Förebygga

ja! De skulle jag säga att jag behöver eftersom att hon är i full träning och tävlar. Och kan därför inte endast äta grovfoder:)
Du har fått en massa bra svar varför det blir tokigt att dra ned på hö (6 kg hö per dag är definitivt gränsfall för lite) och istället ge kraftfoder.

Jag tycker du ska läsa på om magsår, hur deras mag & tarm fungerar och varför grovfoder är så viktigt (medan kraftfoder inte är det). Här finns två länkar bla:
https://evidensia.se/djurvardguiden/magsar-ett-vanligt-problem/
https://www.pavo.nu/radgivning/feeding-and-training/magsr---ett-strre-problem-n-vi-tror

Mitt tillägg på ditt citat ovan är att nej, att hon är i full träning och tävling betyder inte att hon behöver kraftfoder. Det är ett förlegat tankesätt, enligt mig. Jag har/har haft flertal tävlingshästar i fälttävlan som tävlar/tävlat på internationell nivå utan att äta ett endaste gram kraftfoder förutom mineraler. Självklart har jag också hästar som behöver kraftfoder och då får de det, men att slentrianmässigt/på gammal vana ge kraftfoder bara för att, känns otroligt omodernt i mina ögon när vi idag vet bättre hur de fungerar.
 
ja! De skulle jag säga att jag behöver eftersom att hon är i full träning och tävlar. Och kan därför inte endast äta grovfoder:)
Jag har tävlat upp till 8 mil i distans utan att behöva ge min häst någon mer energi än den från grovfodret. Jag gissar att det är mycket mer träning än din får.
För hästens skull lägg undan det där förlegade tankesättet du har om kraftfoder. Vet inte om detta är samma häst som luftsnapparen men de två sakerna har en nära koppling till varandra.
 
Jag tror att du har fastnat i en tankevurpa. Bara för att hon var i underhull när ni köpte henne innebär det inte att hon är svårfödd eller behöver kraftfoder. En häst tappar vikt när det inte får den näring den behöver dvs energi och protein. Det kan bero på att hästen får för lite hö eller ett hö med för lite näring i. I sällsynta fall kan det bero på sjukdom eller mask.

Energi mäts i MJ (megajoule) och protein mäts i andel smältbart råprotein, förkortas SmRp i foderanalyser och övrigt som rör hästens foder, tex litteratur. En häst behöver 6 gånger så mycket SmRp som MJ, man säger då att det är en kvot på 6. Det är de flesta normalfödda hästars underhållsbehov. Underhållsbehov är lika med det behov hästen har för att klara av det vardagliga livet.
Hur mycket MJ hästen behöver beror på hästens vikt, viktigt att man då räknar på önskad vikt. Inte den vikt hästen har för dagen om man inte tycker att det är en lagom vikt. Ger du för mycket energi blir hästen överviktig.
Är hästen i hård träning, tex kapplöpningshästar, fälttävlanshästar eller om hästen är dräktig eller digivande kan den behöva mer energi och protein. Vissa hästar är dessutom lite mer svår att hålla i hull och då får man öka upp energi och protein till en nivå som fungerar.

MEN! Viktigt att komma ihåg att hästens mage och tarmar är gjorda för att smälta gräs, alltså det vi kallar grovfoder. Hö kan innehålla lika mycket energi och protein som ett kraftfoder. Men det kan också vara väldigt näringsfattigt. Det kan man omöjligt se med blotta ögat så därför tar man lite av sitt hö och skickar in för analys. Då får du veta vad just ditt hö innehåller.
Jag vågar påstå att de allra flesta har ett hö som är alldeles tillräckligt för hobbytävlingshästar. Det innebär att näringen i höet är tillräcklig förutsatt hästen får rätt mängd hö, dvs får hästen för lite hö så spelar det ingen roll om höet har mycket näring. Hästen kommer att gå ner i vikt ändå.
Att minska högivan och i stället ge kraftfoder är inte bra för hästen. Hö och kraftfoder innehåller samma energi och protein, men det kan variera i mängd. Hästens mage och tarm är inte gjorda för att äta kraftfoder. De kan få sjukdomar av det. Att ge för mycket energi och protein genom kraftfoder är alltså farligare för hästen än att ge för mycket energi och protein genom hö.

Så om du minskar på höet för att din ponny blir för tjock av det, då behöver hon absolut inte kraftfoder. För tjock blir hon för att hon får för mycket energi (MJ) och då är det först och främst kraftfodret som ska bort. Blir hon ändå överviktig trotts att ni tagit bort kraftfodret så får ni minska på höet och ge en del halm i stället. Hästen måste få tillräckligt med grovfoder för att magen och tarmarna ska fungera. Minst 1,5 kg torrsubstans per 100 kg häst. Torrsubstans är den del av höet som är kvar när vattnet avdunstat. Färskt gräs innehåller ca 80% vatten, alltså behöver hästen äta väldigt mycket för att få i sig tillräckligt mycket torrsubstans. Hö innehåller ca 10-20% vatten och därför behövs inte lika stor giva. Men målet är att hästen ska ha tillgång till grovfoder större delen av dygnet för att magen ska må som bäst.

Vad gäller mineraler så kan man inte vara köpa vilket foder som helst och tro att det täcker hästens mineralbehov. Även mineralerna utgår i från vad höet innehåller. Innehåller höet lite kalcium så måste du hitta ett mineralfoder som innehåller mycket kalcium, enkelt förklarat. Har du lite kalcium och köper ett mineralfoder som har lite kalcium så kommer hästen att ha brist på kalcium trotts att du ger ett mineralfoder.

Att planera en foderstat till en häst är svårt. Därför bör man ta hjälp om man inte kan. Det sparar man både pengar och tid på samt att hästen kommer att må mycket bättre.

Som exempel kan jag ta två av mina hästar. Häst nr 1 var en valack på 176 i mkh och 700 kg. Han tävlades upp till Msv A dressyr och tränades därefter. Han åt ett medelmåttigt hö och mineraler, något år var höet så pass bra att inte ens mineraler behövdes. Han blev trotts att han enbart åt ett medelmåttigt hö överviktig och jag fick ge en del halm i stället för hö för att han skulle kunna ha fri tillgång på grovfoder. Gick i stora hagar och var ute mycket även vintertid. Bor i Norrland så här är det mellan -10 till -20 som normal temp på vintern.

Häst nr 2 var ett sto på ca 168. Hon var mager när hon kom till mig, revben och höfter stack ut och förra ägaren påstod att hon var svårfödd. Hon fick fri tillgång på ett normalbra hö och redan efter två veckor syntes en viss skillnad i hullet. Hon kom till mig i början av juni, i slutet på juli syntes inte revbenen längre och i november var hon lite överviktig, av enbart fri tillgång på hö och mineraler efter behov. Båda hästarna blanka och fina pigga och glada.

Vill du undvika sjukdomar på din häst - ta bort kraftfodret och öka upp grovfodret med antingen hö eller halm.
Okey, men nuförtiden hon 0,5 0,5 0,5 och 7 kg hö. Så om jag ökar mängden hö och minskar kraftfoder blir det bättre. Jag vill att hon ska äta kraft men jag kan absolut öka mängden hö eftersom att vårt hö är bra. Hon får även betfor och mineraler till det.
 
Jag har tävlat upp till 8 mil i distans utan att behöva ge min häst någon mer energi än den från grovfodret. Jag gissar att det är mycket mer träning än din får.
För hästens skull lägg undan det där förlegade tankesättet du har om kraftfoder. Vet inte om detta är samma häst som luftsnapparen men de två sakerna har en nära koppling till varandra.
Detta gäller mer mitt andra än den som luftstrupar men tänker att jag gör samma sak. Men samtidigt kan jag inte ge för mycket till luftstruparna eftersom att hon är grymt energisk och kan därför få kolik av för mycket men jag ska absolut öka grovodret och minska kraftfodret.
 
Detta gäller mer mitt andra än den som luftstrupar men tänker att jag gör samma sak. Men samtidigt kan jag inte ge för mycket till luftstruparna eftersom att hon är grymt energisk och kan därför få kolik av för mycket men jag ska absolut öka grovodret och minska kraftfodret.
Varför ge kraftfoder till en häst som redan är väldigt energisk och dessutom verkar ha lätt för att få kolik?
 
Du har ju fått många svar på den frågan i tråden, hästar är inte gjorde för att äta kraftfoder, evolutionen har gjort dem till grovfoderomvandlare. Deras system är gjort för att ta fram näring ur gräs.

Det finns ingen anledning att ge energifoder i kraftfoderform till en ponny man är orolig för fång på. Det är dyrt och i bästa fall onödigt, i sämsta fall skadligt.
 
På grund av all den fakta som vi skrivit till dig här. Att hästar inte behöver kraftfoder i stället för hö. Kraftfoder ger man endast om hästen inte får i sig tillräckligt med energi och protein genom grovfodret. Ta bort kraftfodret och öka upp högivan, det är det bästa för din häst.
Du get nu din häst 1,5 kg kraftfoder. När jag snabbt tittar vad ditt kraftfoder innehåller och jämför med ett normalbra hö så skulle du kunna byta ut de 1,5 kg kraftfoder rakt av mot lika mycket hö då innehållet i fodret är ungefär det samma som ett normalbra hö. Hö är bättre för hästens mage och billigare så varför vill du då ge den kraftfoder i stället för hö?
Det är som att du skulle byta ut din egen mat mot något onyttigt i stället, tex äta godis i stället för tallriksmodellen med lagom mängd protein, energi och grönsaker. Dvs det kroppen behöver och det den mår bra av. Din kropp skulle inte må bra om du bytte ut grönsakerna mot godis i stället.
 
Detta gäller mer mitt andra än den som luftstrupar men tänker att jag gör samma sak. Men samtidigt kan jag inte ge för mycket till luftstruparna eftersom att hon är grymt energisk och kan därför få kolik av för mycket men jag ska absolut öka grovodret och minska kraftfodret.
Varför skulle risken för kolik öka med mer grovfoder till en enegisk häst? Båda mina är mycket energiska och går på fri tillgång, de har aldrig haft kolik/kolikkänning. Kraftfoder däremot kan nog öka risken för kolik.
 
Okey, men nuförtiden hon 0,5 0,5 0,5 och 7 kg hö. Så om jag ökar mängden hö och minskar kraftfoder blir det bättre. Jag vill att hon ska äta kraft men jag kan absolut öka mängden hö eftersom att vårt hö är bra. Hon får även betfor och mineraler till det.
Ger du primero total så vill jag bara varna att det innehåller vitlök som i fel dos är giftigt för hästar.
Jag skulle aldrig våga ge 1,5 kg/dygn av primero total pga risken att hästen i det långa loppet blir sjuk av vitlöken. Vitlök kan orsaka anemi (blodbrist) eller njurskador för hästarna.
 
Detta gäller mer mitt andra än den som luftstrupar men tänker att jag gör samma sak. Men samtidigt kan jag inte ge för mycket till luftstruparna eftersom att hon är grymt energisk och kan därför få kolik av för mycket men jag ska absolut öka grovodret och minska kraftfodret.
Vänta nu. En häst får inte kolik av fräscht grovfoder. Deras matsmältningssystem är gjort för att mala ner (i munnen) och sedan smälta gräs. Varför skulle de få kolik av att äta det som de är gjorda för att äta?
 
Vänta nu. En häst får inte kolik av fräscht grovfoder. Deras matsmältningssystem är gjort för att mala ner (i munnen) och sedan smälta gräs. Varför skulle de få kolik av att äta det som de är gjorda för att äta?
Veterinären sa det, alltså jag tyckte också det lät kony
Hur tänker du kring det faktumet att det tar i snitt ca 40 min för en storhäst att äta 1 kg hö och att din häst sannolikt står utan mat i ca 8 h över natten, dvs dubbelt så lång tid som maximalt rekommenderas för att inte riskera magsår?
Ger du primero total så vill jag bara varna att det innehåller vitlök som i fel dos är giftigt för hästar.
Jag skulle aldrig våga ge 1,5 kg/dygn av primero total pga risken att hästen i det långa loppet blir sjuk av vitlöken. Vitlök kan orsaka anemi (blodbrist) eller njurskador för hästarna.
Okej, men om jag minskar mängden på kraft och ökar mängden grov blir de bättre?
 
Ger du primero total så vill jag bara varna att det innehåller vitlök som i fel dos är giftigt för hästar.
Jag skulle aldrig våga ge 1,5 kg/dygn av primero total pga risken att hästen i det långa loppet blir sjuk av vitlöken. Vitlök kan orsaka anemi (blodbrist) eller njurskador för hästarna.
Okej! Dock varför skulle de lägga till vitlök om de är så pass giftigt som du påstår?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 364
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
314
Senast: jemeni
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
219
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp