Hästhantering Förbryllat beteende hos häst

lovehorses

Trådstartare
Jag har nyligen skaffat häst som stått på ridskola flera år.
Allt är nytt så de kan ju ändra men tänkte spåna med er.
Jag släppte ihop alla hästar för några dagar sedan. Märkt då att han vallar på alla hästar. Åt de extrema hållet.
Han jagar dem långa vägar. Har en stor grushagen som leder till andra hagar. Han jagar bort alla från grusdelen. Så står han själv där. Så fort de kommer på grusvägen så flyger han på dem.
Detta sker när jag e i stallet.
Har inte sett ett sådant extremt beteende hos häst mot häst.
Han har stor respekt till människan, går jag in i hagen flyttar han på sig.
Kommer de andra hästarna nära så flyger han på dem, får jag emellan går han undan.

Vad kan man göra med sådan häst? Något att träna på?
Jag ska ta ut veterinär å göra en ordentlig genomgång ifall han har ont eller obehag någonstans.

En tanke är om han är en sån häst som ska stå ensam i en hage!?!
Han mår bäst av att få stå i lugn å ro.

Hoppas ni förstår vad jag menar och kan ge mig lite förslag jag kan tänka på i hanteringen.

Jag skulle nog avvakta och se vad som händer när hästen landat i flocken, oftast när hästar precis släppts ihop tar det ett tag innan rollerna i den nya flocken befäst och alla vet sin plats.
Jag hade inte varit orolig så länge det inte är så att hästarna verkligen tokbråkar och nästan försöker ha ihjäl varanda.

Jag har nyligen skaffat häst som stått på ridskola flera år.
Allt är nytt så de kan ju ändra men tänkte spåna med er.
Jag släppte ihop alla hästar för några dagar sedan. Märkt då att han vallar på alla hästar. Åt de extrema hållet.
Han jagar dem långa vägar. Har en stor grushagen som leder till andra hagar. Han jagar bort alla från grusdelen. Så står han själv där. Så fort de kommer på grusvägen så flyger han på dem.
Detta sker när jag e i stallet.
Har inte sett ett sådant extremt beteende hos häst mot häst.
Han har stor respekt till människan, går jag in i hagen flyttar han på sig.
Kommer de andra hästarna nära så flyger han på dem, får jag emellan går han undan.

Vad kan man göra med sådan häst? Något att träna på?
Jag ska ta ut veterinär å göra en ordentlig genomgång ifall han har ont eller obehag någonstans.

En tanke är om han är en sån häst som ska stå ensam i en hage!?!
Han mår bäst av att få stå i lugn å ro.

Hoppas ni förstår vad jag menar och kan ge mig lite förslag jag kan tänka på i hanteringen.

Han är helt ny i flocken och har inte fått nån social position och roll än. Låt honom vara så han får tid att lära känna de andra hästarna.

Antingen är han ovan vid att gå i flock, eller så kanske han bara gått i samma flock i många år och blir orolig när allting plötsligt ändras. Så länge han bara jagar en bit och inte slåss eller bråkar i övrigt så vänta ut honom.

lovehorses

Trådstartare
Visst han e ju ny och måste komma in i flocken men har inte varit med om liknande beteende.

Vet inte hur långt du räknar med en bit men han jagar vissa ca 50 meter i hagen och det sparkas också på vissa, de som vågar säga emot.

Låter som lite hingstbeteende. Jag skulle som de andra sagt avvaktat ett tag. Blir det inte bättre skulla jag ha honom i egen hage alternativt med en annan häst.

lovehorses

Trådstartare
Hur har hans hagsituation sett ut på förra stället?
Han stod i en mindre hage med flera hästar ca 6 st. Det jag kom på idag som jag inte tänkte på när jag var där är att han stod vid grinden av hagen och de nadra längst bort i hagen. Precis som nu.

@lovehorses hur har det gått har situationen lugnat sig lite? Jag hade nog haft lite koll på så att hästen inte jagar dem andra hästarna så att de blir trötta eller går ner i hull. På vet ett ställe där jag stod inackorderad för många år sen kom det en ny häst som jagade runt dem andra hästarna, red på stona o.s.v. så att våra hästar tappade hull, fick fula sår m.m. den hästen fick till slut flytta för att det inte att ha honom där till slut. Så lite koll är nog bra att ha om det inte lugnar sig. Dock låter det inte som att denna hästen kanske går på lite mycket som den här hästen jag tänker på gjorde.

Jag hade kanske låtit hästen gå i egen hage om han beter sig illa mot de andra hästarna. Men det beror ju på hur illa det är, svårt att få en bild såhär bara.
Visst att det kan ta ett tag innan det är harmoniskt i en ny flock men man måste ju också se till att ingen häst blir skadad.

Hur lång tid tog det innan hästen kom till gården tills den fick börja gå i flocken?

Tycker det funkar bättre om ny häst får känna av sina nya kompisar angränsande hage och finns möjlighet även rida tillsammans innan ihopsläp.

Just nu

Hästfolk

Hästvård

Träning

Utrustning

Hästavel

Tävlingsgrenar

• Körfolkets snacktråd 2

Forumstatistik

Trådar
440 656
Medlemmar