Förbytt häst under pälsbyte!

medowsandskies

Trådstartare
Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för några veckor sedan, blivit som förbytt. Det är som en helt annan häst. Jag vet... hästar kan bli helt tossiga den tiden. Men jag behöver STÖD; och känna mig mindre ensam i detta. Det är en känslig häst, kallblodstravare. Vi har alltid haft en otroligt fin kontakt, han såg mig snabbt som "sin människa" och har varit den finaste bästa kompisen! Perfekt relation på alla sätt, inte haft några som helst problem i vare sig ridning, hantering eller nånting alls. Kallblodstravare, 9 år, valack.


Men nu:

*ska absolut inte komma in från hagen, springer runt runt i TIMMAR.

*Skyggar direkt man närmar sig och slänger sig.

*Totalt likgiltig för mig som han fram tills för typ 20 dagar sedan kom till som en liten glad hundvalp.

*INGEN kan få in han från hagen.

*Beteendet är detsamma med alla, inte bara jag. Han ska minsann inte komma fram i hagen, till NÅGON.

*Jag har ALDRIG brukat pisk eller våld mot hästen o kör endast mjuka metoder, NH och belöningsbaserat. Jag skriker inte, jag slår inte, jag gör inget konstigt.

Han är genomgången av alla sorts experter och han har inte ont.

Jag gör mitt bästa här men jag gråter varje kväll över att min häst uppenbart inte tycker om mig längre. Jag försöker hålla masken på jobbet och i stallet men inuti är jag helt förstörd över detta. Jag har haft många hästar innan men aldrig någon som varit så här. Det tar på mitt självförtroende. Jag hade hoppats att fler har liknande erfarenheter så jag inte behöver känna mig så himla ensam.
 
Har nog mer med att dagsljuset och gräset börjat växa. En del hästar får vårkänslor.
Vet dom som går att fånga när gräset inte växer med det går inget vidare under grässäsongen. Samma hage hela året.
Förmänskliga inte betendet. Tar tex in en kompis häst inga problem så länge det inte finns gräs i hagen då blir han lite lurigare att få tag på.
 
Känns som stor förändring för att endast bero på pälsväxling...

Men - att han skyggar och kastar sig undan, det är inte så att den fått stötar? Blir ju gärna en del statisk elektricitet nu och har de fått ett par stötar kan ju en känslig häst snabbt lägga ihop ett och ett - att DE DÄR typerna är det bara otrevligt med.
 
Har nog mer med att dagsljuset och gräset börjat växa. En del hästar får vårkänslor.
Vet dom som går att fånga när gräset inte växer med det går inget vidare under grässäsongen. Samma hage hela året
Jag har funderat på dagsljuset men inte det med att gräset börjar växa. Förra ägaren sa att han varit rent omöjlig att fånga när de släppt han på bete så det kanske ligger något i det du säger.
 
Känns som stor förändring för att endast bero på pälsväxling...

Men - att han skyggar och kastar sig undan, det är inte så att den fått stötar? Blir ju gärna en del statisk elektricitet nu och har de fått ett par stötar kan ju en känslig häst snabbt lägga ihop ett och ett - att DE DÄR typerna är det bara otrevligt med.
Jo det har han faktiskt nu när du säger det! Jag har grämt mig över att mitt hår står på ända och jag får själv stötar när jag tar i saker. Vet inte vad det är för fel på mig
 
Jo det har han faktiskt nu när du säger det! Jag har grämt mig över att mitt hår står på ända och jag får själv stötar när jag tar i saker. Vet inte vad det är för fel på mig

Iallafall här är det väldigt torrt i luften och det tillsammans med att hästarna fäller tycker jag ofta ger galet mycket stötar, det sprakar när man tar av täcken osv.

Tips:
Tänk på material i kläderna, välj sånt som är mindre statiskt. Skor spelar också roll.
Fukta borstarna något innan du borstar
Pälsglans
"Peta" inte hästen i ansiktet när du borstar och grejar (klassiker att man ska vara gullig och klappa/röra hästen - och så får den en stöt rätt på näsan...).
 
Jo det har han faktiskt nu när du säger det! Jag har grämt mig över att mitt hår står på ända och jag får själv stötar när jag tar i saker. Vet inte vad det är för fel på mig
Tips för just den grejen: Smörj in händerna med Helosan innan du ska göra något med hästen, det hjälper mot den statiska elektriciteten. (Och gör faktiskt att håren inte fastnar på händerna, även om man kan tro att det skulle bli tvärtom.)
 
Iallafall här är det väldigt torrt i luften och det tillsammans med att hästarna fäller tycker jag ofta ger galet mycket stötar, det sprakar när man tar av täcken osv.

Tips:
Tänk på material i kläderna, välj sånt som är mindre statiskt. Skor spelar också roll.
Fukta borstarna något innan du borstar
Pälsglans
"Peta" inte hästen i ansiktet när du borstar och grejar (klassiker att man ska vara gullig och klappa/röra hästen - och så får den en stöt rätt på näsan...).
Ja det sprakar om allt hela tiden! Får stötar när jag tar i bilen, i handtag, får stötar i ansiktet av sminkborstarna!

Ska fukta allt innan jag borstar!

Vilka material är mindre statiska? Använder mest ridbyxor eller hellagsbyxor, sen har jag kängor på fötterna. De är skinn/tyg. Har sedan underställströjor (funktionsmaterial) och ovanpå det ulltröja. Och jackan är en Jacson "mary" kappa. Jag byter ut hela garderoben om det så krävs!

Pälsglans har jag flera flaskor, ska spreja innan borstning rent allmänt?

Jag är definitivt den som ska i ansiktet på han och vara gullig och fram tills för nån vecka sen gullade han tillbaka då. Jag ska sluta med detta omedelbart!
 
Tips för just den grejen: Smörj in händerna med Helosan innan du ska göra något med hästen, det hjälper mot den statiska elektriciteten. (Och gör faktiskt att håren inte fastnar på händerna, även om man kan tro att det skulle bli tvärtom.)
Tack för tipset! Handskar då, hjälper det?
 
Har han någon favorit-mat/godis? Något som är riktigt super-gott och som du kan ge honom alltid direkt han kommer in från hagen och endast då? Så han får en super-belöning för att han kommer. Jag har en special-blandning som min häst endast får i släpet för att just det ska vara extra speciellt trevligt. (Har numera problem med att flera av hästarna smiter ut och springer in i släpet när det står öppet...)

Min häst fick det här året extra B-vitamin i samband med fällningen, eftersom han brukar ha lite jobbigt med det (blir seg och kittlig och faller ur), upptäckte att han tycker att B-vitamin är jättegott, så jag kommer i fortsättningen ha i lite i godis-hinken i släpet, även när det inte är fällnings-tider.
 
Har han någon favorit-mat/godis? Något som är riktigt super-gott och som du kan ge honom alltid direkt han kommer in från hagen och endast då? Så han får en super-belöning för att han kommer. Jag har en special-blandning som min häst endast får i släpet för att just det ska vara extra speciellt trevligt. (Har numera problem med att flera av hästarna smiter ut och springer in i släpet när det står öppet...)

Min häst fick det här året extra B-vitamin i samband med fällningen, eftersom han brukar ha lite jobbigt med det (blir seg och kittlig och faller ur), upptäckte att han tycker att B-vitamin är jättegott, så jag kommer i fortsättningen ha i lite i godis-hinken i släpet, även när det inte är fällnings-tider.
Han har ett favoritgodis faktiskt, tro det eller ej men det är LOPPFRÖ! Han är som besatt av dom!

Jag ska köpa b-vitamin direkt och testa! Har inte gett det innan eftersom jag inte ägde hästen förra pälsbytet... men det är ju värt att testa.
 
Jag märker liknande tendenser på min häst, igår så var hon längst borta i hagen hela dagen och bara njöt ( jag har stor hage och gräset har redan börjat växa). Hon är också lite vaksam eftersom hon fått stötar när jag hanterat henne. Min lösning är att hon får lite ledigt i några dagar, hon får skrota i hagen och vara nakenfis på dagarna, när jag tar in på kvällen fuktar jag borstarna innan jag borstar och pillar inte mer än nödvändigt.
 
Ja det sprakar om allt hela tiden! Får stötar när jag tar i bilen, i handtag, får stötar i ansiktet av sminkborstarna!

Ska fukta allt innan jag borstar!

Vilka material är mindre statiska? Använder mest ridbyxor eller hellagsbyxor, sen har jag kängor på fötterna. De är skinn/tyg. Har sedan underställströjor (funktionsmaterial) och ovanpå det ulltröja. Och jackan är en Jacson "mary" kappa. Jag byter ut hela garderoben om det så krävs!

Pälsglans har jag flera flaskor, ska spreja innan borstning rent allmänt?

Jag är definitivt den som ska i ansiktet på han och vara gullig och fram tills för nån vecka sen gullade han tillbaka då. Jag ska sluta med detta omedelbart!
några tips https://www.tidningenridsport.se/trott-pa-statisk-elektricitet-vi-har-losningen2/
 
Jag märker liknande tendenser på min häst, igår så var hon längst borta i hagen hela dagen och bara njöt ( jag har stor hage och gräset har redan börjat växa). Hon är också lite vaksam eftersom hon fått stötar när jag hanterat henne. Min lösning är att hon får lite ledigt i några dagar, hon får skrota i hagen och vara nakenfis på dagarna, när jag tar in på kvällen fuktar jag borstarna innan jag borstar och pillar inte mer än nödvändigt.
Det är alltså inte bara jag som har det så här just nu....

Jag blir ju så ledsen när det är så här, så jag ska ju liksom.. pilla mer på han. Jag ska pilla mindre på han. Men pälsen, jag tänker jag måste ju liksom hjälpa han av med den....
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 989
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 984
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 452
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp