Förebygga

Hur tänker du kring det faktumet att det tar i snitt ca 40 min för en storhäst att äta 1 kg hö och att din häst sannolikt står utan mat i ca 8 h över natten, dvs dubbelt så lång tid som maximalt rekommenderas för att inte riskera magsår?

Så! Detta är till alla, de här är en analys av vårt hö!!!:)
 

Bifogade filer

  • 244EEA93-DEBF-4465-9200-B7A0CBD8FFC4.jpeg
    244EEA93-DEBF-4465-9200-B7A0CBD8FFC4.jpeg
    47,9 KB · Visningar: 38

Kort sagt;
Höet är högt i energi, egentligen inte jättelågt i protein men blir lågt pga den höga energin och har för lite fosfor.

Din häst behöver INTE mer energi än vad som finns i höet. Dock kommer den att behöva mer protein. Gärna på ett sätt som inte ökar energimängden så mycket.

Jag hade själv också velat ha halm att fylla ut med för att öka strå-mängden jag kan ge utan att öka energimängden för mycket.
 
Kort sagt;
Höet är högt i energi, egentligen inte jättelågt i protein men blir lågt pga den höga energin och har för lite fosfor.

Din häst behöver INTE mer energi än vad som finns i höet. Dock kommer den att behöva mer protein. Gärna på ett sätt som inte ökar energimängden så mycket.

Jag hade själv också velat ha halm att fylla ut med för att öka strå-mängden jag kan ge utan att öka energimängden för mycket.
Finns de något annat än just halm?❤️
 
Halm är det grovfoder som innehåller minst näring. Inget protein och ca 4-5 MJ (energi). Enligt höanalysen behöver du komplettera med ett proteinfoder. Det kraftfoder du ger nu är inte ett proteinfoder utan ett energifoder.
Okej, vad finns det för bra protein foder? Har du nåt som du rekomenderar?
 
Okej, vad finns det för bra protein foder? Har du nåt som du rekomenderar?
De som finns är
Lucern pellets/hack, hacket ger mer ättid än pelletsen som serveras som gröt
Soja vilket är diskutabelt ur ett miljöperspektiv eftersom soja odlas på fd regnskogsmark och därmed driver på avskogningen i dessa områden, man måste vara försiktig med doseringen
Potatisprotein som är en restprodukt från stärkelseindustrin (min favorit för att snabbt få upp proteinhalter) man måste var försiktig med doseringen.
Vetekli men det proteinet är lågvärdigt och så tror jag du får stärkelseproblem

Min personliga favorit är potatisprotein som blandas ner i fuktat lucernhack
 
Därför att det i vissa kretsar är mycket populärt att fodra med vitlök eftersom det anses nyttigt för oss människor

... och att människor därför drar slutsatsen att det är lika nyttigt för hästar och det alltså går att tjäna pengar på okunskap.

Så länge det säljer kommer det att finnas på marknaden. Tråkigt men sant.
 
... och att människor därför drar slutsatsen att det är lika nyttigt för hästar och det alltså går att tjäna pengar på okunskap.

Så länge det säljer kommer det att finnas på marknaden. Tråkigt men sant.
Så sant. Ett annat bra exempel på detta är alla vitamintillskott som innehåller stora mängder C-vitamin trots att det bara är människor, människorov samt marsvin som inte själva kan producera det.
 
Ni som tycker att 12 kg är mycket till en häst på 400 kg, då ska ni veta att min på 550 kg under vintern klämt i sig 18-20/dygn och står inte på lösdrift. ;) Nu är han nere på 14 kg/dygn...

TS: Läs på lite om hur hästars magar fungerar. Vill du att hästen ska ha skrammel i krubban, ge lusernhack, det är ett bra foder som är likt det hästen är byggd för att äta. Börja där. Läs på massor om foder och hästar och var källkritisk. På dina inlägg förstår jag att du inte är så gammal så du har antagligen en massa att lära dis. Din ponny kommer inte få kolik av att du tar bort kraftfoder och ökar höet.

Mängden hö som min häst får kommer sig av att han går utan täcke och behöver då ha massa mat för att göra om till energi. Ett tips på hur du kan ge din häst mer hö utan att energin lägger sig som hull på den. Även här behöver du läsa på och vara källkritisk.
 
Ni som tycker att 12 kg är mycket till en häst på 400 kg, då ska ni veta att min på 550 kg under vintern klämt i sig 18-20/dygn och står inte på lösdrift. ;) Nu är han nere på 14 kg/dygn...

TS: Läs på lite om hur hästars magar fungerar. Vill du att hästen ska ha skrammel i krubban, ge lusernhack, det är ett bra foder som är likt det hästen är byggd för att äta. Börja där. Läs på massor om foder och hästar och var källkritisk. På dina inlägg förstår jag att du inte är så gammal så du har antagligen en massa att lära dis. Din ponny kommer inte få kolik av att du tar bort kraftfoder och ökar höet.

Mängden hö som min häst får kommer sig av att han går utan täcke och behöver då ha massa mat för att göra om till energi. Ett tips på hur du kan ge din häst mer hö utan att energin lägger sig som hull på den. Även här behöver du läsa på och vara källkritisk.

Jag tror de flesta menar att 12 kg är mycket till en ponny som ska banta och som ligger i riskzonen för fång. Min häst i samma viktklass äter 8 kg hösilage/dag.

Däremot skulle hon lätt smälla i sig 20-25 kg hösilage om hon bara fick. :angel:
 
Jo, jag är helt med på det. Det är svårt att hitta balansen mellan intag och uttag av energin med de värdena vi oftast har i höet och dessutom på hästar som står inne kanske upp till 15 timmar/dygn och är gjorda för att äta konstant.

Jag tycker själv, utifrån det lilla man kan se på bilderna, att hon är ganska fin. Ngt rund om magen men överlinjen ser fin ut.
 
Jag tror de flesta menar att 12 kg är mycket till en ponny som ska banta och som ligger i riskzonen för fång. Min häst i samma viktklass äter 8 kg hösilage/dag.

Däremot skulle hon lätt smälla i sig 20-25 kg hösilage om hon bara fick. :angel:
Dock ska ju inte TS häst banta och verkar inte ligga i riskzonen för fång? TS vill ju t.o.m ge lusern till hästen.
 
Senast ändrad:
Okej! Dock varför skulle de lägga till vitlök om de är så pass giftigt som du påstår?
Det är inte jag som påstår att vitlök är giftigt för hästar, det är forskning och veterinärerna som vet att vitlök är giftigt för hästar. 0,2 g/kg frystorkad vitlök om dagen i en månad kan ge risk att hästen utvecklade blodbrist (anemi)

Vitlök har många positiva hälsoeffekter på människor vilket folk sedan tror har samma effekt på djur, men vitlök är giftigt för många djur, tex är vitlök giftigt för hund, katt, häst, m.fl djurarter. Det finns bättre foder att ge som inte innehåller vitlök om du vill/behöver ge kraftfoder.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 407
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: jemeni
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 113
Senast: Twihard
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp