Före och efter bilder

S

sante

Nu undrar jag om det finns bilder som ni kan visa på hästar som ridit/ jobbats inom den "vanliga" ridningen, och som byggt om sig muskulärt tack vare barock ridning?

Visa gärna vad ni har!
 
Sv: Före och efter bilder

Hm, nu är kanske inte detta exakt vad du söker, och jag har även visat honom i flera andra trådar, men jag känner för att vara lite tjatig då ändå ;)

Detta är Nökle, han är 14 år och hingst. Han kom hit i detta skick för 5½ månad sen, då riden mer eller mindre ganska kontinuerligt. Med gaffelbandskada, samt en mängd olika låsningar plus problem med ett ligament i vä. bak-knä.

N4213.JPG


Efter 3 månader hade han hämtat sig en hel del och vi jobbar honom från marken, sadeln är inte hans, bara för att han skulle ha något där.

N001.JPG


Nu har han fyllt ut, fått mer rumpa, fortfarande lite för mkt triceps i min smak men han avlastar fortfarande sitt onda vänstra bak-knä från och till.

nökle22.JPG


Och hals.... :angel:

Nöklehals.JPG


Vi sitter lite på honom då och då, bara för att, det är ju tråkigt med agility i det oändliga plus att han älskar när vi sitter på honom, han sträcker upp sig och blir en häst för en kung:

nöklejulia.JPG


Som ni ser är han inte riktigt färdig för ryttare, vi fortsätter att jobba honom från marken och nu äntligen börjar han sträcka ut, söka sig framåt och balansera, det är en fröjd att se!

Han är nu genomgången av veterinär nyligen som gett klartecken för att börja avancera och öka träningen till fler timmar i veckan, just nu får han gå ca: 2 h varannan dag. (Bara skrittarbete)

Jag jobbar i övrigt med hans benlyft, hans balans, (Ser kul ut, han har 6 stockar i hagen där han tränar själv, han har förstått att han ska gå fram och tillbaka igen, och han går verkligen in för sin uppgift)

Linan hänger med, ibland med bett, ibland utan, ibland med linan runt rumpan, ibland i fri form.

Han har ett mkt fult rörelsemönster bak och det ändrar sig för varje dag, han mår bäst när han gått mest.

Ska bli spännande att se vad ni andra ska visa!!

:p
 
Sv: Före och efter bilder

Vi känner oss väldigt privilgerade, han är den finaste av alla fina, har ett hjärta av guld, alltid tillmötesgående och ödmjuk... :love:
 
Sv: Före och efter bilder

Vilken fin häst du har. Men det var inte kul att se hur han såg ut från början.. Min häst magrade en del för ett par månaer sen, och det var nära att han såg ut som Nökle då. Så långt hann det inte gå, men det är läskigt hur man kan se på en häst varje dag och ändå inte se. Hua.

Vad skoj att han gick över dom där stockarna av sig själv! Han måste verkligen vara speciell. Utstrålining har han i alla fall.
 
Sv: Före och efter bilder

Kan väl visa upp min docka:



Aminette när jag bara haft henne ett kort tag (1999):
amirod.jpg





2003, visserligen med mig på ryggen (bespara mig hjämkommentarer):
titta.jpg




Sen rättade vi hennes höft (våren 2004)...hon fick väldigt ont i sina bakknän av att vara sned där. Efter det gick hon ner radikalt i muskler och hull så nu har vi jobbat på att bygga upp både och igen



2005 (igår) innan väpnarprovet:
vapnar1.jpg


(Ignorera min fina sits...lånade ett par ridbyxor som var en storlek för små = kunde knappt sitta på hästen utan att tippa baklänges)
 
Sv: Före och efter bilder

Jätte kul!
Vilka trevliga hästar och bilder!!
Du sa att hästen hade för stora triceps, är det för att han fortfarande har problem bak? Vad gör du för att hästen ska minska sina triceps?
Har själv en häst med stora triceps som haft problem med menisken, så skulle vara kul med lite tips!

Mer jag vill se mer!
 
Sv: Före och efter bilder

Jag visar honom vägen när jag tömkör genom att ibland lägga linan om rumpan på honom (Använder bara grimma och en lina) så att han fattar att där finns ett par bakben, och då väger han alltid över och lättar fram, enligt vet. ska han inte ha ont, han är inte halt, han har bara minnet kvar och ett fult rörelsemönster så jag får lov att gå på honom och visa att han KAN lägga bak tyngden.

Idag ska han gå över sina stockar igen, ska ta bilder, han ser för rolig ut. ;) fram och tillbaka...idag blir det med en fleecelinda runt rumpan, också ett sätt att få honom att komma lite under sig. Att förstå att han KAN använda de där benen. :devil:

Här är det ett ligament med tvinnade fibrer. Aldrig hört förr....
 
Sv: Före och efter bilder

Vad är väpnarprovet och vad ingår i det? (och hur gick det?)
mvh T
 
Sv: Före och efter bilder

De har ju gjort om det lite.

Riddarprovet kommer att vara detsamma bara med lite hårdare bedömning. Så har de lagt till ett beridet prov för väpnare.

Man kan fortfarande betala för att vara väpnare, som man kunde innan, men man blir då Heders Väpnare istället.


Väpnarprovet består bara av:
* Skritt;
versade, travers, renvers, halv piruett, traversal, halt, ryggning, samling, längning

* Trav:
versade, travers, renvers, halv piruett, traversal, samling, längning


Samt ett ansprång till galopp i varje varv.



Om man tar väpnar provet kostar det hälften av riddarprovet så när man sedan tar riddarprovet så betalar man bara halva summan. Så det kostar lika mycket att ta bägge proven som bara riddarprovet.


Det gick bra att ta det, men det visste jag ju också. Jag har ju varit här i fyra månader och Bent skulle aldrig låta mig ta det om han inte visste att jag klarade det. Vi har filmat det, men det återstår att se om jag får upp det på nätet..och om jag vill visa det. :angel:

Vi fick anmärkning på samlingarna att det blir sluta tendens i dem, men det är något jag vet om. Sen så är inte hennes samlingar speciellt imponerande; det är sällan man kan kalla dem samlingar egentligen, men det är också det största problemet vi har. Så länge det går åt rätt håll så blir det ett okej för oss eftersom vi har så svårt för det.
Sen vet jag om att jag sitter över på fel sida i vänster travers...och lyckas ta mig f*n inte komma ifrån det heller.


Men, ja hade jag ridit "perfekt" hade jag ju inte varit på väpnar nivå heller så... :p
 
Sv: Före och efter bilder

Vad intressant. Har inte hört om väpnarprovet innan.
Hm, kan du översätta till svenska? Versade, travers, renvers, traversal. Antar att det är öppna, sluta, förvänd sluta och diagonal sluta, men vilken är vilken?
En halv piruett i trav kräver väl en hel del samling? Så det har ni väl(god samling alltså)?
Galopp ansprången ska de vara i skolgalopp eller "duger" vanlig samlad tretaktig?
Och slutligen, törs man fråga vad det kostar?
Mvh T
 
Sv: Före och efter bilder

Glömde fråga ...... är det några krav på speciell utrustning?
/T
 
Sv: Före och efter bilder

Tack för svar, så det gäller som jag misstänkte att se till att visa hästen att det finns bakdel/ bakben som åxo ska användas!
 
Sv: Före och efter bilder

I somras: http://community.webshots.com/photo/268627385/268629327ZFQgWq
Dålig bild, men det var den enda helbilden jag hade. Här hade jag precis fått hem honom, han var i rätt taskigt skick. Ändå riden en del.

I Oktober dvs 4 månader senare. Han var inte så mycket barockriden och på bilden sitter jag bara och åker, men man kan se hur kroppen ser ut och det var poängen ;)
http://community.webshots.com/photo/268627385/268633600tcALFj

Här är en "halsbild" för att man ska kunna se skillnaden på den :p :http://community.webshots.com/photo/268627385/268630338tURheT

Jag har tyvärr inga nyare bilder och nu har han mycket mer muskler och har lärt sej bättre att inte bredda bak utan sätta bakbenen under tyngdpunkten så det hade varit roligt att visa. Får återkomma när jag knäppt fler bilder :)
 
Sv: Före och efter bilder

Det är nytt för i år med väpnarprovet så det är inte så konstigt att du inte hört om det.

Versade = öppna
Travers = sluta
Renvers = förvänd sluta
Traversal = diagonal sluta



Jo, halva piruetten både i skritt och trav sätter henne lite mer bak, men verkar också vara det enda som gör det så det blir väl till att träna det med henne. Samling på spåret antingen förstår hon inte, jag kan inte eller så blir det för svårt.
De halva piruetter blir ju lite "överraskande".

Galoppen "ska" vara tretaktig. Har du kommit så långt att skolgaloppen sitter så ska du ta riddarprovet inte väpnar provet.


Riddarprovet kostar 6000kr.
Så de har delat upp det så att om man bara tar riddarprovet betalar man den summan.
Tar man väpnar provet innan så betalar man 3000kr för väpnar provet och 3000kr för riddarprovet.


Nja, du ska rida upp på stång och kapson samt pisk.
Jag red utan pisk eftersom min häst blir väldigt stressad av den.



Svea
Ts...så länge undertramp är lika långt eller länge än påskjut så ska man väl tycka att det är okej. :devil:
 
Sv: Före och efter bilder

Spider84 skrev:
Riddarprovet kostar 6000kr.
Så de har delat upp det så att om man bara tar riddarprovet betalar man den summan.
Tar man väpnar provet innan så betalar man 3000kr för väpnar provet och 3000kr för riddarprovet.

Vad är det man egentligen betalar för (dvs. vad får man för pengarna)? Summorna är ju relativt höga.
 
Sv: Före och efter bilder

Om man vill betala det är ju upp till var och en. Vissa vill väldigt gärna ta proven medan andra tycker att det är slöseri med pengar. Oavsett vilken åsikt man har tycker jag att det är okej.


Det är väl tänkt att det i slutändan ska bli så att det bara är riddarna som får lov att undervisa under namnet Akademisk Ridkonst. Så tycker jag, personligen, att det borde vara redan nu.

Väpnarprovet är mer ett prov där man visar att man är dedikerad till den Akademiska Ridkonsten, vill utbilda sin häst inom det och hänge sig åt AR. För många är det också att visa att man satsar på ett riddarprov (och proven efter det). För mig gäller samtliga av det jag skrivit.
Som sagt så hoppas jag att det blir så att det bara är riddarna som får lov att undervisa under det namnet då får man igen det man lagt ut om det är det man vill hålla på med.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
IT & mobiler Jag undrar vilka möjligheter det finns att styra vad som visas på skärmen under ett möte. Alltså inte vad som delas, utan vad som kan...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: MiaMia
·
Hoppning Hej! Undrar om någon har förslag på ett program man kan bygga hoppbanor i? Hade behövt ett då jag ansvarar för att bygga våra banor på...
Svar
0
· Visningar
523
Senast: nexxa
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp