Fördomar - med glimten i ögat

I min ras finns det bara två sorters ägare.
En grupp som lallar omkring med sina 45 kgs mastiffer i sele, lägger upp knasiga bilder på jyckens sovstil eller längsta dregelsträngen och anser att en hund kan aldrig bli för stor att ha i knäet. Dom framställer denna vaktande gårdshund som en harmlös soffpotatis.
Och den andra, köper tjockaste bredaste läderhalsbandet med nitar, lägger upp lånade bilder från Ryssland med muskelknuttar som knappt kan hålla sitt kuperade 70kgs monster och verkligen kämpar för att framställa rasen som en brukshund (det vill säga kukförlängare - inte många som kör bruks inte).

Ja, jag överdriver. Men lite stämmer det.
1618148985861.png
 
Dalmatinerägare; Folk som äger sin första hund och har valt ras pga ”har dröm om en dalmatiner sen jag var liten”. Berättar mer än gärna för andra vilken krävande ras det är, som behöver mängder av motion varje dag när hunden i själva verket är helt sönderstressad. Det går inte att lära dem gå fint i koppel eller sluta stjäla mat. Men det är trots det världens mest personliga och underbaraste ras (det vet dom helt klart, utan att ha erfarenhet av andra raser). Man tycker det är ”kul” att hunden tuggar sönder en hel soffa när man åker hemifrån en halvtimme, tar en bild och lägger upp i rasgruppen på fb och får 25 svar inom 10 minuter på andras hundar som också ätit upp hemmet. Man frågar andra dalmatinerägare om bästa fodret och köper glatt färskfoder utan att förstå dalmatinerna speciella njurfunktion. Man tävlar om att vara mest ”macho” på fb, vems hund som väger mest (obs, enbart fett), vem som har kallast väder utan att täcka sin korthåriga hund osv.
 
Precis alla ”doodles”:
hundägare för första gången. Har flexikoppel och halsband. Hunden har inte gått en enda kurs och är således både ouppfostrad och osäker men dess flamsighet och utfall mot andra hundar/människor/papperskorgar förklaras med att ”uppfödaren sade att det är en glad ras.” När hunden kollapsar för den är för varm i sin dåligt skötta päls så tolkar ägaren det som att hunden behöver mindre motion och tre månader senare är hunden överviktig men fortfarande oklippt, nu med begynnande dreadlocks på sin toviga mage och ben.
 
Apropå din ras... :angel:

Shiba - Folk som vill ha hund utan att ha en hund. Inga lydfasoner eller liknande. Säger att det är urhundar som bara nobelt accepterar att bo ihop med människor, ingen idé att uppfostra dem. All kärlek är villkorlig.
Skämt åsido har det faktiskt i en rasgrupp på FB kommit upp flera gånger att folk tycker att det är djurplågeri att träna inkallning med en shiba för det gåååår ju inte! Så ja.. ehum... :o 😅
 
Skämt åsido har det faktiskt i en rasgrupp på FB kommit upp flera gånger att folk tycker att det är djurplågeri att träna inkallning med en shiba för det gåååår ju inte! Så ja.. ehum... :o 😅
så säger min arbetskamrat om sin, nä, det går inte...
 
  • Gilla
Reactions: Sel
så säger min arbetskamrat om sin, nä, det går inte...
Bah, humbug! :p
Nej men skämt åsido, det finns säkert gott om shibor därute som det aldrig går att lita på såpass att de kan gå lösa, men å andra sidan sitter fördomen så förbaskat hårt att jag skulle gissa att majoriteten inte ens får chansen. På gott och på ont. Hellre en shiba för mycket i koppel än en shiba för mycket som smiter och råkar illa ut eller ställer till med en olycka.
Min primadonna går så gott om alltid lös. Bara koppel på bland fåren och i trafiken i princip.
 
Engelsk Bulldog - Någon form av akademiker, gärna professor vid prestigefylld institution. Bär helst kavaj med armbågslappar, och lider av något halvdefinierat hälsoproblem som kräver antingen käpp eller daglig middagslur. Hunden är döpt efter någon obskyr filosof eller liknande, väldigt sympatisk och stör regelbundet ägarens zoom-möten, men alla kollegor och studenter älskar den så det gör inget.
Jag tror du precis beskrev en av mina handledare rakt av :laugh:
 
” Pudel och vaddå?”

Det ingår i valpköpet, att lära sig frasen ”Pumi är en egen ras, en ungersk vallhund” Man måste kunna rabbla det i sömnen innan man får ta med sig valpen 🤣
Tänk om man fått betalt för hur många gånger man sagt det 💰💰💰
Som fd Tervägare så kan jag säga - Nej!! Det är inte en korsning mellan schäfer och collie, det är en Tervueren - en Belgisk vallhund...
Mycket vanlig fras på -90-talet 🙄
 
Som fd Tervägare så kan jag säga - Nej!! Det är inte en korsning mellan schäfer och collie, det är en Tervueren - en Belgisk vallhund...
Mycket vanlig fras på -90-talet
Fortfarande vanlig fras 😅 Tätt följt av "Nej det är ingen malle" och "Det är inte en schäfer". Orkar dock oftast inte förklara vad en terv är för antingen står de bara som fågelholkar eller ber en uttala tervueren 20 gånger.
 
Rottweiler med ägare som kämpar och kämpar för att få hunden motiverad till arbete ,efter 3-4 år kan dom sega sig igenom startklass om inte hunden får syn på en ful hund i publiken eller har en dålig dag och helt enkelt inte oorkar.
Vid sidan av kämpar dom med alla skador och rehab som avlöser varandra.

Den andre typen av ägare har en rottis som är lika fet som den är snäll, denna hund släpps främst i rastgårdar och utöver det är hunden bara med i vardagen,att åka tunnelbana buss eller tåg är inga problem inte heller att bli klappad av dom som törs dock finns morrpratandet kvar som ett sista bevis på att det är en rottis och inte en labrador.
 
Sheltie är som fiskmåsar kommer alltid i flock och skriker så man tror man ska få tinnitus.
Håller dom för en gångs skull käft så stressar dom runt och räknar hur många varv dom kan ta runt förarens ben innan föraren får det lilla sammanbrottet på dom vilket dom besvarar med att börja skälla igen.
 
Sheltie är som fiskmåsar kommer alltid i flock och skriker så man tror man ska få tinnitus.
Håller dom för en gångs skull käft så stressar dom runt och räknar hur många varv dom kan ta runt förarens ben innan föraren får det lilla sammanbrottet på dom vilket dom besvarar med att börja skälla igen.
Jag tar dock alltid hellre en sheltieflock framför en enda pumi :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp