’.
Absolut, det blev ett sidospår från ämnet...
Ser inget konstigt med att en helklippt häst under rådande förhållanden blir frusen. Konstigt vore det väl annars. Klipper man av pälsen måste man ju ersätta den så gott det går och lika bra som originalpälsen blir det ju aldrig, oavsett täcke.

Själv föredrar jag oklippta hästar, men det har inte heller med saken att göra... ;)
 
Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte.
Hästen är helklippt för ca 1 månad sedan, är arab på 4 år.
Ex. Ikväll, de stått inne sen 17.00. Tog bort täckena på alla hästar för att gå vädra pälsen vid insläpp. Det är ett litet stall med tre boxar,satt dörren på glänt. Det är ca 5 grader varmt ingen vind.
När jag kommer till stallet vid 21.30 så står han å fryser,skakar som bara den. Satt på ett 100g täcke nu. Tidigare mornar har han varit ljummen under de täcket.
Om jag sätter på 200g nu, vad ska jag ha om de blir 10 minus grader!??
Ute har han 200g täcke på sig är varm å gosig där under.
Blir så förvånad att han fryser i boxen där de e vindstilla.
De jag oxå länge har klurat på är att han är väldigt sur i boxen å specillt ikväll när han frös rejält. Då slog tanken mig att han kanske är sur för att han har kallt, är stel!?? En tanke dom slog mig.

Är extremt förbryllad över detta. Trodde inte han var så frusen. Men nu blev jag å fundera på detta så sent på kvällen.
Vill någon bolla med mig!??!
Hade han tillgång till grovfoder under den tiden?
 
Han hade tilkgång till grovfoder ca en timme.

Inatt hade han 300g innetäcke, kändes riktigt skön under. Satt på ett 100g ute täcke på de i morse. 300g på kroppen å 100g på halsen. Kändes lagom hela dagen. Ca-3 grader.
Tror också att han blir mera frusen för de står så länge ute. Ca 06.30-20-21 tiden. Nu kör vi på den varianten ett tag, tills de bli +grader igen.
 
Han hade tilkgång till grovfoder ca en timme.

Inatt hade han 300g innetäcke, kändes riktigt skön under. Satt på ett 100g ute täcke på de i morse. 300g på kroppen å 100g på halsen. Kändes lagom hela dagen. Ca-3 grader.
Tror också att han blir mera frusen för de står så länge ute. Ca 06.30-20-21 tiden. Nu kör vi på den varianten ett tag, tills de bli +grader igen.

Men återigen ; varför tycker du utifrån att hästen som helklippt frös i stallet när du lämnat den utan täcke flera timmar, att du måste täcka på den dubbelt ute och inne för den skull sen som effekt när du inte haft några problem tidigare med de lättare täcken du haft ?
Det enda problemet du redovisat ha haft är ju när du lämnade hästen helt otäckad i ett kallare stall i flera timmar ?

Förlåt men jag förstår verkligen inte resonemanget och inte heller ”lösningen” utifrån det som föranledde din tråd ? :confused:
 
Han hade tilkgång till grovfoder ca en timme.

Inatt hade han 300g innetäcke, kändes riktigt skön under. Satt på ett 100g ute täcke på de i morse. 300g på kroppen å 100g på halsen. Kändes lagom hela dagen. Ca-3 grader.
Tror också att han blir mera frusen för de står så länge ute. Ca 06.30-20-21 tiden. Nu kör vi på den varianten ett tag, tills de bli +grader igen.
Då hade jag gett fri tillgång, och låtit honom själv reglera värmen på det sättet. Det är ju så hästar funkar vid kyla.
 
Nog för att hästar blir varmare av att äta men ätandet kan ju knappast ersätta en helt bortklippt päls.
Sedan är det ju inte säkert att hästen äter så ofta och länge att det skulle hjälpa alls.
Jag håller helt med! En häst utan päls lär inte kunna äta sig varm, hen fryser ofta för mycket för att ens kunna äta. Det kan hända att oklippta hästar slutar äta när de fryser med så det är en farlig tanke att hästen reglerar värmen själv sålänge hen har foder. Vid någon punkt slutar de helt sonika äta och när den tiden kommer är olika för olika individer.
 
Nog för att hästar blir varmare av att äta men ätandet kan ju knappast ersätta en helt bortklippt päls.
Sedan är det ju inte säkert att hästen äter så ofta och länge att det skulle hjälpa alls.
Nej, det är inte säkert. Men jag hade provat det först, när det som här handlar om några timmar där syftet är att lufta hästen en stund. Pälsen växer ju ut igen, och det är redan en månad sedan hästen klipptes. Det är ju helt individuellt hur mycket/lite en klippt häst fryser.
 
Självklart ska hästen ha täcke också. Men mat som bara räcker en timme på kvällen? Står den utan till morgonen sen?
 
Nej, det är inte säkert. Men jag hade provat det först, när det som här handlar om några timmar där syftet är att lufta hästen en stund. Pälsen växer ju ut igen, och det är redan en månad sedan hästen klipptes. Det är ju helt individuellt hur mycket/lite en klippt häst fryser.

Klippningen skulle ju ombesörja luftningen.

Jag hade inte börjat med att fodra, jag hade tagit det snabba beslutet att sätta på ett täcke, självklart.
Sedan kan man ta tag i fodrandet, vilket borde ta några dagar att se om den äter tillräckligt för att hålla sig varm.
 
Klippningen skulle ju ombesörja luftningen.

Jag hade inte börjat med att fodra, jag hade tagit det snabba beslutet att sätta på ett täcke, självklart.
Sedan kan man ta tag i fodrandet, vilket borde ta några dagar att se om den äter tillräckligt för att hålla sig varm.
Nej, ts skriver att täcket togs av på kvällen under några timmar för att lufta pälsen.
 
Då hade jag gett fri tillgång, och låtit honom själv reglera värmen på det sättet. Det är ju så hästar funkar vid kyla.

Men du - den är helklippt. Det är ju hela grejen. Man har tagit bort hela dess förmåga att själv isolera sig med pälsen naturligt. Då räcker det inte att ge den mat för att den ska kunna hålla värmen.

Pälsen växer ju ut igen, och det är redan en månad sedan hästen klipptes. Det är ju helt individuellt hur mycket/lite en klippt häst fryser.

För det första så om en häst redan satt klart sin vinterpäls när den klipps så är det långt ifrån alla individer som det klippta växer ut på i någon större aspekt - många förblir väldigt ”klippta” vintern igenom sedan många behövs inte klippas om över huvud taget den vintern.

För det andra så en klippt päls vintertid även om hårstråna växer ut till viss del, får aldrig exakt samma effektiva förmåga att isolera som om pälsen inte hade klippts. Man har kapat ytterdelen på hårstråna och dessa ersätts inte eftersom en vinterpäls mitt i vintern inte fälls och ersätts av helt nya strån, utan hårstråt växer ut ”inifrån” - det avkapade klippta längst ut är fortfarande avklippt. Det gör att hårstråt inte rör sig så som ett oklippt hårstrå annars gör vid behov att isolera hästen.
 
Senast ändrad:
De står ju Still inne med, ute har de möjlighet att röra sig mer för att hålla värmen.
Därför kan det till och med behövas tjockare täcke inne om du frågar mig (beroende på väder ute såklart). Men blåser det och regnar småspik ute så hamnar ju saken i annat läge.
 
Men du - den är helklippt. Det är ju hela grejen. Man har tagit bort hela dess förmåga att själv isolera sig med pälsen naturligt. Då räcker det inte att ge den mat för att den ska kunna hålla värmen.



För det första så om en häst redan satt klart sin vinterpäls när den klipps så är det långt ifrån alla individer som det klippta växer ut på i någon större aspekt - många förblir väldigt ”klippta” vintern igenom sedan många behövs inte klippas om över huvud taget den vintern.

För det andra så en klippt päls vintertid även om hårstråna växer ut till viss del, får aldrig exakt samma effektiva förmåga att isolera som om pälsen inte hade klippts. Man har kapat ytterdelen på hårstråna och dessa ersätts inte eftersom en vinterpäls mitt i vintern inte fälls och ersätts av helt nya strån, utan hårstråt växer ut ”inifrån” - det avkapade klippta längst ut är fortfarande avklippt. Det gör att hårstråt inte rör sig så som ett oklippt hårstrå annars gör vid behov att isolera hästen.
Återigen, ursprungsinlägget som jag svarade på handlade om att lufta hästen ett par timmar - inte att helklippa den och släppa ut den i hagen. Det tycker jag är en god intention, alltför många hästar står inpackade i sina täcken 24/7 en stor del av året. Eftersom hästar till viss del kan reglera värmen genom att äta så hade jag i detta fallet provat att ge den fri tillgång på grovfoder under de timmarna man vill lufta hästen - under uppsikt, naturligtvis. Fryser den då så är det ju bara att klä på den igen.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 004
Senast: mackan
·
Anläggning E den här på fel får man flytta. Jag blev å grubbla på en sak, helt ur de blå och onödig men lite kul. När ni tar in era hästar för...
2
Svar
24
· Visningar
3 829
Senast: Bismarck
·
Utrustning Det är första gången jag har helklippt häst, och två stycken.:grin: Det jag är osäker på är hur mycket täcken man ska ha på dem. Ja ja...
Svar
11
· Visningar
2 500
Hästvård Hej! Har nyss fått höra från stallet där jag har min häst att hon var blöt och frusen, utan täcke, när det var intag. Jag hade ingen...
Svar
13
· Visningar
2 192
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp