förening vs bolag...

Lickety

Trådstartare
Hjälp önskas *långt* :(
En förening fick mark av kommunen för att flytta från staden till landet. Marken där den tidigare låg behövdes till annat.
Föreningen, som främst bedrev ridskoleverksamhet i den gamla anläggningen, bildade ett bolag där ridskolechefen är VD.
Bolaget hyr hela den nya anläggningen av föreningen. Detta innebär att allt som rör anläggningen bestäms av bolaget.

Exempel på bestämmelser:
*Ett visst antal privatryttare fick rida i ridhuset under vintern. När det var fullt på den listan kunde man ändå få komma in på "listan" om man var vän med VD:n.
*Kostnaden för att nyttja anläggningen her varierat mellan månadena, 1200 för 3 mån jan-mars. 400 för april. 3000 maj - årsskiftet.
* Ett ridhus för endast privatryttare byggdes, 24x40 m. Nu är listan på privatryttare som får nyttja anläggnigen utökat till 20 st. :eek: Hur ska de få plats... *ironi*
* Det stora ridhuset 20 x 80 som främst ridskolan nyttjar är nu helt stängt för utomstående privatryttare. Det är en förmån att rida där som endast en handfull privatryttare som står på anläggningen kan utnyttja. Dessa är ca 10 st. Bla. VD:n tillhör dessa priviligerade. Det är förutom dessa 10 ryttare helt tomt dagtid.

Detta låter inte som riktiga regler i en förening...

I ridsportsförbundets stadgar kan man läsa:
3 § Sammansättning
Förbundet består av de ideella föreningar som har upptagits i förbundet som
medlemmar samt till föreningarna knutna ridskolor, vilka utövar sina rättigheter
genom föreningarna.
Särskilda förbund eller föreningar med näraliggande verksamhet
kan antagas som medlemmar i förbundet.


14 § Anställdas valbarhet
Anställd inom förbundet och SDF får inte väljas till ledamot av förbundsstyrelsen
eller SDF-styrelsen.
Anställd inom förening får inte väljas till ledamot av föreningens styrelse samt
ej heller revisor i föreningen.
Anställd inom RFs organisationer får inte vara revisor eller revisorssuppleant i
förbund.
Med anställd jämställs den som har en stor del av sin utkomst grundat på en
ekonomisk relation till föreningen, SDF eller förbundet. Detsamma skall gälla
den som i övrigt kan anses vara jävig.


Men i bolaget går det bra... :(

44 § Medlemmar i förening
Medlem har rätt att delta i föreningens idrottsliga verksamhet under de former
som är vedertagna inom idrotten och på samma villkor som gäller för övriga
medlemmar.
Anslutningskrav
Förutom de krav som gäller för medlemskap enligt förbundets stadgar § 39 ställes också följande krav på ansluten förening: Föreningens syfte skall vara klart ideellt. Föreningen får inte vara bulvan för av privat företagare driven ridskoleverksamhet, utan skall vara fristående.http://www.ridsport.se/indexutbildning.htm


Genom att bilda bolaget kringgås bestämmelserna. Även om själva föreningens styrelse skulle bytas ut så är det ändå bolaget som bestämmer om anläggningen, fast det är föreningen som fått marken... Alla medlemar i en förening ska ju ha samma rätt att bruka anläggningen, inte bara vissa.

Vad kan jag göra? Jag har försökt skriva till förbundet, men de vill inte ta upp frågan öht. Får det vara såhär? :(
 
Sv: förening vs bolag...

Fast så här är det väl nästan alltid om man väljer att vara medlem i en förening som bedriver ridskoleverksamhet och man själv inte står på anläggningen?
 
Sv: förening vs bolag...

Alla ställen jag tidigare har stött på har inte haft godtyckliga regler som bestäms av bolaget. Om vilka som får rida, priser mm.
På andra ställen är det väl så att de som betalar får rida? Eller är det en vanlig företeelse att utesluta folk från att nyttja anläggningen? Konstigt att jag inte stött på det tidigare...:confused:
 
Sv: förening vs bolag...

Men får ni inte rida i det lilla ridhuset? Eller har jag fattat det fel? Jag förstår förresten vilken anläggning det handlar om, dock har jag ingen aning om verksamheten som sådan, bor inte i kommunen heller.

Men är man inte nöjd med hur klubben/anläggningen sköts så finns det ju andra ställen...
 
Sv: förening vs bolag...

Jag tror att du skall tala med kommunen faktiskt.
Som ju är den som upplåtit marken.
 
Sv: förening vs bolag...

Spelar det någon roll att du vet var det är? Sakfrågan är densamma ändå. Det lilla ridhuset får man rida i om man tillhör de "lucky ones". Jag gör detta ännu så länge, orsaken att jag blir irriterad är att det principellt är fel enligt mig... Men jag kanske inte ska öppna munnen fast det är fel? jag får ju rida, och det är kanske viktigast? :smirk: Annars kanske man halkar bort från listan... :crazy:
Det är 20 st som får rida nu, utökat från tidigare 10 st. Så du tycker att det är okej att inte alla som vill betala får rida?
Är det bra att skattepengar går till ett påkostat ridhus som står tomt på dagarna för att man inte får rida där?

Bolagets styrelse finns ej på hemsidan, bara föreningens.... Vart tror du man blir hänvisad om man har frågar dem om vad som helst? Tex. tävlingssekreteraren = anvarig för privatträningar, kan ej påverka sitt ansvarsområde alls.
Trist att det ska vara såhär, finns det någon anledning till att inte ha öppenhet och lika för alla?
Ett bolag som bildas så man kan kringå stadgar är inte min melodi egentligen.
Jo, det blir nog till att söka sig till andra ställen... tyvärr. Jag är ju inte från denna landsända ursprungligen, så jag har inga "kompisar" att hålla om ryggen. Vi får se... :(
 
Sv: förening vs bolag...

Jag säger varken bu eller bä, jag vet bara att det ofta blir privatryttarna som får de sämre villkoren på ridskoleanläggningar. Det finns många ställen som säljer endast ett begränsat antal ridhuskort, även helt privata anläggningar.
 
Sv: förening vs bolag...

Tack I_U, jag försökte idag, men ingen där visste vem som haft hand om ärendet... Hamnade tillslut efter tusen kopplingar hos dem som gav bygglovet... :crazy: Lite fel...
Vet inte ens om man ska bråka... Kanske bättre att svälja civilkuragen och gilla läget, i alla fall för en själv. :(
 
Sv: förening vs bolag...

Jo, privata får absolut göra vad de vill!!! :) Ska ha det så nån gång i framtiden, då bestämmer man själv. ;)

Men att kommunens pengar går till sådana saker är mindre bra. Vet du någon kommunal anläggning som gör så?
 
Sv: förening vs bolag...

Den enda kommunala anläggning jag känner till har begränsad ridhustillgång för privatekipagen, ridskolans lektioner går först - så vill man rida i ridhuset får man göra det på dagtid eller väldigt sent. Går man i skolan eller jobbar vanlig kontorstid kan man alltså sällan utnyttja ridhuset.
 
Sv: förening vs bolag...

Men bara vissa får rida? Tider har jag överseende med, det är vanligt att ridskolan går först bokningsmässigt.
 
Sv: förening vs bolag...

De som står uppstallade på ridskolan har ridhuset inbakat i sin månadsavgift, sedan kan man komma utifrån och rida också. Dock vet jag inte om de har någon begränsning, jag tror inte att det är så stor efterfrågan på det stället.
 
Sv: förening vs bolag...

Men det är väl ändå fortfarande föreningen som äger bolaget? I vår ridklubb har vi gjort likadant och gjort ett bolag av ridskoleverksamheten. Men som enda aktieägare kan jag säga att föreningen utövar ett tydligt ägarinflytande i hur verksamheten bedrivs.

Medlemmarna blir inte maktlösa bara för att verksamheten bedrivs genom ett aktiebolag. Jag hade talat med ordförande i föreningen som äger bolaget.
 
Sv: förening vs bolag...

Jag har funderat på detta... Just ordförande har jag inte pratat med, men andra i styrelsen hänvisar bara till VD i bolaget. :(

Det som är lite spänt är ju att styrelsen i föreningen har bildat bolaget. Så de vill väl inte kritisera hur bolaget sköts.
Dessutom vill man inte bråka med dem, för listan kan ju ändras lika godtyckligt som den gjordes. :crazy:

Majoriteten av medlemmarna rider på ridskolan, och då blir ju styrelsen i föreningen därefter naturligtvis.

Och eftersom bara 20 utomstående privatryttare släpps in blir vi i en sådan svag position att de kan ignorera oss.

Vilket antagligen är deras mening, varför skulle de annars göra så? :cool:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har sökt på skatteverkets hemsida men hittar inget svar..kanske någon här är insatt? Ett bidrag kan komma att utbetalas till vår...
Svar
7
· Visningar
1 179
J
Hästmänniskan Jag läste förvånat info på ryttarföreningens hemsida om ett slags nytt system som gick ut på att tvinga alla medlemmar att vara...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 773
Senast: tictac
·
Hästmänniskan Jag har min häst i närheten av en av en av Malmös ridklubbar. Den ska enligt en kvinna i vårt stall drivas som en ekonomisk förening...
Svar
4
· Visningar
1 189
Senast: HannaZ
·
Hästmänniskan Jag är ordförande för en lite ideell förening utan ridskoleverksamhet och det enda klubben äger är en halvdan ridplan som vi jobbat hårt...
2
Svar
26
· Visningar
2 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp