Förebygga inför ridning

Stinaelin

Trådstartare
Jag ska på ridresa och rida fyra dagar i sträck, westernridning. Jag är en van ryttare i vanliga fall, men har nu inte ridit regelbundet på ca 5 år. Dessutom har jag problem med ryggen av och till, speciellt ländryggen.

Jag är orolig för att jag dels ska få fruktansvärd träningsvärk, dels problem med ryggen, dessa dagar.

Så, har ni tips på hur jag förebygger detta? Dels hur jag tränar vanliga ridmuskler, dels andra tips så jag pallar intensiv ridning.

Jag tränar på gym, mycket core träning för rygg och mage, men vet inte hur jag tränar ridmusklerna specifikt, utan att rida…

Tips?
 
Tufft, jag var ute på en fyra timmars tur och fick härlig träningsvärk. Men eftersom det är flera dagar kommer du troligen rida bort tröningsvärken

mitt tips är ha korta stigläder och se till att de är jämna. Och be någon sadla för det är tungt och vridmomentet i ryggen är onödigt.

med på turen var det en tjej som hade ett skinn för mer dämpning.

Ha så himla kul 🤩
 
Jag ska på ridresa och rida fyra dagar i sträck, westernridning. Jag är en van ryttare i vanliga fall, men har nu inte ridit regelbundet på ca 5 år. Dessutom har jag problem med ryggen av och till, speciellt ländryggen.

Jag är orolig för att jag dels ska få fruktansvärd träningsvärk, dels problem med ryggen, dessa dagar.

Så, har ni tips på hur jag förebygger detta? Dels hur jag tränar vanliga ridmuskler, dels andra tips så jag pallar intensiv ridning.

Jag tränar på gym, mycket core träning för rygg och mage, men vet inte hur jag tränar ridmusklerna specifikt, utan att rida…

Tips?
Jag var på ridresa för två år sen (Western, 4 timmar ridning om dagen, kanske samma ställe? Ranch i Ungern) och jag var och red 5-6 gånger på ett privat ställe innan resan i samma syfte som du. Jag var beredd på att bli få en massa träningsvärk men fick faktiskt ingen alls trots att jag inte ridit på flera år förutom de där få gångerna före resan.

Är man en vän ryttare kanske man inte får träningsvärk så lätt även om det vag ett tag sen man red.
 
Tufft, jag var ute på en fyra timmars tur och fick härlig träningsvärk. Men eftersom det är flera dagar kommer du troligen rida bort tröningsvärken

mitt tips är ha korta stigläder och se till att de är jämna. Och be någon sadla för det är tungt och vridmomentet i ryggen är onödigt.

med på turen var det en tjej som hade ett skinn för mer dämpning.

Ha så himla kul 🤩

Varför korta stigläder?? Är det nåt jag får ont av så är det just korta stigläder.
 
Jag var på ridresa för två år sen (Western, 4 timmar ridning om dagen, kanske samma ställe? Ranch i Ungern) och jag var och red 5-6 gånger på ett privat ställe innan resan i samma syfte som du. Jag var beredd på att bli få en massa träningsvärk men fick faktiskt ingen alls trots att jag inte ridit på flera år förutom de där få gångerna före resan.

Är man en vän ryttare kanske man inte får träningsvärk så lätt även om det vag ett tag sen man red.
Kanske mer att hästarna går lite av sig själv på det stället? Och att western kanske är mindre ansträngande, iom att sadeln stabiliserar en mer.

Jag får träningsvärk genast när jag rider efter ett uppehåll. Räcker med en månad.
 
Kanske mer att hästarna går lite av sig själv på det stället? Och att western kanske är mindre ansträngande, iom att sadeln stabiliserar en mer.

Jag får träningsvärk genast när jag rider efter ett uppehåll. Räcker med en månad.
Ja, det kanske snarare var det till stor del. Det var väldigt ösiga uteritter men det var inte så krävande för ryttaren på det sättet. Dock red vi en del trail också en och en, inte i grupp, och där var hästarna verkligen inte radiostyrda. Ingen träningsvärk där heller även om det var jobbigt, inte som jag kommer ihåg i alla fall, och då kan det inte ha varit så farligt.
 
Tufft, jag var ute på en fyra timmars tur och fick härlig träningsvärk. Men eftersom det är flera dagar kommer du troligen rida bort tröningsvärken

mitt tips är ha korta stigläder och se till att de är jämna. Och be någon sadla för det är tungt och vridmomentet i ryggen är onödigt.

med på turen var det en tjej som hade ett skinn för mer dämpning.

Ha så himla kul 🤩
Korta stigbyglar i westernsadel är ingen bra idé.
Man sitter stadigare i dem, många sadlar är gjorda för att rida länge i, sex timmar brukar inte vara några problem.
Annars är det främst de muskler man inte dagligen använder som kan bli ömma, dvs insidan av låret då man sitter brett.
 
Att gå en promenad när man ridit klart efter dagen tycker jag varit bra när jag ridit långtur på flera dagar. Även en promenad innan man rider nästa dag kan vara bra, gå bort stelheten och värma upp typ.

Min häst är bred och har en bred bomlös sadel just nu, och har jag korta stihläder till den sitter jag inte alls bra och får ont i knäna. Så lagom långa läder fungerar bäst för mig.
 
Jag tar numera forebyggande smartstillande nar jag aker pa ridresor..
Upptackte for nagra ar sedan "Advil" - vet ej om den saljs i Sverige men det ar en ibuprofen tablett som forutom att vara smartstillande ocksa ar muskelavslappnade. Jag var pa terrangsemester i Irland och hade tidvis sa ont i ryggen att jag inte kunde hoppa, men det gick fort bort med Advil. Saklart inte en langsiktig losning, men handlar det bara om nagra dagar for semesterridning sa har det varit en bra losning for mig!

Med "forebyggande" menar jag att jag borjar ta tabletterna enligt rekommenderad dos nar semester borjar, och tar dem genom semester, jag vantar inte pa att muskelvarken ska komma!
 
Jag red western när jag hade häst, och fick absolut träningsvärk efter uppehåll. Däremot fick jag inte ont i knäna på samma sätt som när jag red engelskt
Men ja, har du ej tekniken inne för att sadla med westernsadel, så se om någon kan sadla åt dig, för att spara på ryggen :)

När jag var på helgclinics och vi gjorde saker där bara en i taget kunde rida, så brukade jag ofta ta ut fötterna ur stigbyglarna och röra/sträcka på benen, eller sitta av och stå lite jämte hästen, småstretcha lite och sådär, det tyckte jag kändes gött för kroppen iaf!


Kanske köra squats, step ups och/eller hip thrusts på gymmet..? Märkte iaf att jag kunde göra mer sånt än min lika gym-otränade vän, när vi började gymma ihop, och jag fortfarande red mycket 😅 Men vet ej om det hjälper egentligen haha
 
Vad roligt med en ridresa! Har tyvärr inga specifika träningstips, troligtvis har en fysioterapeut det. Men inför senaste körde jag lite mer bål på gym, något extra ridpass och sen ett höftledsstöd under timmarna i sadeln.
 
Jag ska på ridresa och rida fyra dagar i sträck, westernridning. Jag är en van ryttare i vanliga fall, men har nu inte ridit regelbundet på ca 5 år. Dessutom har jag problem med ryggen av och till, speciellt ländryggen.

Jag är orolig för att jag dels ska få fruktansvärd träningsvärk, dels problem med ryggen, dessa dagar.

Så, har ni tips på hur jag förebygger detta? Dels hur jag tränar vanliga ridmuskler, dels andra tips så jag pallar intensiv ridning.

Jag tränar på gym, mycket core träning för rygg och mage, men vet inte hur jag tränar ridmusklerna specifikt, utan att rida…

Tips?
Att ta en Ipren el dyl innan sovdags brukar hjälpa mig mot träningsvärk vid skidåkning vilket på liknande vis blir intensivt på en vecka som man vill maxa. Även om man tränat väl innan så blir det skillnad när man gör något 4-6-8h på en dag.
 
Några rörlighet och stretchövningar för ryggen samt stretch av höftböjaren kanske motverkar träningsvärken?

Jag brukar känna av just höftböjaren vid längre uppehåll.
 
Det låter jätteroligt! Men jag hade också varit lite orolig för fyra dagar i sträck i sadeln. Om det inte är tält och att man bär med sig all packning i sadelväskor hade jag definitivt packat en elektrisk värmedyna och min foamroller för att hjälpa stela muskler. Om det ÄR tält/”rid-med-minimal-packning” hade jag åtminstone tagit med mig en Back-on-track tröja och muskelavslappnande.
 
Nu är jag tillbaka från resan och ville bara säga att det gick utmärkt!

Jag förebyggde (med Ipren och Voltarengel), hade på mig ett vulkanskydd runt rygg/mage när jag red och tänkte hela tiden på magstödet. Sen stretchade jag rygg/höft och ben efter ritten.

Det hela blev mycket lyckat, och jag är imponerad av vad westernridningen gjorde för min hållning, nu när jag inte kunde tjuvhålla i tyglarna för balans.

Återigen, tack för alla tips!
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp