Förbryllat beteende hos häst

lovehorses

Trådstartare
Jag har nyligen skaffat häst som stått på ridskola flera år.
Allt är nytt så de kan ju ändra men tänkte spåna med er.
Jag släppte ihop alla hästar för några dagar sedan. Märkt då att han vallar på alla hästar. Åt de extrema hållet.
Han jagar dem långa vägar. Har en stor grushagen som leder till andra hagar. Han jagar bort alla från grusdelen. Så står han själv där. Så fort de kommer på grusvägen så flyger han på dem.
Detta sker när jag e i stallet.
Har inte sett ett sådant extremt beteende hos häst mot häst.
Han har stor respekt till människan, går jag in i hagen flyttar han på sig.
Kommer de andra hästarna nära så flyger han på dem, får jag emellan går han undan.

Vad kan man göra med sådan häst? Något att träna på?
Jag ska ta ut veterinär å göra en ordentlig genomgång ifall han har ont eller obehag någonstans.

En tanke är om han är en sån häst som ska stå ensam i en hage!?!
Han mår bäst av att få stå i lugn å ro.

Hoppas ni förstår vad jag menar och kan ge mig lite förslag jag kan tänka på i hanteringen.
 
Jag skulle nog avvakta och se vad som händer när hästen landat i flocken, oftast när hästar precis släppts ihop tar det ett tag innan rollerna i den nya flocken befäst och alla vet sin plats.
Jag hade inte varit orolig så länge det inte är så att hästarna verkligen tokbråkar och nästan försöker ha ihjäl varanda.
 
Jag har nyligen skaffat häst som stått på ridskola flera år.
Allt är nytt så de kan ju ändra men tänkte spåna med er.
Jag släppte ihop alla hästar för några dagar sedan. Märkt då att han vallar på alla hästar. Åt de extrema hållet.
Han jagar dem långa vägar. Har en stor grushagen som leder till andra hagar. Han jagar bort alla från grusdelen. Så står han själv där. Så fort de kommer på grusvägen så flyger han på dem.
Detta sker när jag e i stallet.
Har inte sett ett sådant extremt beteende hos häst mot häst.
Han har stor respekt till människan, går jag in i hagen flyttar han på sig.
Kommer de andra hästarna nära så flyger han på dem, får jag emellan går han undan.

Vad kan man göra med sådan häst? Något att träna på?
Jag ska ta ut veterinär å göra en ordentlig genomgång ifall han har ont eller obehag någonstans.

En tanke är om han är en sån häst som ska stå ensam i en hage!?!
Han mår bäst av att få stå i lugn å ro.

Hoppas ni förstår vad jag menar och kan ge mig lite förslag jag kan tänka på i hanteringen.


Han är helt ny i flocken och har inte fått nån social position och roll än. Låt honom vara så han får tid att lära känna de andra hästarna.

Antingen är han ovan vid att gå i flock, eller så kanske han bara gått i samma flock i många år och blir orolig när allting plötsligt ändras. Så länge han bara jagar en bit och inte slåss eller bråkar i övrigt så vänta ut honom.
 
Visst han e ju ny och måste komma in i flocken men har inte varit med om liknande beteende.

Vet inte hur långt du räknar med en bit men han jagar vissa ca 50 meter i hagen och det sparkas också på vissa, de som vågar säga emot.
 
Låter som lite hingstbeteende. Jag skulle som de andra sagt avvaktat ett tag. Blir det inte bättre skulla jag ha honom i egen hage alternativt med en annan häst.
 
Hur har hans hagsituation sett ut på förra stället?
Han stod i en mindre hage med flera hästar ca 6 st. Det jag kom på idag som jag inte tänkte på när jag var där är att han stod vid grinden av hagen och de nadra längst bort i hagen. Precis som nu.
 
@lovehorses hur har det gått har situationen lugnat sig lite? Jag hade nog haft lite koll på så att hästen inte jagar dem andra hästarna så att de blir trötta eller går ner i hull. På vet ett ställe där jag stod inackorderad för många år sen kom det en ny häst som jagade runt dem andra hästarna, red på stona o.s.v. så att våra hästar tappade hull, fick fula sår m.m. den hästen fick till slut flytta för att det inte att ha honom där till slut. Så lite koll är nog bra att ha om det inte lugnar sig. Dock låter det inte som att denna hästen kanske går på lite mycket som den här hästen jag tänker på gjorde.
 
Jag hade kanske låtit hästen gå i egen hage om han beter sig illa mot de andra hästarna. Men det beror ju på hur illa det är, svårt att få en bild såhär bara.
Visst att det kan ta ett tag innan det är harmoniskt i en ny flock men man måste ju också se till att ingen häst blir skadad.
 
Hur lång tid tog det innan hästen kom till gården tills den fick börja gå i flocken?

Tycker det funkar bättre om ny häst får känna av sina nya kompisar angränsande hage och finns möjlighet även rida tillsammans innan ihopsläp.
 
Hur lång tid tog det innan hästen kom till gården tills den fick börja gå i flocken?

Tycker det funkar bättre om ny häst får känna av sina nya kompisar angränsande hage och finns möjlighet även rida tillsammans innan ihopsläp.
Håller med. Så gör vi alltid hos oss.
 
De har lugnat ner sig lite grann men jag e ändå förbryllad över bedeendet.

Han gick ca 1 dag själv, kom på en em, fick stå i egen hage. Box på natten. Sen ut i egen hage någon timme.

En häst blir jagad lite mer och gått ner i vikt. Han får komma in på EM å äta i lugn å ro.

De som förbryllar mig är att han e lugnare på morgonen å värre till em kvällen. Varför!?!
 
De har lugnat ner sig lite grann men jag e ändå förbryllad över bedeendet.

Han gick ca 1 dag själv, kom på en em, fick stå i egen hage. Box på natten. Sen ut i egen hage någon timme.

En häst blir jagad lite mer och gått ner i vikt. Han får komma in på EM å äta i lugn å ro.

De som förbryllar mig är att han e lugnare på morgonen å värre till em kvällen. Varför!?!
Får de ordentligt med mat på dagen? Annars kanske han är hungrig på kvällen. Se till att det läggs ordentligt många högar så alla får äta.
 
Måst förklara lite mera, blev lite hastigt skrivet.

Hästarba får mat 4 ggr om dag.
De går ute från morgon till kväll.
På morgon går han lungt in i hagen inget bråk. Lite sura öron men inget jagande.
Vid dagshöet blir de lite tjafs innan han börjar äta men sen lugnar sig snabbt.
EM höet e han jäklig men där svänger de.
När han ska in ockuperar han grusdelen av hagen som är va 30*15m ingen annan får gå in i den.

Allt har lugnat sig mycket men lite förbryllad ändå. Han känns som att han e onödig på något vis. Jagar de andra hästarna flera meter innan han e nöjd.
 
Alla hästar passar inte i flock. Jag lägger upp mina ihopsläpp på ett helt annat sätt och har i princip aldrig problem vid hopsläpp. Hästen är ny både hos dig och i flocken. Det tar tid innan de landar. Jag hade nog plockat ut hästen ur denna flocken ett tag till för att låta den landat lite hos dig och sen successivt försökt släppa ihop igen. Kanske du kan börja med att släppa ihop den nya hästen med en kompis och sen rotera kompisarna så den får gå med alla tex innan de släpps ihop i en gemensam flock?
 
Är det blandflock? Har han gått med blandad flock innan. Alla valacker funkar inte i blandad flock. Speciellt nu när det blir vår så får en del valacker lite hingstkänslor.
Han har nog haft väldigt styrda rutiner som tar ett tag att ändra på när det gäller Em. Dom kanske kom in tidigt fick mat och sedan jobba. Nu blir han orolig vid den normala ta in tiden. Vill in och ha em hö först av alla.
 
De har nu gått en månad. Han har lugnat sig drastiskt men fortfarande kraftigt beteende i hagen.
Han är ranghöga, de fick jag reda på av en för ett tag sedan. 😣
Han har gått i stor flock vet ej om de e bland flock. Verkar dock ej bunden eller vaktar stona.
Har lite noterat att e han hungrig så blir han surare. Får dock mat 4 ggr/dag. Kan ej öka ute i hagen. Tänkte dock i helgen testa lite med fodringar, ex. Ge lite lusern före höögiva för att se om han e lugnare då.
 
Hur lång tid äter de vid varje fodring? Alltså, hur länge räcker höet? Det låter som en bra idé att ge lusern oavsett.
 
Min häst är alltid skitsur när det är fodringsdags. En del hästar är sådana. Han har tillgång till halm i hagen.
Lika sur inne där han vaktar sitt kraftfoder inne i boxen. Bara mot hästar.
 
Uppdatering.
Beteende har blivit snäppet bättre. Den värsta striden har lagt sig men jag har riktigt tröttnat på hans beteende så nu får han gå själv.
Ja han vallar å jagar dem ännu. De ranglägsta mest. Han har inte fått någon kompis ännu och verkar inte intresserad av de.
I torsdags märkte jag att han bestämmer när alla ska äta. Han äter inte själv då utan kan stå högst upp i skogen/hagen å säga till de andra att de inte ska gå ner. De tog ca 20-30 min innan han kom ner å lät de andra komma.

Nu går han i egen hage igen för att få lite lugnt. Har satt dit ett unghäst sto på EM som han tolererar.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 576
Hästhantering Hej! Jag har två hästar nu i mitt stall. Min har varit tydlig ledare i flocken och den andra (som är inackorderad) är låg i rang. Allt...
Svar
4
· Visningar
1 022
Senast: Jullanek
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 750
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp