Fördelar och nackdelar med automatväxlad vs manuell bil (utbruten från Vad gör vi CLX)

Asko

Trådstartare
Sitter och väntar på uppkörning... Har körkort för automatväxlad bil sen många år tillbaka, men nu behövs för manuell av olika anledningar. Rädd att jag ska vara för dålig på ecodriving för att bli godkänd... Hoppas det känns lite bättre när jag väl träffat personen som ska bedöma mig.
Får jag fråga vad för anledningar? :o Undrar då jag håller på att ta körkort och satsar på bara automat, men tänkt om det skulle visa sig att jag behöver lägga till manuell i framtiden så får jag ta det då. Men har funderat på vad för anledningar det kan finnas 😅 du behöver såklart inte svara om du inte vill!
 
Får jag fråga vad för anledningar? :o Undrar då jag håller på att ta körkort och satsar på bara automat, men tänkt om det skulle visa sig att jag behöver lägga till manuell i framtiden så får jag ta det då. Men har funderat på vad för anledningar det kan finnas 😅 du behöver såklart inte svara om du inte vill!
Det enkla svaret kan ju vara att en arbetsgivares bilar är manuellt växlade.
 
Får jag fråga vad för anledningar? :o Undrar då jag håller på att ta körkort och satsar på bara automat, men tänkt om det skulle visa sig att jag behöver lägga till manuell i framtiden så får jag ta det då. Men har funderat på vad för anledningar det kan finnas 😅 du behöver såklart inte svara om du inte vill!
Är inte @Red_Chili , men svarar från mitt perspektiv.

Håller också på ta körkort för automat. Va inte planen skulle va så, tanken var manuell från början men körläraren tyckte va bättre jag bytte till automat blir nån körning nån gång (Då jag lite tillgång till träna hemma). Sen planen köra upp extra gång då för manuell, tanke extra uppkörning betydligt billigare än massa bortslösade lektioner.
Varför vill jag ha manuell? Kunna köra fler bilar och framförallt kunna kör sambons bil :rofl: . Sen behövs manuell körkort om jag vill ta D-kort (buss) hos lokaltrafiken här, fast jag vet att 100% alla bussar är automat här, så är väl avlösningsbilen den behövs till kanske :rofl: (skulle tro kan va för veta man kan köra bra eller nått..??) .

Edit: Mena blir någon körning nån gång är jag inte riktigt fick till med växlingen, så faktiskt jag själv känner bättre lägga det till senare, nog mycket ha koll på en i automat :o:rofl:
 
Får jag fråga vad för anledningar? :o Undrar då jag håller på att ta körkort och satsar på bara automat, men tänkt om det skulle visa sig att jag behöver lägga till manuell i framtiden så får jag ta det då. Men har funderat på vad för anledningar det kan finnas 😅 du behöver såklart inte svara om du inte vill!
Ta manuell direkt! Automat känns otroligt begränsat när du ändå går igenom hela proceduren. Har själv knappt suttit i en automatväxlad bil, det är inte så vanligt som en kan tro.
 
Att ha körkort för manuell ökar ju också utbudet av bilar som en kan köpa också samt att det blir lättare att låna bil av kompisar etc. Helt ärligt fattar jag inte varför en inte tar körkort för manuell direkt, det är inte speciellt komplicerat. Det är ju ett antal generationer som klarat det alldeles utmärkt.
Jag personligen har redan fullt upp med att lära mig allt annat, jag kanske är lite "dum" men jag har så fullt upp med att bli säker och uppmärksam på vägen att jag känner att jag vill fokusera på det först av allt.
Men när vanan har kommit in och jag blivit en säker förare så kan jag tänka mig att lära mig växellådan också.

Edit: som svar till @Sel också.
 
Att ha körkort för manuell ökar ju också utbudet av bilar som en kan köpa också samt att det blir lättare att låna bil av kompisar etc. Helt ärligt fattar jag inte varför en inte tar körkort för manuell direkt, det är inte speciellt komplicerat. Det är ju ett antal generationer som klarat det alldeles utmärkt.
Håller med. Jag föredrar automatväxlade bilar, men skulle känna mig ytterst begränsad om jag inte hade körkort även för manuellt växlade bilar.
 
Jag personligen har redan fullt upp med att lära mig allt annat, jag kanske är lite "dum" men jag har så fullt upp med att bli säker och uppmärksam på vägen att jag känner att jag vill fokusera på det först av allt.
Men när vanan har kommit in och jag blivit en säker förare så kan jag tänka mig att lära mig växellådan också.

Edit: som svar till @Sel också.
Jag känner lite krasst att om en inte kan koppla och växla tillsammans med sitt fordon ska man nog ta fler lektioner ändå. Jag menar inget ont, men det är verkligen inte svårt att köra med växellåda. Tycker tvärtom att det ger bättre "känsla" för bilen att själv välja när en ska växla upp eller ned. Särskilt om en senare vill köra med släp,
 
Jag personligen har redan fullt upp med att lära mig allt annat, jag kanske är lite "dum" men jag har så fullt upp med att bli säker och uppmärksam på vägen att jag känner att jag vill fokusera på det först av allt.
Men när vanan har kommit in och jag blivit en säker förare så kan jag tänka mig att lära mig växellådan också.

Edit: som svar till @Sel också.

Det är så för alla. Men har en en bra lärare tar det inte lång tid att lära sig manuell låda (jag kunde det redan innan körskolan eftersom jag hade kört rätt mycket hemma).

Och den som lärde mig växla kan ha varit den sämsta handledaren ever... min mor. Trots att hon var enormt duktig lärare fixade hon inte att lära ut bilkörning, hon var för rädd :rofl:
 
Jag känner lite krasst att om en inte kan koppla och växla tillsammans med sitt fordon ska man nog ta fler lektioner ändå. Jag menar inget ont, men det är verkligen inte svårt att köra med växellåda. Tycker tvärtom att det ger bättre "känsla" för bilen att själv välja när en ska växla upp eller ned. Särskilt om en senare vill köra med släp,

Jag tänker att det går finfint utan. Har ”fullt” körkort men alla dragbilar utom en har varit automat. Mängden el- och hybridbilar ökar och de är ju automat.

Så står det mellan inget körkort eller ett begränsat skulle jag välja det senare.
 
Jag tänker att det går finfint utan. Har ”fullt” körkort men alla dragbilar utom en har varit automat. Mängden el- och hybridbilar ökar och de är ju automat.

Så står det mellan inget körkort eller ett begränsat skulle jag välja det senare.
Ohja, är valet så drastiskt skulle jag också välja begränsat, men det känns lite som bortkastade pengar när en lika gärna kan ta fullt körkort på en gång.
Jag har kört bilar med automat hela två gånger sedan jag tog körkort, det var inte ens särskilt trevligt. :D
 
Jag känner lite krasst att om en inte kan koppla och växla tillsammans med sitt fordon ska man nog ta fler lektioner ändå. Jag menar inget ont, men det är verkligen inte svårt att köra med växellåda. Tycker tvärtom att det ger bättre "känsla" för bilen att själv välja när en ska växla upp eller ned. Särskilt om en senare vill köra med släp,
Jag känner att jag har lite svårt för att göra flera saker samtidigt, jag är inte så himla snabb med att "byta" i tankarna. Därav bättre att bli trygg på det jag kan först.

Jag har dock inte planerat att köra med släp heller.

Tillägg: Och jadå, jag ska inte ta körkort riktigt än. Jag behöver fortfarande mera träning för att bli mera van :)
 
Ohja, är valet så drastiskt skulle jag också välja begränsat, men det känns lite som bortkastade pengar när en lika gärna kan ta fullt körkort på en gång.
Jag har kört bilar med automat hela två gånger sedan jag tog körkort, det var inte ens särskilt trevligt. :D

Jag har ju varit testförare... hade en flera bilar för körning inne på stationen kunde hälften vara manuella och hälften automat. En vande sig snabbt att ändra om :laugh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 043
Senast: inverterad
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 653
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vi, eller jag förresten, hunden fattar nog inte sånt, har gått och väntat på att det ska bli den 15-16 november sedan den 2/10. Eftersom...
Svar
0
· Visningar
811
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp