Förebygga dålig vinterpäls och vinterskav?

Kvar finns det nog men hur mycket? Enligt vissa tillverkare är det "en försumbar" del som försvinner. Enligt andra en "mindre andel". Jag har inte hittat någon tillverkare som anger mängden omega 3 dock.

Linfröolja är ett jäkla meck tycker jag. Dyrt som guld och härsknar på nolltid. Jag provade mig igenom sortimentet för många år sedan men gav upp då mina till slut inte ville äta sitt krubbfoder alls om det var linfröolja i.
Jag utgick från detta, men svårt att veta..
Kan ju prova iaf😊

06300BB8-3F58-46D7-8B6B-34BE77AC1A54.png
 
Kvar finns det nog men hur mycket? Enligt vissa tillverkare är det "en försumbar" del som försvinner. Enligt andra en "mindre andel". Jag har inte hittat någon tillverkare som anger mängden omega 3 dock.

Linfröolja är ett jäkla meck tycker jag. Dyrt som guld och härsknar på nolltid. Jag provade mig igenom sortimentet för många år sedan men gav upp då mina till slut inte ville äta sitt krubbfoder alls om det var linfröolja i.

Jag har aldrig problem med linfröolja (även vid -10) men köper antingen bag in box eller dunk med pump och ger vintertid.

Däremot med linfrökaka! Så fråga till er alla här som ger det, jag hade nog velat testa att börja ge igen. Hur länge håller en säck? Hur snabbt matar ni slut på den? För där kände jag att det började lukta härsket långt innan utgångsdatum på säcken minns jag.
 
Fast det där med B-vitamin inför pälsbyte har man ju numera ändrat åsikt om. Det är protein som behöver tillföras, om något.
Det kan godt være, men det fungerte bra på min ponni. De årene hun ikke fikk det så slet hun med pels skiftet og sommer pelsen ble ikke like fin. Hun var ung og hadde ikke ppid.
Det er min erfaring at det fungerer.
 
Jag har aldrig problem med linfröolja (även vid -10) men köper antingen bag in box eller dunk med pump och ger vintertid.

Däremot med linfrökaka! Så fråga till er alla här som ger det, jag hade nog velat testa att börja ge igen. Hur länge håller en säck? Hur snabbt matar ni slut på den? För där kände jag att det började lukta härsket långt innan utgångsdatum på säcken minns jag.
Jag har testat box, dunk, flaska, med och utan pump. Allt härsknar.

Jag ger mina ca 400 gram totalt/dag just nu. Har köpt både 10 och 20 kilos säckar och det har inte varit några problem med att det härsknar vintertid. (På sommaren har jag inte gett tidigare.) Ett tag köpte jag i lösvikt och då brukade jag köpa runt 5 kg. Såg att de har i fem kilos hinkar på granngården nu. Jag har mellan 4-16 grader i sadelkammaren där det förvaras men oftast runt 10 grader.
 
Jag har testat box, dunk, flaska, med och utan pump. Allt härsknar.

Jag ger mina ca 400 gram totalt/dag just nu. Har köpt både 10 och 20 kilos säckar och det har inte varit några problem med att det härsknar vintertid. (På sommaren har jag inte gett tidigare.) Ett tag köpte jag i lösvikt och då brukade jag köpa runt 5 kg. Såg att de har i fem kilos hinkar på granngården nu. Jag har mellan 4-16 grader i sadelkammaren där det förvaras men oftast runt 10 grader.

Ska nog testa en vanlig säck hos närmsta foderhandlaren nästa gång. Kan ju varit ett dåligt parti jag fick den gången. Tack!
 
Tycker alltid pälsen blir tråkig så här års på pälsbollarna. Den blir torr och tappar glans.
Tänker att det är lite som med löv på hösten.
Kroppen stryper näringstillförseln då det är onödigt att ge näring till den gamla pälsen som ska fällas. Energi och näringsämnen går till att sätta sommarpäls.
Samma observation här! Hingsten, som är tidig med pälsbytet, har börjat sätta blank, fin sommarpäls på de klippta partierna medan de oklippta delarna nu är ganska matta och tråkiga.
 
Alla oljor bör förvaras i glas förpackning mörkt och svalt för att inte härskna så snabbt.
Plastförpackningarna alldeles för dåliga för att förhindra härsking.
Ju högre halt av feromättat fett ju lättare härsknar det. Omättade fetter med en eller flera dubbelbindningar har kort hållbarhet jämfört med mättade fetter typ kokosfett.
 
Som jag har förklarat. Om x, y och z saknas i foderstaten och man vet att ifall mängden z uppnås så uppnås även behoven av x och y, så blir det ju inte bättre om man tillsätter ett preparat som endast innehåller z.
Och som jag skrev, x och y finns det tillräckligt av om man ger behovet av protein. Bara z fattas. Då tillsätter man z i form av pulver istället för att överutfodra med protein.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp