Före och efter bilder

Sv: Före och efter bilder

Har Bent tagit patent på "Akademisk Ridkonst"?

Själv anser jag inte att det är likhetstecken mellan riddarprov och kunskap att undervisa.
 
Sv: Före och efter bilder

Darby skrev:
Har Bent tagit patent på "Akademisk Ridkonst"?

Själv anser jag inte att det är likhetstecken mellan riddarprov och kunskap att undervisa.

Precis min fundering. Huvudet på spiken.
 
Sv: Före och efter bilder

Jag är böjd att hålla med Darby, för inte har Bent patent på 'den akademiska ridkonsten' (inte i min värld iallfall).
Däremot är han ju bevisligen en duktig businessman... :smirk: .
Själv undrar jag varför man måste betala 3000 kr för att "att man är dedikerad till den Akademiska Ridkonsten, vill utbilda sin häst inom det och hänge sig åt AR.", kan man inte göra det gratis?
 
Sv: Före och efter bilder

Spider84 skrev:
Det är väl tänkt att det i slutändan ska bli så att det bara är riddarna som får lov att undervisa under namnet Akademisk Ridkonst. Så tycker jag, personligen, att det borde vara redan nu.

Det där tycker jag låter konstigt. Vad menar man i så fall med Akademisk Ridkonst? För mig är Akademisk Ridkonst ett ganska vitt begrepp. Ridningen på de olika akademierna varierar/de väl en hel del och jag tycker dessutom att Bent i många fall verkar ha en egen tolkning? Varför skulle Bents variant av AR vara den enda sanningen och hans lärjungar de enda som tillåts lära ut?

Vad ska man i så fall kalla den ridning de utövar på ridakademierna?
 
Sv: Före och efter bilder

Du måste mena "under namnet Bents idé om ridning"?!?! Eller har du skrivit fel?
 
Sv: Före och efter bilder

Men, hur går själva väpnarprovet till - jag menar, om det kostar 3.000 kr måste det ju ta både lång tid & vara hyggligt avancerat?
 
Sv: Före och efter bilder

Det är väl tänkt att det i slutändan ska bli så att det bara är riddarna som får lov att undervisa under namnet Akademisk Ridkonst.


Vad händer annars :confused:
Kommer AR polisen och tar en? :rofl: :rofl:
 
Sv: Före och efter bilder

Intressant tanke. Kan man ta patent på en beskrivning?

tex "röd bil"?

eller

"grön gran"

Eller "klok gubbe" eller "välriden häst"?

Jag tror inte det./T_B
 
Sv: Före och efter bilder

Nja, var inte säker på det. Med dom nya patentlagarna kan mycket konstigheter uppstå.
 
Sv: Före och efter bilder

Tja, kanske inte patent, men namnskydda kan man göra. T.ex. så namnskyddade Manpower sin "Nisse" för ett gäng år sedan, och vann i rätten mot Poolia som kontrade "Nisse-reklamen" från Manpower med sin "inte vilken Nisse som helst".

Behövs ingen ändring av patentlagar för att det ska fungera...
 
Sv: Före och efter bilder

Ja, då får vi se vem som tar sig an uppgiften att namnskydda Akademisk Ridkonst, om det inte redan är gjort :idea: .

Själv blir jag alltid lite skeptisk när det gäller träningsmetoder/filosofier som säljs som ett varumärke, liknande finnns ju med Parelli mfl. Det innebär dock i sig inte att det är ett dåligt system, men det är inte alltid kvaliteten räcker ända ut :smirk: .

Mig veterligen (jag känner ett par som gjort riddarprovet) ingår ingen pedagogisk utbildning eller krav på dokumenterad undervisning av elever när det gäller riddarprovet. Att det då med automatik ger en "tränartitel" finner jag lite märkligt. Fast det kanske också ändras på sikt :idea: .
 
Sv: Före och efter bilder

Nej jag håller med dig. Så som riddarporvet är utformat idag så säger det inget egentligen om hur den personen kan undervisa.

Och nej han har inte tagit patent på namnet "Akademisk Ridkonst", vilket jag tycker att de borde gjort från början.

Jegra svarade ju bra på det om patentlagen till någon annan.

Jag tycker, personligen, att man borde ha ett liknande system som man har inom den Centrerade Ridningen.

Men som sagt som det är nu så håller jag med dig om att som det är nu så ger det inget, men det har ju inte hänt än heller.
 
Sv: Före och efter bilder

För de som ännu inte förstått det så är det faktiskt så att just matoden Akademisk RidKONST har bent myntat. Det är hans utbildningsmetod som han från lång erfarenhet och med hjälp av Hugin har skapat.

Just Akademisk Ridkonst har det inte hetat någon gång i historien förut, just kombinationen Rid Konst. Det har funnits Akademisk ridning tidigare. Idag kan man ju inte ta patent på en ridmetod det kan ju var och en göra om de vill.

Att vara Riddare och kunna undervisa är förståss inte förenat, därför kommer det strax att finnas en hemsida över alla riddare i Europa och vilka som är uppdaterade och inte, just för att man inte ska kunna säga att man undervisar i Akademisk Ridkonst(eftersom det är Bents metod) och tog en lektion för många år sen.

Ska man undervisa andra enligt Bents metoder så ska man vara uppdaterad och ta undervisning regelbundet för att kallas Riddare och sen gå ut och undervisa. Sen är det ju också upp till folk att ta reda på vad just sin tränare undervisar i för metod så att man får det man tror att man får.

Varför kostar det pengar? Jo, alla medlemskap kostar pengar. Det är ett livslångt medlemskap med allt vad det innebär plus att man som riddare får en massa silverprylar, det handlar inte om att tjäna pengar på folk. En annan anledning till att det ska kosta är för att rätt och slätt kleti och pleti inte ska kunna gå runt och kalla sig riddare eller väpnare och sen undervisa och tjäna pengar på folk utan att verkligen ha intresset för Bents metoder och kunskap som ska räcka till för att undervisa.

Nog om detta. I alla fall så är det så att Akademisk Ridkonst är just Bents grej och det vet man för ex i Tyskland där han startade upp det hela och blev känd för.
 
Sv: Före och efter bilder

Spider84 skrev:
Jag tycker, personligen, att man borde ha ett liknande system som man har inom den Centrerade Ridningen.
Eh... så att de som inte håller sig precis exakt inom doktrinen blir utfrysta, eller? :confused:
 
Sv: Före och efter bilder

Men nu pratar du om att vara Riddare, och det är, som jag förstått, "bättre" än väpnare? Men jag förstår då inte riktigt hur det kan vara befogat att betala 3000 kr för "ingenting" (väpnare?)? Vad är det då man egentligen betalar för? Att få vara med i klubben?

Ni får ursäkta, men mina tankar går omedelbart till något sektliknande. Och jag är övertygad om att det till stor del handlar om att tjäna pengar, för varför skulle det inte göra det?

Tyvärr blir jag själv inte särledes imponerad av dessa titlar, för mig innebär de alltså att man ridit upp ett program och betalat pengar för det. Man kanske visar upp diverse silverprylar och det om något känns ju oerhört ovidkommande i sammanhanget.
Även pedagogiken verkar lysa med sin frånvaro.

Nä, tyvärr, jag är inte imponerad.
 
Sv: Före och efter bilder

"Akademische Reitkunst, Academic Riding, Equitation Académique"

Synonyma begrepp. Men inget som BB har uppfunnit. Och OM han hade gjort det skulle det inte stavas på svenska.

Så här skrivs det om begreppet på herr Bs egen hemsida:

"Hvad er Akademisk Ridekunst ?

Det kan hurtigt komme til at lyde krukket at kalde sin rideform for Akademisk Ridekunst. I virkeligheden refererer begrebet dog blot til de historiske rideakademier, som opblomstrede i renæssancen. Rideakademierne tilbød undervisning til unge mænd i fag som filosofi, fægtning, lanseføring, latin og ridning. Formålet var at give unge europæere en bred kunstnerisk, uddannelse, både åndelig og fysisk. Nogle af disse rideakademier videreudvikledes til universiteter, og netop ønsket om en mere dybdegående uddannelse omkring ridning og heste, hvor rytterne også tænker, er stort hos Bent Branderup, den kendte klassiske rytter, som nu bringer begrebet Akademisk Ridekunst ind i vores rideverden igen.

Den danske ridemester og forfatter, Bent Branderup, har skrevet en dejlig ridebog, som er udkommet på dansk. Bogens originaltitel er "Akademische Reitkunst", men på dansk er den kommet til at hedde "Klassisk Ridekunst", hvilket ikke yder værket fuld retfærdighed. Begrebet klassisk ridning bruges nemlig efterhånden i mange sammenhænge, og dette gør det svært at skelne mellem moderne ridning og klassisk ridning.

Bent Branderups baggrund er alsidig. BB er så heldig at have set nogle af de sidste mestre i funktion – han har været i lære på den Spanske Rideskole i Jerez, hos Egon von Neindorff i Tyskland, besøgt Nuno Oliveira og Louis Valenca i Portugal og været flere andre steder, hvor de gamle mestres lære stadig udføres. Han kalder selv sin ridestil for "europæisk", han har en utrolig viden om alle de store mestre og deres ridestil og evner selv at udføre det, som vi alle godt ved, det hele handler om, men ikke kan udføre – at ride sin hest bagfra, samlet, men alligevel afslappet.

Bent Branderup har bl.a. 1700-tallets store klassiske mester Francois Robichon de la Guérinière som sit høje ideal, men har via sine "lærepladser" erfaringer fra stort set alle de gamle mestres læresætninger. Det er Bents kærlighed til fordum tiders ridekunst, der har gjort begrebet Akademisk Ridekunst nutidigt.

Den enhændige tøjleføring stammer fra fortidens brugsridning. Man red ikke for sin fornøjelse men med et praktisk formål. Enten skulle man forsvare sig selv og fædreland med tøjlerne i eén hånd og et våben i den anden, man skulle drive eller indfange kvæg og håndtere en lasso eller garrocha, eller tilbagelægge store afstande på afslappet vis. Hesten skulle være let at manøvrere og under fuldstændig kontrol, ens liv kunne afhænge heraf. Derfor skal den akademiske rytter lære den enhændige tøjleføring og vise, at han hun mestrer at styre sin hest på blank kandar.

Bent Branderup har afholdt kurser i Danmark gennem de sidste 5 år med stor succes, og hans mål er at uddanne tænkende ryttere – og herved videreføre arven fra de europæiske rideakademier.( Hvad enten de har en sombrero, Stetson, bowlerhat eller ridehjelm på hovedet!)"

"Måske" att BB har utbildat skickliga ryttare - det vet jag inte tillräckligt om. Men en del av dem som skriver här ska nog tänka mycket till och bilda sig (ev. akademiskt) innan de säger saker som deras lärofader absolut inte skulle påstå.

Det går INTE att stjäla en historisk företeelse och kalla den för sin egen. En enkel jämförelse med musiken skulle iså fall kunna vara att någon skulle kunna lägga beslag på all musik från 1600-talet och kalla den för sin egen? Eller all oljemålning?

Det är bra att ha en förebild, men man får inte bli dum i sin idoldyrkan.
 
Sv: Före och efter bilder

Metoden Akademisk RidKONST har bent myntat
Hva er det som skiller denne metoden fra andre metoder, d.v.s. hva er det som helt konkret er unikt?

Anne
 
Sv: Före och efter bilder

Jag brukar bli kräkfärdig av konceptridning och system som tex parelli och annat där man lär ut förutbestämda saker på löpande band och tar mycket betalt.
Filmer och specialrep och annat som man måste ha för att kunna kommunicera med hästar. Bara ett exempel.

Men varför har jag inte känt så om AR?! Känslan av det hela med silverspöknoppar och riddarprov har tvärt om gett en spännande känsla och inspirerat till att träna och lära mig. det känns lite magiskt och speciellt, som en spegling av det magiska och speciella som man kan känna med hästen.

Jag vill ha in lite flärd och dyrkan av hästen i de skitiga travstallet här hemma. Jag gillar att rykta hästarna och sätta på ren utrustning som ser snygg ut för att träna. Det blir lite mer värdefullt allting. Det är nästan som att det smittar av sig på hästarna som har fått en annan sträckning på nacken och lite "se på mig" attityd.

Jag känner inte att det är hutlöst med några tusen på riddarprov, det är ju frivilligt, träna kan man ju göra ändå.
 
Sv: Före och efter bilder

Tanken med ridderskapet har inte varit att imponera på yttervärlden. Tanken är att vara en sammanslutning för de som har intresse för den gamla ridkonsten, ett sätt att testa sin kunskap, nå nya nivåer, samla likasinnade.

Vad kostar en tävlingshelg? Hur många tävlingshelger blir det på ett år? Vad är syftet med att tävla? Jag jämställer de pengar jag lade ut i samband med mitt riddarprov med de pengar jag kunde lägga ut under en tävlingssäsong med licenser, transporthyror, utrustning m.m.

Ett godkänt prov anger som ju sagts inte förmågan att lära ut, men jag vet flera riddare som undervisat i ridning redan innan genomfört prov. Ska de låta bli att säga att de är upptagna i ridderskapet bara för att folk inte har vett att hålla isär att ett ridprov mäter ryttarens kunnande i ridning och inte pedagogisk förmåga?
 
Sv: Före och efter bilder

Hva koster en tevling?

Vet ikke hvordan det er i Sverige, men i Norge er det reglementsfestet at startkontigenten skal gå tilbake til rytterne i form av premiering. En arrangør kan ikke ta hva som helst i oppstalling heller, og alle propsisjoner skal godkjennes av forbundet.

Uten sammenligning forøvrig.

Anne
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 045
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
428
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp