Förbytt häst under pälsbyte!

Jag ger inget kraft alls, tycker inte han behöver det som en hobbyhäst som inte ska tävla. Han får 1/2 dl musli, loppfrö och mineraler. Och nån morot. Utöver det bara grovfoder. Han lämnar runt 800 gram varje dag så jag utgår ifrån att han får det han behöver. Hade han dammsugit boxen eller hagen hade jag ökat men han lämnar.

Müsli räknas som du säkert vet, som kraftfoder. Men 1/2 dl är ju inget att bråka om.
 
Men vänta - att ta i trä hjälper väl inte, eller är jag helt ute och cyklar? Det krävs väl metall för att leda bort elektriciteten?
Jo det hjälper. Trä gjordar och det blir inga stötar. Tänk på hur man gör om någon har fastnat i ett eluttag, då tar man något av trä och slår bort personen. Tar man i metall så leder man strömmen vidare och riskerar att få en stöt.
 
Jag ger inget kraft alls, tycker inte han behöver det som en hobbyhäst som inte ska tävla. Han får 1/2 dl musli, loppfrö och mineraler. Och nån morot. Utöver det bara grovfoder. Han lämnar runt 800 gram varje dag så jag utgår ifrån att han får det han behöver. Hade han dammsugit boxen eller hagen hade jag ökat men han lämnar.
Du ger väl inte loppfrö hela tiden? Loppfrö hindrar upptaget av mineraler och att ge det hela tiden ger heller ingen effekt. Loppfrö ger man som kurer på två-tre veckor höst och vår lämpligen om man har en häst som går och pillar i jord eller grus.
 
Jo det hjälper. Trä gjordar och det blir inga stötar. Tänk på hur man gör om någon har fastnat i ett eluttag, då tar man något av trä och slår bort personen. Tar man i metall så leder man strömmen vidare och riskerar att få en stöt

Om du tar i trä så får du visserligen ingen stöt men det leder inte bort elektriciteten från dig. Det är ju precis därför du ska ha trä mellan dig och någon som har ström i sig - för att det INTE leder ström. Så om du tar i hästen efter att ha tagit i trä så är ju du fortfarande "elektrisk" och kan därmed ge hästen en stöt. Absolut kan man få en stöt själv om man tar i metall men då är man av med den där elektriciteten sedan och kan ta i hästen utan att ge den en stöt. :)
 
Om du tar i trä så får du visserligen ingen stöt men det leder inte bort elektriciteten från dig. Det är ju precis därför du ska ha trä mellan dig och någon som har ström i sig - för att det INTE leder ström. Så om du tar i hästen efter att ha tagit i trä så är ju du fortfarande "elektrisk" och kan därmed ge hästen en stöt. Absolut kan man få en stöt själv om man tar i metall men då är man av med den där elektriciteten sedan och kan ta i hästen utan att ge den en stöt. :)
Nej jag är inte elektrisk fortfarande om jag tar i trä. Du får nog läsa på lite hur det här med statisk elektricitet fungerar.
 
**Uppdatering**
Det går framåt. Han söker nu mer kontakt rakt framifrån och jag behöver inte längre backa mot honom.
Jag fick ta på grimman igår.

Gällande den hårt debatterande statiska elektriciteten så har jag fortfarande ingen aning om vad som gäller men jag bär sked i både jacka och byxor och tar i gallret innan jag tar i hästen, eller nånting annat vad som helst för att få väck laddningen och ÄN SÅ LÄNGE så har han inte fått nån mer stöt av mig.

Jag har fått rapport om att det gått lättare att ta in honom sista tiden.

Med detta sagt så tror jag att jag är på rätt väg. Jag kommer att låta hästen vara helt.

Beträffande foder så utfodras han enligt konstens alla regler och jag betvivlar att några större förändringar i hans foder skulle ta bort hans rädsla för att få stötar.
 
Nej jag är inte elektrisk fortfarande om jag tar i trä. Du får nog läsa på lite hur det här med statisk elektricitet fungerar.
Svarar både dig och @Sirap här: Statisk elektricitet uppstår i material som normalt inte leder ström, men som genom att gnidas mot ett annat material förlorar eller tar upp elektroner och därmed blir elektriskt laddat. Eftersom materialet i sig inte är ledande är det generellt svårt att bli av med statisk elektricitet genom att leda bort den - oavsett om man tar i trä (ej ledande) eller metall (ledande). Metall borde dock fungera lite bättre - tänk de jordspett man har till elstaket, de är ju av metall och nerstuckna en bit i jorden just för att jorda bra.
 
Du ger väl inte loppfrö hela tiden? Loppfrö hindrar upptaget av mineraler och att ge det hela tiden ger heller ingen effekt. Loppfrö ger man som kurer på två-tre veckor höst och vår lämpligen om man har en häst som går och pillar i jord eller grus.
Varför skulle loppfrö hindra upptaget av mineraler?
Jag har läst att det kan hindra om man ger mineraler i granulatform vid samma giva, men inte annars.
 
Ja det sprakar om allt hela tiden! Får stötar när jag tar i bilen, i handtag, får stötar i ansiktet av sminkborstarna!

Ska fukta allt innan jag borstar!

Vilka material är mindre statiska? Använder mest ridbyxor eller hellagsbyxor, sen har jag kängor på fötterna. De är skinn/tyg. Har sedan underställströjor (funktionsmaterial) och ovanpå det ulltröja. Och jackan är en Jacson "mary" kappa. Jag byter ut hela garderoben om det så krävs!

Pälsglans har jag flera flaskor, ska spreja innan borstning rent allmänt?

Jag är definitivt den som ska i ansiktet på han och vara gullig och fram tills för nån vecka sen gullade han tillbaka då. Jag ska sluta med detta omedelbart!

Fleece blir statiskt.
 
Jag sökte på internet förut för blev nyfiken, hittar inte en enda träff om detta. Har väldigt svårt att tro att det skulle stämma.
Jag tror det är forskat på människor att det kan hindra upptag av vissa mineraler. Men man bör ändå inte ge varje dag.
Från Evidensia:
Behandlingen upprepas en gång per månad. Om loppfrön ges kontinuerligt anpassar sig grovtarmen mikroorganismer till att spjälka loppfrönas slem och behandlingen får sämre effekt. Behandlingen minskar risken för ansamling av sand, men är ingen garanti för att hästen inte kan få sandkolik.

Länk till hela artikeln:
https://evidensia.se/djurvardguiden/minska-risken-sandkolik-hast/
 
Jag tror det är forskat på människor att det kan hindra upptag av vissa mineraler. Men man bör ändå inte ge varje dag.
Från Evidensia:
Behandlingen upprepas en gång per månad. Om loppfrön ges kontinuerligt anpassar sig grovtarmen mikroorganismer till att spjälka loppfrönas slem och behandlingen får sämre effekt. Behandlingen minskar risken för ansamling av sand, men är ingen garanti för att hästen inte kan få sandkolik.

Länk till hela artikeln:
https://evidensia.se/djurvardguiden/minska-risken-sandkolik-hast/
Ok. Jag blev nyfiken så gjorde en snabbsökning efter artiklar, hittade lite motstridiga resultat (på råttor och apor). Ska nog djupdyka i ämnet när jag får tid över 👍

Gällande att effekten minskar om man ger dagligen har jag läst att det saknas studier, ska se om jag hittar något mer där också.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 979
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 979
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 449
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp