Förbud mot att raka bort känselhår

När jag jobbade inom hoppsvängen var det också vardag att trimma både insidan av öronen och hela mulen. Jag är jätteglad över ett förbud!
 
Fråga, håren på insidan av örat, räknas dom verkligen som känselhår? Är det inte bara runt ögon och mule?
 
Det är (eller var kanske, det är ett antal år sen jag var i hästskötarsvängen) väldigt vanligt även hos svenska hästar på landslagsnivå.
Tyvärr.

Ja, jag kommer ihåg hur chockad jag blev av en artikel i Ridsport efter att det blev förbjudet på araberna, det var en toppryttares skötare som visade hur hon gjorde för att putsa till hästarna inför tävling och hon rakade allt. Jag blev så vansinnigt förvånad att man gjorde det inom hoppningen när det inte ens gjordes inom arabhästeriet längre...
 
Besökte ett välkänt hoppstall här i Sverige som numera är sålt, men där helrakades hästarna runt huvudet året runt fick vi förklarat för oss under ett studiebesök.
 
Nu är det visserligen några år sen, men kompisen groomade enligt detta: http://www.luckyrider.se/grooming-3/

Tyckte var och varannan människa stod med en liten rakapparat när vi var iväg på större tävlingar. Det är inget jag är insatt i själv, mer än att jag var medhjälp till kompisen så jag kan absolut ha fel.

Jag säger inte att du har fel i det du bevittnat, jag säger som svar på ditt tidigare inlägg att nej- det är inte utmärkande för western.

Det är väll främst inom western det förekommer? Har en kompis som tävlar western och där trimmades dom ner till kanske 1 cm (om ens det) när hon skulle på tävling. Vet att hon inte fick/ville ( ? ) ta bort dom helt däremot.

Jag står på anläggning hos en känd western profil och vi har tävlingar här då och då, samt westernhästar uppstallade.
 
Inte i UK, här rakas det för fulla muggar runt näsa, ögon och öron. Himla trist!

Kom att tänka på när jag hade varit i landet i bara några dagar och fick en rakhyvel. Fattade verkligen inte vad jag skulle göra eftersom jag inte kunde språket så bra och det låg så långt ifrån vad jag tyckte var vettigt.
En helt vanlig ridskola.

Men å andra sidan var det många hästar där som stod på box med stallbandage för att de inte skulle frysa om benen så var kanske inte jättehög nivå på kunskapen där...
 
Jag fattar inte alls varför man ska raka bort känselhåren så jag påverkas inte alls.

Bra med ett förbud men trist att det ska behövas. Saker som borde vara så uppenbara liksom... :-(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp