fördelning av foder

J

jezekl

Hej!
Jag skulle behöva tips på hur jag ska fördela pållens foder. Jag har tänkt mig att han ska få 8kg hö. Han får frukost i boxen, det läggs ut hö i hagen under dagen (vet inte hur mycket han äter, det är flera hästar i hagen), hö när han tas in på kvällen samt hö senare på kvällen (ca 3 timmar efter att de tagits in). Förslag på fördelning?

Hur bör annat foder, typ kraftfoder delas upp på morgon och kväll? Hälften vid varje tillfälle, eller behöver de mer vid något tillfälle? Procentuell uppdelning, vad tycker ni?
 
skulle nog ge såhär:
hö morgon 3 kg
hö ute e.m 2 kg
hö inne kväll 3 kg
Är det inte säkert att han får i sig 3 kg morgon så räkna på 2, och ge 4 kg på kvällen istället så du ger 2-2-4 istället
sen så är det näst är väl att fördela kraften morgon, middag, kväll oxå.
 
Ta reda på hur mycket de andra hästarna i samma hage får ute och ge ungefär samma så det är slut ungefär samtidigt hästar står ju inte alltid still och äter så annars kan han ju få för mycket/lite av den tatala ransonen! Ge inte så mycket till frukost utan att han äter upp innan han ska ut (en del hinner inte annars och en del vill bara ut och stuntar i maten!) ge heller inte så mycket när vid insläpp för jag antaar att du ska rida eller så relativt nära och då är det ju inte så kul att vara all för höstinn för hästen! Ge mest till kvällen så har han att pyssla med på förnatten och ute (beroende på de andras giva dock) så har hanatt göra en stund i tex en vinter hage (hjälper också hästen att hålla värmen när det är kallt). Det är mitt råd Tex 1-3-1-3 eller 2-2-1-3 eller 1-2-1-4 kanske!!
Kraft foder förslagsvis morgon, vid insläpp och/eller efter ridtur och till sena kvällen kanske... =)
 
Som sagt, kolla hur mycket de andra hästarna i hagen får! Vi har fyra hästar tillsammans i en hage.. Två av dem får 6,5 kg om dagen, de andra två 8 kg. Vi har fördelat det så att de får:

ca 6.00 - frukost i hagen - 1,5 kg
ca 12.00 - lunch i hagen - 1,5 kg
ca 18.00 (beror på ridning) - kvällsmat inne - 1,5 resp 2 kg
ca 22.00 - nattmat inne - 2 resp 3 kg

Jag tycker inte att det är helt optimalt, men alternativet vore att inte ha dem tillsammans och det verkar ännu sämre. Möjligen skulle man ju kunna ge 2 kg till lunch och 1 resp 1,5 till kvällen. Har försökt ge 4 kg till natten, men det åts inte upp (ville egentligen ha en av dem på 9 kg).
 
Vi ger våra hästar hösilage fördelat så här: (Än så länge går de ute dygnet runt)
2,1,2,3
1,0,5,1,2
2,1,2,3

Kraftfoder får de bara lite grann, antingen inne efter vi ridit dem eller ute på middagshöet (alltså mål 3 på dagen) om vi inte rider.
 
Ställde en snarlik fråga för ett par dagar sedan, och fick svaret angående kraftfoder att detta bör delas så lika som möjligt över givorna, om det kan hjälpa dig.

Vad gäller hö så håller jag med övriga - kolla hur mycket de andra får så att din häst äter upp på samma tid som övriga - inte kul att mata andras hästar och inte heller att andra upplever att din snyltar på deras....

Jag har delat mina 8 kg såhär
07.00 2 kg
11.30 2 kg
14.30 1 kg
20.30 3 kg

Nattmaten kan de ju äta på i lugn och ro, och i övrigt vill man väl hålla en jämn blodsockerhalt över dagen, inte ha en proppmätt häst just när du ska rida.
 
Jag har hört att man bör ge c:a 50% av stråfodret till natten då en del hästar får toknoja vid 03-04 tiden på natten. Helt enkelt för att dom är hungriga.

Jag vet inte vad jag personligen anser om denna kommentar.

Jag ger
Frukost: Kraft foder inne, utsläpp, hö 2kg i hagen
Lunch: 2 kg hö ute
Intag: kraftfoder och 1 kg hö
Kväll: 2 kg hö inne
kraftfodergivan : 40% morgon, och 60% vid intag.
Samt "belöningshavre" efter arb. Jag har en ung Islänning. Anne
 
Min totta får 10kg hö uppdelat såhär:
6.30 - 2kg
12.00 - 2kg
17.00 - 1kg
20.00 - 5kg
 
Skulle ge mäst grovfoder på kvällen,, skulle akta mig för att kvällsfodra en massa kraftfoder, i fall något skulle hända tex kolik foderstrupsförstoppning,, å så är det ju ingen där på natten..

Sen så är det ju viktigt att man ger sin häst tillräckligt mycket varje gång oxå,, får de för lite, så täcker man bara näringsbehovet och inte fördosökande behovet, så då kan hästen bli fustrerad osv..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 704
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 052
Senast: CFrisk
·
Hästmänniskan Hej Hur har ni lagt upp schema för in/utsläpp, vatten i hagen mm..? Vi är nu två stycken som har hästar på box. Har fram tills nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 489
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Sminktråden
  • Vad äter ni för sill i påsk`?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp