Fördel av "hemmadomare"

Att deltagare i olika bedömnings-sporter ofta gynnas av "hemma-domare" är inget nytt fenomen. Inom hästporten har det förekommit (och förekommer) domare som på ett eller annat sätt är involverad i en eller flera deltagare, antingen som bekant till densamma, eller i undantagsfall som uppfödare till den häst som döms vinnare. Under tävlingarna på Elmia i helgen tydliggjordes detta otyg och det är väl hög tid att tillsätta oberoende riksdomare, det har sporten råd med. Enskilda aktiva vågar inte ta upp problemet av rädsla för att de skall slå tillbaka mot dom själva i form av lägre poäng vid tävlingar. Aktiva, och föräldrar till aktiva, som lägger ner massor med tid och pengar på sporten, förtjänar en opartisk och rättvis bedömning.
 
Det här känns som en allt för öppen och svepande trådstart för att vara begriplig?
Vi har regler i TR för hur ofta elever får träna för domare osv. Frångicks de reglerna? Vet du att bedömningen är skev av en ”hemmadomare”? Och när är en domare en ”hemmadomare”? I mitt distrikt känner nog alla domare i princip alla tävlande, men det gör dem ju inte partiska vad jag kan se?
 
Har helt missat vad som hände i Elmia? Håller även med @JohannaB att trådstarten känns lite spretig, kan ändå tycka att ämnet är intressant. Min erfarenhet är att reglerna angående "regelbunden" träning för en domare appliceras ytterst godtyckligt. Men inte så pass att det gjort mer än jag höjt lite på ögonbrynen och sen inte forskat mer i det.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med "hemmadomare". Här finns en del exempel på att när ryttarna ger sig ut i andra distrikt rider de på markant högre % än för våra vanliga hemmadomare i distriktet.
 
Aktiva, och föräldrar till aktiva, som lägger ner massor med tid och pengar på sporten, förtjänar en opartisk och rättvis bedömning.

Bra tråd.
Jag håller med dig i mkt men är inte så inne i det hela att jag har någon susning om vad som hänt på Elmia.

Det är ju väldigt många domare som även är tränare och där kan jag se att det brister , då de även på högre nivå dömer sina elever. tycker det inte är så ovanligt faktiskt just med den biten. Står ju i TR någon begränsning men den är väldigt snäll tycker jag, ska kolla.
 
2.1.1. Regelbundet träna en häst/ryttare under närmast föregående tre månader. Som regelbundet räknas minst en gång per vecka.

Där tycker jag det brister, det är ju bara o hoppa träning en vecka någongång ibland( om man tränar varje vecka) för att det inte ska bli regelbundet minst en gång per vecka.

Och konstigt att man kan träna varannan vecka för en domare men ändå bli dömd av denne, ex. vet en domare på hög nivå som alltid, när det är gemensam bedömning med 3 domare, alltid ligger 2-3 % högre på just sina elever än om man jämför med de andra domarnas poäng.
 
Där tycker jag det brister, det är ju bara o hoppa träning en vecka någongång ibland( om man tränar varje vecka) för att det inte ska bli regelbundet minst en gång per vecka.

Och konstigt att man kan träna varannan vecka för en domare men ändå bli dömd av denne, ex. vet en domare på hög nivå som alltid, när det är gemensam bedömning med 3 domare, alltid ligger 2-3 % högre på just sina elever än om man jämför med de andra domarnas poäng.

Ja jag håller med! Är världens konstigaste regel... tro sjutton att varannan vecka måste räknas som regelbundet!
 
Ja jag håller med! Är världens konstigaste regel... tro sjutton att varannan vecka måste räknas som regelbundet!

Samtidigt som det är svårt i de mindre distrikten både att hitta en tränare och att hitta domare till tävlingarna. Det är ju oftast de som tränar som också vill tävla.
 
Ett problem som jag ser det med förbundet o de som arbetar där är att de även arbetar ihop i dressyrbedömningar, jag tycker att det är synd att ha domare till viss del där , blir inte bra när domare får in klagomål på kollegor o de inget törs göra.
 
Jag tycker att det blir minst lika tydligt på internationella tävlingar. I VM senast låg ju svenska domaren högst i bedömningen för svenska ekipage. Vill man vara lite konspiratorisk var det även vissa nationer som gav sina främsta konkurrenter något lägre procent än vad de andra domarna gjorde.

Internationellt tycker jag att vi ska göra som de flesta andra bedömningssporter och stryka högsta och lägsta resultatet.

På nationell och regional nivå blir det knivigare - svårare att få tag på nog med domare. En lösning är ju såklart att ta in internationella domare i större utsträckning till Elittävlingar och Nationella klasser med många startande (ex Elmia och liknande). Räcker med att få någon från ett grannland så blir det mer opartiskt.
 
Att deltagare i olika bedömnings-sporter ofta gynnas av "hemma-domare" är inget nytt fenomen. Inom hästporten har det förekommit (och förekommer) domare som på ett eller annat sätt är involverad i en eller flera deltagare, antingen som bekant till densamma, eller i undantagsfall som uppfödare till den häst som döms vinnare. Under tävlingarna på Elmia i helgen tydliggjordes detta otyg och det är väl hög tid att tillsätta oberoende riksdomare, det har sporten råd med. Enskilda aktiva vågar inte ta upp problemet av rädsla för att de skall slå tillbaka mot dom själva i form av lägre poäng vid tävlingar. Aktiva, och föräldrar till aktiva, som lägger ner massor med tid och pengar på sporten, förtjänar en opartisk och rättvis bedömning.

Jag gillar inte sättet du kommer med förtäckta anklagelser i din trådstart men det är helt klart ett ämne som kan diskuteras. Jag har själv förr om åren tränat mycket för en domare men aldrig upplevt att jag fått bättre poäng för det (snarare tvärtom ibland :cautious:) men så har jag också bara tävlat lätta klasser i ett distrikt.

Kan du utveckla tanken om riksdomare? :)
 
Intressant!

Jag kan tycka att när det kommer till unghästtävlingar, iaf Finalveckan, då kanske vi kunde låna domare av varandra över landsgränserna. Svensk dressyr är ju såpass liten så alla de domare som brukar döma känner ju till våra unghästryttare väl.. Vore mkt mer intressant med enbart utländska domare. Därför så himla roligt med en uppfödare som VH som visar även i Dk och "äger" även där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp