Förbud mot att raka bort känselhår

Inte i UK, här rakas det för fulla muggar runt näsa, ögon och öron. Himla trist!

Det får de inte göra. Det finns sätt runt men vid utställning måste de taktila håren synas. Saxat från ECAHOs regler:

"a) In halter classes horses may be fully or partly body-clipped, subject to eyelashes being left uncut, hair inside the ears left unshaved and tactile hair left intact around the nose, muzzle and the eyes. Horses not fulfilling these criteria will not be allowed to participate. “Balding” is not encouraged."
 
Vet att många som helklipper även klipper bort känselhåren på mulen och runt ögonen. I Schweiz och Tyskland har det varit förbjudet sen tidigare och nu har även det franska förbundet följt med. En häst som som har fått känselhåren bortklippta får inte starta på tävling.
När den nya djurskyddslagen träder i kraft den 1 April blir det även i Sverige förbjudet att klippa bort känselhår. Hur tänker du kring detta? Klipper du bort känselhåren? Kommer detta att efterlevas och tycker ni att att SvRF ska följa i de andra förbundens spår döma ut startförbud för dessa hästar?


Har aldrig klippt bort känselhåren.

Men var på en utstälings ”kurs” på några timmar för två-tre år sedan och där rekomenderade de att ta bort dom för det såg ful ut.
Nu hade jag en ras där färgschampo, hårspary, hovkack och liknande är förbjudet. Men ändå rekommenderades det sådana produkter för att få mer lyster i pälsen osv ingen ser det och liknande.

Det är bra att det kommer ett förbud! Synd att det ska behövas.
 
Bra med förbud men det är ju synd att det ens ska behövas...
Aldrig klippt bort känselhåren och skulle bara göra det om det som i ett exempel i tråden t ex växer illa så det går in i ögonen eller liknande.
 
Jag trodde som några andra här att det redan var förbjudet i Sverige.

Ett annars välkommen lag som är synd att det ska behövas. Här har aldrig klippts bort några känselhår förutom något jäkligt långt ögonhår (som fastnat i träns eller petat långt ner i halva ansiktet) men bara till lagom kort så det har funktion kvar.
 
Vet att många som helklipper även klipper bort känselhåren på mulen och runt ögonen. I Schweiz och Tyskland har det varit förbjudet sen tidigare och nu har även det franska förbundet följt med. En häst som som har fått känselhåren bortklippta får inte starta på tävling.
När den nya djurskyddslagen träder i kraft den 1 April blir det även i Sverige förbjudet att klippa bort känselhår. Hur tänker du kring detta? Klipper du bort känselhåren? Kommer detta att efterlevas och tycker ni att att SvRF ska följa i de andra förbundens spår döma ut startförbud för dessa hästar?
Förbud eller inte, det klipps iallafall och ingen vad jag vet har blivit straffad för det i Tyskland. Nästan varenda häst på hög nivå saknar känselhår.
 
Behövs verkligen förbudet här i Sverige? Jag har aldrig stött på någon som har rakat bort känselhåren på hästarna.

Jag brukade trimma en vid ögat på en häst jag hade, då det blev så långt att det gick in i ögat, så det klippte jag av några cm med jämna mellanrum. Men att ta bort det helt känns ju dumt, det sitter ju där för att skydda ögat!
 
Det är väll främst inom western det förekommer? Har en kompis som tävlar western och där trimmades dom ner till kanske 1 cm (om ens det) när hon skulle på tävling. Vet att hon inte fick/ville ( ? ) ta bort dom helt däremot.
 
Behövs verkligen förbudet här i Sverige? Jag har aldrig stött på någon som har rakat bort känselhåren på hästarna.
När jag var väldigt aktiv (typ 10 år sen) rakade alla dressyrryttarna i stallet bort känselhåren på sina hästar. Var gräsligt att se.
 
Det är (eller var kanske, det är ett antal år sen jag var i hästskötarsvängen) väldigt vanligt även hos svenska hästar på landslagsnivå.
Tyvärr.
Var med min morbror för 6-7 år sedan när han behandlade en hel del hästar på landslagsnivå och alla hade rakat bort, tror inte det blivit mindre förekommande nu.
 
Det lärdes ut på hästskötarkursen i Strömsholm när jag gick den 1996. Läraren i dekorativ hästvård berättade dessutom skrattande att hästarna brukade slå munnen i botten på klubborna när de var nyrakade, så jag glömmer det aldrig. Usch!

Men fy :(
 
Det får de inte göra. Det finns sätt runt men vid utställning måste de taktila håren synas. Saxat från ECAHOs regler:

"a) In halter classes horses may be fully or partly body-clipped, subject to eyelashes being left uncut, hair inside the ears left unshaved and tactile hair left intact around the nose, muzzle and the eyes. Horses not fulfilling these criteria will not be allowed to participate. “Balding” is not encouraged."

Klipps gör det dock ändå, precis som det färgas tagel, jämnas ut strumpor och målas på hovar.
Jag mår bättre av att veta att det faktiskt är förbjudet dock. :) Nästa gång kanske jag kan säga till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp