Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

peter_lundin skrev:
Det är en exponeringsfråga.
PL

bara-undrar om det fortfarande finns kliniker som inte har digital röntgen???
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Jag läste någonstans att eftersom hästen belastar bakre delen av hovbenet mest så är det naturligt att hovbenet lutar LITE eftersom den bakre delen då lätt "flexar ner" lite lätt vid belastning. Om normalbelastat hovben istället redan är paralellt sker inte samma typ av flexning vid hårdare belastning = det blir mera stelt. När jag läste det hängde jag inte alls med på vad han menade men nu när jag smält informationen låter det lite logiskt. Minns tyvärr inte alls vart jag läste det.
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

På mina bilder kan man se att hovbenet EJ är markparallellt, fast.än den har NORMALHÖGA trakter. Eller låter NORMALLÅGA bättre?
 
Senast ändrad:
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Det är i alla fall inte så himla längesen ATG skaffade det, så helt orimligt är det inte att det finns kliniker utan det? Jag har dock använt en och samma klinik sen 2001, och de hade digitalröntgen redan då (Ultuna/SLU hade det då inte förresten, eller om det hade det så använde de den inte rutinmässigt i alla fall)
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

tänkte bara om nån kunde länka till lite bilder, sökte men hittade bara en...
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Ja jag tror det men övergången har gått fort sista året, digitalröntgen var dock fortvarande en stor grej i montrarna på höstens veterinärmöte så det måste fortvarande anses att det finns en marknad.
Visst kan man trolla med digitalröntgen men dynamiken är inte obegränsad så grundexponeringen är forvarande viktig.
Dynamiken i en vanlig fotografisk plåt är bättre än vad vårt öga kan uppfatta, jag har provat att digitalisera svårlästa bilder o köra i ett bildbehandlingsprogram med suveränt resultat trots enkla grejor.
PL
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

borde man inte kunna få olika vinklar på hovbenet beroende på hur man väljer att att ställa hoven?(mkt belastning el mindre belastning) Kommer inte ihåg hur de gjorde på strömsholm, har för mig att han fick kliva upp på en lång bräda med båda framhovarna, medans de på atg bara ställde en kloss under den hoven som röntgades. Detta vet väl du Peter?
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Det finns olika meningar om hovbenet ändrar vinkel under belastning eller ej. Själv tror jag att det gör det men inte i ngn större grad för att hästen lägger tyngden på det ena eller andra benet utan mer under belastningsfasen när hästen springer.
PL
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Min stod på klossar förra sommaren på S.
Det är väl för att de ska kunna få med hela hoven på bilden, som de ska stå så?

Den ska väl stå så plant som möjligt.
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

hej, jag har funderat på att gå en barfota kurs den 4:e juni, en endagskurs, där man kan lära sig att hålla efter hovarna på egen hand... Är alla barfota metoder lika, eller finns det flera varianter?
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

peter_lundin skrev:
Det är en exponeringsfråga. Vid en svag exponering syns hovkapseln bra men hovbenet syns otydligt. drar man på ordentligt syns knappast hornkapseln men benet syns tydligt.
Jag hör till dom som inte all är säker på att hovbenet SKALL vara markparallellt utan att det är lika naturligt om det lutar några grader.
PL

Jaha....hmmm.. hur tänker du då då? Jag menar det ser ju väldigt vettigt ut när det är markparallellt? För en "glad amatör" alltså ;)
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

bara-undrar skrev:
bara-undrar om han visade röntgenbilder på hovarna som togs på SLU på den hästen han själv skott av och barfotaverkat vilken omgående fick avlivas då den stod med höggradig belastningsfång
och föranledde anmälan från högre instans utifrån all dokumentation.

Nej, naturligtvis inte, det hade väl inte varit särskilt smart av honom? :crazy:

Är inte helt säker på att det var rtgbilder vi såg då de inte alls såg ut som de jag hittade på nätet... På hans bilder såg man hovbenet på samma vis som man ser det på en itusågad hov... :confused:
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

joneya skrev:
Jag läste någonstans att eftersom hästen belastar bakre delen av hovbenet mest så är det naturligt att hovbenet lutar LITE eftersom den bakre delen då lätt "flexar ner" lite lätt vid belastning. Om normalbelastat hovben istället redan är paralellt sker inte samma typ av flexning vid hårdare belastning = det blir mera stelt. När jag läste det hängde jag inte alls med på vad han menade men nu när jag smält informationen låter det lite logiskt. Minns tyvärr inte alls vart jag läste det.

Ah! Ja, det lät ju smart :idea: Undrar hur mkt som då är normalt?
Det som var summan av kardemumman, som jag förstod det, var att OL ville visa att bara för att hovbenet inte är parallellt med hovväggen behöver det inte betyda att hovbenet är roterat... Det kan lika gärna vara att hästen har för höga trakter och en sträckt lamellrand...
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

zillax89 skrev:
hej, jag har funderat på att gå en barfota kurs den 4:e juni, en endagskurs, där man kan lära sig att hålla efter hovarna på egen hand... Är alla barfota metoder lika, eller finns det flera varianter?

Det finns ju flera varianter... Strasser tror jag de flesta här backar på :crazy: men sedan har vi OL som är ganska kontroversiell och som verkar svamla en del :p men har man lite koll och läser lite på egen hand tror jag nog man kan plocka godbitarna... Sedan finns ju Iota, som jag själv tycker verkar mest vettig, henne hittar du på www.hovbalans.se

Tar man det bara lugnt och verkar enligt råd från utbildad hovis eller så så tror jag nog att det går bra oavsett vilken kurs du går..
 
Sv: Föreläsning med O.L. Barfotaverkning

Hej! Jag har Iota som verkar mina hästar,hon är jättebra. En av mina hästar har haft fång 04 han hade jätte höga trakter,tillsammans har vi bestämt att det skulle få ta tid att få hoven i balans. Det finns en annan tjej i Eskilstuna som gått samma utbildning.
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 283
Senast: Morces
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 960
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp