Fördelar / nackdelar med sulor + silicon?

M

Margaux

Jag undrar vilka fördelar respektive nackdelar det finns med att sko hästen med sulor + insprutad silicon? Kommer strålen att få jobba bättre? Kan det bli för innestängt bakom all plast?

Undrar också om en häst kan må dåligt av att bara ha en sula fram, efter tex spiktramp eller man bör sula båda hovarna? (gäller bara tills spiktrampet är utläkt, men det känns inte helt rätt att ha olika höga hovbeslag...)
 
Sulor BÄGGE fram, även om det bara behövs på en hov. Annars får du olika höjd och olika belastning på hovarna.

Sen ang sulor i allmänhet - nackdelen är ju att det blir mer instängd. Dvs bättre grogrund för bakterier. packad lera etc kan dessutom börja trycka på strålen eller sulan. Dessutom har du en bättre grund för röta etc. Därför man ofta lägger tjärdrev emellan sulan och hoven. Tjärdreven är för det första luftig, och tjäran gör det svårare för bakterier etc och förhindrar i viss mån att det blir fuktigt och röta.

jag har i olika omgångar haft sulor på ett antal hästar. Och det har fungerat bra, men har man häst som har tendenser till att lätt fö röta t ex så måste man vara medveten om den ökade risken.

Sulor + silicon har jag haft och säger bara ALDRIG mer, samma sak med sulot + någon tvåkomponentsmassa. Det luktade APA när sulorna togs av och var äckligt värre.

Tänk på att en del hästar få kontaktallergi av silikon.

Min valack fick ett MYCKET fult spiktramp. hade gips + täcksko i början, men sen när det börjat läka ordentligt hade han sulor UTAN något under. Jag pratade med klinikhovisen om det, och de ansåg att dte bästa var om det kunde vara "tomt" under så det fick lufta ordentligt. Hovarna helt okej när det togs av. Även haft sulor utan något under på honom vintertid utan problem.

Ponnyerna gick med sulor vintertid utan problem.

kallblosstoet med fång gick dels med sulor utan något under vintertid. Det fungerade bra. Vår/sommar/höst däremot blev det INTE lyckat. Sulor med silikon blev hemskt som sagt, så bäst fungerade tjärdrev och sula.

Och håll NOGRANN boxhygien, och undvik om du kan att hästen klafsar runt i en massa lera när den har sulot.

Fördelen UTAN något under är ju att dte blir luftigare mellan sula och hov. Samtidigt så är det lättare att det kommer in en massa gojs (jord, lera etc) mellan sula och hov.

Tjärdrevet försöker ju åtsadkomma båd eluft in under sulan, och minska andelen bakterier och äckel som får kontakt med hoven, och det är det JAG tycker fungerar bäst. Silikon kommer jag som sagt aldrig mer att använda..
 
Aldrig bara sula på en fot. Att ha i silikon under sulan slutade de flesta med för många år sen då det ger ett alltför starkt tryck på hela sulan. Många blir ömma och stapplande i steget av det och dessutom ökas risken för sura fötter. Man kan istället skära upp sulan och sätta ett extra sömhål längst bak på skon i vilket man fäster sulan. Sen behöver man bara ha sulan precis under skon men hovens mitt få¨r vara sulfri.
 
har haft sulor och silicon på min pålle... fungerade super och luktade inte alls pecka efteråt. Väntade mig att det skulle bli instängt å sumpigt i hoven, men det var precis som om han inte haft varken sula eller silicon när jag slutade med dem efter lite drygt 6 månader...
 
Tack för era svar! :bow:

Jag kände direkt att det var fel att bara ha en sula fram, men fick höra att hästen aldrig går på helt jämt underlag... Jag som aldrig haft en häst som varit skodd med sulor förr blev ju tyst. :(

Får ringa hovslagaren och få en sula till. Hoppas att inte den friska hoven mår dåligt av att få ännu fler sömhål (nyskodd igår).
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 759
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 890
Senast: ameo
·
Distans Funderar lite på det här med tappskor. Jag tänkte väl börja ta med mig riktade skor snart i fall oturen skull vara framme. Men fram...
Svar
7
· Visningar
3 248
Senast: limona
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 398
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp