Förebygga dålig vinterpäls och vinterskav?

Men om du menar "hur vet jag om min foderstat har för lite lysin" så går det att räkna ut och är ofta med som punkt i programmen.

De andra aminosyrorna är sällan med och lite svårare att ha koll på, man får välja fullvärdiga proteinkällor. Har du fyllt proteinbehovet med ett fullvärdigt protein så kan du känna sig lugn i att aminosyrorna ligger rätt.
 
Så man vet alltså alltid alla andra aminosyrors mängd i fodersorterna? Oavsett om det är grovfoder, potatisprotein eller sojamjöl? Finns det studier? Sist jag läste var det väldigt oklart, därav att man hänvisade till att lysinmängden var täckt.

Ja, du har rätt, det brukar vara oklart 😅. Brukar inte analyseras.
 
Men om du menar "hur vet jag om min foderstat har för lite lysin" så går det att räkna ut och är ofta med som punkt i programmen.

De andra aminosyrorna är sällan med och lite svårare att ha koll på, man får välja fullvärdiga proteinkällor. Har du fyllt proteinbehovet med ett fullvärdigt protein så kan du känna sig lugn i att aminosyrorna ligger rätt.

Så vad säger forskningen är ”fullvärdiga”?
 
Så vad säger forskningen är ”fullvärdiga”?

Det var här alla gick om varandra.

Denna är jag också nyfiken på. Har aldrig reflekterat över det utan bara tänkt att det är grovfoder som i gräs, hö och hösilage. Är lusern fullvärdigt tex eller hur ser aminosyraprofilen ut? Stämmer aminosyraprofilen bra till hästar för alla typer gräsväxter (jag vet inte vad de kallas) med tillräckligt smältbart råprotein?
 
Har inte upplevt att våra hästar har haft fulare vinterpäls just på slutet av vintern men har upptäckt att pälsen oftas kan se rätt ful om lerperioden är längre än bara höst/vår, Dvs som det varit nu senaste åren med en lerperiod men enstaka dagar vinter under hela vintern, då ser pälsen jättetråkig ut oavsett hur mycket man borstar och försöker få upp glansen men det räcker med ett par dagar med antingen snö eller box på natten så blir pälsen nästan omdelbart fin så känns ju inte som det skulle bero på någon brist i foder. (Och då talar vi om bosktavligen ett par dagars vila från lera, hela eller halva dygnet ingen extra rykt eller puts)

Min ponny klipps varje vinter då hon sätter en så tjock päls att det kräver en vinter med medel temp på typ -10 för att hon inte ska bli för varm bara av att gå i hagen. Är hon lite lagom klippt kan hon fortsätta gå nästan hela vintern naken men utan att överhettas, jag brukar få klippa regelbundet, har inte upplevt att pälsen blivit sämmre på någotvis även när jag klippt så sent som jan/feb.

Dock i år, då hon var så oförklarligt trött hela sommaren utan att vet kunde hitta något svar för att sedan bli bra av sig själv, klippte jag henne betydligt mera för att undvika att ev ny trötthet pga varm skulle misstas för att hon blivit dålig igen, och hon har därmed gått med täcke nästan hela vintern. Och det har varit väldigt intressant att se hur pälsen påverkas av att det, sedan hon började ha täcket dagligen har jag inte behövt klippa någon gång, det ser knappt ut som om pälsen växt något alls.
 
Det var här alla gick om varandra.

Denna är jag också nyfiken på. Har aldrig reflekterat över det utan bara tänkt att det är grovfoder som i gräs, hö och hösilage. Är lusern fullvärdigt tex eller hur ser aminosyraprofilen ut? Stämmer aminosyraprofilen bra till hästar för alla typer gräsväxter (jag vet inte vad de kallas) med tillräckligt smältbart råprotein?

Det får bli helgens sökprojekt, "amino acid profile of..." 😁

Rimligtvis borde varierade beten innehålla tillräckligt. Vi får se vad jag hittar!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp