Förbundet samlar gödselfakta genom enkät

Frågorna passade inte riktigt på denna gård.
Har inga hagar enligt enkäten utav mina räknas bara som beteshagar och längsta tiden att ha hästarna i beteshagar var 6 månader medan mina går i beteshagar året runt fast hästarna inte klarar sig på bara gräs åter runt.
 
Frågorna passade inte riktigt på denna gård.
Har inga hagar enligt enkäten utav mina räknas bara som beteshagar och längsta tiden att ha hästarna i beteshagar var 6 månader medan mina går i beteshagar året runt fast hästarna inte klarar sig på bara gräs åter runt.
Men syftet med undersökningen är ju att se risken för övergödning från hagarna. Så även om din haghanvändning inte passar till hundra så kan du svara på följdfrågorna.

Om man vill ha ett regelverk som är anpassat efter verklligheten gör man klokt i att fylla i enkäten ändå. Det r gamska starka krav som föreslås i utredningen som kanske kunde slipas av lite med hjälp av enkätsvaret.
 
Men syftet med undersökningen är ju att se risken för övergödning från hagarna. Så även om din haghanvändning inte passar till hundra så kan du svara på följdfrågorna.

Om man vill ha ett regelverk som är anpassat efter verklligheten gör man klokt i att fylla i enkäten ändå. Det r gamska starka krav som föreslås i utredningen som kanske kunde slipas av lite med hjälp av enkätsvaret.
Fattar jag med och jag svarade så ärligt det gick på frågorna men det blev ju ändå inte helt rätt.

Det ända konstiga tycket jag var 10 års grejen i det nya och inget svar på vad som händer efter 10 år har passerat. Annars hoppas jag det nya går igenom.
 
Fattar jag med och jag svarade så ärligt det gick på frågorna men det blev ju ändå inte helt rätt.

Det ända konstiga tycket jag var 10 års grejen i det nya och inget svar på vad som händer efter 10 år har passerat. Annars hoppas jag det nya går igenom.
Det tänkte jag också... Himla konstig formulering :p (och jag antar att du medade enda och inte ända ;) )
 
Inte en enda fråga om storlek på gård. Antal ha eller hästar. Tänker att om det är ett fåtal hästar på lösdrift och skogsbete eller 50 hästar med frimärkshagar har betydelse för rutiner för gödselhanteringen.
En fråga är ju hur många hektar per häst.
Syftet är ju att se hur vi sköter våra hagar för att det ska bli en realistisk reglering. Har man stora hagar med mycket grönt minskar rislen för övergödning. Kombinationen av svaren är det som ska visa hur gödselhanteringen behöver utvecklas. Utredningen visar t ex. på att det kanske är olämpligt att använda samma hagar längre än 10 år. Vilket gör det praktisk omöjligt att bedriva hästverksamhet på gårdar som inte kan ha dubbel uppsättning av hagmarker. Det betyder döden för betydligt fler verksamheter än de som enbart har rasthagar. Då ryker även jobb, betesdjur och biologisk mångfald.
 
Det där kan va lite svårt också, tänker på t ex. ridskolor som har stora hagar till ridskoleflocken och mindre hagar till privathästar som går 1-3st i varje hage, så det blir lite luddigt om man inte kan ge två svarsalternativ.
Men en uppfattning av hur många hästar man har på anläggningen i förhållande till tillgänglig rasthagsmark respektive beteshagmark är inte superkrångligt att räkna ut. Förhoppningsvis vet stallägaren/arrendatorn hur många hästar som finns på anläggningen. Annars finns ett helt annat problem än hur många hästar som finns per hektar. Det finns ju bara plats till ett visst antal hästar i stallet respektive eventuella ligghallar. Rast- respektive beteshagar är dessutom uppdelade i enkäten.
 
Men en uppfattning av hur många hästar man har på anläggningen i förhållande till tillgänglig rasthagsmark respektive beteshagmark är inte superkrångligt att räkna ut. Förhoppningsvis vet stallägaren/arrendatorn hur många hästar som finns på anläggningen. Annars finns ett helt annat problem än hur många hästar som finns per hektar. Det finns ju bara plats till ett visst antal hästar i stallet respektive eventuella ligghallar. Rast- respektive beteshagar är dessutom uppdelade i enkäten.
Som jag fattade det (har kikat på enkäten) så delade de upp det hagar respektive beteshagar och t ex. på den ridskolan jag rider på har ridskoleflocken en jättestor hage de går i förutom på sommaren när de skickas på bete, medan privathästarna har mycket mindre hagar, men däremot inte så många hästar i varje.
Kändes inte som man kunde svara helt ärligt på de frågorna, kändes som det saknades lite fler svarsalternativt, alternativt fler frågor.
 
Som jag fattade det (har kikat på enkäten) så delade de upp det hagar respektive beteshagar och t ex. på den ridskolan jag rider på har ridskoleflocken en jättestor hage de går i förutom på sommaren när de skickas på bete, medan privathästarna har mycket mindre hagar, men däremot inte så många hästar i varje.
Kändes inte som man kunde svara helt ärligt på de frågorna, kändes som det saknades lite fler svarsalternativt, alternativt fler frågor.
Man kan ju skriva i kommentarer också, men det är ju de hagarna som används i normalfallet. Sommarbeteshagar som inte blir för nerbetade är inget problem i sig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets genomför en enkätundersökning för att ta reda på bilden av ridläraryrket bland unga hästintresserade. Är du...
Svar
0
· Visningar
147
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det internationella förbundet FEI gör just nu en undersökning om hästvälfärd. Hjälp till att forma detta viktiga arbete genom att svara...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet vill på olika sätt minska antalet olyckor inom ridsporten genom ett gemensamt systematiskt säkerhetsarbete och...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Genom en mönstring vill Svenska Ridsportförbundet hitta nya unga dressyrtalanger som kan vara aktuella för landslagsuppdrag i framtiden...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp