Förbytt häst under pälsbyte!

Jag kanske missat men är detta din första vår hästen?

Många bra tips i tråden som även min häst reagerar på. Han blir också ännu mer känslig I huden/pälsen än normalt så jag anpassar helt enkelt borstningen till det. Han tolererar bäst en gammaldags svettskrapa mot pälsen så jag drar den och efteråt en mjuk borste över de stora områdena och där sadeln sitter. Sedan får resten vara. Mindre pet på hans ömma hud och mindre genererad statisk elektricitet. Pysslar lite mer med man/svans/hovar vilket han gillar så får vi ändå lite pysseltid utan att irritera i onödan i en jobbig tid.
Ja, det är första våren med denna häst :) Jag har tagit till mig allt som skrivits här och igår sökte han faktiskt kontakt med mig själv. Så vi är på rätt väg :) Bla. fuktade jag pälsen, använde sedan skrapan han föredrar och fixade med hovarna o sånt. Jag har inte pillat han i ansiktet alls sen jag begrep att han fått stötar! Och det verkar funka.
 
Vi märker av att våra hästar som ju är inkörda ändå blir rädda för ljud just nu. Dessutom på ett sätt som mer liknar "pigg-rädsla" än något annat.
Jag skulle också ta av selen på en av dem och han knep med rumpan och blev "rädd" vilket ju inte är normalt alls. Det känns mer som hud-ont eller bara kollrig i huvudet just nu.
Oh ja! Igår hoppade han till för allt som smällde eller knäppte, mycket mer än han brukar. Känns lite som en tonåring i puberteten ;-) Himla skönt att höra att det inte är bara är jag som har det så här med hästen nu
 
Då är jag inte ensam om eländet! Hoppas det går över snart. Funkar Naf magic? Har kollat på den
Så här på våren så finns det inget som fungerar för min häst. Men jag ger samma under pälsbyte på hösten och då upplever jag att det tar udden av det värsta. Har även en stallkompis som ger magic till sin valack när han har sina perioder med stissighet och svårt med fokus och hon tycker det gör skillnad. Prova du.
 
Tack för all er input och allt stöd jag har fått! När jag väl kom underfund med vad problemet egentligen var (i kombination med pälsbyte) så har jag gjort så här:

* Det viktigaste av allt är att jag har slutat gå ut i hagen med tanken att jag ska "fånga han". Jag närmar mig hästen från sidan, eller backar mot honom. I och med detta har han slutat slänga sig. Sen får han något gott, och sen går jag därifrån även om det gör ont i hjärtat på mig....

* Han får ha grimma på i hagen och den här veckan inte varit några problem för personalen att ta in honom.

* Jag har slutat pilla på han i ansiktet. DET var då fan det svåraste för mig!!

* Jag har börjat ge b-vitamin och lite mer gotte när jag kommer dit, för att göra mig själv så positiv som möjligt. Jag har även höjt upp grovfodret något.

* Jag kommer inte att sätta några krav på honom på några veckor, han får "skrota i hagen", det nödvändiga i visitering o pälsskötsel och någon enstaka promenad när han själv verkar ok med det.

Än så länge har jag fått resultat i att han ett par gånger själv sökt kontakt, och han tyckte det var roligt med promenad och då var han väldigt uppmärksam på mig och gjorde några tricks som jag lärt honom. Det var skönt att se att han fortfarande vet vem den där statiskt laddade människan är ;-)

Åter igen är jag så glad för er input, jag har tagit till mig alla era råd och det känns mer positivt nu!
 
Hoppas du ser en skillnad om några veckor :heart berätta gärna hur det går!
Jag såg skillnad redan igår. Han sökte kontakt ett par gånger och när han fattade att han inte får stötar längre så var han väldigt fundersam kan jag säga :D Gick upp till padocken och gav han godis, sen gick vi därifrån direkt, gissa om han var förvånad 😁 "va? Var det allt jag behövde göra?"
 
Jag är aningens besviken på annat hästfolk dock, vissa verkar vara av åsikten att när en häst går igenom en fas eller är extra känslig ska den aktiveras mer och man ska öka kraven och trycket. Jag blir bestört. Jag kommer göra tvärtemot alla dom människorna... En av dessa hade försökt sig på att fånga in min häst genom att JAGA bort han varje gång han kom, "för han ska lära sig att han inte bestämmer". Inte konstigt han blir svår att få in då...
 
Jag är aningens besviken på annat hästfolk dock, vissa verkar vara av åsikten att när en häst går igenom en fas eller är extra känslig ska den aktiveras mer och man ska öka kraven och trycket. Jag blir bestört. Jag kommer göra tvärtemot alla dom människorna... En av dessa hade försökt sig på att fånga in min häst genom att JAGA bort han varje gång han kom, "för han ska lära sig att han inte bestämmer". Inte konstigt han blir svår att få in då...
Bara ignorera dem, er häst, era metoder. Ska alltid finnas så många förståsigpåare som ger sin åsikt när den inte är frågad efter... stay strong :heart
 
Bara ignorera dem, er häst, era metoder. Ska alltid finnas så många förståsigpåare som ger sin åsikt när den inte är frågad efter... stay strong :heart
Jag känner mig så ensam, de har sina filbunkar till hästar och den enda lösningen är visst mer motion. Jag försökte i lördags men då slet han sig och jag drog axeln ur led. Säger någon mer att jag ska motionera han mera finns risk för en smocka i nyllet alltså...
 
Jag känner mig så ensam, de har sina filbunkar till hästar och den enda lösningen är visst mer motion. Jag försökte i lördags men då slet han sig och jag drog axeln ur led. Säger någon mer att jag ska motionera han mera finns risk för en smocka i nyllet alltså...
Se över foderstaten kan vara en idé också. Har ni bra grovfoder exempelvis, krävs oftast inget kraftfoder alls, oavsett om man tränar för tävling eller skogsridning. Så kolla över grovfoderanalys och skala ner på kraftfodret. Men dam fick oftast lucernpellets (givetvis uppblött), när övriga stallets hästar fick detsamma, eller kraftoder/havre. Många överskottsutfodrar sina hästar, utan att mena det, tänka på det eller veta det. De ser bara att kompisens häst får kilovis med kraftfoder, men vet inte DEN hästens bakgrund, historia eller arbetsintensitet. Utan vill fodra likadant, för att det ser gott ut, för hästen.

:heart
 
Jag känner mig så ensam, de har sina filbunkar till hästar och den enda lösningen är visst mer motion. Jag försökte i lördags men då slet han sig och jag drog axeln ur led. Säger någon mer att jag ska motionera han mera finns risk för en smocka i nyllet alltså...
Fy tusan! Nej du känn in din egen magkänsla, signalerar han att han mest vill vara ifred o inte ha ngn press så är det säkert rätt :heart lät ju som det gick bättre så fort du tog bort kraven?
 
Angående pälsbyte och B-vitamin skrev Mälaren Hästklinik alldeles nyligen ett bra inlägg om just det, att det inte finns någon evidens att B-vitamin hjälper utan kommer från en gammal missuppfattning. Däremot att det är protein som behövs och det långt innan själva pälsfällningen börjar. Så tips inför nästa år, se över hur mycket protein din häst får i god tid innan och ev öka om det behövs extra :)

 
Fy tusan! Nej du känn in din egen magkänsla, signalerar han att han mest vill vara ifred o inte ha ngn press så är det säkert rätt :heart lät ju som det gick bättre så fort du tog bort kraven?
Så fort jag tog bort kraven och började närma mig honom utifrån att det är ett trött och skrämt djur som tror han ska få elstötar (jag backade mot honom) så började resultaten komma. Igår var FÖRSTA dagen sedan han började bete sig så här som han initierade kontakt face to face. Jag får signalen att han gärna umgås, men inte orkar arbeta alls. Han var oerhört fin i hanteringen, ville gärna mysa. Men det räckte med att jag tog fram repgrimman så åkte huvudet upp och öronen bak. Då var det ändå bara för att jag rensade i lådan... Så nog signalerar han tydligt!
 
Angående pälsbyte och B-vitamin skrev Mälaren Hästklinik alldeles nyligen ett bra inlägg om just det, att det inte finns någon evidens att B-vitamin hjälper utan kommer från en gammal missuppfattning. Däremot att det är protein som behövs och det långt innan själva pälsfällningen börjar. Så tips inför nästa år, se över hur mycket protein din häst får i god tid innan och ev öka om det behövs extra :)

Riktigt bra inlägg. Ge hästen en lugn period - är precis vad jag tänker göra.
 
Så fort jag tog bort kraven och började närma mig honom utifrån att det är ett trött och skrämt djur som tror han ska få elstötar (jag backade mot honom) så började resultaten komma. Igår var FÖRSTA dagen sedan han började bete sig så här som han initierade kontakt face to face. Jag får signalen att han gärna umgås, men inte orkar arbeta alls. Han var oerhört fin i hanteringen, ville gärna mysa. Men det räckte med att jag tog fram repgrimman så åkte huvudet upp och öronen bak. Då var det ändå bara för att jag rensade i lådan... Så nog signalerar han tydligt!
Åh så fint o höra! Tänk vad fint o ha en så kommunikativ häst! :love:
 
Se över foderstaten kan vara en idé också. Har ni bra grovfoder exempelvis, krävs oftast inget kraftfoder alls, oavsett om man tränar för tävling eller skogsridning. Så kolla över grovfoderanalys och skala ner på kraftfodret. Men dam fick oftast lucernpellets (givetvis uppblött), när övriga stallets hästar fick detsamma, eller kraftoder/havre. Många överskottsutfodrar sina hästar, utan att mena det, tänka på det eller veta det. De ser bara att kompisens häst får kilovis med kraftfoder, men vet inte DEN hästens bakgrund, historia eller arbetsintensitet. Utan vill fodra likadant, för att det ser gott ut, för hästen.

:heart

Jag ger inget kraft alls, tycker inte han behöver det som en hobbyhäst som inte ska tävla. Han får 1/2 dl musli, loppfrö och mineraler. Och nån morot. Utöver det bara grovfoder. Han lämnar runt 800 gram varje dag så jag utgår ifrån att han får det han behöver. Hade han dammsugit boxen eller hagen hade jag ökat men han lämnar.
 
Så fort jag tog bort kraven och började närma mig honom utifrån att det är ett trött och skrämt djur som tror han ska få elstötar (jag backade mot honom) så började resultaten komma. Igår var FÖRSTA dagen sedan han började bete sig så här som han initierade kontakt face to face. Jag får signalen att han gärna umgås, men inte orkar arbeta alls. Han var oerhört fin i hanteringen, ville gärna mysa. Men det räckte med att jag tog fram repgrimman så åkte huvudet upp och öronen bak. Då var det ändå bara för att jag rensade i lådan... Så nog signalerar han tydligt!
Fast din häst kanske räds repgrimman? Repgrimmor kan vara otroligt skarpa och otrevliga.
 
Åh så fint o höra! Tänk vad fint o ha en så kommunikativ häst! :love:

Fast du kanske har en alldeles för känslig häst för repgrimma? Repgrimmor kan vara otroligt skarpa och otrevliga.
Det är inte omöjligt, det är en känslig häst. Men det har aldrig tidigare varit några problem med repgrimman. Han har stoppat ned huvudet i den (och alla grimmor, och träns) själv fram tills denna period.
 
Så fort jag tog bort kraven och började närma mig honom utifrån att det är ett trött och skrämt djur som tror han ska få elstötar (jag backade mot honom) så började resultaten komma. Igår var FÖRSTA dagen sedan han började bete sig så här som han initierade kontakt face to face. Jag får signalen att han gärna umgås, men inte orkar arbeta alls. Han var oerhört fin i hanteringen, ville gärna mysa. Men det räckte med att jag tog fram repgrimman så åkte huvudet upp och öronen bak. Då var det ändå bara för att jag rensade i lådan... Så nog signalerar han tydligt!

Fint att höra! Det är så otroligt givande när man börjar kunna ha den typen av kommunikation.
 
Allt syntetiskt skapar elektricitet vid rörelse. Har man t ex fleecetröja, underställ i syntet, vantar, sockar, byxor, ja allt som rör sig och skapar friktion och framförallt när det rör sig mot varandra skapar det statisk elektricitet.

Jag håller alltid i trä med ena handen när jag tar av täcken för att inte elektrifiera hästen och jag använder alltid lädergrimmor. Det tycker jag minskar elstötarna. Är det långt att gå i hagen kan det vara vettigt att ta i en trästolpe strax innan man går fram till hästen.

I övrigt, om det nu skulle vara så att din häst ändå känns lite off så är det proteinet man ska höja. Det hjälper dock inte att göra det nu utan det gör man två-tre månader innan pälsen börjar falla eftersom det är då den nya pälsen blir till. En lagom höjning brukar vara 10% och det ger man sedan tills pälsbytet är klart.
Men vänta - att ta i trä hjälper väl inte, eller är jag helt ute och cyklar? Det krävs väl metall för att leda bort elektriciteten?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 985
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 983
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 452
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • LGCT Stockholm
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp