Före och efter bilder

Sv: Före och efter bilder

*knapplån*

Jo, visst kostar det pengar att exv tävla, det kostar även pengar att utbilda sig till ridinstruktör. Men, jag undrar fortfarande - vad får man för de 3.000 som man betalar för att bli väpnare? Är det en flerdagarsutbildning, eller är det att man rätt & slätt avlägger ett prov (typ rider ett program)?
 
Sv: Före och efter bilder

jegra skrev:
Tanken med ridderskapet har inte varit att imponera på yttervärlden. Tanken är att vara en sammanslutning för de som har intresse för den gamla ridkonsten, ett sätt att testa sin kunskap, nå nya nivåer, samla likasinnade.

Där är jag med, men tycker att det blir aningen tråkigt när Bent i mångt och mycket gör det till sin egen grej där endast vissa utvalda (betalande) får vara med. Personligen känner jag en gemenskap med de flesta av er här pga. det ridintresset vi delar. Men jag väljer att hålla mig utanför klubben då jag inte känner ett behov av att betala för gemenskap.

jegra skrev:
Vad kostar en tävlingshelg? Hur många tävlingshelger blir det på ett år? Vad är syftet med att tävla? Jag jämställer de pengar jag lade ut i samband med mitt riddarprov med de pengar jag kunde lägga ut under en tävlingssäsong med licenser, transporthyror, utrustning m.m.

Allt kostar pengar, så är det ju. Och det bör observeras att jag i huvudsak riktar kritiken mot det så kallade "Väpnarprovet", som i sig inte verkar bestå av så mycket, men å andra sidan kostar 3000 kr.
Jag är själv enormt bra på att spendera pengar både på det ena och det andra, men jag får aningen dåliga vibbar av det här och som jag tidigare skrev har jag oerhört svårt att låta bli att använda sektjämförelsen. Att Bent och hans verksamhet kan ses som aningen sektlik är jag nog inte ensam om att tycka.

Tyvärr tror jag att Bent sitter hemma och gnuggar sina händer över de summor han tjänar på sin, mer eller mindre, patenterade "ridkonst", pengar som många lägger för att få grupptillhörlighet och för att "få vara något". Det låter ganska hemskt, men det är den slutsatsen jag efter många år har dragit.

Men folk får naturligtvis placera sina pengar var de vill, detta är bara reflektioner kring ett fenomen som jag tycker är intressant.
 
Sv: Före och efter bilder

Saken är ju den att visst, man lägger ut 3000kr för att göra sitt väpnarprov. När du senare erlägger ditt riddarprov dras kostnaden för väpnarprovet av. Så rent krasst får den som bedömer proven göra dubbelt jobb för pengarna -först bedömma väpnarprovet och sedan riddarprovet.

Men som du säger, alla får placera sina pengar som de vill, det verkar sticka enormt i ögonen att somliga väljer att lägga ner dem på dessa prov. Jag har svårt att se vad som är så upprörande med det faktiskt.

Ridderskapet är ungt, hur det utvecklas återstår att se. Nyligen har man gått igenom det ordentligt med uppdaterade regler o.s.v. Officiell information om ridderskapet kan man få här: Ridderskapets hemsida
 
Sv: Före och efter bilder

Lorpan skrev:
Jo, visst kostar det pengar att exv tävla, det kostar även pengar att utbilda sig till ridinstruktör. Men, jag undrar fortfarande - vad får man för de 3.000 som man betalar för att bli väpnare? Är det en flerdagarsutbildning, eller är det att man rätt & slätt avlägger ett prov (typ rider ett program)?

Man får rida upp provet, göra ett longerprov samt göra ett teoriprov. För det får man, om man blir godkänd, en liten pin med ridderskapets symbol, en numrerad spöknopp i silver gjord av en juvelerare i Alveslohe i Tyskland, en numrerar tennmugg som finns på Stengården att dricka sin sherry ur när man är där och så äran, om nu någon sådan existerar...

Bara spöknoppen, muggen och pinen bör gå på halva den erlagda summan när skatter och sådant är avklarat... Men oh, hemska tanke, Bent kanske tjänar pengar på detta. Fy så hemskt, en sån materialist!

Många reagerar så snart det inte är öppet för alla och kräver inträdesprov, beror det månne på att den svenska föreningskulturen???
 
Sv: Före och efter bilder

jegra skrev:
Många reagerar så snart det inte är öppet för alla och kräver inträdesprov, beror det månne på att den svenska föreningskulturen???

Det ser jag inget fel i, men när Spider uttrycker det som om att endast riddare skall få undervisa i akademisk ridkonst blir det ju lite tokigt ;)
 
Sv: Före och efter bilder

Nej, han är inte det minsta hemsk, han är smart. han har upptäckt det tomrum som finns i nutida europeisk ridning och insett att han kan tjäna pengar på det. Hatten av för Bent! Han hade lyckats som försäljare oavsett vilken bana han gett sig in på. Snygg förpackning, lite bakgrundshistoria och man har en försäljningshit. De flesta varor säljer på känslor, inte på fakta. Likaså ridning. Nutida marknadsföring funkar inom ridningen också. Och att kalla det ridkonst - smart drag.
 
Sv: Före och efter bilder

Jag skulle vilja jämnföra Riddarskapet med dagens A,B,C tränare..

Dom har inte fått sin behörighet gratis.

Jag ringer hellre en Riddare i första hand, där jag vet att personen har genomgått fortlöpande "kvalitetsprov" för att komma till den nivån dom befinner sig på, samt även lagt ut en rejäl summa = dom har ett ärligt intresse.
Än en som utger sig för att vara A/R tränare utan några egentliga bevis eller pålitliga referenser..
Det kan vara en som läst en bok, gått nån kurs och ser sig själva som fullärda och tar bra betalt för jobbet.

Jag vill genomgå proven men har fortfarande en bit att gå innan jag kan göra väpnarprovet. Jag ser det mest som en morot att utvecklas så man inte fastnar. Utan får något att kämpa för.

Visst det är dyrt, men man genomgår det inte om man inte är seriöst intresserad.
 
Sv: Före och efter bilder

Om nu själva pengatjänandet var själva basen för det han gör så skulle jag hålla med mig. Men vad jag vet finns det inte många som kan leva gott på hästar, att ha ett större antal hästar kostar en ansenlig summa pengar, och inkomst måste man ha på något vis. Jag köper inte din version av den enkla anledningen att jag tror att han börjat i en helt annan ände - han vill själv rida enligt den klassiska anda han trivs med, och därifrån till att vilja bredda den kretsen är inte steget långt. Att sedan försöka göra sig ett levebröd på det hela är ju nästa steg och sen kan man visst säga att det är ett lyckat koncept.

Men att påstå att det hela är uppbyggt enbart med syfte att tjäna pengar är att skjuta över målet.
 
Sv: Före och efter bilder

Problematiken där är ju att begreppet Akademisk Ridkonst har blivit synonymt med det Bent står för. Som i alla dylika situationer när efterfrågan blir stor finns det de som utnyttjar läget och andra om verkligen vill väl men egentligen inte har grunden för det, och dessa kallar också det de lär ut för AR. Så hur kan man kvalitetssäkra? Hur göra för att AR inte ska bli någon sorts allmän term för "annorlunda ridning på stång"? Ridderskapets inträdesprov har inte haft som syfte att certifiera tränare, men så har det använts, är det då inte logiskt att försöka få lite struktur på det hela?

Även om man inte namnskyddar kan man ju arbeta för att i den krets personer som rör sig inom och strax utanför ridderskapet håller man sig till regeln att AR-termen förbehålls riddare. Vad människor utanför kretsen gör är svårare att påverka, men med lite tur gallrar det ur sig själv med tiden då den värsta hypen kring AR avtar.

Nu sitter jag här och försvarar ridderskapet som om jag var slav under det. Att jag lägger mig i här beror krasst på att få här inne egentligen har någon verklig koll. Jag sysslar inte med renodlad AR idag, jag rider för andra instruktörer och tar till mig det jag lär mig där. Lägger till det till min tidigare kunskap. Vad kallar jag mig? Jag är ryttare, jag är hästmänniska, jag är också medlem i den Akademiska Ridkonstens Ridderskap. Är jag slav under Bent för det? Man behöver inte känna mig så värst väl för att veta svaret på den frågan.
 
Sv: Före och efter bilder

Var inne och kollade på den nya riddarskapssidan, och jag tycker att det ser ut att vara en vettig utveckling på gång, där man nu börjar med fortlöpande kvalitetskontroller av riddarna. Om det nu är så att riddarskapet ska vara en tränarauktorisation så är det ett bra steg, tillsammans med advanced seminars och liknande aktiviteter. Jag tycker också att det verkar vettigt med väpnarprovet - jag utgår från att de som gjort detta prov även får tillgång till vissa utbildningsmöjligheter som för dem fram mot riddarprovet, tillträde till vissa av riddarskapets aktiviteter och så vidare.

Tycker dock att det hade varit bättre att separera riddarskapet från tränarauktorisering, för jag tyckte att riddarskapet som jag först fick det presenterat för mig var en vacker idé. Då, på den tiden när det var för den ambitiösa amatören, inte en yrkesutbildning. Hoppas det fortfarande finns plats för fritidsryttarna. Det vore synd annars!

Vad gäller beteckningen akademisk ridkonst så är den så hårt präglad på Bent i Sverige i alla fall (handen på hjärtat - hur många av er hade hört uttrycket före 1996???), så jag tror inte att någon "icke-bentian" har intresse av att använda den som etikett på sin ridstil i alla fall?

/Svea - hippologisk fribytare som trivs bäst vid runda bord
 
Sv: Före och efter bilder

Jag tror självklart att han är grundligt intresserad av hästar och ridning. OCH han är en duktig marknadsförare (i mina ögon en duktigare marknadsförare än hästkarl, men det är bara min åsikt!).

Jag tycker han är väldigt duktig på sin affärsidé! Och jag betvivlar inte det minsta hans djupa intresse för och kärlek till hästen.
 
Sv: Före och efter bilder

Som jag flera gånger redan varit noga med att påpeka är det min PERSONLIGA åsikt och inget som hör till riddarskapet.
Den åsikten står jag fast vid.

Det finns alldeles för många som säjer sig lära ut enligt den Akademisk Ridkonsten som inte ens varit på en kurs inom detta som fotfolk, eller som varit där en gång som fotfolk...lika illa bägge två om man sedan ställer sig och undervisar.

Det finns säkerligen andra smarta lösningar på problemet med de som undervisa utan att kunna ett jota och när de kommer fram ställer jag mig kanske bakom en av dessa istället.
För jag håller med Svea i det att jag gärna hade sett att riddarskapet hålls på det sättet det görs idag så det blir något man "själsligt" vill deltaga i.



Carmenzita:
Jag håller helt med om att han är en bra affärsman, eller kanske är det så att det är kvinnorna/kvinnan "bakom" honom som är det. Han har hittat ett sätt att leva av det han helst vill pyssla med och samtidigt sprida kunskap åt de som vill lyssna. All heder åt honom för det!


Millz
Som det är nu är det ingen som sagt att man står utanför gemenskapen. Är man inte med i riddarskapet som riddare eller väpnare är det bara en enda gång under året man inte får lov att vara med och deltaga. Jag har aldrig varit med om att någon uteslutits på något annat sätt för att den personen inte är med i riddarskapet och så hoppas jag att det fortsätter att vara.

Sen att Bent skulle sitta och gnugga händerna över pengarna lär du säkert inse att det inte är så om de spenderar lite tid där nere. Det är inte speciellt mycket pengar över. Såpass att de kan leva och ha sina hästar, men det är inte så att de/han köper prylar i överflöd, spenderar dem på lyxiga semestrar (som de för övrigt sällan har tid med), eller lyxiga bilar.
Bents egna filosofi om pengar är att man ska ha så man klarar sig, inte mer eller mindre. Det tycker jag att han lyckats bra med.
 
Sv: Före och efter bilder

jegra skrev:
Jag har svårt att se vad som är så upprörande med det faktiskt.

Det står ganska tydligt i mitt inlägg ovan vad jag finner "upprörande" och det är alltså de sektliknande tendenser jag ser i och med fenomenet att betala stora summor för denna 'gemenskap'/klubb.

Sen vill jag väl påstå att jag inte är särskilt upprörd, det ska mer till än ridande danskar med silverbägare för att jag ska uppröras på riktigt ;).
 
Sv: Före och efter bilder

Med enbart ekonomi som argument för om en sammanslutning är en sekt eller inte är vi inte många som kommer undan... Ridderskapet på Malta är således en sekt, kostar 50.000 för att få vara med (samt att man rekomenderas av annan riddare).

Läs på lite vad som utgör riktlinjerna för en sekt, du kan nog söka på ordet här forumet då jag skrivit ett inlägg tidigare med lite definitioner på en sekt.

Meningen du citerar hamnade ju som svar på ditt inlägg i frågan, men egentligen var det mer generellt menat. Fast det kunde ju inte gärna du vet. :-)
 
Sv: Före och efter bilder

Jag har goda i kunskaper i vad en sekt är och är medveten om vilka riktlinjer som används. Trots detta kan jag inte låta bli att göra jämförelsen, som kretsar kring mer än pengar, men där pengar är det mest framträdande. Om jag inte missminner mig skrev jag något liknande i ett tidigare inlägg.
Bl.a. kan fenomenet 'personkulten' kring dansken ibland ifrågasättas (om man vågar, risken att få kult-mobben på sig är ganska stor).

Men nu ska jag sluta älta om danskens små egenheter, inte ska trådskaparen få sin tråd helt förstörd.
 
Sv: Före och efter bilder

Jag har varit nere på Stengården några gånger, men inte för att rida för Bent. Generösare stämning och människor får man leta efter, tycker jag. Vi sitter i ridhuset och häckar dagen lång. Får se Bent rida själv, undervisa elever och praktikanter utan att vi betalar en endaste spänn. Dessutom får vi glatt ställa frågor och får lärorika svar. Under de gånger jag varit där har jag fått känslan av att det Bent vill göra, det är att sprida sitt sätt att se på hästar och ridning.

OlleAtlas
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 857
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 515
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
411
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp